Renault Megane E-Tech Electric

CD9LOP zei:
Wat een designellende al die EV's, dit is toch geen Renault vwb ontwerp, plak er vw embleem op en er staat een ID4. De ontweroen getoond op de iaa zijn allemaal, op de Audi concept na, haastklussen. Erg jmmr dat de aitosector deze kant op gaat, niets meer aan zo, geen merkidentiteit meer.
Haastklussen? Een beetje zoals jij typt, zeg maar? :T

Wat mij betreft een heel goede stap van Renault. Meer uitstraling en waar voor je geld dan de ID3. Gewaagde keuze met de voorwielaandrijving misschien. Een zelfs minimale frunk of andere slimme oplossing om de laadkabel onder handbereik te hebben ook met volle kofferbak had misschien wel beter geweest. Goede mix tussen touch screen en knoppen denk ik. Ook ziet de basis versie met het kleine display er niet zo verkeerd uit.

Als ze qua prijs inderdaad aardig gelijk uitkomen met de ID3, het vrij goede verbruik van de ID3 kunnen evenaren en als warmtepomp er bij in zit of voor weinig geld dan is dit een geweldige optie. Wel duwen ze concern genoot Leaf dan wel meteen van de markt. Verder is er qua hatchback niet zo gek veel. De Kona en e-Niro blijven wel stevige concurenten hier denk ik.

Wouter82 zei:
Engineer2 zei:
Wel duwen ze concern genoot Leaf dan wel meteen van de markt.

Zou er niet gewoon een nieuwe Leaf komen op basis van deze Mégane?

Zowel deze Mégane als de Nissan Ariya staan op het CMF-EV platform. De Ariya is wellicht niet de rechtstreekse opvolger van de Leaf maar ik vermoed dat de consument dat anders ziet.

Skeep zei:
Wouter82 zei:
Engineer2 zei:
Wel duwen ze concern genoot Leaf dan wel meteen van de markt.

Zou er niet gewoon een nieuwe Leaf komen op basis van deze Mégane?

Zowel deze Mégane als de Nissan Ariya staan op het CMF-EV platform. De Ariya is wellicht niet de rechtstreekse opvolger van de Leaf maar ik vermoed dat de consument dat anders ziet.

Een nieuwe "Mégane"-Leaf kan zich net zo verhouden tot de Ariya als de Volkswagen ID.3 tot de ID.4.

Klopt, daarom schreef ik ook 'niet de rechtstreekse opvolger'. We denken er dus hetzelfde over (y)

Uh, een Almera is toch ook nooit een opvolger geweest van een Primera... Die auto's staan hooguit op hetzelfde modulaire platform.

Almera is C-segment en Primera D-segment. Zowel de Megane als Ariya zijn C-segment crossovers. Alleen is de Ariya wel iets groter zoals een Kadjar groter is dan de Qashqai.

MCW12 zei:
Almera is C-segment en Primera D-segment. Zowel de Megane als Ariya zijn C-segment crossovers. Alleen is de Ariya wel iets groter zoals een Kadjar groter is dan de Qashqai.

Lengte Ariya: 4,595m
Lengte Megane E-Tech 4,21m

Lengte Primera: 4,57m
Lengte Almera: 4,18m

Sure, MCW. Megane en Ariya zijn bijna hetzelfde, en de Almera/Primera nieto_O...

Ik zeg niet dat ze bijna hetzelfde zijn. Overigens wielbasis van de Nissan 2,78 meter en dat van de Renault 2,70 meter. Lengteverschil is vooral overhang achter. SUV's zijn sowieso lastig in segmenten te proppen. Dat zie je ook al bij bv de Mazda CX-30 en CX-5. Of de T-Roc en de Tiguan.

Skeep zei:
Klopt, daarom schreef ik ook 'niet de rechtstreekse opvolger'. We denken er dus hetzelfde over (y)

Er komt inderdaad een nieuwe Leaf op Mégane-basis. De Morphoz was een studiemodel dat hintte naar een grotere EV crossover.

