De officiële lijsten zijn binnen.
Zoals wellicht bekend, maar hier nogmaals om te voorkomen dat mensen voorstellen doen die niet passen:
- Merk, type en uitvoering ligt vast. Alles is VAG. Enige opties zijn trekhaak en (in hogere categorie) leren bekleding
- ik vraag altijd drie lijstjes:
1. Eigen categorie. Wordt bepaald op basis van functie, heeft een vaste eigen bijdrage en catalogusprijs van de auto’s ligt rond de 50K
2. Categorie lager: lagere catalogusprijs, dus minder bijtelling, eigen bijdrage vervalt. Kan dus financieel gunstig zijn.
3. Hogere catagorie. Kost extra (upgrade)bijdrage, maar zijn duurdere en beter uitgeruste auto’s.
Mijn huidige is een hoge-categorie auto, dus duur. Maar het verschil tussen een Allspace Highline Business R en een Comfortline was het extra geld meer dan waard.
Maar nu:
- keus is nog minder geworden. Per categorie zijn er 3 tot 4 auto’s te kiezen. Hoge categorie is alleen electrisch (o.a. ID.7)
- standaard staat er geen 7-zitter meer bij.
Ik heb twee complicerende factoren:
- wij zijn een gezin van 6, dus met een “gewone” auto kunnen we niet allemaal mee.
- ik heb een caravan van min. 1200kg (“leeg”) en max 1500kg. En die wil ik voorlopig niet kwijt.
Door die laatste factor vallen eigenlijk alle electrische auto’s (Elroq, Enyaq, Q4 Etron, ID.4 en ID.7) af, omdat de beschikbare Business uitvoeringen slechts max 1000kg mogen trekken.
Zowel de ID.4 als de ID.7 (Tourer) worden in best aantrekkelijke Pro Business aangeboden, maar dan heb ik dus een alternatieve trekauto nodig, en dat kost me te veel.
Door de eerste factor zouden eigenlijk alle aangeboden auto’s afvallen.

Echter, echt met z’n allen weg komt steeds minder voor (kinderen worden ouder, willen minder vaak mee), dus ik denk dat ik wel uitkom met een vijfzitter.
Qua financieel is een Octavia Combi Business Edition DSG 115pk een mooie keus: geen standaard eigen bijdrage en catalogusprijs van onder 40K.
Echter: karige uitrusting en vooral die 16” velgjes stuiten me tegen de borst. Het trekgewicht van 1300kg zou net moeten lukken (geen extra zaken in de caravan, maar in de auto).
In de hoge catagorie zit, zoals gezegd, de ID.7 Tourer Pro Business. Mooie auto met mooie uitrusting. Extra bijdrage is echter fors, de catalogusprijs is zo’n 62K en zoals gezegd scoort hij negatief op beide complicerende factoren.
Blijven drie auto’s over in mijn “eigen” categorie:
- VW ID.4 Pro Business
- Skoda Superb Combi Business Edition
- Skoda Kodiaq Business Edition
Zonder caravan was de ID.4 een optie geweest. Want ik zou echt wel electrisch willen gaan rijden. En de uitrusting is best goed. Maar met 1000kg trekgewicht mag ik de caravan nog niet eens leeg meenemen, dus dat wordt ‘m niet.
De Kodiaq wint het vervolgens van de Superb.
De SUV zit net wat beter in de opties (electrische verstelbare stoelen met geheugen, grotere vergmaat) en ik ben toch wel gewend geraakt aan de hogere zit.
Conclusie: als de verlenging van de Tiguan, voor nog een jaartje, wordt geweigerd, wordt het een Skoda Kodiaq Business Edition 1.5 mHEV.
Ik ga daar nog een derde zitrij bij proberen te “ lullen”. Normaal zijn ze niet erg flexibel bij “ons”. Maar “nee” heb je en “ja” kun je krijgen.
Hopelijk volgende week wat meer duidelijkheid zodat we eind van de week de knoop door kunnen hakken.