Rembrandt - Mazda CX-80 E-Skyactiv 327 Takumi Plus 6-zitter

Keuze was destijds vrij snel. Ik had de Mazda eigenlijk totaal niet op mijn netvlies.
Maar dat gold eigenlijk ook voor de baanwissel. En beiden bevallen heel goed. :cool:

24T6Kkb.jpeg

Laatst bewerkt:
Balen zeg, zo'n schade. Gewoon best wel lomp. En volgens mij maak je nauwelijks kans om iets van de fietser terug te halen (technisch gezien is het trouwen ook doorrijden na een ongeval, ik neem aan dat je niets van contactgegevens of zo onder je ruitenwisser hebt gevonden)? Goed wel dat het snel wordt verholpen.

Het is niet voor de deur gebeurd. Mijn vrouw reed en de fietser ging plots naar links toen zij al naast hem zat.
Daar heb ik ook dashcam-beelden van, die ook meegestuurd zijn met het schadeformulier. Contactgegevens van de tegenpartij zijn er ook. Dus nu moet de verzekering het maar uitvechten.

Voor mijn vrouw waren de beelden vooral belangrijk om te zien dat ze niks fout had gedaan en dit niet had kunnen voorkomen.

Aha, ik dacht dat het bij stilstand was gebeurd. Geen gewonden (ook niet de fietser)? Het blijft altijd vervelend en een heel gedoe om alles te regelen. Succes ermee!

Dat is een oudje. Wel een mooi ding, die zie je niet vaak als sedan.
Maarja, voor jullie wel een paar zitplaatsen te weinig natuurlijk.

Hopelijk snel opgelost, > 1 maand moeten wachten op een spiegel, het gaat helemaal nergens over. Het is een topmodel bij dat merk, geen Mazda 2 instapper.
De kleur is zeker leuk, maar die kruiwagenwieltjes van 15 of 16” staan niet echt goed op een “R” :rolleyes:

Hopelijk snel opgelost, > 1 maand moeten wachten op een spiegel, het gaat helemaal nergens over. Het is een topmodel bij dat merk, geen Mazda 2 instapper.
Er is hoop (men wil zich er niet op vastleggen) dat de spiegel maandag binnen is en ik de auto dus begin volgende week terug heb.
De kleur is zeker leuk, maar die kruiwagenwieltjes van 15 of 16” staan niet echt goed op een “R” :rolleyes:
Er blijft altijd wat te wensen over, zeker op een auto die je niet zelf hebt samengesteld.
(Ik heb al een lijstje….. :p )
Maar het is wel een stap voorwaarts tov de Dacia.
Al ben ik er wel achter dat de kans groot is dat ik bij SUV’s blijf. Dit is wel erg laag.:ROFLMAO:

Dat is een oudje. Wel een mooi ding, die zie je niet vaak als sedan.
Maarja, voor jullie wel een paar zitplaatsen te weinig natuurlijk.
Ach, eigenlijk 1 verschil met de Mazda.
Rij ik gewoon twee keer. :p

Laatst bewerkt:
Ik heb nog altijd een zwak voor die generatie Passat. In mijn ogen tijdloos mooi ontwerp. Geinig in goede kleur en met chroom. Tot en met woensdag a.s. nog kans om 'm naast de A8 te parkeren, dan vanaf 20 april weer ;)

Toch blijft het bizar dat je al een maand op een verdomde spiegel wacht. Het klinkt - voor mij in elk geval - als een heel alledaags onderdeel dat stuk kan gaan.

Je zal je verbazen over welke onderdelen soms in back order staan.... Ooit voor een nieuw af te leveren BMW E32 onderdelen besteld (later opbouwen ivm de bijtelling) die, toen de auto na 2 jaar weer werd ingeruild, nog niet geleverd waren. Bestelde ooit M5 velgen (3 delig) voor een E34. Dat bestellen dien je dan per onderdeel te doen. Uitgeleverd worden 3 velgen, 2 "waaiers" en 4 naafdoppen... In de loop van de 4 maanden daarna werd de rest uitgeleverd en konden de velgen gemonteerd worden.....

Nou, de maandag hebben ze niet gehaald.:cry:
Teleurstellend, ook omdat ik niets gehoord heb…..

Weekendje Passat.
Conclusie: ik blijf bij een SUV. Dit is me echt te laag. Wellicht is het (weer) gewenning, maar dat erin laten zakken en eruit klimmen bevalt me niks.
Wel een fijne auto, hoor. En 15 jaar geleden zou ik er meteen voor getekend hebben.
Lekker stil. Matrix verlichting is net weer een tandje beter dan in de Tiguan.
Sowieso is het vertrouwd natuurlijk na de Tiguan.

