Rembrandt - Mazda CX-80 E-Skyactiv 327 Takumi Plus 6-zitter

Goed nieuws: de Skoda Kodiaq is intussen wél als plug-in hybride te bestellen. 1.800 kg aan de haak te hangen.

Wat mij betreft wel. :cool:
Echter, dan kan alleen de short wheel based GTX (want dan pas fatsoenlijk trekgewicht). En dan kom ik dik boven de 70K uit. Dus dan moet ik eerst directeur worden…….;)
Dat is jammer. Persoonlijk vind ik dat een forse prijs in vergelijking met hoe het eruit ziet. Heb sommige autojournalisten al meerdere keren horen zeggen dat het eigenlijk gewoon een ID.4 met een ander jasje is.

Een kleine drie weken geleden kreeg ik een mail van de wagenparkbeheerder: of ik (uit een lijstje van 4 auto's) even mijn voorkeur wilde aangeven voor een nieuwe auto. :rolleyes:

Nu was het een lijstje wat waarschijnlijk bedoeld was voor mijn Franse collega's. want de uitvoeringen die erop stonden zijn in Nederland niet leverbaar.
Mijn reactie was dan ook of dit wel klopte. Maar ook heb ik meteen gevraagd of mijn huidige auto niet nog een jaartje verlengd kan worden.
Auto bevalt nog goed, zit dik in de opties (wat gezien de Franse lijst echt niet nog eens gaat lukken :sneaky: ) en is nog niet aan zijn contract kilometers. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Nog geen nieuws op dat front.

Wel kreeg ik verrassenderwijs bij de laatste service beurt nog nieuwe matten. Ja, ik was bijna met de hak van de "gas-voet" door de mat, maar ik heb het wel eens erger gehad, en de auto is tenslotte officieel bijna einde lease.

Maar, dus mooie nieuwe, zowaar "premium" matten:

Oud:
wIHRlym.jpeg

Nieuw:
5GSBecb.jpeg

wLLomQd.jpeg

:cool:

Altijd leuk zulke upgrades!

Maar ook heb ik meteen gevraagd of mijn huidige auto niet nog een jaartje verlengd kan worden.

Lijkt me ook een goeie optie. Wat vind je van de nieuwe Tayron? Alleen geen 7-zitter als je plug-in wil.

Lijkt me ook een goeie optie. Wat vind je van de nieuwe Tayron? Alleen geen 7-zitter als je plug-in wil.
Ook dat is een reden om nog even te verlengen. Nu staat de Kodiaq op de lijst, maar niet als zevenzitter. Wellicht dat ze de Tayron dan wel als zevenzitter gaan toevoegen.
Ik vond de uitrusting van de Tiguan wat "gaten" hebben. Dan wint de Kodiaq. Maar de Tayron belooft standaard al wat beter uitgerust te worden dan de Tiguan (wat ook bij de Allspace al zo was).
Dus ik wacht dat graag even af.

De Tayron komt als 7zitter, maar dan alleen met 1.5 motor niet als plugin. De vraag blijft dan of hij hier ook leverbaar wordt.

Geen plug-ins.
Opvallend genoeg wel op het Franse lijstje. De Tiguan is daar de plug-in versie.
Wat ik zag heeft Frankrijk hele aparte CO2 compensatie op lease, en dan is een plug-in heel voordelig. In Nederland doet men daar niet zo aan mee.
En zoals MCW al aangaf: niet zo zeer van toepassing bij mij, aangezien ik graag de zevenzitter wil, en die kan niet als plug-in.

Trouwens, nog een outsider op de shortlist: de Model Y. :sneaky:
Die is nu ook als zevenzitter beschikbaar. Kans is klein dat die bij ons op de lijst komt, dus dan zou dat een Mobiliteits-optie worden (vergoeding en zelf kopen/leasen). En ik zou willen wachten op het nieuwe model.
Al met al: verleng nog maar even.....;)

In Frankrijk is hij wel als Pugin leverbaar met 7 zitplaatsen? Want meestal kan het niet omdat daar het accupakket zit.

Ook over een jaar heb ik het geld niet liggen, Barri, om dat ding over te nemen. :rolleyes:
Lease is voor mij toch echt het gunstigst.

