Rembrandt - Mazda CX-80 E-Skyactiv 327 Takumi Plus 6-zitter

Bij de eerste meters met de auto merkte ik vooral het verschil in remmen met mijn vorige auto. Alsof je een boot tot stilstand moet brengen…. :oops:
Dan merk je dat je meer dan 2200kg onder je kont hebt.
De zware regeneratie stand helpt daar heel fijn bij. Het is geen “one-pedal-drive”, want je komt nooit helemaal tot stilstand. Maar bv afremmen voor een rotonde, en zelfs van de snelweg af tot onderaan de afrit, dan hoef ik het rempedaal niet aan te raken. Dan remt hij puur op de electro-regeneratie.

Zojuist de auto weer even aan de stekker gehangen, nadat mijn vrouw ‘m vanochtend gebruikt had. Dashcam springt meteen aan bij contact. :rolleyes: ‘t Zal wel. Ik snap het nog niet helemaal, maar het voldoet voorlopig.

fRBePMc_d.webp

Laatst bewerkt:
Vandaag ben ik met mijn zoon naar het Salon in Brussel geweest.
De shortlist voor over 3 jaar begint al vorm te krijgen. :p
#jekuntnietvroeggenoegbeginnen

Belangrijkste eisen:
- full elektrisch
- min. 1500kg trekgewicht

Gelukkig komen er steeds meer auto’s die daaraan voldoen.
Wat ook duidelijk is: het wordt lastig deze Mazda te overtreffen. Veel van de opties voelen als een (flinke) stap terug.

Dat houd ik eerlijk gezegd totaal niet bij.

Ik laad eigenlijk nooit op lokatie. Alleen thuis.
Op een openbare laadpaal zijn de 30 elektrische kilometers vrij duur. Kan ik beter op benzine rijden.

Grofweg 17kWh en driekwart tank op iets meer dan 500 kilometer. :rolleyes:
Met stukjes in de sport-stand……:p

In een ander topic uitte ik mijn frustratie over thuisladen:
Erger me dood aan het elektrisch laden van de auto.
Eerst zitten laadpaal en P1 meter op verschillende mesh-nodes (wat heeft mesh dan voor nut!:poop:) en laad hij dus op max 8A (want geen loadbalancing).
Vervolgens dat opgelost door ze geforceerd op dezelfde node te laten zitten, gaat ie tot max 4,6kWh.
Wat blijkt: de kabel gaat maar tot 20A.:eek:

Ik heb dus 1fase 40A, waardoor de max van de auto (7,2kWh) mogelijk is. Maar nu blijkt de (door Mazda meegeleverde!) kabel de beperkende factor.

Daar bovenop dat ik dezer dagen na die 4 uur laden slecht 28 kilometer elektrisch kan rijden, neigt me tot het transformeren tot de standaard PHEV-leaserijder: nooit laden!:devilish:

Dus…..koe bij de hoorns gevat en een andere kabel op de kop getikt: 1 fase, 32A.
Nu laadt hij dus op volle kracht.
Is voor elektrisch laden nog steeds niet veel (max. 7.2kWh) maar scheelt op een hele accu toch 1,5 uur. :cool:

Verder alweer de 15.000km gepasseerd. Gaat harder dan de vorige (baan).

Mooi dat de laadfrustratie opgelost is. Maar je kunt je stroom wel declareren of laad je op eigen kosten?

Ik ken ondertussen aardig wat leaserijders die naar een phev overgestapt zijn waarvan ik er geen 1 ken die ooit stekkert.

Grappig, wij krijgen het bij ons nieuwe huis ook niet voor elkaar om met de Kia op de volle 11kWh te laden (Shell lader). Wat in het oude huis met een lader van Alfen wel lukte. Nou ja, tussen de 10,6 en 10,9, maar dat laatste maak ik mij niet druk om. Misschien toch eens een andere kabel proberen, we hebben alleen maar de standaard Kia kabel.

Welke heb jij nu?

Mooi dat de laadfrustratie opgelost is. Maar je kunt je stroom wel declareren of laad je op eigen kosten?

