Rembrandt - Mazda CX-80 E-Skyactiv 327 Takumi Plus 6-zitter

Ik blijf dat toch wonderlijk vinden als een werkgever zoveel restricties legt op de leaseauto dat zelfs de kleur niet zelf bepaald mag worden. Ik geloof er eerlijk gezegd geen snars van dat dat gunstig is voor de restwaarde (alsof kopers van gebruikte auto's allemaal kleurenblind zijn), en representatief is natuurlijk een volslagen subjectief argument. Maar áls dat een argument is, zou ik als werkgever toch maar wat graag een stokje steken voor zo'n blacked-out uitvoering :ROFLMAO:

Laatst bewerkt:
De laatste tijd al enkele keren aan jou moeten denken @Rembrandt . Puur perceptie lijken er wat meer middenklasse auto's weer met 7-zits optie uit te komen. Zowel hybride als full-EV. Dus verlengen en ruimere keuze afwachten lijkt zinvol.

Aan de andere kant, als je de Kodiaq naar jouw zin voor elkaar kunt krijgen, snel overstappen ;) Keuze voor de black-on-black look snap ik dan weer niet. Ik ben nogal van de chroomlijsten in plaats van 'Kruiskade-pakket'... en juist enige configuratie waarop ik Schwarzoptik nog wel te pruimen vind is bij het contrast met zilvergrijze lak. #smakenverschillen

• Leuk
Waarderingen: MWH
De prijzen en uitrusting van de Tayron staan online.

Bij mij zou de vergelijking gaan tussen de Kodiaq (in Business Edition, en misschien in Sportline (upgrade)) of de Tayron (in Life Edition, en misschien R-line (upgrade)).

Ik ben gebonden aan de basis uitrusting die Pon verzint. Ik kan alleen een trekhaak toevoegen. Daarom is de basis-uitrusting in de prijslijst voor mij belangrijk.
Vergelijk ik dan eerst de "normale" types (Businessline tegen Life Edition) dan wint de Kodiaq.
Dat is vooral op de velgen (kom op VW. 17" op een Tayron?) en de stoelen (bij Skoda verwarmd en electrisch verstelbaar met geheugen). De rest van de uitrusting is redelijk vergelijkbaar.
Bij de sportieve versies (Sportline of R-line Edition) is het verschil nog kleiner en gaat het om details. De Tayron pakt punten op 20" velgen en panorama schuifdak, de Kodiaq met het interieur en de matrix verlichting.

Over het geheel is de Kodiaq natuuurlijk ook goedkoper, wat zich vertaalt in de bijtelling.
Ik neig het meest naar de Kodiaq, maar in R-line vind ik de Tayron ook wel een erg dikke bak. De sportieve versie van beiden is echter nog een groot vraagteken of dat uberhaupt mogelijk is.

Eerst maar eens navraag doen over de huidige, en de derde zitrij (die niet standaard is en dus een "probleem" vormt).

Laatst bewerkt:
Wow, effe verkeerd gekeken: de Tayron is echt wel een klap duurder dan de Kodiaq. Op het eerste gezicht lijkt het mee te vallen, maar de Tayron is in PHEV een klap goedkoper dan in MHEV. Maar helaas kan de PHEV geen derde zitrij hebben, dus ben ik gebonden aan de Mild hybrid. En dan gaat de prijs richting 60K.:oops:
In de genoemde uitvoeringen komt de Tayron zo'n 7-8000 Euro duuder uit dan de vergelijkbare Kodiaq.

Nou ben ik niet echt fan van de Chinese automobiel, maar die xpeng g9 (?) is wel echt indrukwekkend en zevenzitter. Weet alleen niet of die een caravan kan trekken.

Wellicht wil jouw werkgever een F150 leasen? Zes persoons en kan sowieso een caravan (of 3…) trekken. In het zwart of grijs voldoet die vast aan de norm :D

Waarom een F150? Dan kan je beter een Expedition Max leasen. Zit je ruim en heb je een mooie bagageruimte.

Model Y zevenzitter kost 52k en 55 voor de Long Range. Kan ook een caravan van 1600kg achter. Als je niet naar Zuid Frankrijk gaat is dat best te doen lijkt me. Nee, het is geen mooie auto.

Model Y zevenzitter kost 52k en 55 voor de Long Range. Kan ook een caravan van 1600kg achter. Als je niet naar Zuid Frankrijk gaat is dat best te doen lijkt me. Nee, het is geen mooie auto.
Zou daar denk niet m’n kinderen achterin willen hoor, kan mij niet voorstellen dat ze chill zitten.

Nou ben ik niet echt fan van de Chinese automobiel, maar die xpeng g9 (?) is wel echt indrukwekkend en zevenzitter. Weet alleen niet of die een caravan kan trekken.

