Rembrandt - Mazda CX-80 E-Skyactiv 327 Takumi Plus 6-zitter

“Ketelapperiaanse” detail-aanpassingen in de making:
unVwYQ1_d.webp

De wieldoppen voor de caravan. :cool:

Super gevonden. Ben benieuwd hoe het staat.

peer pressure mode ON
‘Ik denk dat het pas af is als je de caravan deels of geheel in dezelfde kleur rood laat spuiten als de auto’
peer pressure mode OFF

Kleine aanpassing:
BW6kr37.jpeg

Ilxejpe.jpeg

Eickhof heeft me prima geholpen bij de "aanschaf" van deze auto. Vandaar dat ik 'm nog even had laten zitten. maar ik houd toch van de cleanere look.
Helaas werkt Mazda nog met de oude "pinnetjes-constructie" voor de model-tekens, waardoor die niet zo eenvoudig te verwijderen zijn. Dan zou ik de achterklep moeten laten spuiten. Dat gaat me iets te ver.

Jeetje.. dit was in 2003 al zo. Jammer want zou stuk mooier zijn zonder al die embleempjes. Geldt dat niet alleen voor CX-8 en zijn AWD en skyactiv er niet af te föhnen?

Kentekenhouder is al hele verbetering

Laatst bewerkt:
Helaas werkt Mazda nog met de oude "pinnetjes-constructie" voor de model-tekens, waardoor die niet zo eenvoudig te verwijderen zijn. Dan zou ik de achterklep moeten laten spuiten. Dat gaat me iets te ver.
Wilde haast al vragen of je ‘m af-fabriek niet zonder typeaanduiding kan bestellen, maar dit was natuurlijk een demo-/voorraad-/showroomauto.

Jeetje.. dit was in 2003 al zo. Jammer want zou stuk mooier zijn zonder al die embleempjes. Geldt dat niet alleen voor CX-8 en zijn AWD en skyactiv er niet af te föhnen?

Kentekenhouder is al hele verbetering
Mazda blijkt een conservatief merk.
Soms is dat een verademing (het multimedia-systeem met knoppen), soms komt het erg ouderwets over.
Ik zou juist “CX-80” er het liefst af willen. :rolleyes:

Bizar, ik dacht dat de pinnetjes helemaal uitgestorven waren, het biedt heel weinig flexibiliteit en de geplakte plaatjes blijven altijd goed zitten bovendien kunnen de gaatjes kunnen soms een bron van roest zijn. Enigste voordeel van pin en gaatjes is dat de plaatsing altijd goed uitgelijnd is maar met 3d geprinte jigs lossen ze dat tegenwoordig goed op.

Ik vind het niet storend, je zou ze zwart of in kleur kunnen spuiten.

Kenteken houders heb ik zelf ook een enorme hekel aan. Ooit eens ruzie gehad met de dealer in België die na veler verzoek toch zo'n lelijke achterplaat rond mijn oude kleine plaatje gemonteerd. Ze hadden er zelfs gaatjes voor geboord.

Na 3 maanden en 9500 km een update over de CX-80.

Over het algemeen bevalt de auto heel erg goed. Het is een heel comfortabele auto, met veel ruimte.
+ Het comfort is hoog. Stoelverwarming/ventilatie die de auto zelf instelt (incl. stuurverwarming) bij starten op basis van de situatie op dat moment (zowel warm of koud buiten). Werkt erg comfortabel, omdat je in de basis weinig aan de knoppen hoeft te zitten
+ bestuurders-geheugen op bijna alles: mijn vrouw en ik verschillen niet alleen qua lengte, maar ook op voorkeuren voor airco, muziek en gebruik van hulpsystemen. We hebben dus beiden onze eigen instellingen, die worden ingesteld zodra je gaat zitten. Een camera herkent de bestuurder en de instellingen worden aangepast. Dat vergt soms wel wat geduld. Als je snel gaat zitten en meteen de auto start, heb je grote kans dat je in de instelling "gast" terecht bent gekomen, en dan zijn dus niet al je instellingen overgekomen. :rolleyes:
+ ruimte: ik hoor echt totaal geen klachten over de ruimte. Ook helemaal geen strijd (meer) over wie er op de derde zitrij moet. Daar kunnen zowel mijn vrouw als mijn oudste zoon (beide rond 1.70m) prima zitten. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd.:p
+Japanse slimheid/secuurheid: Er zitten een paar hele slimme dingen in de auto, die ik bij eerdere/andere auto's nog niet tegengekomen was.
Als eerste dat je het lettertype van je dashboard kan vergroten. Dat is met 50+ echt ideaal. Hoef ik niet met mijn leesbril in de auto te zitten. :LOL:
Ten tweede de cruisecontrol: die kun je activeren op basis van de verkeersborden, maar dan wel +3, +5 of +10 kilometer. Dat deed ik eerder zelf al handmatig, maar ik kan nu dus met 1 druk op de knop de maximumsnelheid +3 aannemen. Ook kan ik met een druk op de knop switchen van ACC met, en ACC zonder laneassist. Tijdens de switch blijft de ingestelde snelheid staan. Heel handig als je in de file terechtkomt en wel je voorganger wilt volgen, maar juist graag even de buitenkant van de rijbaan opzoekt (Duitsland). De genoemde vol-automatische aanpassingen van de airco aan de omstandigheden inclusief stoelverwarming etc heb ik al genoemd.
Met het " Controller-eilandje" in de middenconsole daarbij heb je een bedieningsgemak in de auto dat ik nog niet eerder zo ben tegengekomen. Echt alles met een paar knoppen onder handbereik, die je na een tijdje echt blind kan bedienen. Top!
+ Algemeen interieur: wat een luxe! wat een uitstraling! En heerlijk ergonomisch ingericht.
fbZOCCE.jpeg

De sfeerverlichting is precies goed, het scherm is groot genoeg, maar niet te groot. De Mazda controller in de middenconsole is perfect. Het scherm is touchscreen (ook tijdens rijden in Apple Carplay) maar dat heb je eigenlijk nooit nodig. Met de draaiknop en de " shortcut-buttons" kun je heel snel naar de juiste plek. Navigatie (ik zag veel kritiek op het " letter-wiel" in reviews) doe ik met Siri via voicecontrol. De " nieuwe" Siri met Apple Intelligence werkt sneller en beter dan eerder, en bevalt tot nu prima.
Ik vind dit de grootste misser in de nieuwe Mazda's (6e en CX-5). Ook al pas je een groot scherm toe, hoe moeilijk is het om dat te combineren met die controller in de middenconsole. Het werkt namelijk super. Ook in combinatie met een touchscreen.

Niks te klagen dan?
Nou, geen grote ergernissen, maar wel zaken die Mazda nog wel even mag bekijken, zeker voor een auto van 75K.:rolleyes:

- Er komen wat rare geluiden uit de aandrijving bij optrekken tussen 1e en 2e versnelling. Ik heb er al veel over gelezen (het zit ook in de CX-60, CX-70 en CX-90) en Mazda doet het officieel af als een producteigenschap en dat het geen kwaad kan. Hopelijk kunnen ze hier iets softwarematig op aanpassen.
- je moet de auto met een fluwelen voetje bedienen. Niet alleen vanwege bovenstaand punt, maar ook omdat de auto anders continue wil switchen tussen elektrisch en benzine. En dat gaat voor zo'n luxe auto niet bepaald subtiel.
Ik moet wel zeggen dat de auto sinds de bandenwissel van afgelopen week, waarbij er ook een software update is gedaan, aanmerkelijk soepeler rijdt. Dus wellicht heeft die software toch iets aangepast dat de overall "ride" een stuk comfortabeler, en minder "cloncky", maakt.
Wel is het raar, dat ik bij een CX-80 van 2025 nog achteraf software aanpassingen krijg die in 2024 al beschikbbaar waren. Want deze aanpassing lees is op de fora al bij CX-90's van eind 2024.
- de lane-assist is beschamend slecht. Zodra de lijntjes ook maar iets minder zichtbaar zijn, haakt het systeem af. Je kunt er dus ook totaal niet op vertrouwen. Bij wegwerkzaamheden met smallere rijstroken haakt ie af, bij 80-kilometerwegen met, voor Nederland kenmerkende, dubbele onderbroken strepen, haakt ie af. Begint het een beetje te regenen, haakt ie af. Hier mag Mazda echt wel eens een nieuwe calibratie voor ontwikkelen en via software-update naar de auto's brengen. Want ik heb er nu echt niks aan.

