Renault 5 E-Tech / Alpine A290

Ik ben serieus aan het kijken naar de 5 als opvolger van de elektrische Twingo, dat zal dan budget technisch wel een gebruikte uit 2024 of 2025 worden waar de kop vanaf is. Wel minimaal een techno + winterpakket of een iconic cinq waar het winterpakket dus al bij in zit en grote accu in het donkerblauw.
Tot nu toe is het aanbod mager of heel duur. De gele of groene zijn net een stukje goedkoper en meer aanbod, maar die vind mijn vrouw minder mooi ondanks we hier thuis wel van een kleurtje zijn getuige de knaloranje twingo

Laatst bewerkt:
Ik ben serieus aan het kijken naar de 5 als opvolger van de elektrische Twingo, dat zal dan budget technisch wel een gebruikte uit 2024 of 2025 worden waar de kop vanaf is. Wel minimaal een techno + winterpakket of een iconic cinq waar het winterpakket dus al bij in zit en grote accu in het donkerblauw.
Tot nu toe is het aanbod mager of heel duur. De gele of groene zijn net een stukje goedkoper en meer aanbod, maar die vind mijn vrouw minder mooi ondanks we hier thuis wel van een kleurtje zijn getuige de knaloranje twingo

inmiddels gekocht! de eerste 500 km zit er op. wat een enorm fijn sturende auto, mooi afgewerkt.

voor potentiële kopers om op te letten, beetje geneuzel ook aan een verder topauto;

- onze kinderen klagen bij onze vorige auto wel eens aan gebrek van verlichting achter om oa de gordels er in te krijgen als het donker is. Nu is mij volstrekt onduidelijk wanneer een 5 deze wel of niet heeft. We hebben proefgereden in een techno, die had het niet. onze iconic cinq heeft wel 2 lampjes achter. maar sommige techno's ook. Geen idee waar het hem dat in zit. Zelfs de verkoper wist dat niet te vertellen. Vind je dit belangrijk, even goed op letten dus of je die wel of niet hebt.

- achteruitrij camera is een beetje van het jaar kruik. je zou verwachten dat een fatsoenlijke camera tegenwoordig de wereld niet mag kosten

- opbergvakken in de deuren zijn ondiep, dashboardkastje ook. Het is allemaal voldoende maar ook niet meer dan dat, gewoon niet te veel zooi meenemen dus ;) in tegenstelling tot de twingo 3 die wij hadden heeft de 5 achterin in de deuren helemaal geen opbergruimte.

- Wij hebben het harman kardon geluids systeem, zeker in het B segment krijgt je fantastisch geluid, zeker gezien de meerprijs. maar het gaat wel ten koste van een opbergvak in de kofferbak waar anders mooi een laadkabel in zou passen.

- zicht naar achteren is slecht door de grote hoofdsteunen, de middelste hoofdsteun weghalen is een simpele maar effectieve manier. sowieso is het zich rondom niet heel sterk, zoals zoveel moderne auto's.

- in rijtesten lees ik veel over de vele stengels aan het stuur, dat went eigenlijk heel snel. Wel is het zo als je snel van de R naar D schakelt en je geeft gelijk gas dat de auto er nog niet klaar voor is en dus dan in de achteruit blijft staan. Je moet even een seconde of 2 wachten alvorens gas geven. zou met een EV zonder feitelijke automaatbak niet nodig hoeven zijn

- neem je de af fabriek trekhaak dan krijg je gewoon een 'aftermarket' haak van brink. op zich niets mis mee, maar dit is een horizontaal afneembare haak die behoorlijk in het zicht zit, zelfs als de haak er af is gehaald.
Hier komt nu een aftermarket haak van GDW onder die verticaal afneembaar is, naast dat die een fractie goedkoper is, heb ik de hoop dat die iets minder prominent in het zicht zit als de haak er niet aan zit. Dus overweeg je een trekhaak, kijk even wat voor jou de mooiste en goedkoopste optie is. Normaal pleit ik altijd voor af fabriek ivm betere integratie van de auto maar dat gaat hier dus niet op.

Laatst bewerkt:
Wat mag zo'n 5 eigenlijk trekken? Ik heb de ruimte niet echt nodig, en met een paar honderd kilo trekgewicht ben ik ook al tevreden. Eigenlijk best een interessant ding dan.

Wat mag zo'n 5 eigenlijk trekken? Ik heb de ruimte niet echt nodig, en met een paar honderd kilo trekgewicht ben ik ook al tevreden. Eigenlijk best een interessant ding dan.
zoals carkiller zegt; 500kg. prima voor een fietsendrager, keer naar de milieustraat of van de bouwmarkt een keer wat ophalen. Dat ook precies waar ik hem voor ga gebruiken. Ben er wel een beetje klaar mee om 2 a 3x per jaar een auto van een ander te lenen. Sommigen gebruiken hem ook als vakantiekar met fietsen er op achter een 5.

En een trekhaak op onze BMW kost al snel 1500-2000 euro. Die mag dan wel 2200kg trekken, maar dat ga ik toch niet gebruiken. Met de 5 ben ik 500 euro kwijt. (zelf monteren) Daarnaast acht ik de kans groter dat de 5 langer blijft dan de BMW.

Maar een een paar kuub zand of een tabbert gaat hem niet worden achter een 5. :p

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan