Rembrandt - Mazda CX-80 E-Skyactiv 327 Takumi Plus 6-zitter

Bij kan het al jaren prima uit. Nu heb ik hobby aan auto maar dat zullen de meeste hier op het forum hebben. Goed inkopen en goed verkopen is natuurlijk wel een pre.

Maar goed, het is al aangekaart hier dat @Rembrandt in zijn geval beter af is met lease. Dus ben ook benieuwd wat het gaat worden.
Je geeft aan dat je zelf een auto met de kop eraf koopt. Dat is met lease natuurlijk niet. Maar dat lijkt mij appels met peren vergelijken. Als je echt een eerlijk vergelijk wilt maken van de kosten moet het uitgangspunt wel zijn dat het in beide rekensommetjes gaat om éxact dezelfde auto die je -hetzij nieuw, hetzij tweedehands- koopt of in de leasing neemt.

Edit: Mieluh heeft wel een punt, dit was mijn laatste bijdrage mbt het onderwerp leaseauto vs. privéauto. Laten wij teruggaan OT, voor Rembrandt!

Laatst bewerkt:
Wat een jaarkilometrages lees ik hier. Wat voor een functies vragen dat? Wij hebben ook buitendienst met leaseauto, die doen 25k per jaar. Gaan af en toe op bezoek bij klanten. Het zijn geen vertegenwoordigers die 8 afspraken per week moeten doen ofzo.

Je geeft aan dat je zelf een auto met de kop eraf koopt. Dat is met lease natuurlijk niet. Maar dat lijkt mij appels met peren vergelijken. Als je echt een eerlijk vergelijk wilt maken van de kosten moet het uitgangspunt wel zijn dat het in beide rekensommetjes gaat om éxact dezelfde auto die je -hetzij nieuw, hetzij tweedehands- koopt of in de leasing neemt.

Dit is eigenlijk een discussie die niet in Rembrandt zijn topic thuishoort. Maar 1 op 1 vergelijken dan heb je gelijk. Ik reken vanuit mijn eigen situatie. En ik koop niet nieuw dus voor mij kan dit prima uit. Koop je een van 2-3 jaar oud is het risico op hele hoge kosten natuurlijk niet heel groot, zeker niet met garantie etc.

Hoewel ik er op zich helemaal niet op uit was een discussie op te zetten over leaseauto's heb ik wel in de gaten dat ik mensen op de tenen trap door te zeggen dat het iets is dat je krijgt, dat is helemaal niet mijn bedoeling, laat dat duidelijk zijn.

Maar kleine kanttekening bij jouw uiteenzetting:
Er is dus een gat van € 1.100 euro netto tussen het uitbetalen van een mobiliteitsvergoeding en een leaseauto tegen 22% bijtelling in jouw voorbeeld. Nu vlieg ik hem even anders aan: zou het lukken om van die € 1.100 netto vier jaar brandstof, onderhoud, wegenbelasting en verzekering te betalen en na vier jaar genoeg gespaard te hebben om weer opnieuw voor € 70.000 een auto aan te schaffen en met een schone lei verder te gaan? Mijn gevoel zegt dat dat niet mee zal vallen.
Oh op mijn tenen had je niet getrapt hoor no worries!

En mbt het laatste: running cost en afschrijving wel, investering nee. Voor mij is dat niet erg want auto = hobby maar dat geldt niet voor iedereen, Dus snap ik die keus ook. Daarom zei ik ook als voordeel dat je zelf niet klap geld hoeft uit te geven.

Edit: Mieluh heeft wel een punt, dit was mijn laatste bijdrage mbt het onderwerp leaseauto vs. privéauto. Laten wij teruggaan OT, voor Rembrandt!

Tuurlijk aar als een leaser geen nieuwe auto zou kunnen kopen dan betekent het dat met eigen geld het sowieso een 2e hands gaat worden. Dus ja, of een nieuwe auto leasen en beperkt zijn in keuze of een goeie tweedehands kopen naar jouw smaak. Welke nou voordeliger per maand is durf ik niet te zeggen, ik snap sowieso niks van leasen.

