Renault 5 E-Tech / Alpine A290

Smaken verschillen. We hebben de R5 afgelopen vrijdag opgehaald. Techno uitvoering in het blauw met zwart dak en rode bies met de Chrono velgen (standaard op de Iconic). Het gele interieur vonden wij niet zo mooi. Vandaar dus de Techno.
Nog even gekeken naar de EV3. Vonden we toch niet zo mooi en alleen de instapversie is qua prijs een beetje vergelijkbaar met de Comfort versies van de Renault 5.

Precies die kleuren komen vanaf september, of misschien nog eerder als de verkopen van de eerste ronde wat afnemen.
Op dat tweede luik zou ik niet teveel rekenen, ik heb begrepen dat de R5 redelijk goed verkoopt. Het is de meest verkochte EV in Frankrijk in 2024Q4. Ik dacht dat er ook meer dan 50.000 reservaties waren voor de R5.
Ik kan me voorstellen dat er ook heel wat mensen staan te wachten op de Pure

Ik vind dat er wel heel snel geroepen wordt over een succes terwijl een auto net op de markt is. Zal niet de eerste keer zijn dat een auto in het begin veel bestellingen heeft en daarna inzakken. Nou denk ik niet dat dit voor de R5 zal gelden, aar volgens jou zijn diverse Stellantis-producten ook al 'successen' terwijl je ze vooralsnog nauwelijks ziet.

Ik denk dat de R5 een relatief succes wordt. In de klasse van de compacte ev's zal hij zeker goed gaan scoren. Maar als de auto (ook) een hybride aandrijflijn met zo'n 100pk zou hebben en een vanafprijs van 26-28000, wist je wel bijna zeker dat de auto gaat scoren.

Nu is het een een dure EV met vrij standaard specificaties in een heel leuk jasje.

Ik denk dat de R5 een relatief succes wordt. In de klasse van de compacte ev's zal hij zeker goed gaan scoren. Maar als de auto (ook) een hybride aandrijflijn met zo'n 100pk zou hebben en een vanafprijs van 26-28000, wist je wel bijna zeker dat de auto gaat scoren.

Leuke theorie, maar dan was deze vorm niet mogelijk. Is dus een fantasiewens:)

Daarnaast verkoopt ie als warme broodjes, dus je zit er ook nog eens naast.

Uh nee:ROFLMAO:

Jij wel?
Neeh, ik ken er ook maar 3 in Nederland. Van 2 daarvan had ik begrepen dat het redelijke verkoop was. 40 a 50 bestellingen maar dat er nu niet direct enorme aanloop was.

Maar die zitten in dezelfde hoek van het land, dus kon zijn dat jij eventueel in de andere hoek zat.

Volgende week rijden met de A290 in ieder geval. Ben benieuwd hoe die het doet. Ook in vergelijking tot mijn Megane RS.

Neeh, ik ken er ook maar 3 in Nederland. Van 2 daarvan had ik begrepen dat het redelijke verkoop was. 40 a 50 bestellingen maar dat er nu niet direct enorme aanloop was.

Maar die zitten in dezelfde hoek van het land, dus kon zijn dat jij eventueel in de andere hoek zat.

Volgende week rijden met de A290 in ieder geval. Ben benieuwd hoe die het doet. Ook in vergelijking tot mijn Megane RS.

Een ouder Dieseltje tegen een nieuwe hothatch EV, dat is natuurlijk een wereld van verschil in het voordeel van de A290...

Een dealer met 40 of 50 stuks is natuurlijk niet zo'n goed inzicht, op de al meer dan 100.000 verkochte aantallen.

Met het verschil dat een A290 een stuk langzamer is dan dat ouwe dieseltje. En hij heeft geen revo knuckle systeem.

Nou nee daarom was ik benieuwd waar jij de informatie vandaan had. Anders moeten we ff wachten tot de totale verkoopaantallen te downloaden zijn van Renault.

Zag wel weer een vrachtwagen staan vandaag met een aantal 5jes. Helaas maar 1 gele.

In Frankrijk is het de best verkochte EV. Al ken ik de aantallen niet.

2813 exemplaren in januari. Best verkochte EV. Daarmee staat de R5 zelfs in de top 10 overall.

BEV-J2025.jpg

Een tip dus, beter naar het grote plaatje kijken in plaats van het verhaal van 1 verkoper bij een van de honderden dealers die R5's verkopen;)

Met het verschil dat een A290 een stuk langzamer is dan dat ouwe dieseltje. En hij heeft geen revo knuckle systeem.

Geen idee wat voor systeem is (vakdeformatie?), maar kan me niet voorstellen dat een oud dieseltje sneller accelereert dan een decennia nieuwere hot-hatch EV.

Geen idee wat voor systeem is (vakdeformatie?), maar kan me niet voorstellen dat een oud dieseltje sneller accelereert dan een decennia nieuwere hot-hatch EV.
Neeh das waar, alhoewel die van mij wel wat vlotter is tegenwoordig met een grotere turbo, betere intercooler en op maat geschreven software. Voor de snelheid moet ik eigenlijk mijn 25 jaar oude Clio 2 RS meenemen. Die is sneller dan de A290 GTS.

Revoknuckle is het fusee stuk geïntroduceerd met de Megane 2 RS, dit is eigenlijk een mix van de aloude mcPhearson en een double wishbone. Het was een oplossing om torquesteer tegen te gaan en is sindsdien toegepast op de Clio 3 RS, Ford Focus ST en RS, Megane 3 RS en de Megane 4 RS.

De A290 heeft dit helaas niet, dat heb ik al mogen bekijken. Maar naar verluidt is het stuurgevoel hetzelfde. Dat kan veel goed maken. Dus ben benieuwd. Clio 4RS deed ook heel erg veel goed maken met het speelse gevoel. Die vond ik ook wat slapjes met de automaat.

Ja, als je een Diesel vergelijkt met een EV houdt de discussie al snel op. Een tractor of een soepele motor met volledig koppel beschikbaar op elk gewenst moment...

Je hebt nog nooit een M9R gereden he? Moet je eens proberen net een EV zo soepel.

Ik vind dat ook altijd het fijnste aan die auto. Cruise Control op 180, volledig stil aan boord. Fantastisch stabiel met 1 handje aan het stuur zo door naar zuid Frankrijk.

Een tip, probeer termen te gebruiken die meer mensen kennen dan alleen die-hard fans. Ik heb het wel eens kort gereden ja, gelukkig maar kort. Heb je zelf wel eens een snelle EV gereden? Een Diesel is echt aan de andere kant van het spectrum qua soepel en stil.

Als je leven je lief is kan je trouwens beter je andere handje ook aan het stuur houden :)

Jah ik moet zeggen dat de Taycan me zeer kon bekoren.

Tesla model 3 vond ik ook niet slecht. Model S is voor mij te log. Dat is fijner aan de Renault modellen. Die zijn lekker lichtvoetig.

Jah ik moet zeggen dat de Taycan me zeer kon bekoren.

Tesla model 3 vond ik ook niet slecht. Model S is voor mij te log. Dat is fijner aan de Renault modellen. Die zijn lekker lichtvoetig.
Ja, Taycan is ook mijn favoriet.
Gelukkig zijn er steeds meer kleine EV's. Wel wennen met een EV om auto's voor je te hebben met allerlei schakelmomenten die constant de doorstroming doen vertragen...

Sorry, om het hier over een stadsbus te gaan hebben is wel heel vergezocht...

OT: Ik ben benieuwd hoe de A290 het gaat doen. Dat de R5 een succes is en blijft is duidelijk, maar een A290 zie ik buiten Alpine-liefhebbers niet veel doen.

Ja, maar dat is Frankrijk. In Nederland doet de Kia EV3 het bijvoorbeeld een stuk beter. Bijna 2.800 exemplaren sinds oktober 2024. De R5 electric staat nu op 621 stuks (sinds september 2024).

Bron: kentekenzoeker:
R5 electric kentekens
Kia EV3 kentekens
Zag vandaag een EV3 rijden in het wit. Vond het maar een lelijk ding. Had in ieder geval niet de nijging om er even naast te blijven rijden om hem te bewonderen, iets wat ik wel had toen ik ergens in december naast een witte Renault 5 reed. Paar dagen later zelf een bestelling geplaatst. Nog 1.5 maand en dan zou de mijne binnen zijn (als ik de leasemaatschappij mag geloven).

Je hebt nog nooit een M9R gereden he? Moet je eens proberen net een EV zo soepel.

Ik vind dat ook altijd het fijnste aan die auto. Cruise Control op 180, volledig stil aan boord. Fantastisch stabiel met 1 handje aan het stuur zo door naar zuid Frankrijk.
Ik in een Laguna, was wel aardig maar komt niet in de buurt van een EV (zeker als je het geluid meeneemt). Wel stukken beter dan al die karige 3 cylinder bagger van tegenwoordig, die rijden laag in de toeren zo onregelmatig.

Zou overigens nu niet meer 180 rijden in Frankrijk, kan je flink aftikken ;).

EV3 is dan ook een gezinsauto, een R5 niet. Dus logisch dat de EV3 meer verkoopt. Als design nr. 1 was stond de Mazda3 ook wel in de top 10 :sneaky:

Of die Kia of Renault nou beter verkoopt maakt niet uit, de R5 is gewoon een succes en verkoopt goed. Verder is die Mazda vooral een verouderde auto met veel te korte cabine.

Wel wennen met een EV om auto's voor je te hebben met allerlei schakelmomenten die constant de doorstroming doen vertragen

Nou, andersom kan ook. Deze week al een paar keer een EV voor mij gehad die op de (max.) regeneratie stand richting het, rode, verkeerslicht 'sukkelt' zónder het tonen van een remlicht en dus achteropkomend verkeer harder moet remmen dan gedacht.

Zonder remlicht klinkt als broodje aap. Afremmen op de motor gebeurt gewoon met remlichten aan. Of was het een goedkope Koreaanse/Chinese EV?

Leuke theorie, maar dan was deze vorm niet mogelijk. Is dus een fantasiewens:)

Daarnaast verkoopt ie als warme broodjes, dus je zit er ook nog eens naast.
Er schijnt gewoon een 4 cilinder the met versnellingsbak onder de kap te passen. Maar zolang de ev goed verkoopt zullen ze dat denk ik wel niet doen

Zonder remlicht klinkt als broodje aap. Afremmen op de motor gebeurt gewoon met remlichten aan. Of was het een goedkope Koreaanse/Chinese EV?
Hangt van de vertraging af. 1.6 m/s² is daarvoor de norm van de UN ECE. Blijf je daaronder en dat is ook bij bijvoorbeeld een Renault zo die niet op de B stand staat. Dan hoeven de remlichten niet te branden.

Hangt van de vertraging af. 1.6 m/s² is daarvoor de norm van de UN ECE. Blijf je daaronder en dat is ook bij bijvoorbeeld een Renault zo die niet op de B stand staat. Dan hoeven de remlichten niet te branden.

Kwam er gisteren pas achter dat mijn Meg-EV op stand 3 de remlichten niet laat branden, op stand 4 wel. Rij altijd op de sterkste regeneratie, maar op de snelweg wil je niet altijd dat de remlichten zo veel branden. Dan blijkt standje 3, en wat eerder spelen met stroompedaal, de ideale weg.

@Harmen, precies. Ontopic door:
Blijft toch geweldig die R5 hè. Wit of geel staat hem het beste.

Kwam er gisteren pas achter dat mijn Meg-EV op stand 3 de remlichten niet laat branden, op stand 4 wel. Rij altijd op de sterkste regeneratie, maar op de snelweg wil je niet altijd dat de remlichten zo veel branden. Dan blijkt standje 3, en wat eerder spelen met stroompedaal, de ideale weg.

@Harmen, precies. Ontopic door:
Blijft toch geweldig die R5 hè. Wit of geel staat hem het beste.
Verder met de R5 dus eerst wat over een Meg?:ROFLMAO:

Doe mij geel of groen maar

Laat ik het weer on topic trekken. :)
Inmiddels de R5 meer dan een week in bezit. Vooral leuk om naar te kijken want ik maak niet zoveel km's. De accu is ongeveer half leeg en zoals in meerdere tests al naar voren is gekomen is het verbruik nogal hoog. Misschien dat het door de korte ritjes en lage temperatuur komt al maakt het mij niet zoveel uit. Alvast een paar plussen en minnen.
+ doordat de motor geen geluid maakt rijd je vrij snel te hard op binnendoor weggetjes en het is fijn om dan het bescheiden pingeltje dat al bij 1km/h te hard klinkt uit te kunnen zetten
+ zitpositie en gevoel achter het stuur. Tijdens de proefrit en bij het ophalen stond de stoel in de laagste stand. Dan heb je het gevoel dat je in een kart zit. Ik heb de stoel nu op normale hoogte gezet (dan kun je achterin ook met de voeten onder de stoel) en dan is het nog steeds enigszins sportief maar ook comfortabel. Wat wel opvalt is met uitstappen de redelijk brede dorpel/skirts. Ik ben beniewd hoelang het glanzend zwarte deel krasvrij blijft.
+ ziet er nog steeds leuk uit en rijdt lekker.

- misschien een beetje een detail, maar als de accu niet meer vol zit, dan is het batterij-indicator vijfje op de motorkap ook niet meer helemaal verlicht. De autist in mij moet hieraan wennen :p
- ook een detail en verder in nog geen enkele test gezien, maar als je de voordeuren open maakt, dan zit er tussen de scharnieren en de motorruimte grijs isolatieschuim. Heb ik nog nooit bij een andere auto gezien en vind ik een beejte slordig. Zal vast voor warmte en/of geluid zijn.
- bagageruimte vloerafdekking. Beetje prullig. Als je dit optilt dan komt het los van de vloer omdat het een losse afdekking is. En zoals in de autoweek video is te zien kun je er geen laadkabel of noodpakket in kwijt (met de extra subwoofer) dus die moet ik misschien maar thuis laten. Sowieso wil ik een deugdelijke kofferbakmat om dit af te dekken, die ben ik nog aan het zoeken.

Er staan honderdduizend foto's op internet dus ik plaats die van mij niet nogmaals. Op verzoek kan ik wel foto's plaatsen van details als iemand interesse heeft. Kan ook van de hele auto hoor, maar ik neem aan dat jullie weten hoe een gele R5 eruit ziet ;)

De meeste punten die je noemt had he toch bij een proefrit/showroombezoek al kunnen zien? Hoe kan het dat je dit soort basale dingen nu pas ziet?

De punten die ik noem zijn details (geen basale dingen) die beter zouden kunnen of waar ik iets van vind. Het zijn geen dealbreakers. Ik draag Renault een warm hart toe en heb ook waardering voor het feit dat ze proberen de auto zo lokaal mogelijk te produceren. Ik kan makkelijk over dit soort detail heenstappen, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen zich aan details storen. Net als een app of infotainment systeem. Als je interesse hebt in andere details die je niet op internet kunt vinden, dan voorzie ik je graag van detailinformatie.

Maar dan ben ik toch benieuwd hoe het komt dat je daar nu pas achter komt. Dat soort dingen bekijk je toch gewoon voor aankoop?

Terug
Bovenaan