Renault 5 E-Tech / Alpine A290

Een A290 nog in de kooi van de dealer...

2tU4Ioh.jpeg

In het blauw smoelt de A290 toch een stuk beter/dikker... Op de seizoensopening in Kampen waren er drie aanwezig. Twee zwarte demo's van Alpinestore Arnhem en ik meen Soest. En een blauwe:

aBDiudI.jpeg

Het is dat er opgroeiende kinderen zijn, anders leek me de A290 wel wat als EV-leaser :)

Hoog? Naast zo'n A110 wel ja ;-)
sul0fDn.jpeg

x1FMIqZ.jpeg

Toen ik hem daar zag staan in het blauw, moest ik gewoon omkeren om foto's te maken :)
Maar dat wit ziet er zo ook gaaf uit

Gisteren in de A290 mogen rijden. Wat een bommetje! Matgrijs met een blauw interieur. Tuurlijk, uiteindelijk verschilt het qua rijgedrag allemaal niet zoveel van alle andere (snelle) elektrische auto’s, maar deze ziet er zoveel leuker uit. De overtake button op het stuur is een leuke gimmick.
Je ziet wel duidelijk dat Renault Abarth als inspiratiebron heeft gebruikt, maar dat mag de pret niet drukken. Ik wil er wel een.

Een A290 nog in de kooi van de dealer...

2tU4Ioh.jpeg

Aan de Nissan's te zien.. A'dam Z-O zeker?

Ik zag daar dus een week of wat geleden de Alpine signing aan de buitenzijde van het pand, manshoog aan de
gevel waardoor ik dus dacht dat je mooi, op de eerste etage, ook van Alpine's kan genieten vanaf de straat / kruispunt. Daar heb je namelijk meer zicht op dan op de begane grond want daar staan toch altijd auto's voor geparkeerd.

Maar nee, kennelijk is de eerste etage vooralsnog (nog steeds) bedoeld voor de gebruikte handel en dus keek ik tegen de kont van een Qashqai aan i.p.v. een Alpine auto. :confused:

Doe het dan wat bescheidener op de gevel, denk ik dan.

Aan de Nissan's te zien.. A'dam Z-O zeker?

Ik zag daar dus een week of wat geleden de Alpine signing aan de buitenzijde van het pand, manshoog aan de
gevel waardoor ik dus dacht dat je mooi, op de eerste etage, ook van Alpine's kan genieten vanaf de straat / kruispunt. Daar heb je namelijk meer zicht op dan op de begane grond want daar staan toch altijd auto's voor geparkeerd.

Maar nee, kennelijk is de eerste etage vooralsnog (nog steeds) bedoeld voor de gebruikte handel en dus keek ik tegen de kont van een Qashqai aan i.p.v. een Alpine auto. :confused:

Doe het dan wat bescheidener op de gevel, denk ik dan.
Klopt inderdaad. Als je een beetje bekend bent is die locatie gemakkelijk te raden. Ze zijn nog bezig met het inrichten van de Alpine store maar het duurt best wel lang eerlijk gezegd. Het is wel een mooie en ik vermoed zakelijk aantrekkelijke plek. Maar dan moet Alpina wel wat prominenter komen...

Laatst bewerkt:
Alpina zou leuk zijn ja ;)
Oeps, typvaud. Nu gecorrigeerd, bendankt. Nee, het is niet waar Citroën en MG zit. Maar daar waar je van de A2 (vanuit Utrecht in ieder geval) of A9 Amstelveen komt, eerste verkeerslichten links op de hoek. Samen met Nissan, zo'n beetje tegenover het foodcourt en de Fastned snelladers.

De inrichting van de Alpine store Eindhoven is ook vertraagd. Ik begreep omdat de displays die uit Frankrijk moeten komen drie maanden vertraging opgelopen hadden.

Ik ga binnenkort voor onderhoud met de A110 weer gewoon naar Soest, en zal dan ook eens even kijken daar.

In het blauw smoelt de A290 toch een stuk beter/dikker... Op de seizoensopening in Kampen waren er drie aanwezig. Twee zwarte demo's van Alpinestore Arnhem en ik meen Soest. En een blauwe:

aBDiudI.jpeg

Het is dat er opgroeiende kinderen zijn, anders leek me de A290 wel wat als EV-leaser :)

Hoog? Naast zo'n A110 wel ja ;-)
sul0fDn.jpeg

x1FMIqZ.jpeg

Dank voor de foto van mijn auto, de zwarte rij ik sinds 1-5 in (ik was overigens wel bij de meeting met deze auto).