Soms lijkt het ook alsof iedereen met een leaseauto een vertegenwoordiger is, maar gros rijdt gewoon dagelijks van en naar kantoor. Daar heb je geen nieuwe auto voor nodig. Ook zegt dat een nieuwe auto niet perse dat je dan zorgeloos kunt rijden. Zie bv al de perikelen met de CX-60.

:ROFLMAO:

Over kans: kans is groot dat ik dit jaar niks meer hoor. Iedereen is al in vakantie modus lijkt het wel.;)

Kans is ook groot dat de verlenging wordt geweigerd. Ik heb ondertussen weer aardig wat kilometertjes gemaakt, dus de vraag is of het nog een jaar uitkan. Wel zullen ze sowieso moeten verlengen, aangezien ze de einddatum (eind januari) niet meer gaan halen met een nieuwe auto.

En als laatste: ik heb alle mogelijkheden bekeken, en de kans is groot dat ALS het een lease-auto wordt, dat het dan de Kodiaq wordt. Eigenlijk al het andere valt (om diverse redenen) af.
Er is nog een (heel) kleine kans dat ik overga op een prive-auto, maar dan neem ik waarschijnlijk de ID4 als puur zakelijk. Prive met mobiliteitsvergoeding is voor mij (met "onze" regeling) totaal niet interessant.

Prive auto zakelijk rijden met een mobiliteitsvergoeding zou ik ook niet snel voor kiezen als je serieus kilometers maakt. Je rijdt je privé auto dan toch redelijk vlot "op". Zo lang je geen gekkigheid hebt zal het nog wel uit kunnen, de afschrijving wellicht ook nog wel.

Met zoveel kilometers is de kans op een keer een serieuze reparatie of schade echter ook wat groter en ik gok dat de teller tussen uit kunnen dan vlot omslaat naar het negatieve.

Dat doe ik al jaren. Onze leaseregeling is totaal ruk, of ik moet in allerhande plastic willen rijden. Nou, dat wil ik niet. Dus ik rij een paar jaar ouder, maar wel plezierig. En dus met een mobiliteitsbudget. Kan dat uit met ca 55k zakelijke km's per jaar? Vast niet. Dan moet ik gewoon om de hoek gaan werken, kan ik elke dag met de broodtrommel onder de snelbinders naar kantoor fietsen. Maar ik vind mijn baan leuk. Dus, c'est ca.

Zo zie je maar, ieder maakt zijn afweging. Ben benieuwd naar de uitkomst, hiero!

De kogel is door de kerk: hij mag nog een jaartje langer.

Ik ben er blij mee. De auto bevalt nog prima. En de “upgrade” (deze auto is een level hoger dan mijn leasecategorie) betaalt zich uit. Na vier jaar wordt de upgrade niet meer verrekend, dus over de hele periode ben ik goedkoper uit. :p En een nieuwe in mijn eigen categorie (lees: Kodiaq) heeft eenzelfde catalogusprijs en dus bijtelling.
Ook is er aangekondigd dat er dit jaar naar de lease-regeling gaat worden gekeken, omdat die al 15 jaar hetzelfde is. Mijn bedrijf kennende wil dat nog niet zeggen dat het voor mij op tijd wordt aangepast.:rolleyes: Maar er is in elk geval een (grotere) kans.

Goed en praktisch nieuws. En we blijven in die tijd gewoon met je meedenken. Wat over een jaar moet je toch een beslissing nemen

C2VImut.jpeg

Voorlopig dus de Pyrit Silver Tiguan Allspace, en geen Brilliant Silver Kodiaq. :cool:
(Wel goed te zien dat de ene zilver de ander niet is)

Maar dus een jaar extra om:
- te sparen voor een eigen auto
- de Staatsloterij te winnen
- een nieuwe lease-regeling te krijgen
- een betere trekkracht te realiseren voor electrische voertuigen (in het algemeen en VAG in het bijzonder)
- een kind het huis uit te laten gaan
- een andere baan te zoeken
- de Juniper Model Y af te wachten