Maar toch……snel die Mazda weer terug.

Waarom trekken ze niet een spiegel van een demo / of wat er dan ook in den landen ergens staat? Dit kost toch allemaal kapitalen, naast de ergernis, t.o.v. plan B, en een andere auto even opzadelen met de wachttijd?

Het lijkt me ook een nadeel van een auto die wat minder courant is. Tenminste, ik zie ze nooit. Dan duurt de onderdelenvoorziening ook langer, lijkt me.

Waarom trekken ze niet een spiegel van een demo / of wat er dan ook in den landen ergens staat? Dit kost toch allemaal kapitalen, naast de ergernis, t.o.v. plan B, en een andere auto even opzadelen met de wachttijd?
Dat lijkt me vrij logisch.... Een demo kan dan niet meer rijden en ingezet worden... Er zullen niet veel auto's op voorraad staan die nog van de importeur zijn... en dan nog die kleur?

Ik vermoed dat een Mazda-dealer iets meer mogelijkheden zou hebben gehad, maar daar staat-ie niet.
Het is een schadehersteller via de leasemij. Daar ben ik dus afhankelijk van hun proces.

Communicatie zou iets directer mogen. maar verder is het afwachten. Vakantie komt wel dichterbij, dus druk wordt hoger. :rolleyes:

Dit verhaal zorgt er wel voor dat ik blij ben dat ik toch geen leasebak heb genomen..

Weet wel dat m'n pa vroeger 3 maanden een Opel bij de dealer had staan en een vervangende Citroën had gekregen. Die vv auto was 'voor 2 weken'. Maar het onderdeel (iets in de automaatbak) kwam niet, auto was nog in de fabrieksgarantie. Kreeg hij een factuur voor de huur van de Citroën toen hij eindelijk de Opel mocht ophalen.

Hij is daar nooit meer geweest natuurlijk..

Tja, het is maar hoe je het bekijkt.....
Had ik dit prive gehad met de Mazda, had ik nu echt een probleem gehad met een vervangende auto. Nu heb ik in elk geval een auto, zonder verdere kosten.

En gezien de brandstofkosten op dit moment is mijn gedachte juist de andere kant op. Ik betaal geen cent extra, maar kan nog steeds onbezorgd kilometers maken.

Had ik dit prive gehad met de Mazda, had ik nu echt een probleem gehad met een vervangende auto. Nu heb ik in elk geval een auto, zonder verdere kosten.

En gezien de brandstofkosten op dit moment is mijn gedachte juist de andere kant op. Ik betaal geen cent extra, maar kan nog steeds onbezorgd kilometers maken.
Het is inderdaad ook maar net welke afspraken er zijn gemaakt. Wel goed geregeld in dit geval dus. De Dacia is dan wel jammer, maar verder… ;)

De Dacia was een snelle vervanger, met een snelle reparatie in gedachte. Dit had de leasemij ook niet verwacht.
Als ik iets langer had gewacht op een vervanger was die ook groter/luxer geweest.

Een zes-/zevenzitter blijft een probleem bij vervanging. Dat blijkt vaker. En op korte termijn is dat ook niet zo'n probleem. Weken lang natuurlijk wel, want dan komen prive-bezoeken en vakanties in beeld, En ik heb natuurlijk niet voor niets een zeszitter gekozen.........
Het is in die zin wel een goede test in hoeverre we in de problemen komen met een vijfzitter. Opent wat meer mogelijkheden voor een opvolger. ;)

Hoeveel kost zo’n spiegel ? Je zou bijna zelf dat ding bestellen bij de Mazda dealer en de kosten declareren. Wat een gezeik zeg.

Ook met vakantie kan ik mij voorstellen dat je niet lekker zit.

Dat wordt straks twee leenautos voor de leasemaatschappij ;)

Wel een apart ding, als ik wat rondsnuffel zie ik wel buitenspiegels links, maar helemaal niet rechts voor Mazda CX-80 (en Mazda CX-60 die volgens mij dezelfde spiegels heeft?).

Bejaarde! :p

Ik was juist blij om terug te gaan van een 3008 naar een Corolla, een lage auto rijdt zo veel fijner. Met mijn 55 jaar en 115 kilo, nog soepel genoeg (vet smeert). ;)
Ieder z’n ding. Ik heb ondanks mijn 36 jaar behoorlijke aangeboren klachten, dus ik vind een hoge instap erg fijn.

Privé ben je een stuk flexibeler met een oplossing en heb op tijd een EV gekocht voor dagelijks :p

Maar goed genoeg mensen die het gemak/stabiliteit van een leasebak juist fijn vinden!

