Renault 5 E-Tech / Alpine A290

Helemaal mee eens! Ik heb er vrijdag bij de dealer ook een paar gezien en de basic versies doen voor mij niet onder voor de Iconic. Wat ik bij de Iconic jammer vind, is dat je de bekleding niet beter kunt afstemmen op de exterieurkleur, je krijgt altijd de gele bekleding. Dat vind ik eigenlijk alleen passend bij de gele exterieurkleur.

Voor mij is het helaas niet wat ik zou zoeken mocht ik iets nieuws uitzoeken. Komende uit een Clio is deze 5 nog wat krapper en wil ik niet. Ik ben 1,96 meter lang en in de Clio kan eigenlijk al niemand goed achter mij zitten. Ook kan ik mijn racefiets ook met de achterbank neergeklapt niet kwijt in de 5, in de Clio past dat (voorwiel racefiets eraf) precies. De 5 is 20 cm korter en dat is net te veel. De kofferbak is ook met achterbank overeind al significant krapper dan die van de Clio.

Dus nee, niet voor mij maar er staan vast genoeg klanten klaar om toe te slaan voor de 5, topauto! Ik kijk verder en zal (als het Renault blijft) eerder voor een Mégane of (nog beter) Scenic E-Tech gaan.

Voordat de 5 uitkwam heb ik deze ook als opvolger gezien van de Clio van mijn moeder. Een laadpaal had ze al laten installeren bij haar nieuwbouwhuis. Alleen nu is de 5 toch echt geen fatsoenlijke opvolger geworden aangezien hij beduidend krapper is dan de Clio.

Hoe meer basic die wordt hoe leuker ik hem begin te vinden.

Ik heb er een aantal weken geleden bij van Kesteren in Kampen even omheen gelopen en ingezeten. Hij is hoog.....althans vergeleken met mijn Megane 2 RS.

Ik vind hem qua ruimte binnenin wel prettig, perfect bruikbaar voor iemand van mijn statuur. (Lees klein) Je kunt makkelijk met je 1.80 achterin zitten dan. Maar het accupakket neemt wel veel ruimte in voor de voeten. Ten opzichte van de MeganE twijfel ik erg welke de betere deal zou zijn. Renault heeft echt niet stilgezeten. Wat een volwassen autootje.
Hij is een cm of 5 hoger dan de E208 die ik nu rijdt, maar niet extreem. Ik ben iets korter dan jou en ik vond hem achterin wel wat krap hoor. Heb het alleen getest met de voorstoel ingesteld op mijn lengte en niet hoe het is achter de passagiersstoel (die kan over het algemeen iets verder naar voren als het nodig is). Maakt voor mij niet zoveel uit aangezien ik toch meestal alleen zit en als bestuurder zit het echt prima.

Helemaal mee eens! Ik heb er vrijdag bij de dealer ook een paar gezien en de basic versies doen voor mij niet onder voor de Iconic. Wat ik bij de Iconic jammer vind, is dat je de bekleding niet beter kunt afstemmen op de exterieurkleur, je krijgt altijd de gele bekleding. Dat vind ik eigenlijk alleen passend bij de gele exterieurkleur.

Voor mij is het helaas niet wat ik zou zoeken mocht ik iets nieuws uitzoeken. Komende uit een Clio is deze 5 nog wat krapper en wil ik niet. Ik ben 1,96 meter lang en in de Clio kan eigenlijk al niemand goed achter mij zitten. Ook kan ik mijn racefiets ook met de achterbank neergeklapt niet kwijt in de 5, in de Clio past dat (voorwiel racefiets eraf) precies. De 5 is 20 cm korter en dat is net te veel. De kofferbak is ook met achterbank overeind al significant krapper dan die van de Clio.

Dus nee, niet voor mij maar er staan vast genoeg klanten klaar om toe te slaan voor de 5, topauto! Ik kijk verder en zal (als het Renault blijft) eerder voor een Mégane of (nog beter) Scenic E-Tech gaan.
Het interieur is de reden dat ik de Techno besteld heb met alle opties. Het geel past mijn inziens niet eens goed bij de gele variant, omdat het een andere kleur geel is. In het geel van de bekleding zit een beetje groene tint.