Wellicht wil jouw werkgever een F150 leasen? Zes persoons en kan sowieso een caravan (of 3…) trekken. In het zwart of grijs voldoet die vast aan de norm :D
Een Xpeng G9 is geen zevenzitter.
En die heeft mijn broertje al, dus ik wil wat anders. Een Nio EL8 zou ik wel leuk vinden.
Zo'n F150 of iets wat daar op lijkt is totaal niet mijn ding.

Maar zoals gezegd: voorlopig blijft het VAG of niet.
Mocht ik toch zelf iets moeten regelen (via Mobiliteitsbudget), dan kijk ik tich met een schuin oog naar de Model Y met derde zitrij. Ik heb de extra plaatsen slechts incidenteel nodig, en deze kan inderdaad mijn caravan trekken. En ik vind inderdaad Zuid-Frankrijk al te ver...... :p

Ik zit ondertussen nog steeds op duidelijkheid te wachten van de wagenparkbeheerder over mijn huidige auto.:cautious:
Dus tot die tijd nog de vraag waar ik volgend jaar in rijd.

P.S. @ketelapper: mocht het een Kodiaq Sportline worden, is Briliant Silver nog niet van tafel. Want daarbij vind ik inderdaad de zwarte accenten wel passen bij een zilverkleurige auto.

De officiële lijsten zijn binnen.
Zoals wellicht bekend, maar hier nogmaals om te voorkomen dat mensen voorstellen doen die niet passen:
- Merk, type en uitvoering ligt vast. Alles is VAG. Enige opties zijn trekhaak en (in hogere categorie) leren bekleding
- ik vraag altijd drie lijstjes:
1. Eigen categorie. Wordt bepaald op basis van functie, heeft een vaste eigen bijdrage en catalogusprijs van de auto’s ligt rond de 50K
2. Categorie lager: lagere catalogusprijs, dus minder bijtelling, eigen bijdrage vervalt. Kan dus financieel gunstig zijn.
3. Hogere catagorie. Kost extra (upgrade)bijdrage, maar zijn duurdere en beter uitgeruste auto’s.
Mijn huidige is een hoge-categorie auto, dus duur. Maar het verschil tussen een Allspace Highline Business R en een Comfortline was het extra geld meer dan waard. :cool:

Maar nu:
- keus is nog minder geworden. Per categorie zijn er 3 tot 4 auto’s te kiezen. Hoge categorie is alleen electrisch (o.a. ID.7)
- standaard staat er geen 7-zitter meer bij.

Ik heb twee complicerende factoren:
- wij zijn een gezin van 6, dus met een “gewone” auto kunnen we niet allemaal mee.
- ik heb een caravan van min. 1200kg (“leeg”) en max 1500kg. En die wil ik voorlopig niet kwijt.

Door die laatste factor vallen eigenlijk alle electrische auto’s (Elroq, Enyaq, Q4 Etron, ID.4 en ID.7) af, omdat de beschikbare Business uitvoeringen slechts max 1000kg mogen trekken.
Zowel de ID.4 als de ID.7 (Tourer) worden in best aantrekkelijke Pro Business aangeboden, maar dan heb ik dus een alternatieve trekauto nodig, en dat kost me te veel.
Door de eerste factor zouden eigenlijk alle aangeboden auto’s afvallen.:rolleyes: Echter, echt met z’n allen weg komt steeds minder voor (kinderen worden ouder, willen minder vaak mee), dus ik denk dat ik wel uitkom met een vijfzitter.

Qua financieel is een Octavia Combi Business Edition DSG 115pk een mooie keus: geen standaard eigen bijdrage en catalogusprijs van onder 40K.
Echter: karige uitrusting en vooral die 16” velgjes stuiten me tegen de borst. Het trekgewicht van 1300kg zou net moeten lukken (geen extra zaken in de caravan, maar in de auto).

In de hoge catagorie zit, zoals gezegd, de ID.7 Tourer Pro Business. Mooie auto met mooie uitrusting. Extra bijdrage is echter fors, de catalogusprijs is zo’n 62K en zoals gezegd scoort hij negatief op beide complicerende factoren.

Blijven drie auto’s over in mijn “eigen” categorie:
- VW ID.4 Pro Business
- Skoda Superb Combi Business Edition
- Skoda Kodiaq Business Edition

Zonder caravan was de ID.4 een optie geweest. Want ik zou echt wel electrisch willen gaan rijden. En de uitrusting is best goed. Maar met 1000kg trekgewicht mag ik de caravan nog niet eens leeg meenemen, dus dat wordt ‘m niet.

De Kodiaq wint het vervolgens van de Superb.
De SUV zit net wat beter in de opties (electrische verstelbare stoelen met geheugen, grotere vergmaat) en ik ben toch wel gewend geraakt aan de hogere zit.

