Renault 5 E-Tech / Alpine A290

En "hier heeft Renault nog wat werk", je denkt dat Renault de auto niet getest heeft, of er niet bewust voor gekozen heeft?:ROFLMAO:
Geen enkele auto is perfect. Maw: er is altijd ruimte voor verbetering. Het zou zot zijn mocht Renault nu 6 jaar lang niet sleutelen aan de R5.

In het interview met de review van de ANWB zegt Van den Acker inderdaad dat de R5 door de ingenieurs moest worden aangepast op het ontwerp, omdat men daar zulke positieve reacties op kreeg en het 'dedicated' van de R5 is daarmee meteen wat minder 'dedicated' dan je zou denken. Dat wreekt zich in de specificaties zoals techniek en binnenruimte. Nu zal de R5 vooral om zijn looks gekocht gaan worden denk ik, het is net als bijvoorbeeld een Mini niet een auto die je koopt uit praktische overwegingen maar omdat je 'm mooi vindt en omdat ie heel goed rijdt.

Laatst bewerkt:
Verder is de R5 verkeerd om ontworpen. Namelijk eerst de buitenkant, vervolgens het platform.
Persoonlijk vind ik dat wel leuk. Een auto hoeft niet perfect te zijn. Als je na een jaar de auto in bezit te hebben nog steeds omkijkt wanneer je wegloopt, heb je een goede keuze gemaakt. Dat zie ik met zo'n R5 ook gebeuren. Daar blijf je naar omkijken.

alpine-a290-gts-48.jpg

alpine-a290-gts-17.jpg

alpine-a290-gts-36.jpg

alpine-a290-gts-15.jpg

alpine-a290-gts-47.jpg

alpine-a290-gts-43.jpg

Bron: automobile-magazine.fr

Videotest :

Ik vind de R5 leuke auto om te zien. Ik zie echter niet echt de link naar de oer-vijf. Daarbij kent het jongere deel van de bevolking, denk ik, de 5 als destijds succesnummer niet.Voorts was de 5 (mijn mening) niet echt een icoon ofzo. Wat de 4 wel meer was. Net als de 500, kever, eend etc.. Mijn bescheiden mening is dat dit een leuke elektrische hatchback is die op voorhand iets teveel lof toegezwaaid krijgt. En ik denk dan ook dat dit qua verkoopcijfers niet de "oeh"s en "aaaah's gaat geven die hij nu op voorhand al wel krijgt.

Komende week rijdt de (Nederlandse) pers met de Alpine A290 op Mallorca. Althans, dat is/was het plan. Weet niet of dat nog wel doorgaat met dat regenachtige weer daar...

Bron: automobile-magazine.fr

Videotest :
Voor wie ook sociale-mediacookies heeft uitstaan: de genoemde videotest is hier te vinden.
___

Verzoekje aan eenieder die weleens dergelijke links naar video's post: gebruik daarvoor ajb (ook) de link-feature van de forumeditor, het toolsymbooltje met de 2 kettingschakeltjes, die is daar speciaal voor bedoeld. En dan kan iedereen van je gedeelde video's genieten zonder omslachtige kunstgrepen te hoeven uithalen ...
Alvast bedankt!

De R5 zag ik bij de dealer staan. Ook heb ik m nu al zien rijden. Leuk ding! Alleen bij een geel exemplaar vind ik de rode accenten wat minder (schijnen gelukkig optioneel te zijn).

Ik zag vanmiddag in Nijmegen twee donkerblauwe 5'jes die nét van de trailer afgereden waren (denk ik, die trailer stond (nog al onhandig) net voor de 90 graden hoek in de straat..

Mooie kleur wel, marine blauw achtig (in mijn ogen) waarbij de chrome daklijsten / C-stijl wel netjes staan. Brede achterkant, zo op 't oog. Er staat geen kleine auto, zo van buitenaf. Maar ja, als je dan weet hebt van de krappe (achter) binnenzijde..

