Renault 5 E-Tech / Alpine A290

Alpine presenteert nu een A290 Rallye:

Alpine_A290_Rallye_vanaf_het_najaar_al_te_zien_op_Franse_rallypistes_01.jpg

Ben hier als account helemaal nieuw. Lees altijd veel forums en waardeer de bijdrages enorm. Ik ga nu voor het eerst van mijn leven een nieuwe auto kopen en zit nog met 1 punt van twijfel. Graag zou ik jullie mening hierover krijgen.

Ik ben van plan om een A290 GTS in Mat Grey te kopen. Ik twijfel alleen nog over het dak. Wat zouden jullie doen; een grijs dak of de two-tone option met een zwart dak?

Two-tone staat de R5/A290 een stuk beter vind ik. Daarnaast, niks mooiers dan blauw voor een Alpine!

Ben hier als account helemaal nieuw. Lees altijd veel forums en waardeer de bijdrages enorm. Ik ga nu voor het eerst van mijn leven een nieuwe auto kopen en zit nog met 1 punt van twijfel. Graag zou ik jullie mening hierover krijgen.

Ik ben van plan om een A290 GTS in Mat Grey te kopen. Ik twijfel alleen nog over het dak. Wat zouden jullie doen; een grijs dak of de two-tone option met een zwart dak?

Grijs!

Als ik niet met spoed een A290 had gezocht, had ik hem ook volledig grijs genomen. Niet dat ik zwart niet mooi vind maar in het grijs is ie iets meer bijzonder....

Ik zou de two-tone / grijs-zwart doen.
Van harte, spectaculaire 1st nieuw gekochte auto!

Dank voor jullie reacties! De keuze was inderdaad tussen blauw of mat - in het echt trok de mat grijze kleur me toch meer. Uiteindelijk besloten voor de volledig grijze versie te gaan, omdat ze eigenlijk overal met two-tone worden aangeboden.

Helaas moet ik nog tot half september wachten totdat mijn huidige leasecontract afloopt, anders had ik de première editie gekozen. De dealer kon deze echter niet voor me vasthouden tot die tijd.

Laatst bewerkt:
Dank voor jullie reacties! De keuze was inderdaad tussen blauw of mat - in het echt trok de mat grijze kleur me toch meer. Uiteindelijk besloten voor de volledig grijze versie te gaan, omdat ze eigenlijk overal met two-tone worden aangeboden.

Helaas moet ik nog tot half september wachten totdat mijn huidige leasecontract afloopt, anders had ik de première editie gekozen. De dealer kon deze echter niet voor me vasthouden tot die tijd.
Gefeliciteerd! Een goede keuze, al zeg ik het zelf. Hier staat sinds een ruime week een mat grijze GT performance voor de deur. Samengesteld door mijn oudste zoon (3 jaar :LOL: ) die een zwart dak niet mooi vond. Daarnaast wilde hij de grijze raamlijsten, rode remklauwen en de Iconic velgen.

Btw, de levertijd vond ik opvallend kort. Na een week of zes stond hij al bij de dealer.

Ziet er goed uit.

Succes bij het wachten en daarna hoop plezier met het rijden.

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd!

Btw, de levertijd vond ik opvallend kort. Na een week of zes stond hij al bij de dealer.
Mooi voor je zoon van 3 - en jou zelf natuurlijk ;) - dat de levering zo snel lukte. Dat zou kunnen omdat de spec's die jouw zoon je opdroeg snel leverbaar was, of omdat Renault veel tijd heeft genomen om de productie te finetunen. De komst van de R5 was immers lang te voren aangekondigd.

NB: de productie van de fabriek krijgt er een halve nachtdienst bij om aan de vraag van de E-R5 en E-Scenic te voldoen.

Nieuwe foto's van de Renault 5 Turbo 3E:
xZwkM6n.jpeg

x4GUKZ8.jpeg

6ccC4IU.jpeg

IXeV3a5.jpeg

kcZivzu.jpeg

rWK3qCZ.jpeg

Reacties online zijn niet mals..
  • 2027 Renault 5 Turbo 3E made its dynamic debut at the Tour de Corse.
  • 547-hp electric hyper hatch impressed with its pace and retro presence.
  • Fans loved the looks but mocked it for its completely silent powertrain.

Ik moet zeggen, het klinkt ook gewoon echt niet zonder geluid...

Hopelijk verkopen ze voldoende voor de beide constructeurs om het verhaal rendabel te krijgen; in het "hippe" Antwerpen zie ik de Alpine geregeld, maar ik vind beide auto's een enorme gun factor hebben, zeker in een leuke kleur.