Conclusie: als de verlenging van de Tiguan, voor nog een jaartje, wordt geweigerd, wordt het een Skoda Kodiaq Business Edition 1.5 mHEV.
Ik ga daar nog een derde zitrij bij proberen te “ lullen”. Normaal zijn ze niet erg flexibel bij “ons”. Maar “nee” heb je en “ja” kun je krijgen.

Hopelijk volgende week wat meer duidelijkheid zodat we eind van de week de knoop door kunnen hakken.

Wat een luxeprobleem :) ik zou willen dat ik dat probleem had ;)
Oude grote bak voor erbij voor de caravan dan maar?

Ik wilde dus de Model Y voorstellen met 1,600 kg trekgewicht, 7pax en 49k maarja…

Zakelijk Leasen is sowieso de voorkeur toch? Bijvoorbeeld private lease of stuk financiering en dan via vergoeding van je werk had niet de voorkeur en/of kan niet ?

Die Kodiaq is wel een mooie auto en zit leuk in de spulletjes standaard. Wist niet dat die met extra zitrij kon.

Ik zou het met een gezin van zes heel wrang vinden als je werkgever daar niet in mee wilt denken voor die paar rot euro’s extra …

De officiële lijsten zijn binnen.
Zoals wellicht bekend, maar hier nogmaals om te voorkomen dat mensen voorstellen doen die niet passen:
- Merk, type en uitvoering ligt vast. Alles is VAG. Enige opties zijn trekhaak en (in hogere categorie) leren bekleding
- ik vraag altijd drie lijstjes:
1. Eigen categorie. Wordt bepaald op basis van functie, heeft een vaste eigen bijdrage en catalogusprijs van de auto’s ligt rond de 50K
2. Categorie lager: lagere catalogusprijs, dus minder bijtelling, eigen bijdrage vervalt. Kan dus financieel gunstig zijn.
3. Hogere catagorie. Kost extra (upgrade)bijdrage, maar zijn duurdere en beter uitgeruste auto’s.
Mijn huidige is een hoge-categorie auto, dus duur. Maar het verschil tussen een Allspace Highline Business R en een Comfortline was het extra geld meer dan waard. :cool:

Maar nu:
- keus is nog minder geworden. Per categorie zijn er 3 tot 4 auto’s te kiezen. Hoge categorie is alleen electrisch (o.a. ID.7)
- standaard staat er geen 7-zitter meer bij.

- wij zijn een gezin van 6, dus met een “gewone” auto kunnen we niet allemaal mee.
- ik heb een caravan van min. 1200kg (“leeg”) en max 1500kg. En die wil ik voorlopig niet kwijt.

Door die laatste factor vallen eigenlijk alle electrische auto’s (Elroq, Enyaq, Q4 Etron, ID.4 en ID.7) af, omdat de beschikbare Business uitvoeringen slechts max 1000kg mogen trekken.
Zowel de ID.4 als de ID.7 (Tourer) worden in best aantrekkelijke Pro Business aangeboden, maar dan heb ik dus een alternatieve trekauto nodig, en dat kost me te veel.
Door de eerste factor zouden eigenlijk alle aangeboden auto’s afvallen.:rolleyes: Echter, echt met z’n allen weg komt steeds minder voor (kinderen worden ouder, willen minder vaak mee), dus ik denk dat ik wel uitkom met een vijfzitter.

Qua financieel is een Octavia Combi Business Edition DSG 115pk een mooie keus: geen standaard eigen bijdrage en catalogusprijs van onder 40K.
Echter: karige uitrusting en vooral die 16” velgjes stuiten me tegen de borst. Het trekgewicht van 1300kg zou net moeten lukken (geen extra zaken in de caravan, maar in de auto).

In de hoge catagorie zit, zoals gezegd, de ID.7 Tourer Pro Business. Mooie auto met mooie uitrusting. Extra bijdrage is echter fors, de catalogusprijs is zo’n 62K en zoals gezegd scoort hij negatief op beide complicerende factoren.

- VW ID.4 Pro Business

Zonder caravan was de ID.4 een optie geweest. Want ik zou echt wel electrisch willen gaan rijden. En de uitrusting is best goed. Maar met 1000kg trekgewicht mag ik de caravan nog niet eens leeg meenemen, dus dat wordt ‘m niet.

De Kodiaq wint het vervolgens van de Superb.
De SUV zit net wat beter in de opties (electrische verstelbare stoelen met geheugen, grotere vergmaat) en ik ben toch wel gewend geraakt aan de hogere zit.

Conclusie: als de verlenging van de Tiguan, voor nog een jaartje, wordt geweigerd, wordt het een Skoda Kodiaq Business Edition 1.5 mHEV.
Ik ga daar nog een derde zitrij bij proberen te “ lullen”. Normaal zijn ze niet erg flexibel bij “ons”. Maar “nee” heb je en “ja” kun je krijgen.

Hopelijk volgende week wat meer duidelijkheid zodat we eind van de week de knoop door kunnen hakken.
Je weet wat mijn keus zou zijn. ;-)

De stoelen van de sportline zijn echt top. Ik rijd 200 km per dag en geen centje pijn. Kids zitten ook prima. Derde zitrij wordt wel wat krap nu de jongste bijna 14 is en net zo groot als de 21 jarige is

Mijn oudste van 15 is gelukkig niet zo groot. En ik verwacht dat de derde zitrij van de nieuwe Kodiaq ruimer is dan die van de Allspace. Dat is die van jouw Kodiaq al.
Helaas zal die Sportline niet lukken, denk ik. Zou wel mijn voorkeursuitvoering zijn.

Een lease-auto, hoe “beperkt” qua keuze, is toch het voordeligste voor mij. Vrije kilometers en tankpas.
Met Mobiliteitsvergoeding mis ik die tankpas. En ik heb (nog) geen zonnepanelen, dus ook daar niks “over”. De Model Y houd ik wel in de gaten als backup bij die constructie.

De caravan heb ik al lang “terugverdiend”. Veel goedkoper kan je niet op vakantie met 6 man. Dan ga ik geen extra geld uitgeven aan een huur-auto. Dan kan ik beter in een huisje gaan zitten.
Al hoef ik niet persé met de caravan op vakantie. Plan is om volgend jaar naar Italië te gaan, en dat ga ik niet met de caravan doen. :cool:

Je zou nog kunnen overwegen om de optie 3e zit rij zelf te betalen a € 1190,- omdat de Kodiaq in je “eigen” categorie zit en niet zoals je huidige.

Maar kan me niet voorstellen dat een werkgever hier moeilijk om gaat doen omdat het gezin uit 4 kinderen bestaat.

Weet wel dat bij (grotere bedrijven) met een eigen wagenpark echt super strikt zijn, dit had ik helaas ook bij mijn oude werkgever.

Gelukkig heb ik dit probleem nu zelf niet meer maar het blijft frustrerend

- VW ID.4 Pro Business

Die snap ik niet. Je categorie is toch ook een gezin van 6?

Kind 4 stop je maar in de kofferbak?

Ik vind de derde zitrij erbij onderhandelen een dermate bescheiden en te billijken wens dat ik mij niet zou kunnen voorstellen dat zo’n werkgever of wagenparkbeheerder niet (minimale) flexibiliteit kan tonen. Het is nou niet alsof je voorstelt alles af te schieten en een X5 eist.

De beperkingen zijn toch lastig, hopelijk vind je iets wat goed aansluit bij je wensen. Nog een jaartje doorrijden lijkt mij geen straf, maar is wel uitstel van het (luxe)"probleem" natuurlijk.

Mijn laatste leaseregeling (begin 2020 volgens mij) kende ook wat beperkingen. Of een Golf 8, of een Megane of een Focus. Hatchback of station. Motor stond bij elk model vast evenals de uitvoering en kleur. Stuk voor stuk prima auto's, voldoende luxe uitgerust.
EV was toen nog niet aan de orde vanwege actieradius, Tesla vond men destijds te duur en niet goed voor de beeldvorming voor elke functie.

Golf viel af voor mij, want nog geen station leverbaar. Megane viel af, want Renault. Focus had ik waarschijnlijk ook gekozen als ik zelf mocht kiezen. Uitvoering was ook zoals ik hem zelf zou kiezen, op wat kleine dingetjes na. Alleen de kleur, ze moesten allemaal standaard zwart zijn....

Toen ik aangaf dat ik dat nogal saai vond en dat het prachtige Desert Island Blue even duur was of unilak rood zelfs nog iets goedkoper was het antwoord dat dat niet kon ivm "restwaarde" heb ik er toch. maar een telefoontje aan gewaagd en een foto van een zwart en een blauw exemplaar gestuurd. Kort gesprek, een blauwe werd besteld :p

Dat was het voordeel van een klein/jong,(maar razendsnel groeiend) bedrijf waar de lijntjes nog lekker kort waren.

Toen ik aangaf dat ik dat nogal saai vond en dat het prachtige Desert Island Blue even duur was of unilak rood zelfs nog iets goedkoper was het antwoord dat dat niet kon ivm "restwaarde"
Ik blijf dat toch een borreltafelargument vinden, dat een saaie kleur beter zou zijn voor restwaarde. Is dit aantoonbaar? Ik betaal met liefde meer geld voor een tweedehands in een mooie kleur. Sterker, ik zou alle zwarte, witte en (donker)grijze auto's überhaupt uit de voorselectie gooien. Maar misschien ben ik de enige.

Ik blijf dat toch een borreltafelargument vinden, dat een saaie kleur beter zou zijn voor restwaarde. Is dit aantoonbaar? Ik betaal met liefde meer geld voor een tweedehands in een mooie kleur. Sterker, ik zou alle zwarte, witte en (donker)grijze auto's überhaupt uit de voorselectie gooien. Maar misschien ben ik de enige.
Ik snap ook niet waarom dat wordt genoemd, want ik ken grote leasemaatschappijen die geen probleem maken van een kleurtje.
Wat ik vanuit mijn ervaring zie: een paar exemplaren met een bijzonder kleurtje doen het juist goed in de restwaarde. De waarde kan hoger zijn, maar de doorlooptijd is vaak langer wat bij snelle verkoop dus juist weer de waarde drukt.
Zijn er veel met een bijzonder kleurtje dan kan het de waarde wel iets drukken.
Maar metallic blauw zien als 'slecht voor de restwaarde' is echt kul. Die tiende zwarte doet het echt niet beter.

Het grappige is, is dat ik bij dezelfde werkgever (detacheerder) vervolgens een opdracht kreeg bij een leasemaatschappij (niet "onze" leasemaatschappij). Ik was niet betrokken bij onderstaande, dus kan er enigszins naast zitten.

Daar kwam ik erachter dat elke normale kleur die je kunt bestellen niets doet met de restwaarde. De restwaarde wordt grotendeels bepaald door de kilometers en leeftijd. De restwaarde wordt ook gewoon bij aanvang van het contract berekend/bepaald, onderweg bijgesteld bij meer/minder kilometers.

Bij einde contract wordt de auto verkocht en brengt deze grofweg de restwaarde op. Soms wat meer, soms wat minder. Dat kan komen door een verkeerde calculatie vooraf (zowel positief als negatief) of omdat het een compleet afgeragd hok is. Voor een compleet afgeragd hok en/of andere schades wordt gewoon een factuur gestuurd naar het betreffende bedrijf.

Nu zal het best dat een auto in de juiste kleurencombinatie net wat meer oplevert, maar in het grotere geheel maakt het voor zo'n leasebedrijf echt niets uit.

Beperkingen in kleur of uitvoering komen echt bij de werkgever vandaan, niet bij de leasemaatschappij. Sterker nog, als jij die ene auto in het geel, met paars velours bekleding op 13" stalen velgen wilt rijden dan berekent de leasemaatschappij gewoon wat dat moet kosten.

Leasemaatschappijen kunnen wel sturend zijn. Zeker als ze merk gelieerd zijn. Voorraadauto's / winkeldochters gaan dan tegen lagere leasebedragen de deur uit. Dus als de importeur heel veel in het zwart inkoopt....

Wagenparkbeheer is bij ons soms onnavolgbaar. Het heeft volgens mij te maken met specifieke "deals" die er gemaakt kunnen worden op specifieke auto's.
Zo heb ik wel eens gezien dat er een Volkswagen basis uitvoering op de lijst stond, met als extra's navigatie en diefstalalarm, terwijl VW dat op bijna elk model in een "Business"-pakket aanbiedt voor minder. Maar daar heeft dus zo'n wagenparkbeheerder geen boodschap aan, terwijl dat voor een berijder dus in de bijtelling scheelt.

En soms kun je geluk hebben, want ook mijn huidige auto past niet echt in de "standaard" regeling, aangezien dit een reguliere uitvoering (Highline Business R) is, maar er zijn ook extra opties toegevoegd (Advance pakket = schuifdak).

Hoewel ik persoonlijk al wel eens discussie heb gehad met de wagenparkbeheerder, en ik hem dus rechtreeks kan benaderen voor die derde zitrij, is het maar net hoe de pet staat (lijkt het althans) of dat ook gaat lukken.
We gaan het zien.
Het is, zoals hier al werd gezegd, hoe dan ook een "luxe-probleem" en dat besef ik wel, hoor.;)

Je zal verbaast zijn als je weet welke kortingen een leasemij van een importeur of fabrikant krijgt. Het geïnvesteerde bedrag wordt fors lager en dus het leasebedrag ook. Kale auto's + navigatie met 30% korting is dus aanmerkelijk goedkoper dan een Business R met 20% korting.... Of eentje met een derde zitrij met 15% korting.... Er is een Europese supermarktketen die zijn auto's met 50% korting af fabriek krijgt.

Ik zou er persoonlijk geen zaak van leven of dood van maken, want uiteindelijk krijg je iets en ''een gegeven paard moet je niet in de bek kijken''. Dus dat kan ondankbaar over komen. Maar het is natuurlijk wel prettig als je in de praktijk ook in praktische zin iets aan zo'n (toch dure) auto hebt. En dan in die zin dat alle gezinsleden meekunnen.