Hoeveel kost zo’n spiegel ? Je zou bijna zelf dat ding bestellen bij de Mazda dealer en de kosten declareren. Wat een gezeik zeg.
Laatste is helemaal waar… maar onderschat niet hoeveel “tech” er tegenwoordig in zo een spiegel zit. Blind spot monitoring / camera, Tilten bij achteruit rijden en noem het maar. Veel geluk dat je 360 graden camera nog correct werkt als je dat ding er gewoon “opschroeft en inplugt”.

De moderne Koplampen is weliswaar een nog erger verhaal met die Matrix LED toestanden tegenwoordig…

Bejaarde! :p

Ik was juist blij om terug te gaan van een 3008 naar een Corolla, een lage auto rijdt zo veel fijner. Met mijn 55 jaar en 115 kilo, nog soepel genoeg (vet smeert). ;)
Ik ben al een shortlist aan het maken voor de volgende. Daar staan ook al auto's op als de BMW i3 Touring en Mercedes C-klasse EQ Estate. Die zijn er nog niet, dus het is sowieso nog koffiedik kijken, maar er is bv een duidelijk verschil tussen een Passat en een ID7. Met zo'n accu onderin heb je toch al een iets hogere instap.
Ik sluit ze dus nog niet helemaal uit. ;)

Je kunt ze wel even op het hart drukken wat meer onderdelen naar Europa te sturen...... :p
Als ik tegen die tijd nog geen uitsluitsel heb, hebben we wel echt een andere discussie.....:rolleyes:

Aan de Europese logistiek ligt het niet, het Mazda Parts DC is hier in BE in Willebroek… 150 km gelegen van Utrecht, het kloppend hart van NL ;)

Laatste is helemaal waar… maar onderschat niet hoeveel “tech” er tegenwoordig in zo een spiegel zit. Blind spot monitoring / camera, Tilten bij achteruit rijden en noem het maar. Veel geluk dat je 360 graden camera nog correct werkt als je dat ding er gewoon “opschroeft en inplugt”.

De moderne Koplampen is weliswaar een nog erger verhaal met die Matrix LED toestanden tegenwoordig…
Ja bedoelde bestellen en overhandigen aan het schade bedrijf :p

Een gebruikte LINKERbuitenspiegel voor een CX-80 is er voor zo'n 950 euro... wel de moeite waard. En dan moet je 'm nog installeren en zoals eerder gezegd inleren. Dat is wat anders dan wat ik jaaaaaaren geleden met m'n Cinquecentootje op een smal binnenweggetje aan gort hard gereden met een tegenligger (dat was overigens een handbediend exemplaar, niet gespoten en kon gelijk bij de dealer worden gewisseld in een halfuurtje, kosten geloof ik iets van 90 gulden).

Maar we hebben een rechter nodig.......... :rolleyes:
(En ik had natuurlijk ook al gespiekt op het internet)

Het ding lag volledig in puin, dus er was nog weinig mee te doen. Maar les voor een eventuele volgende keer is wel om zo goed mogelijk een soort tijdelijke spiegel te fabriceren.
Ik heb me dat op dat moment ook niet gerealiseerd, dat je echt niet zonder buitenspiegel mag rijden, ook niet de rechter (boete: EURO144,-)

Vroeger was het al wel zo dat als je een trekhaak had, je een rechter buitenspiegel moest hebben. Ik kan mij herinneren dat we die wel eens bij een okaysjon moesten laten monteren.

Wat een apparaat, daar past mijn ZoomZoom 2x in!

Mooie kleur trouwens.

Fijn dat je hem weer terug hebt, waardeer je hem wellicht weer extra, de luxe/comfort went snel zo merkte ik vandaag ook bij de eerste rit dit jaar met de Volvo (340 uit 1988), toch geniet ik in de Volvo zoveel meer...

Goed dat je de auto terug hebt (y)
Zou je niet eens een belletje doen naar Sjon van Rijt Auto's om er 23" Vossen concavers onder te zetten + een Maxton pakket, oogt wat schriel zo :giggle:

Dat is goed nieuws! En nu (met medewerking van de rest van de wereld) alles goed heel houden ;-) Veel plezier er weer mee, altijd lekkerder om je 'eigen' auto weer te hebben.

Zou je niet eens een belletje doen naar Sjon van Rijt Auto's om er 23" Vossen concavers onder te zetten + een Maxton pakket, oogt wat schriel zo :giggle:
Het is lease. En voor mijn doen best kort (nog 3 jaar).
Maar als het mijn eigen auto was: 21” van de CX-90 eronder en het donkere hout van de Homura van binnen. :cool:

Terug
Bovenaan