Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik kan een lang antwoord schrijven, maar de korte variant is dat ik gewoon de R5 wilde hebben (om verschillende redenen) en ik deze ook blind gekocht zou hebben.![]()
Zeer goed adviesDan zou ik wat minder aan die nadelen denken, als ik jou was
![]()
Dan zou ik wat minder aan die nadelen denken, als ik jou was
![]()
Mij zijn dit soort dingen ook niet opgevallen in de showroom en het boeit mij ook werkelijk niet. Zie altijd van die mensen die netjes hun laadkabel oprollen en in het zakje doen. Ik flikker dat ding gewoon los in de kofferbak. De kofferbak is een hok om je zooi in te dumpen en 99% van de tijd ligt er niets in. Dus ik ga mij echt geen zorgen maken over de bedekking van de kofferbak en of er nog ergens onder wat ruimte is. Enige wat ik in de showroom heb gedaan is de kofferbak openen en even kijken hoeveel ruimte er was. En dat was genoeg. Meer hoef ik niet te weten.Maar dan ben ik toch benieuwd hoe het komt dat je daar nu pas achter komt. Dat soort dingen bekijk je toch gewoon voor aankoop?
Is iets typisch Frans het hoge verbruik. Stellantis modellen er er ook last van.
Range van 400km is 200km in de winter? Dat is toch wel heel erg pijnlijk
Dat hangt van je standaard af. Voorkant vind ik netjes. Achterkant is wat grover afgewerkt maar vind ik niet storend.@dickey op de video die nu op de FP staat valt me de matige afwerking van de stoelen op. Ik vroeg me af of dat exemplarisch is, of dat dat standaard in alle modellen zo is. Kan je daar wat over zeggen?
(vanaf 3:18 minuten in de video)

[/urlRange van 400km is 200km in de winter? Dat is toch wel heel erg pijnlijk
Ik vondt Jan Lemkes wel negatief over het ronde scherm in de Mini. Jammer er zitten ook sneltoetsen in het scherm voor de stoelverwarming en stuurverwarming en noem er nog een paar op.
Voor de rest wel een duidelijk verhaal.
Zowel de R5 en de Mini Cooper E/SE zijn mooie wagens.
Moet wel zeggen dat de Mini Cooper C mooier vindt als de Mini Cooper E/SE.
Een C heeft tegenwoordig alleen maar automaten.Ik heb deze week (helaas noodgedwongen) een Cooper C gereden, maar die viel me enorm tegen na een SE. Loeiende motor, steeds schakelen, interieur niet zo coherent… Duidelijk dat het in de basis al een meer dan tien jaar oude auto is… De (S)E is duidelijk een (of twee) generatie(s) nieuwer.
Oké duidelijk. Ieder zijn mening en zijn plezier.Zoals gezegd, ik heb er van de week een gereden, dus ik weet het. Nog steeds voel je de auto schakelen en van versnelling wisselen. Voelt enorm ouderwets als je een EV gewend bent.
Als je een stille auto wilt ben je zeker op een (S)E aangewezen. De C is echt heel
Luidruchtig daarmee vergeleken.
Toen ik tijdelijk een gewone 208 met een automaat meekrijg dacht ik oprecht eerst dat er wat mis was met de auto. Hij maakte zoveel herrie en het wegrijden ging zo ongeraffineerd dat ik een minuut ofzo heb stil gestaan met de gedachte van "misschien moet hij warm worden???". Daar zat een Aisin met 6 versnellingen in (AWF-21), en die zit volgens mij ook in oudere Minis. Misschien dat de variant met 8 versnellingen veel beter is, maar die heb ik niet gereden.Zoals gezegd, ik heb er van de week een gereden, dus ik weet het. Nog steeds voel je de auto schakelen en van versnelling wisselen. Voelt enorm ouderwets als je een EV gewend bent.
Als je een stille auto wilt ben je zeker op een (S)E aangewezen. De C is echt heel
Luidruchtig daarmee vergeleken.
Omdat die 10k goedkoper zijn dan de batterij versie? misschien niet bij jullie met die ridicule bpm maar in andere landen wel.. Onbegrijpelijk dat mensen nog voor een ICE kiezen als nieuwe auto…
Hier scheelt het maar 3K. Een Clio E-Tech full hybrid 145 is 29K, een Renault 5 Techno is 32K. Tot de 100 heeft de Clio het nakijken, uitrusting is vergelijkbaar. Ja, een Clio is wat ruimer achterin, maar de 5 is dan weer stiller, vlotter en soepeler.Omdat die 10k goedkoper zijn dan de batterij versie? misschien niet bij jullie met die ridicule bpm maar in andere landen wel.
Bij kleine wagentjes als een Clio is dat als snel de helft extra
Moet zeggen dat ik de DSG van Volkswagen fijner vind. Schakelt sneller, en met 1 tikje op de pook kon je die in de sport stand zetten zodat hij 1000rpm meer maakt voordat hij schakelt. Als je daarmee in wil halen tik je de pook even aan om het allemaal wat sneller te laten reageren.Inderdaad
Ik had precies dezelfde ervaring. In proces voor mn huidige auto ook met een R5 gereden, reed prima.