Hopelijk gaat het lukken in ieder geval! Misschien bij akkoord een extra reden om de Tiguan niet te verlengen en gelijk zo'n Kodiaq te bestellen. Dan kunnen zij zich binnen nu en volgend jaar niet ook ineens bedenken of de lijst helemaal aanpassen. Over vier jaar is jouw oudste als ik het goed las al wat ouder en wellicht wil die dan niet meer met papa en mama op vakantie, heb je daarna weer wat meer keuze ;) . Het zou zonde zijn als je nu voor die vier tussenliggende jaren zelf iets moet gaan organiseren.

Idd een luxeprobleem. Dat je vanuit je gezinssituatie een 7 zitter nodig hebt is een feit maar daar heeft je werkgever niet veel boodschap aan. En voor jou "onhandig" als het niet lukt qua lease.

Misschien bij akkoord een extra reden om de Tiguan niet te verlengen en gelijk zo'n Kodiaq te bestellen. Dan kunnen zij zich binnen nu en volgend jaar niet ook ineens bedenken of de lijst helemaal aanpassen. Over vier jaar is jouw oudste als ik het goed las al wat ouder en wellicht wil die dan niet meer met papa en mama op vakantie, heb je daarna weer wat meer keuze ;) . Het zou zonde zijn als je nu voor die vier tussenliggende jaren zelf iets moet gaan organiseren.
Daar heb je een goed punt en daar zat ik zelf ook al mee.
Als ik zie dat nu al de hele hogere categorie alleen maar electrisch is, wordt het steeds minder. Dan heb ik over een jaar alsnog een probleem.
Maar....er hangt ook al langer een nieuwe leaseregeling (zonder merk-beperking) in de lucht. Dus met een jaar verlenging zou dat in beeld kunnen komen.

Moeilijk, moeilijk....... :rolleyes:

En ik wil dit topic ook niet "des Kristians" onnodig oprekken.:ROFLMAO:
Dus hopelijk tegen eind van de week een knoopje doorhakken.:cool:

Nee hoor hier nog eentje. Ik merk juist dat voor de auto’s waar ik naar kijk, een specifieke kleuren combo vaak duurder is dan het wat saaie zwart op zwart of zilver

Ik zou er persoonlijk geen zaak van leven of dood van maken, want uiteindelijk krijg je iets en ''een gegeven paard moet je niet in de bek kijken''. Dus dat kan ondankbaar over komen. Maar het is natuurlijk wel prettig als je in de praktijk ook in praktische zin iets aan zo'n (toch dure) auto hebt. En dan in die zin dat alle gezinsleden meekunnen.
Ik kan me voorstellen dat iemand die geen auto van de zaak "krijgt" er zo tegenaan kijkt. En misschien is dat ook niet helemaal onterecht. Maar een lease- of mobiliteitsvergoeding is natuurlijk een arbeidsvoorwaarde waar zowel werkgever als -nemer voor getekend hebben, net zoals salaris dat is. Echter met die nuance dat werkgever de leasevergoeding naar beneden bij kan stellen indien nodig of wenselijk (echter niet lopende een leasecontract, doorgaans). Maar de facto betaalt de werknemer die leaseauto vanuit die leasevergoeding, dus de facto is het niet "krijgen".

Ach, ik snap de opmerking wel. Het is ook een beetje van beiden:
ik "krijg" een auto van de zaak. Nieuwe auto, in principe elke 4 jaar een nieuwe, en een auto die ik zelf prive niet kan of wil betalen.
Het kost me netto zo'n € 600,- per maand. Dus gratis is het niet, maar prive heb ik het geld voor de aanschaf van zo'n nieuwe auto elke 4 jaar niet liggen (of er niet voor over).
Wel heb ik 'm ook echt wel nodig voor het uitvoeren van mijn werk. Morgen bijvoorbeeld moet ik weer zo'n 300km rijden om naar een klant te gaan. Dat zou ik niet snel met een prive-auto doen.
Nadeel bij mijn huidige werkgever is dat ze zulke eisen aan een mobiliteitsvergoeding stellen, dat je niet even een "ouwe bak" kunt kopen. Ook in die zin is de lease-auto dan voordeliger.

Veel bedrijven doen hun best om het vooral geen secundaire arbeidsvoorwaarde te noemen. Daarmee voelen ze de vrijheid om de regeling eventueel eenzijdig te beeindigen. Gelukkig heb ik dat nog niet echt meegemaakt, maar je hebt feitelijk geen contractuele onderbouwing om het tegen te gaan. Zoals al eerder aangegeven is de tevredenheid mbt de baan niet alleen afhankelijk van de lease-auto. Al is het voor mij wel een belangrijk onderdeel.