Mégane / Leaf (ID.3, EV4, 2008, Kona etc.)
Morphoz / Ariya (ID.4, Ioniq 5, EV6, Enyaq etc.)

De Mégane Electric heeft kort door de bocht het formaat van de Captur. De Captur is iets groter en duidelijk hoger, maar de Mégane heeft een grotere wielbasis.

Ariya is meer X-Trail-formaat. Studiemodel Morphoz was 4,4-4,8 meter lang (variabel, afhankelijk van welk accupakket je die dag nodig hebt kennelijk).

De Almera en Primera... Goede vergelijkingen ome Jopie! :LOL:

En die segmenten zeggen niet zoveel meer met EV's. Door de bouw hebben C-segmenters nu een wielbasis die je voorheen pas in het D- of E-segment tegenkwam, met bijbehorende binnenruimte. Qua ruimte kan een EV-"Almera" dus prima een ICE-"Primera" vervangen.

"Here’s What Makes Renault Megane Electric’s Battery Pack Special

It's a big step forward compared to the hugely popular Zoe EV. "

megane-battery.jpg

https://insideevs.com/news/538616/renault-megane-electric-battery-detailed/

21.jpg

Bron: https://twitter.com/arnaud7675

28.jpg

29.jpg

30.jpg

31.jpg

Bron: https://twitter.com/YTimesMotoring
Via http://worldscoop.forumpro.fr/t13421p325-2021-renault-megane-e-tech-electric-bcb

Of je naar een ID4 kijkt, nietszeggend 13 in 12 model helaas, ioniq5 zal er geen last van hebben.

Mooie wagen.
De reporter van l'Argus heeft wel een slag van de molen gekregen: die ontdekt in zowel de Mégane als 2008 coupélijnen.
Gekker moet het niet worden!
Hoog tijd dat autojournalisten eens een verplichte cursus over de verschillende carrosserietypes gaan volgen!

CD9LOP zei:
Of je naar een ID4 kijkt, nietszeggend 13 in 12 model helaas, ioniq5 zal er geen last van hebben.
De Ioniq5 is dan ook een stuk groter en -te verwachten- duurder. De vraag is meer hoeveel last de ID3 van deze Renault gaat hebben.

https://www.renault.fr/vehicules-electriques/reveal-megane-e-tech-electrique.html

Persfoto's: https://www.netcarshow.com/renault/2022-megane_e-tech/ En natuurlijk ook hier: https://en.media.renault.com/megane-e-tech-electric.html

Hoef je ook niet paar random foto's meer te plaatsen ;)

Renault wisselt wel met het laadpunt op de auto. Nu weer op een rechts voorscherm.. bij de huidige PHEV Mégane rechts op het achterscherm. Bij de ZOE en Kangoo gewoon in de neus. Wat wordt nu de standaard?

Durashift zei:
Renault wisselt wel met het laadpunt op de auto. Nu weer op een rechts voorscherm.. bij de huidige PHEV Mégane rechts op het achterscherm. Bij de ZOE en Kangoo gewoon in de neus. Wat wordt nu de standaard?

Bij de meeste PHEVs (niet alleen Renault maar ook andere merken) ligt de accu niet onder de vloer maar meer achterin. Ook de accu lader ligt (bij gebrek aan ruimte onder de motorkap) meestal achterin. Dan is het logischer om een laadpunt achteraan te maken. Er zijn uitzonderingen maar vaak zie je dan dat de acculader wel nog een plekje onder de motorkap kon krijgen.

Je ziet verder dat laadpunten in de neus eerst als oplossing werden gezien. Er zijn echter problemen geweest met bevriezing. De fabrikanten hadden wel getest hierop in de noordpoolcirkel kou maar deze bevriezing treed vooral op in wat wij een Nederlandse winter zouden noemen; dus erg vochtig en rondom het vriespunt. VW en Audi hebben hier terugroepacties op gehad. Daarnaast is het in verschillende steden alleen toegestaan om achteruit in te parkeren. Vandaar dat laadpunten in de neus steeds minder voorkomen.