Ik vind hem in het blauw zo enorm groot overkomen, was juist erg blij dat ik voor zwart heb gekozen.

Nu een kleine 2500km gereden en moet zeggen dat ie me heel erg goed bevalt! Is meer dan vlot genoeg en als het sneller moet heb ik mijn Megane 3 RS :D

Zit overigens te wachten op mijn verlagingsveren, die zouden binnen nu en 2 weken door ons ontwikkeld moeten zijn.

Dank voor de foto van mijn auto, de zwarte rij ik sinds 1-5 in (ik was overigens wel bij de meeting met deze auto).

Ik vind hem in het blauw zo enorm groot overkomen, was juist erg blij dat ik voor zwart heb gekozen.

Nu een kleine 2500km gereden en moet zeggen dat ie me heel erg goed bevalt! Is meer dan vlot genoeg en als het sneller moet heb ik mijn Megane 3 RS :D

Zit overigens te wachten op mijn verlagingsveren, die zouden binnen nu en 2 weken door ons ontwikkeld moeten zijn.

Leuk zeg. In jouw auto heb ik mijn proefrit gemaakt op 17 januari.

Zelf heb ik een witte GT Premium met dezelfde snowflake velgen (met de A29 banden gelukkig). Er zit mijns inziens te weinig verschil in het vermogen (en koppel) van de 180 en 220 pk versie. Mij gaat het vooral om het bochtenwerk en dat is dik in orde.

De blauwe op de foto lijkt erg hoog door het blauwe dak denk ik. Als deze zwart is (optie) dan is het een stuk beter mijns inziens.

Betreft de verlagingsveren. Wie is ons?

Verder enkel van mijn bevindingen:

Ik bemerk steeds meer dat ik eigenlijk alleen nog maar met tractie controle uit rij. Ik vind hem onprettig ingrijpen als het aan staat. Rijdt je bijvoorbeeld op de limiet dan mogen banden best een beetje wringen op het wegdek. Met tractie controle wordt het vermogen dan onwenselijk teruggenomen wat een onverwacht en onprettig gevoel geeft (geeft geen gevoel van vertrouwen).

Wat wel raar is is het "neppe" limited slip differentieel d.m.v. het aangrijpen van de rem op het sneller roterende wiel. Als je wegrijd op nat en gladder wegdek dan spinnen de wielen om en om (de remmen grijpen om de beurt aan) waardoor de auto in een soort zigzag patroon vooruit gaat. Erg raar. Maar dit heb je volgens mij alleen als de grip overschat wordt bij het wegtrekken op nat wegdek met tractiecontrole uit. Staat deze aan; Dan wordt het vermogen direct geknepen.

De grip, balans en remmen zijn dik in orde. (en de fun factor ook)

Laatst bewerkt:
Leuk zeg. In jouw auto heb ik mijn proefrit gemaakt op 17 januari.

Zelf heb ik een witte GT Premium met dezelfde snowflake velgen (met de A29 banden gelukkig). Er zit mijns inziens te weinig verschil in het vermogen (en koppel) van de 180 en 220 pk versie. Mij gaat het vooral om het bochtenwerk en dat is dik in orde.

De blauwe op de foto lijkt erg hoog door het blauwe dak denk ik. Als deze zwart is (optie) dan is het een stuk beter mijns inziens.

Betreft de verlagingsveren. Wie is ons?

Verder enkel van mijn bevindingen:

Ik bemerk steeds meer dat ik eigenlijk alleen nog maar met tractie controle uit rij. Ik vind hem onprettig ingrijpen als het aan staat. Rijdt je bijvoorbeeld op de limiet dan mogen banden best een beetje wringen op het wegdek. Met tractie controle wordt het vermogen dan onwenselijk teruggenomen wat een onverwacht en onprettig gevoel geeft (geeft geen gevoel van vertrouwen).

Wat wel raar is is het "neppe" limited slip differentieel d.m.v. het aangrijpen van de rem op het sneller roterende wiel. Als je wegrijd op nat en gladder wegdek dan spinnen de wielen om en om (de remmen grijpen om de beurt aan) waardoor de auto in een soort zigzag patroon vooruit gaat. Erg raar. Maar dit heb je volgens mij alleen als de grip overschat wordt bij het wegtrekken op nat wegdek met tractiecontrole uit. Staat deze aan; Dan wordt het vermogen direct geknepen.

De grip, balans en remmen zijn dik in orde. (en de fun factor ook)

Oh dat is grappig!

