Renault Twingo E-Tech | Vanaf € 20.900

MCW 41

Petrolhead
88krV9K.jpeg

eIfXFSj.jpeg

lENQhyt.jpeg

OKZCEDl.jpeg

y5fKGzA.jpeg

gsLQN4b.jpeg

9CDcddQ.jpeg

Crg5WOz.jpeg

HkgpfSE.jpeg

Dz7TMsr.jpeg

UEV5Qcn.jpeg

wf84z46.jpeg

eirYQ3O.jpeg

ClG2Cr8.jpeg

dCoXn8n.jpeg

Donderdag is de onthulling maar de foto's staan al op servers van enkele websites.. even URLtjes aangepast en voila :)

De oer-Twingo en de twee laatste concept cars:

fjWjd5j.jpeg
hjTaHKp.jpeg

T6iqgXd.jpeg
IU4wbjs.jpeg

yyFA9rs.jpeg
dhY7rir.jpeg

Laatst bewerkt:
Erg leuk geworden, duidelijke knipoog maar wel moderne uitstraling. Die rand om de achterruit doet me denken aan de Honda Z :) Kleine details wat van mij niet had gehoeven; de 'vinnetjes' op de achterlampen, de 3 dotjes in de achterlampjes en de wat logge handgrepen. Denk dat dit best wel eens een groot succes zou worden (als ze er ook een ICE van bouwden..)

Ze zijn goed bezig bij Renault. Leuk en geinig autootje is het geworden. Een kans hebber om ook weer de titel van de Auto van het Jaar verkiezing te kunnen winnen. Maar dat is nog verre toekomst.

De oer-Twingo was ontzettend leuk en ik vind dit een leuke opvolger. Na de oer-Twingo is dit de leukste van allemaal.

Dit is een mooie toevoeging aan het autolandschap, potentieel leuke kleuren ook (geel blijkbaar, en als groen ook komt...). En inderdaad, vouwdak zou het áf maken.

Als dat geen verkoopknaller zal worden... weinig verrassend meer tov spy pics, maar wat een gave compacte auto! Erg benieuwd naar de specs en uiteraard de prijs. En uiteraard stoelverwarming voor Jan Lemkes van de AW-redactie :giggle:

Heel erg leuk. De deurgrepen van de oorspronkelijke kopiëren was misschien nog leuker geweest, maar deze robuuste no nonsens hendels zijn volgens mij prettiger in het gebruik en veiliger.

Het komt mij btw voor dat de voeten van de achterpassagiers niet op een accupakket hoeven te rusten?

Wat een ontzettend leuk ding! Knap dat ze zo dichtbij het concept zijn kunnen blijven, hoewel ik de knipoog naar de originele deurgrepen ook leuker zou vinden. Maar ik kan me zoals gezegd goed voorstellen dat dat te maken heeft met veiligheid.

Kan wel eens een groot succes worden. Echt een snoepje van een auto. Twingo, R5 en R4 zijn goed gelukt met prima EV techniek.

Top! :D Hopelijk komen de velgen van de concept ook optioneel beschikbaar en als die nog wat lager bij de grond staat is die visueel helemaal goed. :)

Ik voel me wel een beetje oud als ik zie dat er een retro model op de markt komt waarvan ik me nog goed kan herinneren toen het origineel op de markt kwam...

Wel jammer dat dit alleen elektrisch is, het maakt dit soort leuke auto's toch minder bruikbaar.

Ik voel me wel een beetje oud als ik zie dat er een retro model op de markt komt waarvan ik me nog goed kan herinneren toen het origineel op de markt kwam...

Wel jammer dat dit alleen elektrisch is, het maakt dit soort leuke auto's toch minder bruikbaar.
Wat mij betreft maakt elektrisch dit soort kleinere (leuke) auto's juíst bruikbaar. Korte ritjes in en rondom de stad, veel regenereren, lekker comfortabel en stil rondrijden. De wegligging is vaak ook beter door de accu's in de bodem en voor het motorgeluid of beleving hoef je het bij dit soort auto's toch ook niet te doen.