De plek in het voorste spatbord is populair want bij EVs met aan motor op de vooras zit de acculader ook vaak voorin. Daarnaast is dit een plek waarbij er minder last is van bevriezing (er komt een stuk minder vocht). En met een goede lengte aan laadkabel kan je ook bij achteruit inparkeren nog steeds de lader bereiken. Maar omdat er meer en meer achterwielaandrijving gebaseerde EVs zijn die hun acculader ook achterin plaatsen.. en omdat mensen het gewend zijn van brandstof auto's.. een laadpunt ergens aan de zijkant net voor de achterlichten.

En er speelt nog iets mee. Voor auto's met CCS snellaad aansluiting is 1 kleine aansluting genoeg. Auto's echter die ook voor Japan bedoeld zijn (Nissan) hebben Chademo wat niet zo mooi 1 geheel is met de gewone stekker. Vandaar dat Chademo auto's een grotere laadklep hebben. Denk aan de Leaf. De Nissan Ariya heeft voor de Japanse markt op het ene spatbord de aansluting zitten voor normaal AC laden en aan de andere kant ook een laadklep met daarachter de Chademo. Voor de export modellen wordt de AC aansluting vervangen door de CCS combo en hoeft er alleen een spatbord zonder laadklep gemonteerd te worden. Aangezien een voorspatbord minder onderdeel maakt van de koets dan een achterspatbord (achter is meestal deels dragend) is zo'n opzet makkelijker. De Megane gebruikt ditzelfde platform dus vandaar.

Overigens hebben veel van de Chinese fabrikanten dit ook gedaan. In China gebruikte men eerst veel Chademo ook maar die zijn overgestapt naar de Chademo2 welke zowel Chademo als CCS vervangt. Voor EU en de USA wordt CCS een verplichting echter aangezien dat bij ons al de dominante techniek is en de infrastructuur daarom ervoor geschikt is. Chademo2 werkt ook met adapters dus we kunnen er in de toekomt wel gebruik van maken.

Probleem wordt deze plaatsing van de laadklep als je bij een Ionity snellaad punt komt waar je vooruit of achteruit in moet parkeren, dan moet je haast die dikke kabel op de 'motorkap' leggen om er bij te kunnen. Je zie vaak autos met dergelijke lokatie scheef in de vakken staan.

AutoExpress zei:
"What impresses most about the new all-electric Megane is its ability to combine characters: it’s either fun and playful or comfortable and relaxing. We like the way it looks, we like the interior and we like the tech. Space in the back is a little disappointing, but with the right pricing and specification this could be a Megane that really gives its VW equivalent a run for its money."

https://www.autoexpress.co.uk/renault/megane/356504/new-renault-megane-e-tech-electric-2022-review

De achterbank is wel een dingetje maar voor de rest lijkt het toch een behoorlijk geslaagd product te zijn!

Ziet er goed afgewerkt uit, lijkt wel erg veel op de ID4 maar qua bouwkwaliteit, materiaalgebruik de ID serie en Etrons voorbij, dit wordt een succesnummer.

Langere wielbasis voor een combi met dan ook ruimte voor een 80 kWh accu en hij heeft alles wat ik wens (470km wltp is te weinig voor mij, zeker omdat dat ook gebaseerd is op een flink deel stads- en regionaal verkeer daar waar regeneratie de actieradius helpt)

Op de autoroute:

10577d10.jpg

a4944e10.jpg

Bron: http://worldscoop.forumpro.fr/t13421p500-2021-renault-megane-e-tech-electric-bcb

Prijzen

EV40 Equilibre €35.390
EV40 Techno €38.390
EV60 Equilibre €39.990
EV60 Evolution €41.790
EV60 Techno €42.990
EV60 Iconic €45.990

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-kost-de-renault-megane-e-tech-electric/

Toch apart dat autosites zoveel moeite doen om een soort eigen verhaaltje te brouwen van een persbericht, en dan ook nog allerlei praktische info achterwege weten te laten.

