Renault Twingo E-Tech | Vanaf € 20.900

Prachtige wagen. Jammer van die veel te kleine accu. Hopelijk komt er nog een "long range" versie.
Het gebrek aan een grotere accu inderdaad en dat de velgen van de concept het niet hebben gehaald op de productieversie, vind ik echt missers en onbegrijpelijk.
renault-elektrische-twingo-legend-6.webp

Renault-Twingo-E-Tech-electric-Absolute-Green-1.jpg

Het had de Twingo echt af gemaakt wat mij betreft, maar ik hoop natuurlijk nog steeds dat we hem veel zullen gaan zien. :)

Die wielen van de concept vind ik spuuglelijk dus blij met de wijziging. En tijdens de looptijd van deze Twingo zullen er vast nog wel andere kleuren beschikbaar komen.

Maar voor nu wil ik een groene, mijn vrouw een gele...

Die wielen van de concept vind ik spuuglelijk dus blij met de wijziging. En tijdens de looptijd van deze Twingo zullen er vast nog wel andere kleuren beschikbaar komen.

Maar voor nu wil ik een groene, mijn vrouw een gele...
Sowieso de groene, je ziet aan alles dat die kleur vanaf het begin hoort bij de nieuwe Twingo en de auto het beste uit laat komen. :)

In grote lijnen natuurlijk wel, maar bij dit soort dingen komt de detailfreak in mij naar boven. :p
Ik vind hem super geslaagd alleen had ik qua interieur iets meer op de old school Twingo gehoopt. Maar ik snap dat vanwege de kosten voor bijvoorbeeld de handgrepen, stuurwiel en knopjes de goedkopere oplossingen worden gezocht. Of dat ook voor de velgen geldt?

Ik vind hem super geslaagd alleen had ik qua interieur iets meer op de old school Twingo gehoopt. Maar ik snap dat vanwege de kosten voor bijvoorbeeld de handgrepen, stuurwiel en knopjes de goedkopere oplossingen worden gezocht. Of dat ook voor de velgen geldt?
Wieldoppen lijken me toch goedkoper dan velgen. Of heb ik dat mis? De vorige Scenic was bij de introductie zelfs nog leverbaar met (weliswaar 20 inch) wieldoppen.

Ik vind geen van beide type velgen op deze Twingo mooi eigenlijk. Ook die van de concept niet zo. Doe mij maar die "goedkope" wieldoppen links op de foto:
image229.png

Die tweede staat denk ik wel heel goed op een donkere kleur. Verder een geweldig leuke auto natuurlijk, alleen jammer van de kleine accu en beperkte actiradius. Ik vind deze beter geslaagd dan de R5 en veel beter dan de R4 (die is totaal uit proportie)

260 km actieradius is toch zat! Het is bijvoorbeeld niet zo dat wij veel kilometers maakten in een keer met de Aygo. Wekelijks misschien wel maar goed. Scheelt tanken met een Twingo. Die plug je gewoon in en dan zit die in de ochtend weer vol.

Is 260km realistisch? Onze Citigo is best zuinig, maar die geeft 's zomers 280km aan en 's winters kan dat wel eens 160km zijn. En dat met netto iets van 32kWh.
Ik weet niet of de 27 netto of bruto is, maar het is niet heel veel. Gelukkig kan ie snelladen!
Maar als ik die kofferbak zie denk ik: had in die bak er onder nog 10kWh aan accu's verstopt :)

Is 260km realistisch? Onze Citigo is best zuinig, maar die geeft 's zomers 280km aan en 's winters kan dat wel eens 160km zijn. En dat met netto iets van 32kWh.
Ik weet niet of de 27 netto of bruto is, maar het is niet heel veel. Gelukkig kan ie snelladen!
Maar als ik die kofferbak zie denk ik: had in die bak er onder nog 10kWh aan accu's verstopt :)
Naja das de vraag. Als ze slim zijn maken ze het niet te moeilijk om dat te halen. Die LFP van CATL kan goed ontladen dus dat scheelt ook al iets.

Ik rijd nu zelf normaal gesproken 100 tot 120 km per dag. Meer is niet meer leuk in ons drukke land.