Maar wie gebruikt zijn auto, hoe klein hij ook is, alléén maar in en om de stad? Ik wil er ook mee op vakantie kunnen, voor de toeristische route niet afhankelijk zijn van laadmogelijkheden en kunnen kamperen bij elke camping municipal zonder laadpaal in plaats van aangewezen te zijn op vier- of vijfsterren helahola gezinscampings, bijvoorbeeld.

Ziet er goed uit. (y)

Dz7TMsr.jpeg

Ik val alleen over de gekleurde inleg op het dashboard, dat dit links van het scherm iets doorloopt. Alsof dat scherm er after market opgeschroefd is.. Misschien bieden ze wel een lijst op links van het stuur in kleur aan.?

Het enige puntje wat ik jammer vind zijn de deurgrepen,

ja, ach.. met een 'oer' Twingo idee krijg je weer achtergrepen achter de ruit.. dát kennen 'we' nu ook wel, zou ik zo denken. Is wel goed zo, gewoon kloeke grepen en niks van dat moderne uitklap 'gedoe'.
En anders wordt het weer gewoon de zaag erin zetten en oer-Twingo's opofferen.

Zullen die er nog zijn met canvas dak? Denk dat je haast de auto's moet gaan confisqueren waarin zo'n dakje is ingebouwd. De raarste modellen hebben er eentje, zag er laatst nog één in het dak van een Golf II..

Maar wie gebruikt zijn auto, hoe klein hij ook is, alléén maar in en om de stad? Ik wil er ook mee op vakantie kunnen, voor de toeristische route niet afhankelijk zijn van laadmogelijkheden en kunnen kamperen bij elke camping municipal zonder laadpaal in plaats van aangewezen te zijn op vier- of vijfsterren helahola gezinscampings, bijvoorbeeld.
Als tweede auto, het OV en vliegtuig gebruiken of een auto huren voor een vakantie verder weg, genoeg mogelijkheden. Het is denk ik ook vooral de mindset dat je altijd een auto bij de hand moet hebben die "alles" kan.

Als ik niet om snelheid en bijzondere auto's had gemaald, dan had ik prima met een kleine elektrische auto af gekund. Met de trein naar Schiphol en dan naar een mooie bestemming vliegen, met optioneel daar een huurauto, geen probleem hoor. :)

Als tweede auto, het OV en vliegtuig gebruiken of een auto huren voor een vakantie verder weg, genoeg mogelijkheden. Het is denk ik ook vooral de mindset dat je altijd een auto bij de hand moet hebben die "alles" kan.

Als ik niet om snelheid en bijzondere auto's had gemaald, dan had ik prima met een kleine elektrische auto af gekund. Met de trein naar Schiphol en dan naar een mooie bestemming vliegen, met optioneel daar een huurauto, geen probleem hoor. :)
Ik blijf liever thuis dan dat ik een vliegtuig of trein in moet. Een vakantie begint voor mij met de reis en alles wat er onderweg te zien is, de drukte en stress op vliegvelden en stations horen daar niet bij en ik wil onderweg ook kunnen stoppen waar en wanneer ik wil. Misschien worden de laadmogelijkheden onderweg en op kleinere campings wel beter maar op dit moment lijkt dat nog toekomstmuziek.

Echt een heel leuke auto; helemaal van nu. Het lijkt wel een rijdend studiemodel. De auto heeft heel weinig opsmuk en de details die de auto heeft ogen leuk en origineel. Echt knappe, moderne interpretaties van de details die het origineel heeft. Die achterspoiler vind ik trouwens ook leuk. Bij de meeste moderne auto's lijkt de spoiler op het allerlaatst aan het ontwerp te zijn toegevoegd, maar hier is die mooi in het ontwerp geïntegreerd.

Maar waarom zou je dat doen? Als je een auto voor de deur hebt die "alles" kan, waarom zou je dan een ev kopen en vervolgens gaan zoeken naar andere mogelijkheden wat misschien niet nodig zou zijn als je nog je "oude" auto had?

Ik denk dat het vooral van je gebruik afhangt; ik sprak een tijdje geleden mensen die een nieuwe Hyundai Inster hadden gekocht. Ze hebben een dak vol zonnepanelen, kunnen hem op de oprit opladen, rijden 99% de regio en gaan altijd met het vliegtuig op vakantie. Helemaal prima natuurlijk.