Racefiets kan natuurlijk wel op een fietsendrager, maar dat kost natuurlijk ook weer een bak extra.

Voordat de 5 uitkwam heb ik deze ook als opvolger gezien van de Clio van mijn moeder. Een laadpaal had ze al laten installeren bij haar nieuwbouwhuis. Alleen nu is de 5 toch echt geen fatsoenlijke opvolger geworden aangezien hij beduidend krapper is dan de Clio.
Zitten er vaak mensen bij haar achterin de auto? Want voorin maakt het weinig verschil met bijvoorbeeld een 208. Instap is ook net wat gemakkelijker doordat de auto een paar cm hoger is. De kofferbak in een Clio is 318L, die in de 5 326L. Ik zag op het oog geen noemenswaardig verschil met mijn E208, als die in de 5 te klein is dan is die in de E208 dat ook.

Oh had het idee dat kofferruimte kleiner was maar van haar Clio is het 300l. Ze vind het wel fijn als er mensen fatsoenlijk mee kunnen ja. Geen wekelijkse kost maar wel prettig dat het goed kan. De kleuren zijn ook wel wat beperkt vind ik. Dat felle geel en groen moet je smaak zijn en dat blauw is weer te donker.

Oh had het idee dat kofferruimte kleiner was maar van haar Clio is het 300l. Ze vind het wel fijn als er mensen fatsoenlijk mee kunnen ja. Geen wekelijkse kost maar wel prettig dat het goed kan. De kleuren zijn ook wel wat beperkt vind ik. Dat felle geel en groen moet je smaak zijn en dat blauw is weer te donker.
Dan zal je moeder toch in de A290 moeten rijden, die is er in een mooie lichte blauw ;)

437105d44f.webp

Renault 5 Turbo 3E
renault-5-turbo-3e.jpg

renault-5-turbo-3e.jpg

renault-5-turbo-3e.jpg

renault-5-turbo-3e.jpg

renault-5-turbo-3e.jpg

Wat prestaties betreft, lijkt de R5 Turbo 3E de Alpine A290 volledig weg te vagen. De Renault R5 Turbo 3E krijgt in elk achterwiel een elektromotor. Samen moeten ze goed zijn voor - hou je vast - een prettig gestoorde 500 pk. Vijfhonderd. In een compacte hatchback in het B-segment. Daarmee is -ie ruim tweemaal zo sterk als de sterkste Alpine A290. De Renault 5 Turbo 3E moet in staat zijn om in slechts 3,5 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h te sprinten.

Lijkt op een concept car maar wordt geen woord over gerept want hij gaat in productie.

De Concept car hadden we anderhalf jaar geleden al, dus vandaar logisch dat daar geen twijfel over is bij dit productiemodel.

Dit was de welbekende conceptcar:
renault-r5-turbo-3e-drift-3-4-voor.jpg

Kunnen we hem niet gewoon electric noemen in plaats van turbo.

Er zit geen turbo op. Niks van die uitbouw is functioneel. 0!

Ik vermoed dat deze wel op de markt komt, maar dan alleen / voornamelijk om een racecup mee op te gaan zetten.

Die concept car was meer een soort restomod van een oer-Vijfje, op ongeveer dezelfde manier als die R17 van een tijdje geleden. Was hij überhaupt officieel van Renault?

Je hebt hem al technisch doorgelicht? Die motoren in de achterwielen moeten ergens gehuisvest worden…
Dat hoeft niet zo breed hoor. Het is geen bus.

Het punt is dat een Renault 5 niet goed is omdat het design voor de engineering ging. Prima....leuk wagentje geworden.

De originele turbo had geen ruimte meer in de breedte dus de uitbouw moest qua design voor engineering om er een 2 liter in te leggen.
Dan zit er nog een luchtinlaat in, etc.

Dit vermogen elektrisch met 2 naafmotoren, daar heb je die breedte niet voor nodig. Dit is design. Ze hebben ervoor gekozen om het zo te maken in plaats van dat het een gevolg is van de wens om iets te creëren.