Maandag een ICE Cooper moeten lenen voor een dag, en dat viel enorm tegen. Bij elke inhaalactie nadenken of de auto wel snel genoeg reageert of eerst nog even van versnelling gaat veranderen, een motor alsof er een dierentuin in het vooronder zit en een verwarming die tergend traag op gang kwam. Onbegrijpelijk dat mensen nog voor een ICE kiezen als nieuwe auto…
Ik heb het over vergelijkbare modellen. Ik ga geen karige 65pk instap Clio vergelijken met een Renault 5 Techno, maar in BE scheelt het 8K tussen vergelijkbare modellen. Dat is inderdaad een andere prijsklasse, maar niet iedereen woont in België.Een benzine Clio is er bij ons vanaf 17,500.- een 5 begint bij 31,500.- en dan is de 5 ook nog een stukje kleiner, dan kan ik me dus heel goed voorstellen dat mensen voor de Clio gaan
Ik ga geen karige 65pk instap Clio vergelijken met een Renault 5 Techno, maar in BE
De 90pk karige variant (Evolution) begint bij 18K, niet 17K. En maakt niet uit dat hij lichter is, dat ding is traag met 12.2s naar de 100. Rijdt totaal niet vergelijkbaar. Je moet wel appels met appels vergelijken. Je gaat ook niet zeggen dat een BMW X1 te duur is omdat de Dacia Bigster bestaat.90 pk, en natuurlijk een stukje lichter. Mensen die zelf moeten kopen gaan beide wel vergelijken want er is nog geen goedkopere 5
Als een R5 voorin te klein is dan is een Clio dat ook, en achterin is het amper beter. Misschien kan ze beter naar een Megane kijken?De R5 is helaas geen fatsoenlijk alternatief voor de Clio vanwege gebrekkige binnenruimte. Anders was het een leuke nieuwe auto voor mijn moeder geweest.
desde 17.099 €De 90pk karige variant (Evolution) begint bij 18K, niet 17K.
Desde?desde 17.099 €
En de Eco-G 100cv (74 kW) kost hetzelfde, wat dat ook voor ding mag zijn .
Dan zal die vast wat minder luxe zijn, maar dat of 31k is wel een enorm verschil, dan kopen een hoop toch gewoon de benzine.
Spanje is niet Nederland en aangezien het netto modaal salaris in Spanje 55% van dat in Nederland is, is zo'n goedkope basis Clio voor een Spanjaard ongeveer hetzelfde als een Renault 5 Techno voor een Nederlander. En voor 10% minder kan een Nederlander dan ook nog kiezen voor de full hybrid 145.spanje
het gaat helemaal niet om appels en peren. Het is gewoon een ding dat een ev een pak duurder is dan een ice. Het ging voornamelijk om reduse zijn comment waarom mensen nog een ice kopen ipv ev, nou voornamelijk omdat een ice goedkoper is bijvoorbeeld en laten we wel wezen ruim 32k voor een a en een half, kleine b segment auto is ook best veel. Bij mini zijn mensen dat wel gewend, maar bij een dertien in een dozijn merk al wat minder.
Maar erg leuk is hij wel, al hadden ze de stoelen dus wel beter mogen afwerken voor dat geld.
Ik wacht nog op die van mij (staat al in Nederland), maar als ik de stoel tijdens de proefrit hoger wilde zetten, dan belemmerde de binnenspiegel al snel het zicht op het andere verkeer. Die had wel iets hoger mogen hangen.Ik heb de stoel nu op normale hoogte gezet (dan kun je achterin ook met de voeten onder de stoel) en dan is het nog steeds enigszins sportief maar ook comfortabel.
Als je er 6 uur voor uittrekt. De meeste mensen kopen maar eens in de zoveel jaar een auto. Die zijn niet getraind om zaken te ontdekken die net iets anders zijn dan gangbaar is. Je vertrouwt de autobouwer ook de ergonomie getest te hebben, dat ga je toch niet op elk detail herhalen?De meeste punten die je noemt had he toch bij een proefrit/showroombezoek al kunnen zien? Hoe kan het dat je dit soort basale dingen nu pas ziet?
Vier auto's op een rij die niet wit, grijs of zwart zijn: Hoeveel moeite heb je daarvoor moeten doen? Ik ben blij dat de fabrikanten weer meer kleuropties in hun modellen brengen.Gefeliciteerd Dickey met je R5. En goed dat je hier je eerst indrukken deelt.
Recentelijk kon ik onze bruine ZOE fotograferen naast een groene R5. Leuk duo zo als je het mij vraagt.
![]()
Dat van de binnenspiegel klopt. Als je hoger zit, zit die meer in het blikveld. Als je normaal alleen in de auto zit kan de stoel prima omlaag en heb je er geen last van.Ik wacht nog op die van mij (staat al in Nederland), maar als ik de stoel tijdens de proefrit hoger wilde zetten, dan belemmerde de binnenspiegel al snel het zicht op het andere verkeer. Die had wel iets hoger mogen hangen.
je trekt toch op z'n minst even alle deuren open en bekijkt de optie-/prijslijst?Als je er 6 uur voor uittrekt. De meeste mensen kopen maar eens in de zoveel jaar een auto. Die zijn niet getraind om zaken te ontdekken die net iets anders zijn dan gangbaar is. Je vertrouwt de autobouwer ook de ergonomie getest te hebben, dat ga je toch niet op elk detail herhalen?
Wat is dat?