Intussen heeft Renault ook een goedkopere versie gelanceerd (27.900 Eur) : de Urban Range.
Deze heeft een batterij van 40 kWh, wat goed zou moeten zijn voor een range van 300km wltp.
Ipv 150pk heeft deze goedkopere versie 120pk en je moet het ook doen met retro basic wieldeksels.

De echte basisversie komt er pas volgend jaar en zal ongeveer 25k EUR kosten (deze krijgt dezelfde 40kwh batterij, ditmaal gecombineerd met een motor van 95pk.
( bron: autofans.be )

Renault%205%20Urban%20Range%202024%201.jpeg

Renault%205%20Urban%20Range%202024%202.jpeg

Renault%205%20Urban%20Range%202024%203.jpeg

Ik vind deze nieuwe 5 echt geweldig, begin december ga ik naar Frankrijk en hoop er wel wat tegen te komen.

Ergens vind ik al deze moderne ontwerpen die schaamteloos teruggrijpen naar het verleden getuigen van luiheid. Desondanks, dit is een leuke auto om te zien en ik kijk er naar uit dat deze Renaults komende jaren het straatbeeld op mogen fleuren. Er zullen vast mensen zijn die een beetje aan efficiëntie en bruikbaarheid in willen leveren voor karakteristieke looks en leuke rijeigenschappen.

Uhmmm naar mijn weten is de heer Van den Acker nog altijd de hoofddesigner bij Renault…? Of heb ik wat gemist en is de beste man inmiddels overgestapt naar BMW?

Er stond van Hooydonk voordat het bericht gewijzigd werd...

Daarnaast is v/d Acker Renault Group, Vidal is Renault.

Ergens vind ik al deze moderne ontwerpen die schaamteloos teruggrijpen naar het verleden getuigen van luiheid. Desondanks, dit is een leuke auto om te zien en ik kijk er naar uit dat deze Renaults komende jaren het straatbeeld op mogen fleuren. Er zullen vast mensen zijn die een beetje aan efficiëntie en bruikbaarheid in willen leveren voor karakteristieke looks en leuke rijeigenschappen.
Ik vind het juist knap hoe ze een moderne auto hebben ontworpen die onmiskenbaar teruggrijpt naar een klassiek model, zonder overdreven retro en premium te zijn.

Ik rij nu in een E208 (laatste versie met 156pk en 409km range) en heb vandaag in een 5 mogen rijden. Lees hier terug dat de E208 zuiniger zou zijn, en dat zal allemaal wel maar zolang ik net zo ver op een accu komt vind ik het allemaal wel prima.

Qua afwerking van het interieur is de 5 echt een stap boven de E208. Mijn E208 is een Allure, dus ik heb wel wat andere bekleding en mis ook wat verlichting t.o.v. de GT maar ook die komt niet in de buurt van de 5. Ben er nog niet uit of ik het gele interieur mooi vind, voor mij is het net de verkeerde tint. Ik had liever oker geel gezien. Het interieur van de Techno vind ik een stuk mooier (alleen die heeft nog een binnenspiegel met een dikke rand).

Op het gebied van ruimte is de E208 wat ruimer achterin, en dat komt voornamelijk omdat je daar wel iets beter je voeten onder de stoelen ervoor kwijt kan. Voor mij niet relevant, want ik zit 99% van de tijd met max twee personen in de auto. De kofferbak is vergelijkbaar, als die in de 5 te klein is dan is die in de E208 ook te klein en vice versa.

Gebruiksgemak gaat 100% naar de 5. Het touchscreen en multimedia systeem is zoveel sneller. Alles reageert direct. Daarnaast heb je ook nog een hoop fysieke knoppen (bij de E208 heb je bijv. geen fysieke knop voor de temperatuur).

Heb maar een klein stukje gereden en niet echt bochtjes kunnen pakken, maar ik vond de remmen bij de 5 fijner. Het rempedaal van de E208 heeft veel meer "range" maar je kan daar toch wat minder soepel mee remmen. In contract heeft de 5 een heel "kort" pedaal, maar ik remde daar eigenlijk direct soepel mee af. Dat had ik toen ik voor het eerst in de E208 stapte echt niet. Verder lijkt de stuurinrichting wat directer en kan je de stuurbekrachtiging ook netjes instellen.

