Renault Twingo E-Tech | Vanaf € 20.900

Franse prijzen: Twingo vanaf 19.450,-

In Frankrijk gaat de Twingo Evolution € 19.450,- kosten. Dat is zonder 3-fase lader die als optie voor € 500,- aangeboden wordt. Daarmee wordt de belofte dat de Twingo minder dan € 20k gaat kosten ingelost. In Frankrijk zijn er daarnaast nog behoorlijke bonussen voor EV's, waardoor een Fransman al voor € 14.720,- een Twingo kan rijden. Kijk, dan wordt het leuk.
De Twingo Techno is er in Frankrijk vanaf € 21.090,- (€ 16.320,- na aftrek van bonus)

Mooie auto. Op de website van renault staat dat de twingo op de snelweg een rijbereik heeft van ca 150km. Dat is niet veel, dat zal met koud weer wellicht nog minder zijn? Ik ben benieuwd naar de praktijk getallen want ik vind dat zelf wel erg mager.

Ziet er wel leuk uit, al zal ik zelf waarschijnlijk nooit zo'n auto met een dergelijk rijbereik kopen.

Mooie auto. Op de website van renault staat dat de twingo op de snelweg een rijbereik heeft van ca 150km. Dat is niet veel, dat zal met koud weer wellicht nog minder zijn? Ik ben benieuwd naar de praktijk getallen want ik vind dat zelf wel erg mager.
Vind ik zelf ook en ben ik ook zeker met je eens, maar de Twingo en zijn concurrenten zijn vanaf het begin dat ze voor het eerst op de markt zijn gekomen (voor de Twingo was dat jaren ‘90) bedoeld als stadsauto. Met dat in gedachten lijkt het me een prima bereik.

Vind ik zelf ook en ben ik ook zeker met je eens, maar de Twingo en zijn concurrenten zijn vanaf het begin dat ze voor het eerst op de markt zijn gekomen (voor de Twingo was dat jaren ‘90) bedoeld als stadsauto. Met dat in gedachten lijkt het me een prima bereik.
Met die gedachte hadden ze er ook een 10-15 liter tank in kunnen doen maar over het algemeen zit er normaal ca. een 35 liter tank in. Dan rij je zo 500km en kun je er ook normaal mee op vakantie en dat doen mensen dus ook.

Op de snelweg elke 130km gaan laden (met marge om ook naar een laadpaal te rijden) wordt wel erg frustrerend lijkt me.

We gaan het vanzelf zien aan de verkopen wat mensen er van vinden. Ben benieuwd.

Spijt hierin een kleine benzinemotor en je hebt een verkoopsucces!!
elektrisch zijn er nog veel te veel mensen, waaronder ikzelf, die dat liever niet kopen....

Stop hier een benzinemotor in, en het word gegarandeerd geen succes al dan niet de mogelijke boetes voor autofabrikanten ivm uitstoot.
Wat denk je waarom we geen upjes meer hebben, geen citigo, geen Mii, geen peugeot 108, geen C1. geen opel karl, geen ford ka meer zijn in de europeze automarkt?

Juist in de stad is een EV de meest logische keuze, lekker automaat, super stil, vlot , soepel. Langere afstanden worden doorgaans toch niet met zo'n compacte auto gemaakt. Als EV met deze prijsstelling word het een gegarandeerd succes.

Leuk ding maar qua specs overtroeft ie onze zes jaar oude Citigo niet. Dat valt me wel wat tegen.

dat viel mij ook al op, het is allemaal prima, maar ook niet meer dan dat.

Leuk ding maar qua specs overtroeft ie onze zes jaar oude Citigo niet. Dat valt me wel wat tegen.
Dat valt mij ook het meeste tegen van de nieuwe Twingo. Moet ook eigenlijk met een grotere accu verkocht gaan worden om het echt een succes te laten worden denk ik. En hij lijkt ook niet zo efficiënt te zijn als eerder werd beloofd.

Laatst bewerkt:
Ziet er wel leuk uit, al zal ik zelf waarschijnlijk nooit zo'n auto met een dergelijk rijbereik kopen.
Hoeveel autos worden enkel gebruikt voor boodschappen of de koters naar school te brengen? Dus max 5-10km per dag max?

Waar ik woon zijn vrijwel geen laadplekken, dus daar zullen nog niet alle mensen een ev willen hebben. Maar als je dan thuis kan laden is een dergelijk wagentje voor stadswerk toch voldoende?

En dan in het weekeinde voor die ene leuke rit van 40km de v12 aanslingeren

Spijt hierin een kleine benzinemotor en je hebt een verkoopsucces!!
elektrisch zijn er nog veel te veel mensen, waaronder ikzelf, die dat liever niet kopen....