Maar....zoals gezegd: over het algemeen erg tevreden over mijn keus.
De auto valt op. Door de kleur en het voorkomen. Al weet bijna niemand wat het is.:cool:
Hij staat naast de deur. Ik word steeds beter in het inparkeren van de auto in het relatief smalle vak.
gqlIHZ2.jpeg

Met mijn andere aankoop dit jaar, die moet bewijzen dat ie zelfstandig de blaadjes kan opruimen en droppen op de nieuwe oprit (zie hoopje tussen de struikjes door). :cool:

De oprit is nog niet klaar.
Dat is een aardige soap geworden, met een dwangbevel om de gemeente tot een beslissing te " dwingen", tot aanleg van een stukje bestrating in de openbare grindstrook, waar ik niet op had gerekend (want lang niet iedereen in de straat heeft dit) en wat ik zelf moet betalen.:confused:
Maar de auto kan er staan, en wordt elke dag opgeladen.
Dat levert met de huidige temperaturen een 30-35 kilometer elektrisch op. Niet veel, maar genoeg voor de dagelijkse stadsritjes, waardoor je in de bebouwde kom eigenlijk altijd elektrisch rijdt. En dan rijdt-ie heerlijk.
Maar de auto houdt ook genoeg reserve, zodat je bijvoorbeeld op de snelweg (waar de benzine motor heerlijk stil en krachtig zijn werk doet) bij een file gewoon elektrisch meeschuifelt. Je rijdt bijna ongemerkt nog heel veel elektrisch, ook al staat de accu-meter al lang op nul.
Zuinig is-ie daarbij niet. Ik haal rond de 30 kWh/100km elektrisch en rond de 6 l/100km overall. Nu moet er aardig wat in beweging komen (2200 kg leeg), maar dan nog........

Ik rijd door mijn baan nu veel meer (dik 3000 km per maand). Maar het waren tot nu erg fijne kilometers.
Ook nu met 20"-winterbanden (dat deden ze vroeger niet. Kreeg je een 17"-setje, of zo) is de auto comfortabel en stil.
Hopelijk nog vele kilometers te gaan.:cool:

Laatst bewerkt:
Kan je wat meer vertellen over die bladruimer?
Is het een robotmaaier met opvang, of een bladzuiger?

Ik zag pasgeleden hier in 't dorp een soortgelijke CX80 staan (zelfde kleur) maar met zwarte wielen - dan toch een heel stuk minder qua voorkomen dan in jouw configuratie.

Mooi dat de auto bevalt.

Mbt de knee-jerk reacties van de aandrijflijn - ik denk dat de beste methode is om de auto te accepteren voor wat het is. De Superb is ook niet ideaal en ook niet altijd soepel. Echter, zoals je zelf al zegt, als je jouw rijstijl aanpast aan wat de auto kan heb je er weinig tot geen last van.

Die zwarte is de Homura.
Daar knap ik vooral af op de zwarte velgen (reactie van de verkoper: er kunnen andere velgen op...... ;))
Maar ook de binnenkant is vrij donker. Zwart, zwart en zwart. Al kan dit met de " nieuwe" per 2026 ook in bruin geleverd worden (wat ik ook niet mooi vind. Te " oranje"). De zwarte grille staat 'm op zich wel.

De Yuka is een robotmaaier op basis van GPS (dus geen grensdraad). Met wifi-dekking in je hele tuin heb je zelfs geen GPS-unit meer nodig.
Met de additionele opvang kan hij ook vegen. Dat werkt met een rol die de blaadjes in de opvangbak werpt. Je kunt kiezen of maaien, of vegen, of beide. Normaliter heb ik de bak er niet op, omdat ik het grasmaaisel laat liggen. De bak gebruik ik alleen in de herfst-periode, zodat de hoeveelheid blad niet te groot wordt. Hij leegt de bak zelfstandig op een aangegeven plek.
De Yuka "kent" de tuin en weet hoe hij er moet komen (hij rijdt bij mij dus om het huis heen, over de paden/grindstrook, om bv naar de voortuin te gaan. Hoewel ik de voortuin autonoom nog wat spannend vind, kan hij het wel. Kwestie van planning maken en je hebt er geen omkijken meer naar. Het is soms echt vermakelijk om naar te kijken hoe hij zichzelf redt.:cool:

Laatst bewerkt:
Bedankt - nog 2 vraagjes voor we teruggaan naar auto's ;) - kan deze tot de rand maaien? En hoe pakt deze eikels op uit het gras? Wij hebben een paar eiken in de tijd en die verliezen best wat... We hebben zelf een tweetal vrij oude simpele robotmaaiers (1x voor, 1x achter) die aan vervanging toe zijn, en ik heb daarbij een achterloop veegmachine (handbediend) om de eikels van de bestrating te vegen. Ik ben me dus een beetje aan het oriënteren.

