Rembrandt - Mazda CX-80 E-Skyactiv 327 Takumi Plus 6-zitter

Welke 2 blijven over? Partner de volgende? Huis de volgende?:ROFLMAO:
Beiden zijn ook opgefrist.:p Dus vier uit vier.

Ondertussen is de Tiguan Allspace opgehaald.
Toch heel veel plezier van gehad. De Mazda is echter echt wel een andere auto, met deels elektrisch etc.

s2ehWVo.jpeg

E0ovb8k.jpeg

FBbZLQN.jpeg

Komaan Mazda, voeg die prachtige kleur ook toe aan de configurator van andere modellen!
Maar je parkeer situatie is wel krap met deze mastodont :oops: … benieuwd of en hoe dit verder in de dagelijkse praktijk zal bevallen.

Ik word er al steeds handiger in. :cool:
Op zich is er ruimte genoeg voor de auto. Er blijft echter weinig ruimte over om er langs te lopen. En de kavel “knijpt” een beetje naar achteren, dus van de andere kant is het ook een smalle doorgang. Dus even naar de kliko’s wordt lastig als de auto er de hele dag staat.
Maar eerlijk gezegd zal dat niet vaak gebeuren.

Qua inrijden zal het nog wel verbeteren met grind erin. Kan ik de rand ook beter zien.;)

Mooie Mazda man, weer een echte Rembrandt uitvoering. (y)
Veel plezier er mee! Hopelijk is deze rode kleur niet zo gevoelig voor steenslag en krasjes.

Mijn vrouw rijdt inmiddels een paar jaar tevreden rond in haar '2' in Soul Red Crystal, maar deze zit helaas al vol kleine beschadigingen.

Mooi hoor, ga je vast veel plezier aan hebben! En hopelijk bevalt je nieuwe baan ook goed.
Vorige model Tiguan blijft trouwens ook een stoer en tijdloos model in R-line.

Nee, de auto heeft de Mudrun overleeft. :ROFLMAO:
Iedereen heeft zich volledig omgekleed voordat we weer op pad gingen.

Het enige dat onder de modder zit is mijn vloermat (bij de bestuurder). Mijn eigen modderpoten dus.:p

De enige met zwaailampen……

Maar…ik heb alweer aardig wat kilometertjes afgelegd, maar ben er tot nu slechts 1 tegengekomen, in mijn eigen dorp.

Moet ergens nog wat wennen aan de CX-60 en de CX-80, maar het zijn zeker mooie auto's!
Tijdje terug even in een CX-80 gezeten, en het interieur vind ik echt geweldig!
Wat een enorme auto zo naast de Tiguan, daar ga je vast heel veel plezier van hebben!

De CX-80 nog niet eens op de weg zien rijden, de CX-60 zie ik regelmatig rijden :)

Vandaag op een lange snelwegrit weer een CX-80 tegengekomen, in beige.
De CX-60 zie je een stuk vaker. Hier in huis noemen we die “het kleintje” zoals we dat ook al bij de Tiguan deden. :p

Eerste openbare laadpoging mislukt. Geen idee wat ik fout deed. Moet ik nog even uitzoeken. Zag later wel een transactie in de app van mijn pas (€0,63). Waarschijnlijk “sta-kosten”, maar 0,0 kW geladen.

Ondertussen zo’n 1400km alweer gereden. Grotendeels elektrisch.
Dan rijdt hij ook het lekkerst. Op de benzine-motor is ie wat onrustig. Moeilijk te doseren met optrekken, vrij hakerig schakelen.
Dan heb ik het wel over stadsverkeer. Op de snelweg voldoet de benzine prima. Altijd vermogen achter de hand en super stil en soepel.
Devies is dus elektrisch naar de snelweg, dan overschakelen en bij de bestemming weer elektrisch zodra je de snelweg afkomt.
Je kunt de accu “reserveren” zodat hij zorgt dat je dan dus elektrische actieradius overhoudt op bestemming. Is nog een beetje spelen met de instellingen om de juiste verhoudingen in te stellen.

Eerste kilometers vond ik de rem moeilijk te doseren. Er moet nogal wat gestopt worden. Je moet flink doortrappen voor “ho!”.
Nu heb ik de regeneratief remmen op “hoog” gezet, wat ik heel prettig vind werken. De auto wordt nu al extra afgeremd bij gas loslaten, en dus hoef je minder bij te remmen met het pedaal.