Kiezen is verliezen, echter, ik zou de Alpine nemen, heeft voor mij iets meer nostalgie. Maar denk dat de Lancia ook ver van een straf zou zijn hoor.

Hopelijk verkopen ze voldoende voor de beide constructeurs om het verhaal rendabel te krijgen; in het "hippe" Antwerpen zie ik de Alpine geregeld, maar ik vind beide auto's een enorme gun factor hebben, zeker in een leuke kleur.

Kiezen is verliezen, echter, ik zou de Alpine nemen, heeft voor mij iets meer nostalgie. Maar denk dat de Lancia ook ver van een straf zou zijn hoor.

De A290 ging in Sept ca 2x zo veel over de toonbank als de Ypsilon met alle uitvoeringen. Vind de Lancia steeds aantrekkelijker, maar in dit vergelijk neig ik eveneens naar de Alpine.

(A290: FRA bijna 400 st, ENG bijna 400 st etc)

Laatst bewerkt:
persoonlijk vind ik de r5 weer een raar lomp ding wat compleet uit verhouding is. En zou ik voor 35k voor een mazda mx5 gaan :ROFLMAO:

Test Alpine vs Polo GTI

test-elektrische-alpine-a290-vernedert-volkswagen-polo-gti-866e33.webp

De einduitslag op het circuit is een daverende verrassing. Niet alleen omdat de elektrische Alpine A290 GTS duidelijk wint op punten, maar ook op beleving. De Franse EV wekt de meeste emoties op met zijn fantastische rijeigenschappen. In Dieppe hebben ze een puik stukje werk geleverd, de Alpine declasseert de saaie Volkswagen Polo GTI.

We missen beleving bij de degelijke Duitser. Volkswagen heeft óók een elektrische GTI aangekondigd, op basis van de ID.2. We adviseren Volkswagen om heel goed te spieken bij de Alpine A290.

Afgelopen Zondag voor het eerst een Alpine A290 in het echt gezien, ziet er leuk uit, ik weet dat je in Nederland niet harder mag dan 130 km per uur, maar een topsnelheid van 170 km per uur valt bij zo'n auto dan toch wat tegen, bij zo'n auto zou je wel een topsnelheid van meer dan 200 km per uur verwachten.

Afgelopen Zondag voor het eerst een Alpine A290 in het echt gezien, ziet er leuk uit, ik weet dat je in Nederland niet harder mag dan 130 km per uur, maar een topsnelheid van 170 km per uur valt bij zo'n auto dan toch wat tegen, bij zo'n auto zou je wel een topsnelheid van meer dan 200 km per uur verwachten.

>200 km p/u is wellicht passender. Maar 170 is redelijk 'marktcomform' voor een BEV, ook een sportieve. Ik zou met een A290 alle lol halen uit stuurgevoel, wendbaarheid, stroomrespons, remmen, uitrusting. En zijn looks. Plaatje. Best een commercieel succes, deze sportieve R5 (die van Jan. t/m Augustus de op 2 na best verkochte BEV van Europa bleek: >50.000 st)

Laatst bewerkt:
daar gaat het niet om, het gaat erom dat het kan. Af en toe in duitsland doorrijden, dan is het wel fijn om wat reserve te hebben. En gewoon soms ook op een weg waar het wellicht niet altijd mag :censored:
Ja zo denk ik er ook over. Kan je max 170 km/h wordt je even ingehaald door een nietszeggende auto.

Met een Alpine met 50kwh batterij sneller rijden dan 170km/u lijkt me niet echt een goed idee. Dan sta je elke 150-200km aan de laadpaal.
Zo'n sportief karretje komt tot zijn recht op gewone bochtige wegen, niet voor lange afstanden op autostrade.

Ik rijd de A290 GTS nu ruim een maand. M'n vader heeft een R5, dus vergelijkingsmateriaal is aanwezig. Deze Alpine is toch echt van een andere orde.

Of je het nou een Renault 5 Alpine of een Alpine A290 wil noemen, doet er in mijn ogen niet zoveel toe. Feit is dat de Alpine echt een andere auto is. Hij lijkt heel veel op de R5, maar door de vele referenties aan de A110 kun je de auto net zo goed als Alpine beschouwen.

De auto rijdt fantastisch. In rustig- of stadsverkeer kun je er enorm aangenaam mee rijden. Op de bochtige (N-)wegen is het een genot, waar de R5 echt niet aan kan tippen. De auto zit aan de weg geplakt en ik durf steeds harder door de bochten. Op een voor mij bekende weg draai ik hem inmiddels met overstuur door de bochten, zonder dat ik ook maar een moment het gevoel heb dat ik de controle verlies.