Moest van mijn nieuwe werkgever opzoek naar een elektrische auto, die snel leverbaar was. Dus Bjorn gebeld en toen was het snel rond. Ik heb de Premium niet gereden, dus kan niet zeggen hoe het verschil tussen de 2 zijn.

https://www.cobra-suspension.com/ Ik vind hem net wat te hoog en te zacht, het is natuurlijk net wat je gewent ben en fijn vind. Ze zijn voor mij nu veren aan het ontwikkelen van +/- -2cm. Hoor helaas zonet, dat het nog wat langer gaat duren omdat het erg druk is. Zal wel foto's plaatsen als ie gedaan is!

Om heel eerlijk te zijn heb ik de kans nog niet gehad om hem echt uit te proberen. Sinds ik hem heb is het droog en de route die ik rij is bijzonder druk. Lange doordraaiers op de knoppunten is wel heel fijn, de grens ligt best behoorlijk ver vind ik.

1 keer een melding gehad controleer zijsensor, niets mee gedaan, nooit meer terug gekomen. En de kaart die soms niet direct wil laden in het scherm voor mijn neus.

Zo mijn A290 is verlaagd, moet zeggen dat ik dit veel fijner rijden vind.

Absoluut mooi voor het oog, maar ben er zelf wat huiverig op. De engineers van Alpine hebben er flink aan gerekend natuurlijk. Ik laat het daarom maar origineel zodat ik zeker weet dat ik nergens inlever.

Bij mijn Matra heb ik heel wat jaren terug het hele onderstel doorgerekend en andere heavy duty veren gevonden van een Ford Granada voor de achterzijde en aan de voorzijde hulpveren toegevoegd om dit in balans te houden. Twee keer zo sterke veerkracht uiteindelijk zodat ik met verlagen niet op de bump stops aan het rijden ben bij iedere bobbel in de weg. Het gevolg is dat de originele dempers ook niet meer zouden voldoen. Daar heb ik nu een mooie balans in gekregen met andere dempers, maar dan nog heb ik een minder ideale camber op de achterkant voor mijn gevoel (verlagen = meer negatieve camper die niet instelbaar is bij de Matra).

Ik weet niet of dit bij een moderne auto zoals de A290 wel allemaal in te stellen en te corrigeren is, maar het lijkt mij nog steeds spannend. Waar merk jij het verschil vooral in?

De A290 rijdt naar mijn idee perfect. Bemerk weinig rol opzij (Ik denk vooral door de dikkere stabilisatorstangen). En doordat hij nog wel een redelijke veerweg heeft, kan daardoor ook nog speels worden omgegaan met de balans tussen de voor en achterkant in een bocht. Dat maakt het speels en leuk. Mogelijk dat dat iets meer verdwijnt met verlagen?

Wat mij wel interessant lijkt is een chiptuning. Ik heb natuurlijk wel een tragere A290 met 180pk/285Nm i.p.v. de 220pk/300Nm. Mocht de motor enkel softwarematig zijn teruggeschroefd dan zou ik dus dus naar 220 moeten kunnen chippen. Maar dit is voor nu nog gissen..

Verder; Waar alpine wel weer eens mee mag komen is een software update. Ik heb al 4 keer gehad dat de auto kneiterhard het welkomsdeuntje begint af te spelen. De hele buurt kan meegenieten; je schaamt je dood..

Laatst bewerkt:
Ik zou er ook niet zo snel zelf dingen aan gaan veranderen. Heeft de OEM zelf al gedaan, en duizenden tests uitgevoerd tot men tot de uiteindelijke setting komt. Om het dan zelf aan te passen en te zeggen 'rijdt veel fijner', sure... Ik zou bij Alpine solliciteren als ik jou was :ROFLMAO: ...
Hoogstwaarschijnlijk boet je nu in op veiligheid, comfort of iets anders.

Okay, interessant. Van wat ik heb gezien bij een OEM werkt het niet zo, en wordt tot het uiterste getest. Welke ervaring heb jij met eigen verfijning?

Klopt inderdaad. Als je een beetje bekend bent is die locatie gemakkelijk te raden. Ze zijn nog bezig met het inrichten van de Alpine store maar het duurt best wel lang eerlijk gezegd. Het is wel een mooie en ik vermoed zakelijk aantrekkelijke plek. Maar dan moet Alpina wel wat prominenter komen...