Mee eens. En als er geen regelgeving zou zijn, zou dat helemaal kloppen. Nu zal het inderdaad geen groot succes worden.

Als je 20000-25000 euro voor een auto gaat uitgeven, wil je ook een auto die je gewoon in alle situaties zorgeloos kunt gebruiken. En als je alleen maar rondjes in en om de stad rijdt, dan kun je voor een derde van het geld een prima gebruikte Clio of Corsa kopen.

Andere beperking is dat je met dit soort auto's eigenlijk de mogelijkheid moet hebben om thuis te laden wil je de auto nog een beetje praktisch kunnen gebruiken.

Hoeveel autos worden enkel gebruikt voor boodschappen of de koters naar school te brengen? Dus max 5-10km per dag max?
Teveel. Maar nu er economisch mindere tijden aankomen houdt dat waarschijnlijk vanzelf wel op. Een auto die je enkel voor deze doeleinden gebruikt, heb je niet nodig.

Teveel. Maar nu er economisch mindere tijden aankomen houdt dat waarschijnlijk vanzelf wel op. Een auto die je enkel voor deze doeleinden gebruikt, heb je niet nodig.
wat een onzin weer, wellicht in jouw nederlandse geval niet, maar in heel veel gevallen dus gewoon wel.

Wij hebben hier 2 auto's. Met de Volvo wordt 8-10k km per jaar gereden, met de Mini 5-7k km per jaar. We wonen afgelegen, OV is hier niet top. We kunnen het betalen, dus 2 auto's Een Twingo zou hier prima voldoen qua range. We proberen ook wat te fietsen, helaas kan dat qua gezondheid niet altijd.

wat een onzin weer, wellicht in jouw nederlandse geval niet, maar in heel veel gevallen dus gewoon wel.
Nee, een auto enkel om ritjes in je stad of dorp van 5-10km mee te maken, dát is onzin.

Als dat je uitgangspunt is om een auto voor aan te schaffen of te leasen, ben je niet helemaal rationeel bezig. Om daarvoor een elektrische te kiezen maakt het wel net iets minder idioot, dat dan weer wel.

Uitzondering is natuurlijk mensen die slecht ter been zijn, daar kan ik in komen.

Maar ik denk dat in praktijk mensen altijd meer met een auto willen dan enkel die boodschappen. Ook de familiebezoekjes, uitwedstrijden, etc., wat verder weg, die moeten ook met zo'n auto kunnen. En dat zijn afstanden die je ook gewoon moet kunnen rijden zonder om de haverklap te moeten snelladen. Niet de gemiddelde rit, maar de mediaan, qua reisafstand, zou je uitgangspunt moeten zijn denk ik.

Voor veel mensen is de mediaan <50km. In jouw verhaal is denk ik de modus passender. Ook dat zal bij veel mensen voor een 2e auto <50km zijn. Sterker nog, denk zelfs voor een 1e auto.

Daarnaast is 20k voor genoeg mensen ook gewoon geen gek bedrag.. als je kijkt naar de TCO over 10 jaar tov een auto van 10k heb je het over kleingeld per maand.

Nee, een auto enkel om ritjes in je stad of dorp van 5-10km mee te maken, dát is onzin.

Als dat je uitgangspunt is om een auto voor aan te schaffen of te leasen, ben je niet helemaal rationeel bezig. Om daarvoor een elektrische te kiezen maakt het wel net iets minder idioot, dat dan weer wel.

Uitzondering is natuurlijk mensen die slecht ter been zijn, daar kan ik in komen.

Maar ik denk dat in praktijk mensen altijd meer met een auto willen dan enkel die boodschappen. Ook de familiebezoekjes, uitwedstrijden, etc., wat verder weg, die moeten ook met zo'n auto kunnen. En dat zijn afstanden die je ook gewoon moet kunnen rijden zonder om de haverklap te moeten snelladen. Niet de gemiddelde rit, maar de mediaan, qua reisafstand, zou je uitgangspunt moeten zijn denk ik.

Want de gemiddelde mens staat erom bekend altijd rationele (financiële) keuzes te maken?

Ik denk dat er in jouw uitgavenpatroon vast ook e.e.a. te vinden is waar de gemiddelde persoon zijn vraagtekens bij heeft. Maar who cares? Leef en laat leven.

Er zijn genoeg redenen/scenario’s denkbaar waarom iemand een auto aanschaft voor dergelijke ritten. Of simpelweg gemak omdat ze het (nu nog) kunnen betalen. Wie ben jij dan om dat voor een ander te bepalen? En voor de goede orde; ik behoor niet tot deze doelgroep v.w.b. kilometrage.

@S J 1001 De modus is wellicht betekenisvoller in dezen.