En dat is gewoon heel leuk. Dat is dagelijks genot. Om daarmee meteen te reageren op bovenstaande: ik geniet daar veel meer van dan 1 of 2 keer per jaar 200+ in Duitsland te rijden. Hard rijden op een recht stuk interesseert me weinig, als dat wel het geval zou zijn had ik wel een Tesla 3 Performance of een tweedehands Porsche Taycan gekocht.

Deze auto koop je niet als je op zoek bent naar een gezinsauto, bergruimte of een hoge topsnelheid. Deze auto koop je als je op zoek bent naar een enorm leuk rijdende auto op de Nederlandse buitenwegen.

Laatst bewerkt:
De Renault 5 ben ik al een aantal keren tegengekomen, de Alpine nog maar 1 keer, maar het zullen vast beide goede auto's zijn, zelf zou ik denk ik eerde voor de Alpine gaan,moest er een keuze gemaakt worden tussen die 2 auto's.

Vanmiddag bij een Renault dealer even in een Renault 5 gezeten, leuke auto, ook van binnen, maar op de achterbank inderdaad wat krapjes, zoals ook uit tests bleek.

Binnenkort one-pedal drive beschikbaar. ben wel benieuwd hoe deze bediend gaat worden. bij de Alpine schijnt deze functie er al in te zitten. maar dat gaat dmv een knop op het stuur wat de gewone 5jes niet hebben. Ook wel bijzonder dat dit alleen kan vanaf de techno. blijkbaar heeft die andere hardware.

bron

Het marktsucces zal zich naar verwachting in 2026 voortzetten en uitbreiden met een compleet modellengamma met drie motoren, twee accucapaciteiten en vijf uitrustingsniveaus, vanaf € 24.990 – en een aantal nieuwe functies vanaf eind januari. De Renault 5 E-Tech electric, in de Techno-uitvoering en hoger, krijgt dan de One-Pedal-functie . Deze vierde vorm van regeneratief remmen maakt het mogelijk om de auto volledig tot stilstand te brengen met alleen het gaspedaal, zonder het rempedaal te gebruiken. Vooral in stadsverkeer, in files of bij het naderen van rotondes, stopborden of verkeerslichten, zorgt deze functie voor een soepelere rijervaring die veel bestuurders van elektrische auto's waarderen.

5 staat hier ook op de planning voor eind dit jaar als occasion. techno of iconic cinq. vind ze nu nog vrij prijzig :) stiekem koop ik dat ons 'groen' kabinet met een stimulering maatregel gaat komen voor een EV net als eerder. Even afwachten nog.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de 5 flippers achter het stuur krijgt om een stand one-pedal te kunnen activeren.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de 5 flippers achter het stuur krijgt om een stand one-pedal te kunnen activeren.

maar de reeds betaande renaults 5 krijgen die update ook middels een OTA update, volgens de geleerden. en die hebben geen flippers

alpine krijgt het ook, (heeft ook niet echte flippers maar kan bediend worden met die draaiknop op het stuur die de gewone 5 niet heeft)

bron

eigenlijk hoeft het ook niet zo complex, er moet gewoon een bepaalde handeling achter een knopje komen wat one-pedal-drive activeert. en of dat nu een flipper is of een instelling in een menu.

Laatst bewerkt:
ter info

functie One pedal beschikbaar op Twingo E-Tech electric op de Techno-uitvoering, op de Renault 4 E-Tech electric vanaf de Techno-uitvoering, Renault 5 E-Tech electric vanaf de Techno-uitvoering met productiedatum vanaf week 14/2026 evenals op de Megane E-Tech electric en Scenic E-Tech electric geproduceerd na maart 2024 met flippers op het stuur.

ter info

functie One pedal beschikbaar op Twingo E-Tech electric op de Techno-uitvoering, op de Renault 4 E-Tech electric vanaf de Techno-uitvoering, Renault 5 E-Tech electric vanaf de Techno-uitvoering met productiedatum vanaf week 14/2026 evenals op de Megane E-Tech electric en Scenic E-Tech electric geproduceerd na maart 2024 met flippers op het stuur.
Meggie hier is van 08-2022 mét flippers, maar inderdaad krijg ik de one-pedal-drive niet helaas...

Feitelijk krijg je softwarematig een extra standje van de regeneratiezwaarte, dus ipv vier dan vijf. En hardwarematig dus blijkbaar pas vanaf maart 2024 in het geval van de Megane en Scenic E-tech.

Stond gisteren naast een matgrijze AlpineA290, het is dat het als lease én gezinsauto niet voldoet, maar anders wist ik het wel. Geweldige klein scheurijzer.

Terug
Bovenaan