Toevallig afgelopen maandagavond weer langs deze store in A'dam -ZO gereden. Alpine zit nu inderdaad prominenter op de (hoek)gevel en er zit ook folie (deels) over de raampartij op de eerste etage, dus de gebruikte Qashqai's vallen iets minder op en meer in de achtergrond. Op plintniveau stond een witte '5' in de showroom.. door zijn omvang goed te zien in het voorbijrijden maar dat is het dan ook. Geparkeerde auto's voor de showroomramen / een Nissan bus op de hoek nemen het zicht behoorlijk weg, vind ik.

Dan is het in Soestdijk toch een stuk prettiger kijken, daar heb ik toch het idee in een speciaal hoekje te kijken en dat zonder een Alpine gevelbekleding. ;)

Ik zou er ook niet zo snel zelf dingen aan gaan veranderen. Heeft de OEM zelf al gedaan, en duizenden tests uitgevoerd tot men tot de uiteindelijke setting komt. Om het dan zelf aan te passen en te zeggen 'rijdt veel fijner', sure... Ik zou bij Alpine solliciteren als ik jou was :ROFLMAO: ...
Het is niet zwart wit.

Uiteindelijk is een aanpassing vaak een verbetering op punt 1 met een nadeel op punt 2.
Bijvoorbeeld mijn ervaring bij de Matra;Hier geeft een stugger onderstel veel meer grip bij het insturen op de voorwielen en veel meer controle over de auto als de wielen beginnen te glijden (beter voorspelbaar). Maar het comfort is er een stuk minder.
Ook ligt hij iets solider in een bocht, wordt niet zo snel verstoord in zijn balans als voorheen. Dat is bij de Matra wel fijn maar bij de Alpine is dit juist onderdeel van de fun die de auto geeft al voorwielaandrijver. Als je met de A290 een rotonde in duikt en bij het insturen van het gas gaat dan voel je de achterkant al mee rotoren of zelfs uitbreken. Deze eigenschap zou ik niet kwijt willen raken bijvoorbeeld.

Het punt is echter dat de aanpassingen wel goed moeten zijn doordacht. Ik heb alleen ervaringen met mijn Matra en daar waren/zijn zelfs verlagingsveren te krijgen waarbij deze kortere veren minder sterk leken te zijn dan de originele veren. Dat geeft alleen maar nadelen.

@Banzai001 Ik ben nog steeds wel nieuwsgierig waar jij vooral de verandering in merk.

Laatst bewerkt:
De enige juiste kleur op de 5, al had ik hem zelf wel met zwart dak gekozen. :)
IMG-20250628-211050935.jpg

Hoe zit dat eigenlijk met katten onder een EV.. overleven die dat nog wel? :unsure: Want ze schrikken niet meer van een startende ICE motor. Nu ja, ze kunnen vertrekken door de draaiende ventilator tijdens laden of koelen/verwarmen voor gebruik, natuurlijk.

Ik ben geen kattenkenner of dierenarts, maar dit zegt Google…
Een volwassen kat kan geluiden horen van ongeveer 50.000 Hz en bij jonge katten ligt deze gehoorgrens zelfs op 100.000 Hz. Ter vergelijking: een mens met een goed gehoor hoort 20.000 Hz. Katten horen zelfs beter dan honden!
Als ik het goed begrijp zullen katten dus heus wel iets merken wanneer een EV in beweging komt. ;)

Hoe zit dat eigenlijk met katten onder een EV.. overleven die dat nog wel? :unsure: Want ze schrikken niet meer van een startende ICE motor. Nu ja, ze kunnen vertrekken door de draaiende ventilator tijdens laden of koelen/verwarmen voor gebruik, natuurlijk.
Het lijkt mij zo, als je aankomt lopen en de deur ontgrendelen en open en dicht doet is de kat allang gevlucht.

Laatst bewerkt:
Katten hebben sowieso niks bij een auto te zoeken, of het nou een ICE, BEV of Hybride is;)

Katten houden ander gespuis, zoals honden die ertegenaan zeiken en knaagdieren zoals marters, bij de auto weg. Prima beesten. Bij BEV's is de kans dat ze tussen draaiende delen komen ook aanzienlijk kleiner in het niet al te waarschijnlijke geval dat ze in het motorcompartiment terechtkomen.

Ik kan je een heel verhaal gaan vertellen, het bedrijf waar ik werk maakt al vele jaren vervangingsveren en verlagingsveren, maar ik ben de boekhouder en kan je niet alle ins en outs vertellen.

Dat testen doen wij hier ook.....

Hoogstwaarschijnlijk boet je in op, klopt, althans dat is afhankelijk van je eigen voorkeur. Ik vind/vond de A290 te zacht, maar ik hou van hard afgeveerde auto's. Ik rij privé een Megane 3 RS, verlaagd, cupdempers, 19" en die zou van mij nog wel ietsjes harder mogen (in gesprek met AST voor dempers).

Dat je inboet op veiligheid, snap ik niet zo goed, of je moet bang zijn voor het accupack die dichter op de grond komt te liggen? Je krijgt immers een strakker stuurde auto terug. Hoeveel fabrikanten leveren hun sportmodel wel niet lager op als de standaard modellen. Pak even de Megane als voorbeeld...

Goed om het toch nog iets technisch te maken, de verlagingsveren zijn niet! korter dan origineel. Als dat zou zijn, zouden ze niet meer op spanning staan en gaan klapperen.

@MrMatra: Hij is voornamelijk nog iets directer en speelser geworden. Ietsjes stugger, wat je vooral opmerkt aan de achterzijde. Ik vond het te veel deinen op snelheid op de snelweg, dat is nu volledig weg. Grip is toegenomen en vooral merkbaar dat de TC minder hoeft in te grijpen, bij bv rotonde af vol op het gas.

3500km met de veren gereden nu, nog geen drempel of wat dan ook geraakt, hij is lager, maar ten opzichte van bv mijn megane is hij nog steeds vrij hoog.

Dan moeten ze er wel in kunnen komen. Formaat rat zie ik nog wel in de motorruimte komen, maar de openingen zijn denk ik te klein voor een kat, althans als ik bij mijn A290 kijk, zie ik geen mogelijkheden voor ze.

Ik was voor onderhoud aan de A110 bij Alpine Soestdijk. Dat gaf me ook mooi de gelegenheid de A290 wat meer te bekijken en er ook mee te rijden. Ik heb dit ook in Mijn Auto topic gepost maar past hier ook wel goed.

Zoals elke moderne auto zit het vol met easter-eggs. Deels is dat zoals hier het gestyleerd berglandschap; wat op de A110 alleen in de opstart animatie zit. En de franse haan zie je ook hier en daar.

Ik kreeg een 220pk (GTS?) versie mee in een soort parelmoer wit.

Net voor en net na de proefrit reed ik dus in mijn A110 en ik denk dat dit wel een goede referentie is om te beoordelen of de A290 het label Alpine wel waardig is.

Ik had een beetje moeite met zit en stuurpositie - en zeker in vergelijk met de A110 blijft het dashboard vrij hoog. Ik had niet het idee dat ik hoog zat, dat valt dus echt heel erg mee.Het stuurgevoel in Sport zit heel dicht bij dat van de A110 in iets tussen Normal en Sport in daarbij.. Het onderstel is ongeveer even comfortabel als de A110; de stoelen wel iets comfortabeler. De A110 wordt meestal geprezen om zijn voor een sportwagen relatief zachte wielophanging want daardoor is de de auto veel speelser, je kan wat meer de (kleine) massa zetten. Opmerkelijk is dat de stoelen niet elektrisch verstelbaar zijn - en dat bespaart een hoop gewicht.
Het insturen in een bocht kan je - mits je niet teveel gas geeft - heel nauwkeurig doen en met veel gevoel. Ja, de A110 is hierin nog beter maar het zit er echt behoorlijk dichtbij. Ga je met veel gas de bocht door dan is de A290 meer hot-hatch (met wielen die grip zoeken) en daar is het grote verschil met de A110 er natuurlijk.
Grappig is dat ik mezelf echt eraan moest herinneren tijdens het sportievere sturen dat het een EV is; je mist het motorgeluid niet en ook de schakelmomenten niet echt. Je bent dan te geconcentreerd op het sturen waar je het plezier uit kan halen.
Gripniveau's; ook met veel gas - zijn erg goed in orde. Torque steer voel je vrijwel niet en uitgebreid spinnende wielen lukt ook niet, enkel dat je iets voelt dat ze op de gripgrens zitten.
Kortom: Ja; dit is een waardige Alpine. En het is haast raar hoe lichtvoelig deze aan doet. Ik moest soms echt denken aan een Golf GTI I of II - maar dan met meer grip en vermogen.

De kofferbak is OK. Ruimte op de achterbank is acceptabel - mits de voorstoelen iets omhoog gezet zijn. Een Alfa Junior heeft niet meer ruimte achterin. ADAS systemen werkte beter dan ik had verwacht bij Renault groep - en zelfs als je alle piepjes etc aan laat staan is het geen vervelende auto. Uitzetten is 2x op een knopje drukken.

Zeker voor dit geld is dit een indrukwekkende auto.

Terug
Bovenaan