Verder wel de juiste instellingen gevonden. En dat zijn er nogal wat.:rolleyes:
Wat springt eruit?
- de instellingen per berijder via gezichtsherkenning. En ook daar zitten meer instellingen in dan alleen de stoel/spiegel. Het is nog steeds grappig om te zien hoe alles zich in beweging zet als mijn vrouw achter het stuur gaat zitten nadat ik heb gereden. Stoel, stuur, spiegels, alles wordt precies op haar aangepast. Jammer dat de binnenspiegel nog met de hand moet. :p
- de comfort-instellingen van de klimaatregeling. Net als je denkt “die stoelventilatie kan wel even aan” heeft ie het zelf al gedaan.
- ACC: eindelijk een auto die de borden leest, en dan de CC pakt (wel na handmatige bevestiging) mét zelf opgegeven overrun van +3, +5 of +10 kilometer. Vind ik echt super werken.
- de geluidsinstallatie: vroeger droomde je van Bose “melkpakjes” thuis, nu heb ik een Bose installatie in de auto.:oops:

Valt er dan niks tegen?
Nou…..weinig. Het is echt een supercomfortabele auto voor alle 6 inzittenden (ik heb echt nog geen klacht gehoord) en het gadget-gehalte is groot, wat ik erg leuk vind.
Maar goed. Paar kritische noten:
- laden in het algemeen. Vind ik gewoon een stomme serie van handelingen. Komt deels doordat ik geen vaste kabel aan mijn laadpaal heb, maar dat hele gedoe met die laadpas etc moet ik nog erg aan wennen. Het is dat ie zo lekker rijdt elektrisch.;)
- vanochtend was het k-weer. Echter bleef de auto stug in daylight-verlichting volharden. En dat is standaard bij deze Mazda dus níet met achterverlichting. En dat vind ik niet prettig.
Uiteindelijk ging de verlichting wel aan (na instelling op meest gevoelige stand), maar eigenlijk wil ik gewoon mijn achterverlichting aan in combinatie met de daylight lichten. Zou toch ook bij deze Mazda moeten kunnen (Scandinavisch standje)
- daarop doorgaand: dit soort dingen kon ik bij VAG zelf instellen. Ik mis dus wat speelgoed….:cool::p
- waar ik bij de Tiguan altijd eerst het knopje van de start/stop moest indrukken, hoeft dat bij deze niet (elektrisch heb je daar totaal geen notie van). Hier zijn het echter twee knopjes: de ADAS-piepjes-uitschakelknop (die wel goed werkt, trouwens) en de Auto-hold knop. Dat laatste vind ik bere-irritant.:mad:

Lang verhaal kort:
Ik ben erg blij met mijn keuze. Ik leg weer met een lach op mijn gezicht honderden kilometers per dag af. Al is dát gelukkig niet élke dag.:p

Laatst bewerkt:
Vandaag op een lange snelwegrit weer een CX-80 tegengekomen, in beige.
De CX-60 zie je een stuk vaker. Hier in huis noemen we die “het kleintje” zoals we dat ook al bij de Tiguan deden. :p

Eerste openbare laadpoging mislukt. Geen idee wat ik fout deed. Moet ik nog even uitzoeken. Zag later wel een transactie in de app van mijn pas (€0,63). Waarschijnlijk “sta-kosten”, maar 0,0 kW geladen.
Mooi dat-ie goed bevalt. Kun je die kosten nog terugboeken? Soms kan dat met afgeschreven bedragen van je rekening. Of werkt dit anders?

Vwb aanpassingen misschien even Googelen of Mazda-fora.

Eerste kilometers vond ik de rem moeilijk te doseren. Er moet nogal wat gestopt worden. Je moet flink doortrappen voor “ho!”.
Bij onze plugin hybride (X5) vond ik dat keer op keer wennen (ik reed er nauwelijks in). Bij de nieuwe Camry is die overgang heel veel beter en soepeler. Nu is die laatste geen plugin, dus misschien scheelt dat.