Oh, ik heb trouwens sinds kort ook Travel Assist.:cool:
Dat houdt bij deze Allspace in dat de lane-assist het ook ónder de 60 km/h doet. Dat is het ook wel zo’n beetje.
Wat opvalt: hij pakt het lang niet altijd (ziet geen lijnen in de bebouwde kom) en (en dat is gek) hoewel hij boven de 60 keurig in het midden van de rijbaan blijft (dynamic lane-assist) gaat hij onder de 60 “zwabberen”. Dan trekt ie naar de lijn toe en corrigeert als ie de lijn “ziet”. Niet heel prettig.
Maar zoals gezegd: het voegt niet echt veel toe aan de ACC en lane-assist die ik al had, maar het is leuk dat het geactiveerd kon worden.

Bijzonder dat dat zo geactiveerd kan worden. Onze Citigo heeft lange assist maar ik zet dat altijd direct uit. Wat een irritant iets is dat, op elke auto.
Jammer dat overname niet lukt. Dan maar kijken of er iets moois te leasen is.

Wat treurig, zo'n beperkte autokeuze. Het zou voor mij reden zijn om rond te kijken, zeker als je zoals in jouw geval aan die 7-zitter gebonden bent en daar al om lijkt te moeten gaan 'zeuren'. :unsure:

En eens met de anderen hier dat de nieuwe Tiguan en Tayron geen vooruitgang zijn. De vorige Tiguan was op zijn Volkswagens wat voorspelbaar, richting saai, maar de nieuwe vind ik gewoon lelijk...

Wat treurig, zo'n beperkte autokeuze. Het zou voor mij reden zijn om rond te kijken, zeker als je zoals in jouw geval aan die 7-zitter gebonden bent en daar al om lijkt te moeten gaan 'zeuren'. :unsure:
Rondkijken doe ik altijd. ;)
Auto van de zaak is echter maar 1 van de zaken die onderdeel zijn van het werk. Laat ik ‘t er maar bij laten dat ik op andere vlakken geen reden heb om weg te gaan.

Er zijn natuurlijk ook wel wat opties in plaats van een lease-auto, of in plaats van een zevenzitter, maar een lease-zevenzitter is op dit moment voor mij de beste keus. Dus daar richt ik me eerst op.

Ik krijg helemaal geen auto van de zaak, maar dat is voor nu nog niet een reden om rond te gaan kijken... ;)
dus ik snap @Rembrandt wel. Maar met jouw specifieke eisen wordt het bij een leaser wel lastig. Mijn neef heeft net een e5008 aangevraagd omdat ie elektrisch moet en ook meer zitplaatsen wil. Gelukkig voor hem is de keus bij zijn werkgever redelijk breed.
Ik vraag me ook altijd af wat de beweegredenen voor een werkgever zijn om het zo te beperken. Aan de leasemaatschappij ligt het in elk geval niet ;)

Wat treurig, zo'n beperkte autokeuze. Het zou voor mij reden zijn om rond te kijke

Een leaseauto is een luxe, want je rijdt een nieuwe auto die je met eigen geld waarschijnlijk niet eens kunt betalen. Dus naar een andere baan zoeken omdat de keuze beperkt is vind ik wel erg heftig. En anders koop je maar een leuke 2e hands auto.

Ik vind het bizar om uit te kijken naar een andere baan vanwege de auto. Wat doet dat voor de loyaliteit? Stel na 6 maanden is er een mogelijkheid om bij een andere werkgever een dikkere auto te krijgen....

Aan de andere kant; als je een jr jr accountmanager bent bij een visitekaartjeshandel en je kan van een Aygo naar een Yaris......

Leuke auto's leasen is tegenwoordig lastig als je bepaalde wensen hebt en/of zoals Rembrandt gewoon echt een ruime auto nodig hebt.
Dat is tegenwoordig qua leasetarief niet grappig meer en dus doen de werkgevers een pas op de plaats. De leasebudgutten zijn doorgaans niet mee gestegen met de stijging van de autoprijzen en dus leasetarieven.

Daar komt dan de bijtelling nog bovenop die in percentage steeds wat verder omhoog kruipt plus dat dat natuurlijk gaat over de gestegen fiscale waardes van auto's.