Ik ken ondertussen aardig wat leaserijders die naar een phev overgestapt zijn waarvan ik er geen 1 ken die ooit stekkert.
Ik stekker veel. De auto rijdt gewoon lekkerder op elektra in de stad.
Qua kosten heb ik nog wel een dingetje: ik krijg keurig mijn kW-kosten vergoed op basis van mijn eigen tarief, maar ik kan ook zien wat er op mijn tankpas wordt berekend en daar zit een groot verschil tussen. Zo groot, dat kosten bij een openbare laadpaal vaak lager zijn. Dat kan natuurlijk niet kloppen, dus daar wordt nu onderzoek naar gedaan door de leasemij.
Welke heb jij nu?
Heb er één gevonden op Marktplaats voor weinig. Is een 1-fase kabel met max 32A, maar dat is precies wat ik nodig heb met mijn meterkast. Kan ik in elk geval de komende 3 jaar weer vooruit.

Ik stekker veel. De auto rijdt gewoon lekkerder op elektra in de stad.
Qua kosten heb ik nog wel een dingetje: ik krijg keurig mijn kW-kosten vergoed op basis van mijn eigen tarief, maar ik kan ook zien wat er op mijn tankpas wordt berekend en daar zit een groot verschil tussen. Zo groot, dat kosten bij een openbare laadpaal vaak lager zijn. Dat kan natuurlijk niet kloppen, dus daar wordt nu onderzoek naar gedaan door de leasemij.
Geen rocket science hoor. Welke pas heb je? Er is gewoon geen goede roaming afspraak tussen de CPO en de eMSP.

Ik weet niet hoeveel aders die kabel heeft, maar 1x 20A vind ik niet gek. Als je er met 3 fase max 20A kan laden is dat wel bijzonder. 3x20 dan weer niet. Dan is het gewoon voor 11 kWh laden prima. Moet je vervolgens niet met 1 fase willen laden.

De meegeleverde kabel is een 3-fase kabel.
Maar die beperkt 1-fase laden dus tot 20A. En dat past niet goed bij mijn meterkast (1fase, 40A).
Maar…..nieuwe kabel werkt prima. Dus probleem opgelost. :cool:
En het werkt heel fijn, want nu heeft ie met een uurtje laden weer genoeg range om even in de stad een boodschap te doen of zo. En dus rijdt je veel meer elektrisch.(y)

Geen rocket science hoor. Welke pas heb je? Er is gewoon geen goede roaming afspraak tussen de CPO en de eMSP.
Er zit iets raar. De ene keer wordt er mijn tarief gerekend, de andere keer dik drie keer zoveel. Daarbij wordt bij beiden mijn huisadres vermeld, maar in verschillende “layout”.
Het maakt voor mij niet uit, maar ik wil wel graag weten wat het veroorzaakt en wie nou die extra opbrengsten incasseert. Want ik betaal ook nog een maandelijkse fee voor het verrekenen.
Ben wel elke keer weer blij met lease, als ik de maandelijkse brandstofkosten zie van rond de €600,-.:oops:

^^ Ik denk dat Rembrandt inzicht heeft in de mutaties op de bijgeleverde tankpas (die hij dan ook moet gebruiken bij de laadsesies op zijn eigen laadpunt, neem ik aan). Het factuuradres voor die fossiele liters zal zijn werkgever wel zijn (uiteindelijk, via leasemij in eerste instantie).

Maar goed, 600 euro brandstof, dat is 3,4 keer tanken in de maand, denk ik? Op zich niet veel voor de kilometers die je ermee rijdt, toch?

Wat Durashift zegt. En waarschijnlijk zit dat in de leaseprijs (want incl. brandstof) zolang ik binnen mijn kilometers blijf. Zoals gezegd: ik merk het zelf dus niet. Mijn stroomkosten worden vergoed.

^^ brandstof zal voorschot zijn (of er wordt direct op werkelijke kosten afgerekend, dat kan ook, dan zit er geen voorschot in het inzettarief) dat maandelijks wordt gefactureerd.

Als die linker nou de rode kleur van de rechter had...