@ZXRY Ik heb niet de illusie iets te bepalen voor een ander. Maar ik mag er wel wat van vinden. Ik maak soms ook korte ritjes, er kunnen diverse redenen zijn waarom dat nodig is. Maar dat is wat anders dan louter voor dat doeleinde een auto aan te schaffen die enkel daarvoor geschikt is. "Ik kies een auto die bijna niks kan, zodat ik er lekker bijna niks mee kan gaan doen".

Ik denk dus dat de doelgroep die 21k of meer uitgeeft aan een auto om daar vervolgens ritjes van 5km mee te maken, vrij beperkt is. En dat voor veel geïnteresseerden die range uit praktische overwegingen toch echt ongeschikt is.

Elektrisch geeft je veel te veel beperkingen. Je kan je wagen dan wel 90% gebruiken voor korte afstanden, maar wat doe je dan met die andere 10% dat je 'ver' wil rijden? En laadpalen? Echt nog steeds op veel plaatsen een probleem. Nee, voor mij hoeft het niet. En ik geloof nooit dat men de verbrandingsmotor zomaar gaat opgeven. BMW komt er al van terug en ook Mercedes gaat er mee verder dacht ik (in de nieuwe CLA in ieder geval).

Elektrisch geeft je veel te veel beperkingen. Je kan je wagen dan wel 90% gebruiken voor korte afstanden, maar wat doe je dan met die andere 10% dat je 'ver' wil rijden? En laadpalen? Echt nog steeds op veel plaatsen een probleem. Nee, voor mij hoeft het niet. En ik geloof nooit dat men de verbrandingsmotor zomaar gaat opgeven. BMW komt er al van terug en ook Mercedes gaat er mee verder dacht ik (in de nieuwe CLA in ieder geval).

Heb een egolf gehad en die deed zo een 160-210km aan range. Hele land mee doorgereden. Kan prima, ook langere afstanden (retourtje Brussel bijv).

Waar ik woon zijn vrijwel geen laadplekken, dus daar zullen nog niet alle mensen een ev willen hebben. Maar als je dan thuis kan laden is een dergelijk wagentje voor stadswerk toch voldoende?

En dan in het weekeinde voor die ene leuke rit van 40km de v12 aanslingeren
Voor sommige mensen zal het voldoende zijn, voor mij persoonlijk niet, in het weekend maak ik zomers als er evenementen zijn waar ik naar toe ga een langere rit, en dan is zo'n actieradius niet voldoende, als het een beetje kan blijf ik zolang mogelijk in een benzineauto rijden, al zijn er natuurlijk ook EV's met wel voldoende actieradius, maar EV rijden spreekt mij niet echt aan, ondanks dat ik vorig jaar een proefrit in een elektrische auto heb gemaakt.

Een laadpaal vinden is echt geen probleem hoor.
Ik snap niet waarom mensen nog nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor kopen.

Leuk als je een dak met zonnepanelen hebt, thuis kunt laden, een auto hebt met fatsoenlijke range en je het op vakantie geen probleem vindt vaak te moeten laden of nooit met de auto op vakantie gaat; dan kan ik me best voorstellen dat je een EV koopt en zal het zeker in de kosten schelen. Hoewel je ook investeren moet in zonnepanelen en een laadpaal natuurlijk.

Ik heb me er niet echt in verdiept, maar volgens mij is laden onderweg of bij een openbare laadbaal niet veel goedkoper dan tanken en het is meer gedoe. Het hangt echt van je persoonlijke situatie af en in hoeverre je bereid bent/het leuk vind je aan te passen. Ik vind deze opmerking dus wel wat kort door de bocht.

Meer gedoe? Och, totaal niet. Ff pasje tegen de laadpaal, ding aansluiten, beentje strekken + koppie koffie en weer door. Zelfs hier in de VS heb ik - zonder eigen laadpaal, gewoon op doorreis - ongeveer 2000km in een week afgelegd en dat in een Niro. In Europa is het echt goed te doen, zeker als je ziet wat je er voor terugkrijgt (schonere lucht, meer rijcomfort, minder onderhoud, geen gedoe met 'koude motor').
Die bedrijven, @MariaVanDamme f2489163, komen er op terug omdat we zwalkend populistisch EU-beleid hebben, niet omdat ze opeens weer geloven in brandstofmotoren.

Ik wil zelf tijdens een roadtrip bepalen op welke locatie ik wat ga drinken en wanneer ik een pauze neem, dat hoeft de auto niet voor mij te bepalen. Je bent voor je lol op vakantie, niet om van laadpaal naar laadpaal te rijden op vage industrieterreinen.