Renault claimt een verbruik van slechts 10 kWh per 100 km, dan zou 260 km realistisch moeten zijn.

Dat is ook het voordeel van een kleine accu, de auto wordt niet zo zwaar en is daardoor relatief zuinig.

Verder vind ik de Twingo echt leuk. Ze hebben echt gif wel geleverd.

Wat een fantastisch tof ding weer zeg! De elektrische retro-modellen van Renault spreken mij ontzettend aan! Ik zou zelf niet in de markt zijn voor deze maar ken wel mensen die hier een prima auto aan zouden hebben.

Leuke auto. Jammer van de beperkte rijbereik maar dat is helaas typisch voor de huidige ev. Ik zou zelf voor de 16" wieldoppen gaan, zal waarschijnlijk wat meer rijbereik hebben dan met de 18"?

edit, blijkbaar zijn wieldoppen standaard op beide versies.

Laatst bewerkt:
Een verbruik van 10kwh is niet realistisch, of het moet enkel om kilometers in de stad gaan.
Gelet op het gewicht van de Twingo heb je inderdaad wel een punt dat het wel erg weinig is. Voor de aandrijving alleen al heb je rond de 11 a 12 kW nodig om 100 km/h te rijden. Dan kun je dus iets meer dan 200 km rijden met een volle accu op de snelweg.

Nadeel lijkt me dat de motorkap vast zit en kan alleen bij een dealer worden geopend.

Lijkt me niet makkelijk mocht er iets vervangen of gerepareerd moeten worden. Zeker langs de weg. Ben ook benieuwd of dat dopje voor ruitvloeistof met een sleutel afsluitbaar is?

Renault is echt goed bezig wat mij betreft met hun compacte EVs. Nu kijken hoe de introductie verloopt en dan zo'n superdeluxe uitvoering voor hippe stadsvogels als de Initiale voorheen was uitbrengen en voor de speelvogels een Gordini / RS; of een Alpine afgeleide.

Net mijn reactie verwijderd bij het zien van de jouwe. :ROFLMAO: Ik zou ook minimaal 1/43 willen hebben, maar meerdere schalen bij elkaar is ook wel leuk!

Laatst bewerkt:
Het is een heel leuke auto met, zo te zien, voldoende ruimte. Voor mijn dagelijks gebruik zou ik goed uit de voeten kunnen met de 263 km range. Ik had de Citygo met vergelijkbare ranche en heb dus ervaring met een dergelijk bereik. Als ik nu in de markt zou zijn zou ik deze zeker overwegen. Maar het duurt nog wel even voordat ik weer aan een andere auto toe ben. Heb de eerste versie van de Twingo gehad. Dat vond ik een leuke en bijzonder praktische auto. Deze lijkt daar wel op.

Bestaan er eigenlijk al EVs met 10kwh verbruik WLTP? Biezonder mocht Renault hier in slagen met een budget-model.
Aangezien de WLTP wordt gemeten bij zo'n lage gemiddelde snelheid, is het voor een kleine wagen (met een laag gewicht) makkelijker om in die buurt te komen.

Renault geeft een verbruik van 105Wh/km op. Volgens mij is dat de WLTP driving consumption, niet de officiële WLTP rated consumption, de WLTP rated consumption integreert ook de laadverliezen, de driving consumption is puur alleen het effectieve verbruik

Met 105Wh/km WLTP driving consumption zou de Clio wel bijna 10% zuiniger zijn dan het zuinigste voertuig dat je vandaag kan kopen (Tesla Model RWD - 115 Wh/km)
Er is één wagen met een WLTP driving efficiency van exact 100 Wh/km, en dat is een wagen die al lang niet meer te verkrijgen is: de Hyundai Ioniq...

Van zodra de Aptera effectief verkocht wordt (waarschijnlijk vanaf 2026), gaan we eensklaps een stevige duik naar beneden zien. Volgens de strengere Amerikaanse verbruikscyclus, zou dat voertuig minder dan 100Wh/mile gaan verbruiken, dus 60-65 Wh/km.

Geweldig trio, de Twingo, R4 en R5. Die zouden Europa kunnen overspoelen als ...

..... Legacy Auto in Europa tot 2030 NIET aan 107 eisen moet voldoen.
Dat heeft namelijk nogal wat gevolgen. Zie AC artikel.

Renault could cut prices of 4, 5, Twingo if EU's E-Car class approved
Decision on new affordable car category is set to be made next month

De wielen onder de rode vind ik opzich wel leuk. Stiekem leuker dan onder de gele. Die onder de groene is drie keer niks.

Leuk aaibaar ontwerp. Renault doe dat wel goed momenteel.

Schuin van voren vind ik de verhouding wat vreemd en zie ik er wat Modus in. En de achterste zijruit was zonder ronding denk ik mooier (beter aansluitend op de eerste generatie) geweest.

Of de accu te klein is? Veel mensen rijden relatief weinig en kunnen thuis of op het werk laden. Ik heb het met de e-208 ook altijd prima kunnen redden. Het is soms wat plannen en improviseren, maar dat weet je als je voor zo'n auto kiest. Meer is altijd fijner natiurlijk. Maar dat kost dan ook een stuk meer.

Volgend (lang) weekend is deze nieuwe Twingo in de Renault brandstore te R'dam te bewonderen, las ik net op de Renault website (ik wist niet eens dat hun in R'dam een heuse brandstore hebben).

(..)
exclusieve preview Renault Twingo

Maak als een van de eersten in Europa kennis met de nieuwe Renault Twingo! Van zaterdag 20 t/m maandag 22 december staat de nieuwe Renault Twingo exclusief in de rnlt© brandstore. Medio 2026 komt hij pas naar de showroom, maar jij kan hem nu al bewonderen. We verwelkomen je graag tussen 10:00 en 17:00 uur in de rnlt© brandstore in Rotterdam! (.)

Echt wel een leuk ding. Renault is lekker bezig. Nu nog die kwaliteit op orde krijgen. Ik weet niet wat de Twingo gaat kosten maar ik zie wel erg veel hard plastic wat er vrij krasgevoelig uitziet. Maar misschien valt het mee in de praktijk.

"Medio 2026 komt hij pas naar de showroom..." Dus Renault is er heel trots op dat ze de auto in minder dan 100 maanden hebben ontwikkeld, maar dan duurt het nog een maand of 8-10 voordat de auto geleverd gaat wordten. Jammer dit weer, is de laatste tijd bij Renault erg gebruikelijk om een auto te presenteren en dan vervolgens de leveringen maar te blijven uitstellen.

Anderzijds, je wil je personeel ook wel getraind hebben, alle licenties in orde hebben en wat voorraad opbouwen. Zo gek vind ik een maandje of 7 niet?

Echt wel een leuk ding. Renault is lekker bezig. Nu nog die kwaliteit op orde krijgen. Ik weet niet wat de Twingo gaat kosten maar ik zie wel erg veel hard plastic wat er vrij krasgevoelig uitziet. Maar misschien valt het mee in de praktijk.
Renault heeft de kwaliteit toch al best een behoorlijke tijd op orde? Ik lees vrij weinig problemen bij bestaande Renaults de laatste jaren. Wellicht op wat software-problemen na, maar daar hebben meer merken last van. Zelfs Toyota's hebben daar weleens problemen mee.

Ik vind de Twingo in ieder geval weer een ontzettend geslaagd ontwerp. Renault is echt ontzettend goed bezig de laatste jaren. Ik vind het wel jammer van het ontzettend beperkte rijbereik van hooguit 260 kilometer. Anders had ik 'm wellicht ook wel overwogen als opvolger van mijn Clio. Maar een Renault 5 is natuurlijk ook leuk.

Laatste testfase hoort daar ook gewoon bij.
Ik heb het idee dat het marketingaspect ook meespeelt: door tijdig (nou ja, vroeg) de modellen aan te kondigen, te teasen en te voor-presenteren hoop je dat mensen wat geduld hebben voor díe auto. En dus niet een auto hebben besteld van een ander merk waarvan wel bekend is dat deze op de markt is/komt.

Terug
Bovenaan