Wat dat betreft mis ik mijn lease auto ook niet. Ik rijd nu privé iets wat qua lease niet zou kunnen en waarvan ik niet weet of ik er de bijtelling voor over zou hebben.

@Rembrandt , volgens mij is verlengen absoluut geen straf. Goede en logische keuze lijkt mij ;)

Ik zal, werkend in de techniek, toch geen leaseauto krijgen dus het is een puur theoretische kwestie. Toen ik in de detachering zat had ik wel wat met een leaseauto gekund, maar dat wilde ik niet. Een grijze Up of Polo, nee bedankt. Ik rijd liever in een oudere tweedehands dan in een auto van de baas waar ik niet blij van word. Ieder maakt zijn eigen afweging daarin en ik begrijp heus wel dat de mijne uitzonderlijk is. Leven en laten leven...

Loyaliteit werkt trouwens twee kanten op: Ik vind dat Rembrandts werkgever wel wat meer mee mag denken wanneer de gezinssituatie daar om vraagt. Hoe dan ook, als het lukt om te verlengen zou dat het mooist zijn voor de korte termijn.

Een collega heeft zijn Citroën Picasso 7-zits diesel ook verlengd om twee redenen.
1) hij bevalt nog prima
2) Moet over naar EV (verplicht per 1-1-'25) en 7-zits EV's zijn best prijzig...
(Ja, de MY is erbij gekomen onlangs.

Nu heeft hij een klein jaar uitstel om te kijken wat te doen.
- Nog blijven leasen
- Iets kleins leasen en de Citroën privé overnemen
- Niet meer leasen en alle km's tegen 37 cent laten vergoeden

Lease blijft een luxe probleem, maar de rekensom maken kan altijd. Hier betekende een EV-leasen ook niet meteen financieel de beste keuze als ik hem zou doorrekenen.
1) De EV trekt de sleurhut niet, dus als tweede auto staat nu een dure zware C-segmenter
2) Ging over budget én bijdrage voor privé gebruik maakt naast de bijtelling 244,- eigen bijdrage

En dat voor 20k zakelijk en 12k privé met de EV. Maar dan nog, of het nou uit kan of niet. Het gemak van een vast bedrag per maand geen zorgen is wel lekker. Los van dat ik, net als Rembrandt, het al jaren gewend ben wat minder netto uitbetaald te krijgen ivm de bijtelling.

En eens met de anderen hier dat de nieuwe Tiguan en Tayron geen vooruitgang zijn.

Is de facelift van de Skoda SUV's dan wel geslaagd? Ik vind de voorkant nog wel gaan maar van achteren is het niks, vind ik, die nieuwe lichtarmaturen en de knik in achterklep.

Nu ook al twee exemplaren gezien met een zilverkleurige trekhaak. Staat wat raar, als je een haast volledig ontchrome achterkant hebt.. Zal wel een af-fabriek inklapbaar exemplaar zijn welke vergeten is in te klappen?

Zoals gezegd: de zevenzitter leaser heeft mijn voorkeur.
Dat gaat in eerste instantie op basis van de standaard lijst. Lukt dat niet, dan zal ik om een uitzondering vragen. Heb net weer wat veren in mijn r8 gekregen, dus wellicht dat ze bereidt zijn om daar wat aan toe te voegen. :p

Ondertussen nog steeds geen vervolg op mijn vraag…..of een nieuwe lijst. Dus januari gaan we sowieso wel voorbij.

Is de facelift van de Skoda SUV's dan wel geslaagd? Ik vind de voorkant nog wel gaan maar van achteren is het niks, vind ik, die nieuwe lichtarmaturen en de knik in achterklep.

Nu ook al twee exemplaren gezien met een zilverkleurige trekhaak. Staat wat raar, als je een haast volledig ontchrome achterkant hebt.. Zal wel een af-fabriek inklapbaar exemplaar zijn welke vergeten is in te klappen?
Tayron en Kodiaq: de neus van de Skoda is mooier, maar hij heeft een hele lelijke C-stijl (te scherp) en daar wint de Tayron het dan weer.
Interieur ben ik nog niet over uit. Ik heb een lichte voorkeur voor het hoge dashboard van de Tiguan/Tayron.
Maar, zoals bekend, ik ben van de uitrusting en gadgets, en dan zit je bij Skoda net wat beter (in de af folder uitvoeringen.

Snap ook nooit waarom mensen die trekhaak uitgeklapt laten. Is een kleine handeling. Mooi blijft ie sowieso niet, want ingeklapt roesten ze ook.:D

Snap ook nooit waarom mensen die trekhaak uitgeklapt laten. Is een kleine handeling. Mooi blijft ie sowieso niet, want ingeklapt roesten ze ook.:D
Ik heb een afneembare trekhaak. Die haal ik er meestal pas na twee maanden weer af. Om hem dan een week later weer te monteren omdat ik hem nodig heb. Daarom laten mensen de trekhaak uitgeklapt, gewoon uit luiheid.

Of men denkt dat het de eerste klap van een aanrijden van achteren opvangt.

Ik heb een afneembare trekhaak. Die haal ik er meestal pas na twee maanden weer af. Om hem dan een week later weer te monteren omdat ik hem nodig heb. Daarom laten mensen de trekhaak uitgeklapt, gewoon uit luiheid.

Of men denkt dat het de eerste klap van een aanrijden van achteren opvangt.
Tot je er een keer met je scheenbeen tegenaan loopt... Tegenwoordig haal ik de afneembare er meteen weer af hier. Ook als ik hem een paar dagen later alweer nodig heb.

Als je zo'n OEM ding hebt trek je die er zo onderuit toch? Al dan niet elektrisch. Kleine moeite om hem even in de klappen.

Oh, ik heb trouwens sinds kort ook Travel Assist.:cool:
Dat houdt bij deze Allspace in dat de lane-assist het ook ónder de 60 km/h doet………….Maar zoals gezegd: het voegt niet echt veel toe aan de ACC en lane-assist die ik al had, maar het is leuk dat het geactiveerd kon worden.
Die is er dus weer uit.

Het gaf een heel raar stuurgevoel in stadsverkeer.
Soms ineens een vreemde ruk aan het stuur. En totaal niet betrouwbaar (dan was ie ineens de “lijntjes” kwijt en reed ik dus alsnog richting tegenliggers…..)
Dus de originele camera-settings teruggezet en het stuurt meteen weer soepeler.

Ondertussen nog niets gehoord over de lease.:mad:
Communicatie is niet je-van-het.
Ik wacht even op de prijslijst van de Tayron voordat ik aan de bel ga trekken. Dan heb ik tenminste bepaalde alternatieve voorstellen paraat.:cool:

Als je náást de Kodiaq staat, valt me vooral op hoe laag hij is in vergelijking tot de Allspace.
‘t Wordt hier trouwens waarschijnlijk (áls ‘t hem wordt) wel een zwarte…. :rolleyes:
Ik wil alleen kijken of ik ‘m als zevenzitter richting Sportline kan krijgen. Die heeft wat dingetjes in de uitrusting die ik erg graag zou zien.:cool:
Vraag is even hoeveel “onderhandelingsruimte” ii heb.

Hij is er in veel mooiere kleuren hoor! Onder andere in een soort mosterdgeel. Zo eentje stond bij ons bij kantoor bij de introductie.

Tja, ik heb de keuze tussen zilvergrijs en zwart.
En voor zilvergrijs heeft hij iets teveel zwarte elementen. Vind ik geen mooie combinatie.

Helaas kan er dan niet gecombineerd worden met een licht interieur. Dus het wordt wel erg zwart-zwart. Maar dat schijnt mode te zijn….. :p

Volgens mij heeft nog nooit een klant van mij gezien wat voor auto ik rijd, dus representatief…….ach.

Blauw mag vaak ook, maar dat Race Blue van Skoda is dan waarschijnlijk weer te….racy? :rolleyes:
En het moet metallic zijn.

Ik had bij mijn vorige werkgever exact hetzelfde gezeik met autokleuren… :(

Doe je dan ook gelijk black-line en zwarte velgen om er echt bij te horen? Lekker representatief ook…

Terug
Bovenaan