Plus de 5 is significant goedkoper. De meest luxe 5 is iets van 4K goedkoper dan de meest luxe E208. Dat is meer dan 10%.

Leuk om de verschillen te lezen. Zal voor ieder anders zijn maar de nieuwere E-R5 laat zich duidelijk gelden. Geldt ook voor de verkoop: 4.500 st in Nov.

4 NCAP sterren voor de E-R5 en Alpine versie. Weinig aan de hand: een Macan heeft op 3 hoofdcriteria <10% meer punten. De R5 mist echter ‘veligheids-waarschuwings-dingetjes’. Lekker belangrijk …

Laatst bewerkt:
Hier ook nog maar even dat lekkere plaatje plaatsen. Tijdens het snelladen bij Fastned nabij Bunnik kwam Team R5december.nl er ook laden. Dat geel staat de R5 echt bijzonder goed! Het groen kan ik totaal niet aan wennen. Veel te flets, ook in het echt (staat bij een dealer verderop)

54164550763_e6b4e1780f_c.jpg

Bij de vaste (kleine) dealer is dit weekend de introductie:
ZzlFegr.jpeg

Tegen de tijd dat V2G werkt (er zijn nu beperkingen in NL, waardoor het op de eerst uitgeleverde versies nog niet beschikbaar is), kan het best interessant zijn een R5 erbij te hebben als tweede auto. Binnenkort maar eens een stukje mee gaan sturen.

Hee is dat niet Roland Tameling op de eerste foto?
Heerlijke auto die nieuwe R5, word er gewoon een beetje hebberig van.

Echt een tof bakkie zo 'in het wild'. Je ziet wel bij veel EV's (behalve Tesla) dat ze met zwarte skirts/dorpels en andere designelementen de dikke EV-bodem optisch proberen te verkleinen. Als dat in kleur was zagen er een hoop EV's er erg gek (lees: zwaar/log) uit.

Hee is dat niet Roland Tameling op de eerste foto?
Heerlijke auto die nieuwe R5, word er gewoon een beetje hebberig van.
Klopt. R5december.nl actie. Camera-foto ploeg was er ook bij.

Introductie in het bandenhok? Wat een puinzooi :eek:
Hmm, ja dat geeft een verkeerd beeld bij deze oudste Renault-dealer van Nederland. Hij stond er net in de werkplaats en gaat uiteraard de showroom in voor het intro-weekend. Geen paniek ;-)

Jammer dat Renault niet goed zijn huiswerk heb gemaakt, qua veiligheid. Want hij scoort niet goed bij de botsproeven. Hij haalt niet de maximale sterren bij NCAP.

Een Iconic met de velgen van de Techno en een Techno (te zien aan de wielkasten, die zijn bij de Iconic gespoten en bij de Techno mat plastic).

Zo in detail heb ik ze niet bekeken. De Franse kan anders zijn uitgevoerd ten opzichte van de Nederlandse qua standaard uitrusting natuurlijk.

Gister bij de eigen dealer, buiten en in de showroom (nee niet in de werkplaats dus ;) ), de 5 nog even goed bekeken en in gezeten. Rijden mocht ook, maar dat komt binnenkort wel vijf dagen lang (R5 december actie).

Betrof een gele en blauwe (ook gaaf) Iconic.
G2ltdbF.jpeg

DOjbGIS.jpeg

zUfPTQ8.jpeg

A0sCJpN.jpeg

Interieur deed me veel hoogwaardiger aan dan verwacht. Benieuwd hoe dat bij een goedkopere uitvoering zit.

Zo in detail heb ik ze niet bekeken. De Franse kan anders zijn uitgevoerd ten opzichte van de Nederlandse qua standaard uitrusting natuurlijk.

Dat is meer iets van 'vroeger', en zou niet zo slim meer zijn qua productiekosten. Op jouw foto staat een Iconic 5 :)

Gister bij de eigen dealer, buiten en in de showroom (nee niet in de werkplaats dus ;) ), de 5 nog even goed bekeken en in gezeten. Rijden mocht ook, maar dat komt binnenkort wel vijf dagen lang (R5 december actie).

Betrof een gele en blauwe (ook gaaf) Iconic.
G2ltdbF.jpeg

DOjbGIS.jpeg

zUfPTQ8.jpeg

A0sCJpN.jpeg

Interieur deed me veel hoogwaardiger aan dan verwacht. Benieuwd hoe dat bij een goedkopere uitvoering zit.
Ik heb in de Iconic gereden, maar liep niet warm voor het interieur (was ook wel lastig te zien in het donker, het was begin van de avond). De Techno heb ik alleen ingezeten en die ziet er van binnen ook echt super uit. Je mist volgens mij alleen maar een lichtgevend 5 logo op het dashboard, maar de afwerking is gewoon top. Heb uiteindelijk een Techno besteld met alle opties, in het blauw/zwarte dakrand en Iconic velgen (lang verhaal kort: kreeg van mijn werkgever de optie om mijn E208 in te wisselen een nieuwe auto uit te zoeken).

Stel je niet zo aan…
Ik zou als merk altijd het maximale er uit gaan halen, dus vijf sterren. Waarom zou je dat als merk niet doen?
Met vijf sterren kunnen de verkopers van Renault de klanten overtuigend over de streep trekken. Ze kunnen er mee gaan pronken. Het is wel een minpunt van een moderne auto die geen maximale aantal sterren heeft gekregen.

Leg jij even het geld bij dat dat zou kosten dan?

Verder, lees nog even een keer het bericht dat je gequote hebt:) Daar staat een uitleg van AW onder. Succes!

Op 11 november hebben we een R5 Techno besteld. Nog net op tijd voor de subsidie! Het interieur van de Techno vinden we mooier dan die van de Iconic. Wel alle opties (m.u.v. Harman Kardon) erop besteld en de wielen van een Iconic.
We hebben bijna 5 jaar in een Nissan Leaf Tekna gereden. Prima auto hoor, maar vergeleken met de Renault 5 een beetje zompig en afstandelijk. Wel meer ruimte natuurlijk, maar dat hebben wij niet echt nodig. En we gaan er qua bereik er flink op vooruit. En geen Chademo meer.
We kunnen thuis laden en hebben zonnepanelen. De keuze voor elektrisch rijden ligt dus een beetje voor de hand.
Ik ben mij hele leven autoliefhebber. Veel mooie Alfa Romeo's gehad. Maar die rij ik er nu allemaal uit met de Leaf. En met de R5 krijg ik de fun er weer bij.
Kan niet wachten... !!

Leg jij even het geld bij dat dat zou kosten dan?

Verder, lees nog even een keer het bericht dat je gequote hebt:) Daar staat een uitleg van AW onder. Succes!
Dat verdienen ze wel terug, want het ziet wel leuk uit om een succes te worden. ik heb het gelezen ( dat stuk ) dat het bijna niks uitmaakt, en dat het een veilige auto is.

Laatst bewerkt:
Op 11 november hebben we een R5 Techno besteld. Nog net op tijd voor de subsidie! Het interieur van de Techno vinden we mooier dan die van de Iconic. Wel alle opties (m.u.v. Harman Kardon) erop besteld en de wielen van een Iconic.
We hebben bijna 5 jaar in een Nissan Leaf Tekna gereden. Prima auto hoor, maar vergeleken met de Renault 5 een beetje zompig en afstandelijk. Wel meer ruimte natuurlijk, maar dat hebben wij niet echt nodig. En we gaan er qua bereik er flink op vooruit. En geen Chademo meer.
We kunnen thuis laden en hebben zonnepanelen. De keuze voor elektrisch rijden ligt dus een beetje voor de hand.
Ik ben mij hele leven autoliefhebber. Veel mooie Alfa Romeo's gehad. Maar die rij ik er nu allemaal uit met de Leaf. En met de R5 krijg ik de fun er weer bij.
Kan niet wachten... !!

Gefeliciteerd! Welke kleur is het geworden en hoe lang moet je wachten?

Laatst bewerkt:
Ik zou als merk altijd het maximale er uit gaan halen, dus vijf sterren. Waarom zou je dat als merk niet doen?
Met vijf sterren kunnen de verkopers van Renault de klanten overtuigend over de streep trekken. Ze kunnen er mee gaan pronken. Het is wel een minpunt van een moderne auto die geen maximale aantal sterren heeft gekregen.
Kijk voor de grap eens hoe de nieuwe Swift scoort. 4 sterren is prima hoor.

Weet iemand de reden dat de R5 nog niet uitgeleverd wordt? De auto's zijn alleen beschikbaar voor proefritten, maar ze worden niet uitgeleverd. Er zijn alleen nog maar een 100-tal dealerauto's op kenteken gezet en daar komt niks bij.

Weet iemand de reden dat de R5 nog niet uitgeleverd wordt? De auto's zijn alleen beschikbaar voor proefritten, maar ze worden niet uitgeleverd. Er zijn alleen nog maar een 100-tal dealerauto's op kenteken gezet en daar komt niks bij.

Vooral in Frankrijk en Duitsland worden ze al uitgeleverd. Nederlandse bestellers hebben een brief gekregen vanuit de importeur over een keuze die ze kunnen/moeten maken. Dit i.v.m. V2G en het Nederlandse netwerk. Even uit mijn hoofd zijn er drie opties die ik voorbij zag komen op een FB-groep:
1) De auto laten leveren zonder v2G geschiktheid en 1000,- korting
2) De auto in maart laten leveren met V2G geschiktheid maar nog niet actief (mogelijk update). 750,- korting op Mobilize laadpaal
3) Wachten tot de zomer en de R5 volgens juiste specs in ontvangst nemen

De eerste Nederlandse auto's zijn al wel afgeleverd overigens aan klanten.

Vooral in Frankrijk en Duitsland worden ze al uitgeleverd. Nederlandse bestellers hebben een brief gekregen vanuit de importeur over een keuze die ze kunnen/moeten maken. Dit i.v.m. V2G en het Nederlandse netwerk. Even uit mijn hoofd zijn er drie opties die ik voorbij zag komen op een FB-groep:
1) De auto laten leveren zonder v2G geschiktheid en 1000,- korting
2) De auto in maart laten leveren met V2G geschiktheid maar nog niet actief (mogelijk update). 750,- korting op Mobilize laadpaal
3) Wachten tot de zomer en de R5 volgens juiste specs in ontvangst nemen

De eerste Nederlandse auto's zijn al wel afgeleverd overigens aan klanten.
Heeft geen V2G nog invloed op de fiscale waarde? Ik vermoed van niet of wel?

De drie keuze kloppen voor de levering van de R5 in Nederland.
We kregen overigens nog een 4e optie en dat was het afzien van de deal.
Wij hebben gekozen voor een R5 zonder V2G en dus met 1000,00 euro korting.
V2G komt voorlopig toch nog niet van de grond. Netwerk en laadpalen zijn niet geschikt.

Hoe meer basic die wordt hoe leuker ik hem begin te vinden.

Ik heb er een aantal weken geleden bij van Kesteren in Kampen even omheen gelopen en ingezeten. Hij is hoog.....althans vergeleken met mijn Megane 2 RS.

Ik vind hem qua ruimte binnenin wel prettig, perfect bruikbaar voor iemand van mijn statuur. (Lees klein) Je kunt makkelijk met je 1.80 achterin zitten dan. Maar het accupakket neemt wel veel ruimte in voor de voeten. Ten opzichte van de MeganE twijfel ik erg welke de betere deal zou zijn. Renault heeft echt niet stilgezeten. Wat een volwassen autootje.

Terug
Bovenaan