......en ondertussen blijven genieten van de luxe en comfort van de Allspace.:cool:
;)

C2VImut.jpeg

Voorlopig dus de Pyrit Silver Tiguan Allspace, en geen Brilliant Silver Kodiaq. :cool:
(Wel goed te zien dat de ene zilver de ander niet is)

- een betere trekkracht te realiseren voor electrische voertuigen (in het algemeen en VAG in het bijzonder)

......en ondertussen blijven genieten van de luxe en comfort van de Allspace.:cool:
;)
Ik zie opties genoeg ;-)

Mmm…ruime auto. Maar na een R-line Allspace lijkt me dit toch wel een hele stap terug.

Mijn vrouw meldde een leeglopende band dus ben meteen even naar de dealer gereden.
Daar staat deze: :love:
i1LX4Ul.jpeg

W92zeur.jpeg

ym9jB2i.jpg

Ik vind dit toch wel een mooie auto. Mooi uitgerust, zit lekker, en dit Scale Silver staat ‘m goed.
Deze gaat toch stiekem op mijn shortlist.

Itt de 'sedan' vind ik de station ook echt wel geslaagd. Veel geslaagder dan de bedaagde nieuwe Passat Variant.

19" R-line bandjes hebben ze niet op voorraad, dus dit weekend even in een......zwarte Kodiaq. :cool:

Wel een "oude" (Kodiaq I FL).

Plaatje bij het praatje:
3syQLQl.jpeg

FCzwGbB.jpeg

qra4Wcv.jpg

Geen ACC, geen lane-assist, geen stoelverwarming, geen keyless entry, geen matrix-led met grootlichtassistent.
Wat raakt een mens snel verwend.:rolleyes:
Ach, het is maar voor een weekendje. :p

Mmm…ruime auto. Maar na een R-line Allspace lijkt me dit toch wel een hele stap terug.

Mijn vrouw meldde een leeglopende band dus ben meteen even naar de dealer gereden.
i1LX4Ul.jpeg

W92zeur.jpeg

ym9jB2i.jpg

Ik vind dit toch wel een mooie auto. Mooi uitgerust, zit lekker, en dit Scale Silver staat ‘m goed.
Vind dit echt serieus een hele mooie geslaagde auto. Snap wel dat die op de shortlist staat. Enige kritiek punt blijft , net als bij de i5, beetje hangbuikje door het verbergen van de accu’s.

i1LX4Ul.jpeg

W92zeur.jpeg

ym9jB2i.jpg

Ik moest echt even zoeken wat dit was, maar dit is echt zoveel mooier dan de liftback.

Maar dit is geen 7-zitter neem ik aan?

geen lane-assist
Da's een pluspunt hè ;)
Maar blijft nog steeds een heel geslaagd model die Kodiaq, mooier dan de nieuwe, die ik al steeds vaker zie rijden.

De ID7 lijkt ook redelijk in trek op mijn subjectieve waarneming afgaand. Lijkt me een zalige auto, maar daar past niet jouw hele gezin in, toch?

Nee, het is geen zevenzitter, dus nee, mijn hele gezin past er niet in.
Maar in praktijk heb ik dat ook steeds minder nodig.

De ID.7 staat op de shortlist, maar is voorlopig nog niet de beste keus: kost extra bijdrage (en niet weinig :rolleyes: ) vanwege level hoger, heeft maar 1000kg trekgewicht (caravan is max 1500kg) en heeft vijf zitplaatsen (waar de achterbank ook nog eens zo gevormd is dat de plaats in het midden niet echt een volwaardige zitplek is).
Maar…..het is één van de mogelijkheden die ik toch in het achterhoofd wil houden.

Ik heb de laaste tijd weer in veel auto’s mogen zitten. Ik ben naar het Salon in Brussel geweest, heb de nieuwe Kodiaq van een collega kunnen ervaren en heb nu deze leen-Kodiaq.
Daarbij merk ik dat ik VW toch prefereer boven Skoda. Een reden om toch voor Skoda te kiezen is de “value for money”. Ze zijn gewoon beter uitgerust.
Met de gadgets waar ik gevoelig voor ben.:p

Laatst bewerkt:
Daarbij merk ik dat ik VW toch prefereer boven Skoda.
En waar zit 'm dat nou precies in? Ik hgeb zelf niet heel veel ervaring met VW's en rij nu mijn eerste Skoda. Afgezien van een toevallige huur-/leenauto nooit VAG gereden. De Octavia bevalt top maar ik vraag me telkens af: er moet eea bezuinigd zijn tov van een Golf, maar wát dan? Onderstelafstemming? Geluidsisolatie? Ben benieuwd hoe jij dat ziet.

Ik heb de laatste tijd vooral gekeken naar het verschil tussen de Kodiaq en de Tiguan (Allspace) en Tayron.
Daarbij merk ik dat Skoda kiest voor een huiselijke sfeer met een laag dashboard, waarbij VW kiest voor een zakelijke sfeer met een hoog dashboard.
Bij Skoda zit je meer “op de bok”, bij VW zit je meer ín de auto. Dat laatste vind ik prettiger en ondervond ik zowel bij de Tiguan/Tayron als bij de ID.7 in vergelijking tot de Enyaq.
Skoda wint het in het algemeen op de uitrusting, maar diezelfde uitrusting kún je natuurlijk ook krijgen op de VW.

Het is denk ik vooral een gevoel, en voorkeur wat je aanspreekt. Techniek is hetzelfde, uitrusting kun je in principe hetzelfde maken. Blijft dus over het algemene gevoel, en dat is bij Skoda, VW, maar ook Audi écht anders.

Blijft altijd subjectief. Hier was de keus de kodiaq echt het interieur. Waar ik de Tiguan aan de buitenkant mooier vond was dat voor het interieur juist de Kodiaq. Stoelen waren echt top in de Sportline en dat was met 50.000 km p jaar best een zwaarwegend argument. Als ik weer in de race was geweest had ik na 5 jaar Kodiaq weer een Kodiaq gekozen. Dat zegt wel iets. Normaal ben ik vrij snel uitgekeken.

Vwb de Kodiaq heb ik het vooral over de nieuwe.
"Onze" generatie modellen heb ik altijd gezegd: beste combi is de buitenkant van de Tiguan R-line, met het interieur van de Kodiaq Sportline. :cool:
Alleen al die automaat-pook van de Kodiaq.....:love:

.......en die heeft de nieuwe niet meer.:(

Laatst bewerkt:
Zie de nieuwe Kodiaq al best veel, bijna allemaal in het grijs. Erg anoniem geworden, vond de vorige veel indrukwekkender. Interieurs van de Skoda's vind ik op foto's veel geslaagder, in tests komt echter wel vaak naar voren dat je vesrchil tussen Skoda en VW toch wel merkt, ondanks het mooie stofje.

De nieuwe Skoda interieurs vind ik veel mooier dan die van Volkswagen, vooral vanwege het stofje. De nieuwe Kodiaq is geen knapperd maar het Volkswagen equivalent vind ik nog minder. Skoda is over het algemeen best goed bezig.

Nou hier ook een Kodiaq Sportline en na 1,5 jaar en bijna 70.000 km op de teller kan ik niet anders zeggen dat deze echt helemaal top is.

Zelf ook behoorlijk getwijfeld tussen de Tiquan, Tarraco en Kodiaq maar puur door het interieur de Kodiaq gekozen.

Vorige week voor het eerst in de nieuwe gezeten en gereden en deze maakt zeker kans als opvolger.

Je mag nog lekker een jaar met de Tiquan cruisen en dat is zeker geen straf.
Zou in jouw geval ook zeker voor de nieuwe Kodiaq gaan en hopen op een mooie aanbieding eind dit jaar en duimen dat je dan de sportline kan kiezen.

Zat vandaag nog in de nieuwe Superb, ziet er m.i. fraaier uit dan een Passat. Zowel van binnen als ook van buiten. Eigenlijk zijn het krek dezelfde auto’s maar oogt de Superb net wat leuker.

Materiaalgebruik-inderdaad dat stofje zoals Barri al aangeeft- is top. In de edition modellen zelfs het leukst met wollen stof.

Had enkele jaren geleden een Octavia zelf een beetje opgeknapt met een ander interieur, toen moest het echt nog. Je voelde het ook in bijvoorbeeld de afwerking van de draaiknop van de verlichting. Net wat minder lekker afgewerkt. Ook geluidsdemping was wat minder destijds.

Nu lijkt het alsof Skoda het beter -of minstens net zo goed-voor elkaar heeft in vergelijk met een VW. Zeker in het vergelijk Superb vs Passat.

Laatst bewerkt:
Als je 4 uit 7 scoort uit dit lijstje, is het ook al een mooi jaar. En zou je op de basisschool netjes overgaan naar de volgende klas ;)

Tot nu is er nog niks van het lijstje gelukt. :rolleyes:

Wel heb ik na de lekke band twee nieuwe achterbanden gekregen. En waar ik op het punt stond bij de dealer langs te gaan om een probleempje te checken, is dat ook opgelost: de auto maakte een soort wooesh-woesh geluid bij het achterwiel. net of de band niet mooi rond is, of dat er een lager kapot is of zo. Maar sinds de beide achterbanden vervangen zijn is het geluid weg.

Ondertussen 115.000km op de teller.
En de auto bevalt echt nog zeer goed. Het is een heerlijke reis-auto.

Wel ben ik erachter gekomen dat ík niet op de derde zitrij pas. Ik dacht dat ik er al eens gezeten had, maar na zondag’s ervaring betwijfel ik dat.
Mijn vrouw pikte mij en de rest van het gezin op na een museumbezoek en voor de gein stelde ik voor om helemaal achterin te gaan zitten met de jongste.
Maar mijn 1.92m past daar dus echt niet! Sterker nog, het lukte me eigenlijk niet eens om er te komen.:ROFLMAO: En toen ik besloot om de poging te staken kwam ik er bijna niet meer uit.
Dit alles natuurlijk tot grote hilariteit bij de kinderen.:p
Afijn, dan maar op de tweede rij. En dat zit dan weer best aardig. Maar het liefst neem ik plaats op de bestuurdersstoel.

Inmiddels toch al weer de 120.000km gepasseerd.
Ben benieuwd of ik dit jaar af mag maken.

Zomerbandjes zitten er al weer op. Was een stuk vlotter dan vorig jaar (augustus…. ;) )

Gisteren een kleine aanrijding gehad (ik wérd aangereden).
Niet veel schade, maar niet weg te poetsen, dus toch maar even formuliertjes invullen….
LOGxlFD.jpg

Positieve note: het werd bij het invullen van het schadeformulier duidelijk dat mijn rijbewijs binnen twee weken zou verlopen. Helemaal vergeten!:oops:
Dus snel even online verlengd, vanochtend foto’s gemaakt (voor online verzending) en vanmiddag op vakantie gegaan.
Zal bij terugkomst dus wel klaar liggen.:cool:

Als het goed is krijg je van de RDW daar ook een herinnering voor. Mijne verloopt in januari zag ik laatst ook toevallig. gelijk een herinnering in de agenda gezet voor de zekerheid.

deze schade poets je niet weg, beter even formulier invullen inderdaad dan straks moeten betalen bij inleveren

Ik werk thuis, dus ik gebruik ‘m vooral thuis. :p
Je hoeft niet minimaal 15k zakelijk te halen zoals hier dus? Ik kom met redelijk gemak aan 20k zakelijk (en 12k privé).
En als ik thuiswerk (2 tot 3 van de 5 dagen) staat ie lekker zonnestroom te slurpen.

Fijne vakantie! Hier dit keer even niet weg met de sleurhut, lekker dagjes uit vanaf volgende week. Privé-km's maken :LOL:

Terug
Bovenaan