Laatst bewerkt:
Dat hoeft niet zo breed hoor. Het is geen bus.

Het punt is dat een Renault 5 niet goed is omdat het design voor de engineering ging. Prima....leuk wagentje geworden.

De originele turbo had geen ruimte meer in de breedte dus de uitbouw moest qua design voor engineering om er een 2 liter in te leggen.
Dan zit er nog een luchtinlaat in, etc.

Dit vermogen elektrisch met 2 naafmotoren, daar heb je die breedte niet voor nodig. Dit is design. Ze hebben ervoor gekozen om het zo te maken in plaats van dat het een gevolg is van de wens om iets te creëren.

Je uitlatingen zijn nogal stellig, terwijl er nog niks bekend is over wat waar geplaatst is… Aangezien de motoren in/bij de wielen zijn, is de kans groter dan jouw stellige ‘0’ dat er wèl extra breedte nodig is.

Daarnaast is je ‘de Renault 5 niet goed is’ opmerking ook wat vreemd. De auto komt mega goed uit tests en is al meer dan 100.000 keer verkocht. Wie ben jij dan om het als individu beter te weten?

Je zult best wat technische kennis hebben, maar je stelligheid lijkt op zelfoverschatting. De engineers die aan deze auto werken zijn echt geen noobs…

Jawel, hij heeft net zoveel pk als een touringcar. En ja, maar 1/3 van de hoeveelheid koppel, maar als je 1/8ste daarvan weegt is dat nog wel te overleven.
Daar gaat het allemaal niet om. Het gaat hierover het vermogen van die motoren in vergelijking met de tractieas van een elektrische bus of vrachtwagen. Dan praat je over 300 kW aan vermogen en dat is een motor van 50 cm breed die in een vrachtwagen band past.

Zoek voor de grap eens de "dark matter" op van Koenigsegg. Dat is een elektromotor die hier in Nederland wordt geproduceerd. Die zijn klein helemaal voor de output.

De engineers die aan deze auto werken zijn echt geen noobs…
Juist dat is de reden dat die dus niet zo breed hoeft te zijn. :)

spoorbreedte wat groter maken voor betere weglegging?
Hij zal goed sturen maar je kunt een auto ook te breed maken in combinatie voor de lengte. In dat opzicht ga ik @pretbaquette gelijk geven. Geen idee wat de afmetingen zijn. Dus dat moeten we afwachten.

Luister jongens ik wil niet negatief zijn, ik vind het hartstikke leuk bedacht maar ik krijg de kriebels van het misbruiken van de naam Turbo voor autos om enkel aan te geven dat het een topmodelletje is.

Je moet niet recht lullen wat krom is. Je doet alsof je precies weet hoe het moet, maar hebt de auto nog nooit gezien laat staan dat je enig verstand hebt van de technische details.

De luchtinlaten huisvesten de laadpunten, alleen al de bredere banden zouden niet met de standaard R5 breedte passen. Sorry, maar je praat dus onzin met je stelling dat de extra breedte 0 reden heeft.

Het model heet en heette altijd Turbo. Ook 50 jaar geleden was het ‘Turbo’ een typenaam, er waren immers al andere R5’s met een Turbo (Alpine Turbo etc.) en we leven inmiddels in 2024… Je hebt nogal ouderwetse denkwijzen.

In het perspectief van nu, dus waren ook als in toentertijd, maar ook dat er inderdaad ook toen al verschil was tussen typenaam en ‘object’.

Man man man, wat een non-discussies.

Ik vind het gewoon een gaaf ding! Dat de R5 Turbo maar in productie mag gaan en boeit me niets dat er geen turbo in zit of de uitbouw niet functioneel is, ik vind het er dik uitzien! :D

Laatst bewerkt:
Hij gaat in productie, toch roept de aankondiging van Renault nog heel wat vragen op.

1/ Wanneer?
Een releasedatum is er nog niet en dat roept heel wat speculatie op. Feit is dat het project zich nog in een beginfase bevindt en dat we hem niet voor 2026 moeten verwachten.
2/ Op welk platform?
De R5 turbo zal achterwielaandrijving krijgen met 2 elektromotoren die zich op elk wiel achteraan zullen bevinden. Bij Renault vinden we een dergelijke montage momenteel in geen enkel ander model terug. De door het merk genoemde ‘carbon bovenbouw’ is al even uniek. De kans is dan ook vrijwel nihil dat deze sportwagen de AmpR Small-basis zal overnemen van de nieuwe ‘klassieke’ R5. (De R5 Turbo 3E conceptauto was gebaseerd op een buizenchassis, meer geschikt voor competitie dan voor productie.)
3/ Waar wordt hij geproduceerd?
Dit hangt samen met het vorige punt. Naar alle waarschijnlijkheid: De Alpine-fabriek in Dieppe.
4/ Het accupakket.
Renault heeft het vermogen en de eerste acceleratiecijfers gegeven van zijn R5 Turbo 3E. Maar de fabrikant heeft een ander cruciaal aspect van elke elektrische auto over het hoofd gezien: de batterij. Er is ook geen informatie over autonomie gecommuniceerd. Op dit gebied zijn dus alle speculaties nog mogelijk…
5/ De prijs
Het enige wat zeker is, is dat de rekening erg hoog belooft te worden. Het gebruik van koolstof en het vermogen van 500 pk maken het moeilijk om een vanafprijs lager dan € 80.000,- te bedenken. De exacte prijs van de R5 Turbo 3E kan echter sterk variëren, afhankelijk van het gebruikte platform of het geplande aantal exemplaren. We weten dat de zeer beperkte aard van een model er soms voor kan zorgen dat de rekening tot ongekende hoogten stijgt. Een goed voorbeeld is de nieuwe Alpine A110 R Ultime met een vanafprijs van € 265.000,-

la-renault-5-turbo-3e-sera-produite-en-petite-serie-cest-luca-de-meo-qui-le-dit.jpg

Bron:

Goedkoop zal deze Turbo3E zeker niet worden. Ik denk nog steeds dat het de basis zal gaan vormen voor een race (of rally) cup en dat er maar zeer beperkt straatversies beschikbaar komen. Maar als we even teruggaan naar begin jaren '80, de goedkoopste R5 L kostte toen iets meer dan Fl. 10.000,- en de R5 Turbo een dikke Fl. 60.000,- Met andere woorden 6x zo duur al de basis. Aan u om de som te maken....... :unsure:

Wat een gaaf ding op straks op de weg tegen te komen, die Turbo 3E. Toch mooi om een opvolger te hebben voor de R5 Turbo en de Clio V6. Over 20 jaar een retro Clio V6?

De bestelling is bevestigd, levertijd eind maart. We zullen maar zeggen dat die paar maanden in tijdelijk vervoer met een handbak rijden ervoor zorgt dat ik de 5 extra waardoor als ik erin weg mag rijden.

Haha, levertijden beginnen op te lopen hoorde ik ook inderdaad. Heb de R5 vorige week gereden. Zit heel goed in elkaar!
Op zich valt het wel mee, maar heb wel gekozen voor geen V2G, want anders zou het nog langer gaan duren. Ik heb toch geen eigen laadpaal, plus zelfs als je wel een eigen laadpaal zou kunnen installeren moet je een specifiek type hebben én een specifieke energieleverancier.

Ik heb vandaag voor het eerst de Renault 5 gezien, hij viel me erg mee. Net zo leuk als ik had verwacht. Hij zit vol leuke details en ik vond hem ook goed gelukt qua model. Ik bedoel, hij is niet log of groot. Dat waren allemaal leuke pluspunten, alleen hij is wel kleur afhankelijk vind ik, want zo zwart vond ik maar zo zo om eerlijk te zijn.

Geen fan van wit, maar een 5 in het wit vindt ik toch wel hèèl mooi en het liefst in de uitvoering Roland Garros of een donker blauwe mag ook hoor.

De Renault 5 is een auto met karakter en uitstalling.

Ben benieuwd naar een vergelijkende test met een Mini Cooper E of SE.

Terug
Bovenaan