Fijn dat hij zo bevalt. Hier in Amerika zie je ze ook relatief veel, al heet 'ie hier CX-90. Hier is de "kleinere" versie de CX-70, maar dat is meer een luxere CX-90, maar dan zonder derde zitrij.

Fijn dat de auto zo goed bevalt Een vaste kabel is wel lekker,:auto neerzetten, P stand, tikje op scherm om laadklep te openen, uitstappen kabel met stekker in 1 beweging erin.... en naar binnen. Kan je de kabel van de laadpaal niet gewoon in de walbox laten zitten? Ik meen me te herinneren dat je zelfs "wel door het keukenraam" met de kabel wilde.

Leuk om te lezen dat die zo goed bevalt. Lekker comfortabele cruiser met plek voor iedereen. Mooi ook dat de nieuwe baan bevalt!

Kende deze website nog niet, maar als het over afmetingen gaat snap ik ergens wel dat de CX-80 in aanmerking komt :p.Het blijft een fors apparaat. En ik moet zeggen dat in het verkeer in bepaalde straten of op dijkwegen goed merkbaar kan zijn dat auto's steeds breder worden waardoor het lastiger is geworden elkaar te passeren.

Mijn CX-3 is ook geen Aso-bak. Scoor een 4,4. De Mazda 2 is maar een 3,5 waard.

Ben inderdaad wel benieuwd op basis van welke criteria het cijfer tot stand komt als zelfs de kleur er invloed op lijkt te hebben.

Op de benzine-motor is ie wat onrustig. Moeilijk te doseren met optrekken, vrij hakerig schakelen.
Dan heb ik het wel over stadsverkeer. Op de snelweg voldoet de benzine prima. A
Maak ik hieruit op dat hij niet zo soepel is als je van een moderne (zeker een Japanner), dure mag verwachten? Want dat zijn exact ook de comments die je veel leest in reviews. Los van onderstelgeluiden en blikkerige portieren.

Zo leek het ook. Simpele criteria...

Maar de eene CX-80 krijgt een 8,0 en de ander 8,1. Er moet dus een criteria zijn die we niet zien. Trekhaak op de hogere score en dus nog groter wellicht.

In stadsverkeer is hij elektrisch heel soepel, met benzinemotor wat hakerig.
Op de snelweg is hij ook op benzine heel soepel.

Over het algemeen moet ik op het dashboard kijken waar hij op rijdt, want dan merk je geen verschil. Dan heb ik wel ook de muziek aan, waardoor al die zgn. bijgeluiden wel wegvallen (als ze er al zijn).

Fijn dat die zo bevalt. Heb destijds de CX5 overwogen maar de achterbak was te klein voor de hond. Heb een 6 en een 626 gehad. Blijf toch een zwak houden voor Mazda. Volgende meeting maar eens goed bekijken ;)

Die van mij staat er ook al op.:ROFLMAO:
Maar een 8,0 ipv de 8,1 asobak-score van die brons-kleurige. Dus valt mee......:p

Ik kwam toevallig deze post tegen, wat een eer dat mijn hobby/project gevonden en besproken wordt. Het is een site met een knipoog, dus de benaming 'asobak' moet je met een korreltje zout nemen en vooral niet als persoonlijke aanval.

Om even de diepte in te duiken: Het verschil is vóór afronding maar 0,03 (8,07 vs 8,035) en dat komt doordat de HLT-69-K zo'n 50 kg zwaarder is dan de JBK-99-D. Kleur, chroom/lichtmetaal of trekhaak wordt inderdaad niet meegenomen.

Wie houdt zich bezig / onledig met dergelijke onnozele websites met kentekens en auto's van onbekenden & geeft een aso score? Niks zinnigers te doen?
Goh, op het plaatje van adinsx staat die CX-80 alvast voor zijn formaat keurig geparkeerd. Kleur is idd smaakgevoelig, zag het nog niet eerder.

Ik vind het wel geestig, het zet op een onschuldige manier aan tot nadenken en het proces verloopt verder geautomatiseerd. Denk dat @NightBird er na 'n eenmalige investering weinig tijd aan verliest.

Ik vind de CX60 en 80 mooie auto's met proporties van een achterwiel aangedreven auto. Die van jou is mooi samengesteld met deze kleur en wielen. Ga je vast veel fijne kilometers mee maken!

Terug
Bovenaan