Of, is die linker niet zwart? Jouw wagen? Dan zo laten, goede kleur. Maar die zwarte velgen rechts, niks voor mij

Ik zag dat ze ‘m “aan de weg” hadden gezet (normaal staat hij op de oprit), maar tegen de tijd dat ik terug was was het eigenlijk te donker. Dan wordt die van mij inderdaad zwart. :rolleyes:
Dus qua kleur is het plaatje niet helemaal gelukt.

Ik vind die rode rechts ook een mooie kleur (denk ik, blijft een foto) maar zwarte velgen vind ik echt niks. Al moet ik toegeven, bij zo'n rode kleur vind ik het minder lelijk dan bij zilvergrijs.

Het is wel een leuke tegenstelling: donkerrood met verder alles heel licht (interieur en veel chroom/lichtmetaal) tegen felrood met verder alles zwart (ook interieur).
De velgen zijn verder exact hetzelfde.

Als je de keuze hebt zou ik nooit het hele interieur zwart doen. Helaas was er geen keuze bij de Capri dus die is ook erg donker van binnen. Dan maar een mooie kleur aan de buitenkant!

Maar die velgen zijn toch niet identiek? Of bedoel je op de kleur na?

Ja, op de kleur na.

Als het mijn eigen auto was, zou ik geprobeerd hebben het lichte “hout” van mijn Takumi te vervangen door het zwarte “hout” van de Homura. Het lichte “hout” is me iets te geel, terwijl het zwarte wel echt mooi is en naar mijn idee heel mooi zou kleuren bij de lichte bekleding.
Middenconsole kun je zo bij Ali weghalen. De deurpanelen heb ik echter nog nergens gezien.

Al op Ebay gekeken? Ik zie daar heel veel verschillende losse kappen en trims voor de CX70-80-90. Lijkt erop dat die serie dezelfde afmetingen gebruikt voor de trims.

Dat is inderdaad een slechte dag. Was geen kinderfietsje........fatbike??

Spiegetje zal al Euro 600 kosten..............(ik zag de kosten van een spiegelbehuizing en glas bij mij op een rekenin staan).

Ah, en hopelijk bleef het louter bij materiële schade… duur geintje tegenwoordig zo een moderne spiegel of Advanced LED koplamp.

Ben je mooi klaar mee. Heb je een camera die voor je huis opneemt?

Beide mooie auto's. De CX90 chiquer, de CX60 sportiever. Ik vind zwarte velgen alleen lelijk bij zwarte auto's. Bij een lekker kleurtje kan het best mooi zijn. Al vind ik dat bij de Mazda 3 aantrekkelijker dan op een grote auto als de CX60.

Is de achterdeur ook ingedeukt of is dat de reflectie? Hoe dan ook hopen dat de verzekering dit snel en netjes regelt.

Liever heb je 'm niet nodig, maar in zo'n geval komt een dashcam toch goed van pas. Hopelijk is de auto snel weer up and running, zonder rechterbuitenspiegel rijden is geen pretje.

Mooi hoor zo een Duster, zou ik hier ook eigenlijk wel willen als derde auto! Als partner de ochtendopvang heeft op school en er dus vroeg uitmoet zijn de sleutels van mijn CX-30 immers steevast foetsie want haar auto heeft geen stuur- of stoelverwarming. Tof zulle :ROFLMAO:
Hopelijk is je CX snel hersteld.

Rijdt best goed, hoor.
Waarschuwing in de buitenspiegel als er iemand naast je zit, stoelverwarming, automatische verlichting. Het is best een complete auto.
Als je instapt en de deur dichtslaat, merk je hoe blikkerig hij is. Maar eenmaal op weg reageert de auto vlot en is ie niet heel rumoerig.

Tuurlijk is het geen vergelijk met de CX-80. Maar het is best een praktisch, en leuk, ding.

Dit is nog het oude type.
Die nieuwe Duster is serieus een leuk ding, heb er zelfs in proef gereden maar na een half uur al last van m’n rug. Wat een k*t stoelen hebben ze gemonteerd!
De Bigster heeft al iets betere -met verstelbare lendensteun en volgens mij ook standaard een glazen -echt te openen-dak. Leuke wagens!

Terug
Bovenaan