Ik vrees alleen dat die doelgroep relatief klein is als je kijkt naar het aanbod kleine elektrische auto's, en er gaan er nog heel wat bij komen de komende jaren.

Ik vind hem beter gelukt dan de R4, die is in verhouding tot het origineel opvallend veel breder. Dat zijn de Twingo en R5 natuurlijk ook maar wat subtieler.

Zit er wat aandrijving en zo nog een echt verschil tussen 4, 5 en Twingo?

lXsLL5a.png

I6K5Ylp.png

44vsn2v.png

Niet eerder heeft Renault een elektrische auto in zo'n korte tijd ontwikkeld als deze Twingo. Het is dan ook het eerste model van wat Renault zijn Leap 100-programma noemt en dat betekent dat hij in honderd weken of minder is ontwikkeld. Voor die ontwikkeling heeft Renault hulp gehad uit China, maar niet van een Chinese autobouwer. Renaults eigen Ampere-afdeling heeft zich ermee bemoeid, evenals het Advanced China Development Center (ACDC). Dat is een Chinese ontwikkelingsafdeling van Renault. Niet geheel verrassend is de nieuwe Twingo een technisch mengelmoesje. Hij staat op hetzelfde AmpR Small-platform dat ook onder de Renault 4 en Renault 5 zit. Hij heeft een LFP-accu van CATL en is daarmee na de Dacia Spring het tweede product van Renault Group met een LFP-accu. De elektromotoren komen op hun beurt van her Chinese Shanghai e-Drive. Alle elektronica, software, multimedia en veiligheidssystemen zijn weer afkomstig van Renault Ampere. De vooras is overigens gelijk aan die van de R5 en R4. Achter heeft de Twingo in tegenstelling tot die auto's geen Multilink-ophanging, maar een afgeleide van de eenvoudigere achteras van de Captur.

Concreter: de Renault Twingo E-Tech Electric heeft altijd een 27,5-kWh accu en een 82 pk sterke elektromotor. Die combinatie is goed voor een bereik van 263 kilometer. In Nederland kan elke Twingo – ook de basisversie – met 11 kW AC-laden en met 50 kW DC-laden. Een sprintkanon is de zo'n 1.200 kilo zware EV niet, al is een 0-100-tijd van 12,1 seconden meer dan acceptabel. De topsnelheid is afgeregeld op 130 km/h. Ter vergelijking: de Dacia Spring heeft een 24,8-kWh accu, is 70 pk óf 100 pk sterk en schopt het tot een bereik van 225 kilometer. Snelladen kan met 40 kW. De Twingo moet enkel de 100 pk sterke variant van de Spring puur op het gebied van vermogen voor zich dulden.

Vind je dat allemaal te min? Dan moet je je EV-heil elders zoeken. Versies met een grotere accu of een sterkere elektromotor komen er niet.

De nieuwe Renault Twingo wordt in tegenstelling tot de Dacia Spring niet in China gebouwd, maar rolt later dit jaar van de band in Slovenië. Slim, dat scheelt natuurlijk een stevige importheffing. De eerste exemplaren komen begin volgend jaar naar Nederland. Een vanafprijs hebben we nog niet, al weten we dat de Twingo in thuisland Frankrijk voor minder dan €20.000 in de showroom komt te staan. Belangrijk daarbij: dat gaat om de basisversie die niet kan snelladen. In Nederland levert Renault de basisversie standaard met de elders optionele mogelijkheid te kunnen snelladen. Kijk dus niet gek op als de nieuwe Renault Twingo in Nederland een prijs krijgt die hoger ligt dan in Frankrijk.

Echt een leuk ding! Accu vind ik wel erg klein, onze Citigo heeft 37kWh bruto en dat vind ik al weinig. Maar wat een leuke auto is dit!

Ik had gehoopt dat de vierde kleur blauw was, maar het is dus zwart. Dat zal wel de kleur worden van 90% van alle nieuwe Twingo's in Nederland.

Hier de wielen op plaatjes die een iets beter beeld geven.

image229.png

Ik vind de auto en profil trouwens best veel weg hebben van de Opel Corsa E (de generatie, niet de EV) :D

Leuke daily als we van de diesel af moeten stappen.

Maar serieus, ik vind hem erg goed geslaagd. Ik wil de rode.

Terug
Bovenaan