En als je thuis afhankelijk bent van openbare laadpalen, is het maar hopen dat de dichtstbijzijnde laadpaal beschikbaar is op het moment dat jij wilt/moet laden en zodra de auto vol is, zul je er weer heen moeten om je auto te verplaatsen. En die dichtstbijzijnde laadpaal kan natuurlijk ook twee straten verderop zijn. En laden moet je een stuk vaker dan tanken wat je zo even onderweg naar huis kunt doen. En dan geen gedoe met verplicht beentjes strekken en kopjes koffie drinken.

Dus ja, alles kan natuurlijk en er zullen mensen zijn die dit geen gedoe vinden (wat natuurlijk helemaal prima is), maar ook genoeg mensen die dat wel vinden. De komende tientallen jaren zal het toch een mix blijven van brandstof en elektriciteit (wat ook prima is). Het hangt af van hoe snel de laad- en accutechniek zich gaat ontwikkelen, waarschijnlijk nog meer dan beleid van overheden.

Als ex-anti-EV rijd al een jaar of drie met een EV - zolang je niet de ervaring hebt om er dagelijks mee te rijden is het m.i. lastig om daar echt een oordeel over te vellen.

Een Twingo met kleine batterij zal gekocht worden door mensen die nu een A segmenter rijden, die benzineauto’s kwamen het land nooit uit en amper het dorp - waarom moet een EV A segmenter dat wel doen/kunnen?

Als je op vakantie gaat met een EV kun je met 400km range echt meer dan zat laadplekken vinden.

Nogmaals.. eerst ervaren, dan oordelen. Is allemaal zo dramatisch niet.

Ik oordeel niet volgens mij. In een eerdere post heb ik al aangegeven dat ik me best kan voorstellen dat je een EV neemt als je aan bepaalde eisen voldoet. Als je aan (1 van die) eisen niet voldoet, noem ik een paar praktische dingen waar je tegenaan kunt lopen.

Of iemand dat bezwaarlijk vindt, moet hij/zij dan weer voor zichzelf uitmaken, daar ga ik niet over oordelen. Maar inderdaad, ik rijd geen EV, dus als ik onwaarheden verkondig, corrigeer me gerust.

wij hebben de vorige generatie Twingo EV gehad die 'slechts' 190km WLTP had. we gebruikten hem als 2e auto. Mijn vrouw voor woon werk verkeer (12km heen, 12km terug) verder ritjes naar zwemles 2x in de week een dorp verderop, boodschappen, ik ging er wel eens mee naar de bouwmarkt of naar mijn ouders. Echt helemaal top. juist door de kleine accu had je een laag gewicht en dus nu ook weinig wegenbelasting. Meestal stond hij 1 á 2x per week aan de lader hier thuis . even stekker er in en klaar, minder dan 2 uurtjes zat hij weer vol en kon hij weer een weekje.

Heel enkel maakte we er langere rit mee als de BMW ook van huis was, dan is het 120km rijden, daar even aan de laadpaal publiek laden) en weer 120km terug. maar als 2e auto kwam dat niet zo vaak voor, maar zelfs dat is geen enkel probleem als je die ritjes niet dagelijks maakt.

Ik ken met precies het zelfde gebruik ook iemand met een E-up, daar zou zo'n twingo EV ook prima passen.

Zeker als je als wens een automaat hebt, dan krijg je bij veel benzine gestookte A-segment gebakjes zo'n gerobotiseerde handbak, dan is zo'n kleine EV echt dikke prima.

Nee zo'n twingo EV is niet voor iedereen geschikt, maar voor veel mensen toch wel de perfecte 2e auto, zeker als je zelf thuis kunt laden

Slimme keuze om snelladen standaard te maken op de Nederlandse uitvoeringen. Want dat maakt m veel breder inzetbaar. Een collega ging met zn eGolf naar Noorwegen. Dat vind ik zelf iets te ambitieus maar binnen de landsgrenzen voldoet het prima.

Grappige auto. Niet iets waar ik zelf naar op zoek ben, maar leuk om tegen te komen. Met het succes van de Renault 5 kan dit ook een populair model gaan worden.

Plaatje dan maar bij de gekentekende Twingo's? ;-)

UwHHYdo.jpeg

Op de foto tonen ze beter dan in het echt vind ik.
Mooi dat er weer een betaalbare EV bij is, jammer dat het weer zo’n sneu retro model is. Maar daar sta ik redelijk alleen in geloof ik.

Ik moet hem ook nog even in het echt gaan zien.
Mijn ouders, nu voorzien van Captur II van 2025 en Twingo II van 2013 overwegen een thuisaccu, tot ik met de Twingo EV op de proppen kwam die ook V2G ondersteund. Voor 6k meer dan de op het oog zijnde thuisaccu heb je een rijdende thuisaccu. Even los van het feit of V2G inmiddels goed werkt en meer van dergelijke details.

Terug
Bovenaan