Ik heb geen ervaring met eikels. Dus dat kan ik niet bevestigen. Ook is dit in essentie een robotmaaier. Hij veegt dus niet de bestrating (al zou dat best kunnen werken, maar ik heb het niet geprobeerd).
Hij maait niet tot de rand. Je kunt m daar zelf wel wat toe dwingen door initieel de rand van de kaart zelf te “tekenen” (bij borders en hagen), maar bij een muur werkt dat dus niet. Dan houd je zo’n 10 tot 15 cm over.

Mooie update, leest als een onwijs fijne auto. Fijn hè nog zo’n fysieke draai knop met ergonomisch handige software…

De Mazda controller in de middenconsole is perfect. Het scherm is touchscreen (ook tijdens rijden in Apple Carplay) maar dat heb je eigenlijk nooit nodig. Met de draaiknop en de " shortcut-buttons" kun je heel snel naar de juiste plek. Navigatie (ik zag veel kritiek op het " letter-wiel" in reviews) doe ik met Siri via voicecontrol. De " nieuwe" Siri met Apple Intelligence werkt sneller en beter dan eerder, en bevalt tot nu prima.
Ik vind dit de grootste misser in de nieuwe Mazda's (6e en CX-5). Ook al pas je een groot scherm toe, hoe moeilijk is het om dat te combineren met die controller in de middenconsole. Het werkt namelijk super. Ook in combinatie met een touchscreen.
Ik heb recentelijk een CX5 ingeruild voor een Volvo (bij dezelfde dealer trouwens) maar mis die centrale controller behoorlijk. Ik snap je volledig, werkt super fijn in de Mazda.

Goede update!
Ben erg gecharmeerd van het model. Mazda steekt ook gewoon erg goed in elkaar.
Zit zo af en toe in een CX-5 Homura en dat is ook erg prettig. Luxe en comfort is top. Alleen qua motor/bak/aandrijving is het echt wel echt een gigantisch verschil met de BMW's die ik de afgelopen jaren heb gehad, de hybride CX-80 is dus ook nog niet feilloos.

Geinig ook van de maairobot! Ik wist niet dat ze er ook waren met veegoptie :D
Was ideaal geweest bij onze vorige woning met een gigantische eikenboom in de tuin. Inmiddels hoef ik, ondanks dat we 100 meter van het bos wonen, nooit meer blad te harken. Robotmaaier staat hier nog wel altijd op het verlanglijstje.

Leuke update. Het is vooral de aandrijflijn dus die niet helemaal zo verfijnd is. Wel jammer dat Mazda dat niet voor elkaar krijgt. Voor in de lease prima, maar ik weet niet of ik het privé ook aan zou durven.

"Ten tweede de cruisecontrol: die kun je activeren op basis van de verkeersborden, maar dan wel +3, +5 of +10 kilometer. Dat deed ik eerder zelf al handmatig, maar ik kan nu dus met 1 druk op de knop de maximumsnelheid +3 aannemen. "

Mijn vorige Corolla van 2019 kon dit ook en de Focus 2022 van mijn zwager ook. Maar beide hebben wij dit instellen op snelheidsborden uit gezet. Wonende vlakbij Schiphol merkten wij dat de snelheid soms reageerde op borden die op de baan naast ons stonden. Niet alleen bij Schiphol, maar als je daar woont heb je daar het meest last van. Als je dus gewoon op de hoofdbaan rijdt en er staat naast de rijbaan een bord met 70 voor bijvoorbeeld een afrit, dan reageert de auto daarop.

Hoe werkt dat bij jou? ik vermoed zo te lezen dat het beter werkt.

Grappig trouwens, bij mijn 2023 Corolla meteen uitgezet en eigenlijk nooit meer geprobeerd. Tot ik dit las.

Ik heb het niet op automatisch staan (kan geloof ik wel). Daarvoor zitten er inderdaad te veel fouten in.
Ik doe het dus handmatig.

In het display verschijnt er bij het lezen van een nieuw bord (of op basis van de GPS: b.v. van buiten de bebouwde kom naar binnen de bebouwde kom) de betreffende snelheid, met (in het groen) RES eronder.
zMyP0KC.jpeg

Hier niet te zien, maar ik kon geen beter plaatje vinden. Informatie over "nieuwe" snelheid met "RES" komt links boven de bestaande snelheidsaanduiding te staan.