Maar de facto betaalt de werknemer die leaseauto vanuit die leasevergoeding, dus de facto is het niet "krijgen".
En betaalt er vervolgens ook weer bijtelling bovenop.

Stel €1,000 budget lease voor auto van €70k met wat opties (Link).

Als je die laat uitkeren is het €500 netto en dat wordt hoger naarmate je kilometers maakt.

Bijtelling is 21% x 70k = €1200 bruto bijtelling is €600 netto KOSTEN. En je loopt ook nog eens die €1k mis aan mobiliteitsvergoeding.

Een lease auto is qua €€€ echt niet meer de goede keuze. Het is wel heel prettig om zorgeloos een nieuwe auto te hebben waar je zelf niet klap geld op hoeft stuk te slaan en risico loopt. Dat is ook wat waard.

Het is een stuk van de arbeidsvoorwaarden waarbij de een het wel heeft in z’n baan en de ander niet. Net als dat de een minder vrije tijd heeft dan de ander, of de ander €1k per jaar om aan ‘wellbeing’ te besteden, of de ander €50 voor sportschool.

Mijn vader leerde mij altijd al: kijk niet naar het salaris. Die is altijd wel marktconform (en als die niet is dan sowieso niet daar gaan werken). Kijk naar de secundaire arbeidsvoorwaarden en het bedrijf zelf.

Helemaal eens @De Dude

Voor Rembrandt: ik begrijp nu jouw dilemma veel beter. Eerst dacht ik nog 'gewoon jaar doorrijden'... maar met de ontwikkeling van de regeling die je schetst, biedt nu een Kodiaq 7-zitter het allerbeste en kun je weer met zekerheid 4 jaar vooruit.
Misschien eens bij een Skoda dealer gaan polsen of er ergens in NL een voorraad-auto staat die past binnen voorgeschreven specs van jouw werkgever, met dan wél de extra achterbank. Misschien dat die dan ingekocht kan worden tegen dezelfde investering als een nieuwe 5-zitter bestellen tegen 2025-prijzen. Dan heb je iets om de leasemeneer intern mee te paaien.

Bij mij op de zaak (Nederlands bedrijf, internationaal opererend, 6.500 staff) is de leaseauto zeker geen voorwaarde in het contract. Enkeling heeft dat wel vanuit een overname, maar dat zijn er misschien 10 of 15. De rest kan niks ontlenen aan het contract. Wel zijn er allemaal verplichtingen. Stickers met logo en naam, 100% elektrisch, black box ingebouwd etc.

Dat was voor mij destijds de reden om mijn leaseauto toen nog gewoon een fijne en goed uitgeruste BMW 320d f30 in te leveren en zelf wat te kopen. Ik kocht een f31 touring en later ook een f36 gran coupé, de f31 daar rijdt mijn vrouw nu in.

Kan dat allemaal uit, met mijn huidige mobiliteitsbudget en ca 60k km zakelijk per jaar? Nee. Is het mij waard om te kunnen rijden wat ik wil, hoewel wat ouder dan een nieuwe leasedinges? Ja.

En zo zie je dat iedereen zijn eigen keuzes maakt. Ik snap TS ook heel goed in de afwegingen, met alle kroost. Een leaseauto "krijgen" begrijp ik wat minder. Het is tegenwoordig vaak gewoon passend bij de baan en daarom beschikbaar gesteld. De tijd dat iedere ict-er een leaseauto kreeg omdat de arbeidsmarkt krap was, is wel wat geweest. Maatschappelijk is de trend toch wat meer aan het verschuiven. En dat past in de veranderende behoefte aan mobiliteit. We zien mobiliteit as a service (MAAS) toenemen. Dus meer deelauto, meer ov en meer andere deelvervoersopties. Vast niet echt hier op een autoforum, maar kijk maar naar wat er van de uni uitstroomt tegenwoordig. Huis niet te betalen, maar wel bij voorkeur in een urbane omgeving willen wonen, parkeernormen verlaagd en dan is de behoefte aan een eigen auto niet zo groot meer.

On topic, ik ben erg benieuwd wat de uiteindelijke uitkomst wordt!! Is een Kodiaq met derde zitrij net zo ruim als je huidige VW?

En je loopt ook nog eens die €1k mis aan mobiliteitsvergoeding.
Die snap ik niet. Zonder leaseauto krijg ik een reiskostenvergoeding op basis van de werkelijk gereden kilometers. Ik denk dat het bij veel werkgevers niet mogelijk is om je leasebedrag gewoon uitgekeerd te krijgen.

Stel €1,000 budget lease voor auto van €70k met wat opties (Link).

Als je die laat uitkeren is het €500 netto en dat wordt hoger naarmate je kilometers maakt.

Bijtelling is 21% x 70k = €1200 bruto bijtelling is €600 netto KOSTEN. En je loopt ook nog eens die €1k mis aan mobiliteitsvergoeding.

Een lease auto is qua €€€ echt niet meer de goede keuze. Het is wel heel prettig om zorgeloos een nieuwe auto te hebben waar je zelf niet klap geld op hoeft stuk te slaan en risico loopt. Dat is ook wat waard.
Hoewel ik er op zich helemaal niet op uit was een discussie op te zetten over leaseauto's heb ik wel in de gaten dat ik mensen op de tenen trap door te zeggen dat het iets is dat je krijgt, dat is helemaal niet mijn bedoeling, laat dat duidelijk zijn.

Maar kleine kanttekening bij jouw uiteenzetting:
Er is dus een gat van € 1.100 euro netto tussen het uitbetalen van een mobiliteitsvergoeding en een leaseauto tegen 22% bijtelling in jouw voorbeeld. Nu vlieg ik hem even anders aan: zou het lukken om van die € 1.100 netto vier jaar brandstof, onderhoud, wegenbelasting en verzekering te betalen en na vier jaar genoeg gespaard te hebben om weer opnieuw voor € 70.000 een auto aan te schaffen en met een schone lei verder te gaan? Mijn gevoel zegt dat dat niet mee zal vallen.

Die snap ik niet. Zonder leaseauto krijg ik een reiskostenvergoeding op basis van de werkelijk gereden kilometers. Ik denk dat het bij veel werkgevers niet mogelijk is om je leasebedrag gewoon uitgekeerd te krijgen.

Lijkt mij niet meer dan logisch, dat noemen ze mobiliteitsbudget.

Ik heb geen leaseauto en bespaar me bijtelling. Omdat mijn werkgever geen leaseauto hoeft te bekostigen betaald hij mij een maandelijkse vergoeding. Netto hou ik dus een behoorlijk bedrag over. Voor mij voldoende om mijn privé auto te bekostigen. Alles is hierin situatie afhankelijk. Ik heb de auto namelijk wel eerst moeten kopen. En die buffer moet er wel zijn. Ik rij zakelijk ook niet veel kilometers. Ik ben veel onderweg maar dat is allemaal rondom de kerk.

Het is voor mij:
- Bijtelling betalen

Of:
- Geen bijtelling
- Mobiliteitsvergoeding
- Kilometervergoeding

Nadeel, geen tankpas en eigen auto is eigen verantwoordelijkheid. Voordeel, kan kiezen wat ik wil rijden en heb alles zelf in de hand. Ik koop een auto "met de kop eraf". Niet de afschrijving van een nieuwe auto, wel de gemakken.

Hoewel ik er op zich helemaal niet op uit was een discussie op te zetten over leaseauto's heb ik wel in de gaten dat ik mensen op de tenen trap door te zeggen dat het iets is dat je krijgt, dat is helemaal niet mijn bedoeling, laat dat duidelijk zijn.

Maar kleine kanttekening bij jouw uiteenzetting:
Er is dus een gat van € 1.100 euro netto tussen het uitbetalen van een mobiliteitsvergoeding en een leaseauto tegen 22% bijtelling in jouw voorbeeld. Nu vlieg ik hem even anders aan: zou het lukken om van die € 1.100 netto vier jaar brandstof, onderhoud, wegenbelasting en verzekering te betalen en na vier jaar genoeg gespaard te hebben om weer opnieuw voor € 70.000 een auto aan te schaffen en met een schone lei verder te gaan? Mijn gevoel zegt dat dat niet mee zal vallen.

Bij kan het al jaren prima uit. Nu heb ik hobby aan auto maar dat zullen de meeste hier op het forum hebben. Goed inkopen en goed verkopen is natuurlijk wel een pre.

Maar goed, het is al aangekaart hier dat @Rembrandt in zijn geval beter af is met lease. Dus ben ook benieuwd wat het gaat worden.

Dat is wel een luxe, als die keuze er is om je leasebudget zo uitbetaald te krijgen. Dat kent lang niet elk bedrijf. Dat is mijn punt.

Dat is wel een luxe, als die keuze er is om je leasebudget zo uitbetaald te krijgen. Dat kent lang niet elk bedrijf. Dat is mijn punt.
Ik krijg ook niet het gehele leasebudget uitgekeerd hoor, verre van. Maar omdat ik ook geen bijtelling betaald gaat de rekensom 2 kanten op. Even plat rekenen, 500 netto besparen op bijtelling en 500 mobiliteitsbudget ontvangen is € 1.000,- extra onder aan de streep. Daarnaast nog 23c per km (zakelijk en woon werk)

Terug
Bovenaan