Ergo doe mij gewoon het persbericht van Renault maar:
https://media.renault-group.nl/nieuwe-renault-megane-e-tech-electric-prijzen-bekend-en-per-direct-te-bestellen/

Als je ook al geen zin hebt om daarop te klikken: Deze tabelletjes vond ik het nuttigst.
tabel1-1170x119.jpg

tabel2.jpg

Ik blijf het maar vreemd vinden dat dit ding de naam Megane mag hebben. Het heeft niets met de megane te maken zoals deze bij mij bekend is.

Dit probleem heb ik trouwens niet alleen met Renault.
Ford Puma, Fors Mustang, Mitsubishi Eclipse zijn hier nog meer voorbeelden van.

Over de auto.. doet me niets. Vreemde vorm. Veel blik. Kan zo in het rijtje VW ID3\4. Interieur idem. Lijkt we alsof je op een bok zit en geen interieur om je heen.

Krijg deze maand als tijdelijke auto de vorige Renault Megane in GT uitvoering voor een paar maanden. (205PK) Daar kijk ik dan wel weer naar uit.

ViererFahrer zei:
Ik blijf het maar vreemd vinden dat dit ding de naam Megane mag hebben. Het heeft niets met de megane te maken zoals deze bij mij bekend is.
Het is een C-segment auto, en laat de Mégane nou het C-segmentmodel van Renault zijn.

DeeTwee zei:
ViererFahrer zei:
Het is een C-segment auto, en laat de Mégane nou het C-segmentmodel van Renault zijn.

Maar je kan toch meerdere auto’s in het C segment hebben? Peugeot 308 en 3008 als voorbeeld. Beide C segment, maar andere naam. Deze auto zou prima naast een “normale” Megane gepositioneerd kunnen worden naar mijn inziens.

Zelfde trouwens bij Ford natuurlijk. De Focus en de Kuga zijn allebei C segment.

Alleen de Megane 5-deurs hatchback is niet meer te verkrijgen (of binnenkort niet meer). Vind dit ook niet echt een SUV, eerder een ID.3-achtige.

ViererFahrer zei:
DeeTwee zei:
ViererFahrer zei:

Maar je kan toch meerdere auto’s in het C segment hebben? Peugeot 308 en 3008 als voorbeeld. Beide C segment, maar andere naam. Deze auto zou prima naast een “normale” Megane gepositioneerd kunnen worden naar mijn inziens.

Zelfde trouwens bij Ford natuurlijk. De Focus en de Kuga zijn allebei C segment.
Een 3008 of een Kuga is echt een SUV en duidelijk groter dan resp een 308 of een Focus, terwijl de megane electric juist eerder wat kleiner is en niet bedoeld is als SUV: Staat weliswaar wat hoger op de poten, maar dat krijg je nu eenmaal als de bodem volgepropt is met batterijen. Daarbij komt dat de reguliere Mégane hatchback niet meer terugkomt (in NL althans). De elektrische Mégane gaat die auto dus gewoon vervangen, en binnenkort is het dus gedaan met de verwarring ;)

3dwH4iN.jpg

hRCXhpo.jpg

ecdUDvy.jpg

esGT1Hc.jpg

1xlaUuG.jpg

jISzTmY.jpg

bAMPMJU.jpg

Nieuwe persfoto's: https://www.netcarshow.com/renault/2022-megane_e-tech/

Erg fraai ding, wel in normale trim zoals die rode. Interieur op zich mooi maar de schermen omhuizing niet echt fraai.

Ik word van de te kiezen kleuren en combinaties nog niet zo vrolijk in de configurator (staat sinds dinsdag online). Maar goed, beetje klikken en ik had al snel een leuke uitvoering van zo'n 50k bij elkaar.

Zelf klikken en samenstellen kan hier: https://www.renault.nl/elektrische-autos/megane-e-tech-electric/samenstellen.html

Terug
Bovenaan