Het is dan dus, bv bij het binnenrijden van de bebouwde kom, slechts een kwestie van de RES-knop op het stuur indrukken en de auto gaat (bv) 53 km/h rijden.
yiDmcJR.jpeg

Automatisch is trouwens ook niet handig omdat de wegbeheerders er ook nogal een potje van maken. Bij wegwerkzaamheden (30 in bebouwde kom, 70 of 90 op snelweg) of andere snelheidsbeperkingen komt het geregeld voor dat men het einde van die snelheidsbeperking niet goed plaatst, waardoor de auto denkt dat de beperking nog steeds geldt.

Laatst bewerkt:
Dankjewel!

Ah, dat kon bij mijn vorige Corolla niet. Ik zal eens bij mijn huidige kijken, wellicht zitten er meer opties in dan in de vorige.

In de 2019 Corolla en de Focus van mijn zwager denk ik ook, was het automatisch of niet.

Dat automatisch overnemen heb ik destijds in mijn Focus ook heel snel uitgezet. Dan kom je er pas achter hoe idioot veel verkeersborden er staan, de auto remt dan op de gekste momenten af.

In mijn huidige auto werkt het ook gewoon door de RES knop in te drukken. Nu ik er bij nadenken gebruik ik dat echt heel veel.
In de bebouwde kom automatisch op Vmax ingesteld, buiten de bebouwde kom op Vmax +10.

Dat automatisch overnemen heb ik destijds in mijn Focus ook heel snel uitgezet. Dan kom je er pas achter hoe idioot veel verkeersborden er staan, de auto remt dan op de gekste momenten af.

In mijn huidige auto werkt het ook gewoon door de RES knop in te drukken. Nu ik er bij nadenken gebruik ik dat echt heel veel.
In de bebouwde kom automatisch op Vmax ingesteld, buiten de bebouwde kom op Vmax +10.

Herkenbaar verhaal van de Focus. Zwager heeft het ook uitgezet toen hij 's avond 130 mocht op de A4 en het 70km bord bij een tankstation herkent werd door de 'automatische' bijna tot de helft afremmen zonder het te vermoeden, verhoogt de kans op een hartaanval.

@Rembrandt Dank, ik kan het inderdaad met de 2023 Corolla zo instellen dat als ik de RES knop indruk de snelheid van de borden ingesteld wordt.

Nieuwe jaar beginnen met een kleine update voor de Mazda: de dashcam is weer aanwezig.

Ik wilde eerst een FitcamX installeren. Die dingen worden heel mooi weggewerkt in de bestaande spiegel-afwerking van de auto. Nadeel daarvan is dat het natuurlijk auto-specifiek is. En aangezien ik deze auto waarschijnlijk maar zo'n 3,5 jaar rijd, vond ik de investering eigenlijk te groot.
Ik heb nog een dashcam die eigenlijk nog prima voldoet.

Ik vond een alternatief in een klein kabeltje, dat ervoor zorgt dat je de stroom kunt aftappen van de binnenspeigel-aansluiting. En dat werkt wonderwel! (y)
ExY3DZf.jpeg

Nu nog even met de zuignap-aansluiting (welke vrij groot is). Ik moet even een nieuw 3M-stickertje halen, zodat het "korte pookje" weer gemonteerd kan worden. Neemt de dashcam iets minder ruimte in.

Kilometerstand ondertussen 12.500 km. 20" winterbandjes eronder en gaan met die banaan.
Ik ben nog steeds instellingen aan het "tweaken", vooral met opladen en hybride rijden. Zo heb ik de regeneratie op max (hoef nauwelijks te remmen) en standje "EV" op prio, zodat ie altijd in EV-modus start.
Ook wordt de auto standaard 's ochtends even opgewarmd.

Bevalt goed. Al is de range met dit koude weer slechts zo'n 32 kilometer.

Handig, zo'n usb aansluiting daar! Als ik dat had, had ik ook weer een dashcam opgehangen.
Idem. Ik ben te lui om het goed weg te werken, dus de kabel hangt gewoon van de dashcam - naast de binnenspiegel - naar beneden naar de middenconsole. Prachtige oplossing wel. : - )

Handig, zo'n usb aansluiting daar! Als ik dat had, had ik ook weer een dashcam opgehangen.
Als je een automatisch dimmende binnenspiegel hebt, zou er een aansluiting moeten zitten.
De FitcamX zou het bij mijn CX-80 van de schuifdak-aansluiting nemen. Scheelt een hoop kabel leggen. :cool:

Idem. Ik ben te lui om het goed weg te werken, dus de kabel hangt gewoon van de dashcam - naast de binnenspiegel - naar beneden naar de middenconsole. Prachtige oplossing wel. : - )
Loshangende kabels krijg ik echt een storing in m’n hoofd :ROFLMAO:. Al bij losse telefoon kabeltjes

Als je een automatisch dimmende binnenspiegel hebt, zou er een aansluiting moeten zitten.
Oei dit is wel Nice om te weten. Ga morgen maar is zoeken. Al heeft mijn auto heel handig eentje onder het Dashboard kastje

Mmm, klein dingetje…..
De eerste drie keer startte de dashcam automatisch op bij contact inschakelen.
Om de één of andere reden deed ie dat de rest van de dag niet meer. :rolleyes:
Als ik ‘m handmatig aan zet blijft ie wel opnemen. Dus hij krijgt wel degelijk stroom.

Zo heb ik de regeneratie op max (hoef nauwelijks te remmen)

Ook kunnen tweaken dat de remlichten dan gaan branden?

Zo irritant, zat van de week achter een Kuga PHEV die kennelijk de regeneratie ook op standje max had staan.. vertraagt als een malle maar niet te zien achter de auto. Vroeg mij af of ie geen storing in zijn remsysteem had ofzo.. maar hé, voor de laatste rotonde lukte het die Duitser niet om zonder het rempedaal tot stilstand te komen.. en dus brandde voor een moment zijn remlichten. :rolleyes:

Dat is wel het nadeel, ook bij een EV. Zouden ze standaard moeten laten branden, net als achterlicht bij dagrijlicht.
Of de remlichten gaan branden weet ik eigenlijk niet. Ik houd er wel altijd rekening mee dat ik flink vertraag zonder remmen (als in: goed kijken wat er achter me zit).

Vwb de achterlichten: bij de VW’s had ik dit zelf gedaan. Bij de Mazda lukt dat niet. Bij de dealer zeggen ze dat het niet kan.
Met zware regen of met mist vind ik dat niet prettig. En zet ik dus alsnog de lichten handmatig aan. Maar liever zou ik het gewoon aan hebben in combinatie met dagrijverlichting.

Of de remlichten gaan branden weet ik eigenlijk niet. Ik houd er wel altijd rekening mee dat ik flink vertraag zonder remmen (als in: goed kijken wat er achter me zit).
Ik heb het idee van niet, ik merk bij de Zoë dat mensen soms echt op mij afkomen en kleven wanneer ik rem op de motor.
Het gas loslaten klinkt zo gek bij een EV hèhè.
Vwb de achterlichten: bij de VW’s had ik dit zelf gedaan. Bij de Mazda lukt dat niet. Bij de dealer zeggen ze dat het niet kan.
Met zware regen of met mist vind ik dat niet prettig. En zet ik dus alsnog de lichten handmatig aan. Maar liever zou ik het gewoon aan hebben in combinatie met dagrijverlichting.
Bij mijn Focus kan het ook niet volgens de dealer. Als er bij minder zicht zoals mist of regen niet wordt geschakeld naar dimlicht, doe ik dat ook handmatig inderdaad. Al doet de Focus dat best snel zelf.

In het donker kun je makkelijk zien of je remlichten branden of niet tijdens regenereren.
Als je in je binnenspiegel kijkt zijn er genoeg reflecterende objecten om dat te zien.

‘Vroeger’ kon je vrij makkelijk de snelheid van een ICE auto moduleren met het gaspedaal. Met hybrides, electro en moderne ICE met zgn ‘zeil-modus’ heb je vrijwel geen vertraging meer. Zeker in druk verkeer best wel lastig. Gelukkig kan je bij een hybride of electro middels de regeneratie dit enigszins instellen. Bij een Skoda kan bij een PHEV kiezen tussen lichte of zware regeneratie. Bij de lichte gebeurt er niks. Bij de zware remt de auto best serieus. Ik heb ontdekt dat bij zware regeneratie en gaspedaal loslaten de remlichten aangaan. Als je dus de snelheid moduleert in druk (snelweg) verkeer best wel onrustig voor de mensen achter je. Risico op harmonicafile. Iig gek genoeg als ik lift, maar pedaal niet loslaat dan gaan de remlichten niet aan, alsof de remlichten door de laatste 2mm in de pedaalbeweging getriggerd worden. Ik probeer dat dus te doen om niet al te onrustig door het verkeer te gaan.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan