Renault Zoe (facelift @ pag. 8)

Renault15.17 zei:
Snelladen heeft inderdaad een negatief effect op de accu's. Bij Renault weten ze dat en je betaald daar dan ook voor. Voor elke laadbeurt aan een 43 kW paal, wordt € 2,- extra in rekening gebracht.

En wat kost het dan om je accu vol te laden?

Dat hangt af van je laadpas / laadabonnement. Stel dat je accu voor 90% leeg is, dan kan je 20 kWh laden. Gangbare tarieven op de laadpassen varieren van ca. € 0,20 tot € 0,29 / kWh. Als w rekenen met € 0,25, dan betaal je dus € 2,- + € 5,-. En daarmee kan je dan weer 100-150 km mee rijden.

Renault15.17 zei:
Dat hangt af van je laadpas / laadabonnement. Stel dat je accu voor 90% leeg is, dan kan je 20 kWh laden. Gangbare tarieven op de laadpassen varieren van ca. € 0,20 tot € 0,29 / kWh. Als w rekenen met € 0,25, dan betaal je dus € 2,- + € 5,-. En daarmee kan je dan weer 100-150 km mee rijden.

Wat dus inderdaad exact vergelijkbaar is met LPG.

Renault15.17 zei:
Snelladen heeft inderdaad een negatief effect op de accu's. Bij Renault weten ze dat en je betaald daar dan ook voor. Voor elke laadbeurt aan een 43 kW paal, wordt € 2,- extra in rekening gebracht.

Door wie worden die 2 euro in rekening gebracht, door Renault?

Ik heb net via de fansite het bericht gelezen over rondje Nederland. Om te beginnen vind ik de zoe' een absoluut geslaagd model. Ziet er leuk uit, maar je moet toch nog ook vaak met dichtgeknepen billen rijden of je het volgende laadpunt wel haalt. En vooral moet je tijd en geduld hebben.

Ik denk dat jullie pioniers de weg gaan plaveien voor de volgers. Ik verwacht dat de infrastructuur aanzienlijk verbeterd in de komende 3 jaar. Ik zal met interesse jullie belevenissen blijven volgen. Veel rijplezier toegewenst.

Renault15.17 zei:

De kosten zijn voor mij nog niet het meest interessant maar meer hoe ver je komt. Vandaag bij de Renault dealer geweest en de verkoper gaf doodleuk aan dat je in de winter nog geen 100 km ver komt. Mijn vrouw schrok zich kapot. Zij kan namelijk niet opladen op het werk en er zijn in heel Vinkeveen NUL publieke oplaadpalen!!! Zijn er mensen die hun ervaringen kunnen delen met de reikwijdte in de winterdagen?

Praktijkervaringen van het rijbereik in de winter zijn er in Nederland nog niet. Want de Zoe's worden pas sinds mei jl. uitgeleverd. Maar gezien de ervaringen van Ampera / prius plugin rijders van vorige winter, halveert het rijbereik op de accu zo ongeveer als de temperaturen onder 0°C zakken. Mijn record van deze zomer is net boven de 180 km, maar over het algemeen haal ik nu tegen de 150 km. Mijn vrouw rijdt meer snelweg en komt uit op ca. 130 km. In het slechtste geval kunnen wij in de winter dus maar 70-80 km op een acculading rijden.

https://www.duurzaamnieuws.nl/elektrische-taxis-rijden-1-miljoen-kilometer-in-amsterdam/

Bij de Nissan Leaf blijkt het snelladen geen probleem. Met de Zoé is er nog niet zoveel te snelladen, hoe is het met de uitrol van die snelladers? Maar misschien valt het met de Zoé ook mee. Zag dat er in september meer Zoé's dan leafs zijn verkocht.

Renault15.17 zei:
Praktijkervaringen van het rijbereik in de winter zijn er in Nederland nog niet. Want de Zoe's worden pas sinds mei jl. uitgeleverd. Maar gezien de ervaringen van Ampera / prius plugin rijders van vorige winter, halveert het rijbereik op de accu zo ongeveer als de temperaturen onder 0°C zakken. Mijn record van deze zomer is net boven de 180 km, maar over het algemeen haal ik nu tegen de 150 km. Mijn vrouw rijdt meer snelweg en komt uit op ca. 130 km. In het slechtste geval kunnen wij in de winter dus maar 70-80 km op een acculading rijden.

Wat is het minimum bereik wat jullie nodig hebben? Wat als dat niet gehaald wordt? Is er dan een back-up? Hoe dan ook, ik blijf jullie belevenissen met interesse volgen. (y)

Kijk eens op de vele sites die alle oplaadpalen in Nederland weergeven (bijv. https://www.oplaadpalen.nl/ of chargemap.com). Er zijn er volgens mij al zo'n 4.000. Dat wil zeggen dat je altijd wel binnen een 15-20 km bij een laadpaal bent. Helaas zijn dat nog niet allemaal "snelle" laadpalen, maar ook dat wordt steeds beter.

Gisteren zijn er aan de A2 bij "De Lucht" bij Zaltbommel bijvoorbeeld weer 2 22 kW laadpalen geopend. Dat is semi-snelladen voor de Zoe. In ca. 1 uur is de accu dan weer vol.
https://www.bommelerwaardgids.nl/nieuws/officiele-opening-van-het-e-laadpunt-bij-de-lucht-975/

Als het goed is ga ik morgen een ochtendje Zoé rijden.
Ben erg benieuwd hoe dat rijdt, zo'n elektrische auto.

Vanochtend een uurtje of drie gereden met de Renault Zoé.
De ervaringen zijn overwegend positief, moet ik zeggen. Een korte impressie:

Het rijden is echt een bijzondere ervaring. Op het moment dat je gas geeft, wordt de auto geruisloos in beweging gezet. Je hoort een heel lichte fluittoon en naarmate je sneller gaat komt er wat windgeruis bij. Ik moet zeggen dat ik het erg comfortabel vond. Geen trillingen en geluiden meer van een verbrandingsmotor. Een beetje gas geven is voldoende om de auto snel op de 50 km/h te hebben. Sterker nog, meestal vlieg je er zo overheen. Omdat de auto zo’n ongelofelijk relaxt gevoel geeft, heb je niet direct het gevoel dat je zo hard gaat. Dat is echter wel zo.
Onbedoeld rijd je veel sneller. Dit heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat de snelheid niet is te bepalen door het luisteren naar de motor. Een andere factor die meewerkt aan het relaxte gevoel is natuurlijk het feit dat je niet hoeft te schakelen. Vooral in de stad vond ik dat erg prettig.
Ik heb vooral geprobeerd zuinig te rijden. Toch heb ik hem ook een paar keer flink op de staart getrapt en dan vlieg je, nog steeds zonder geluid, echt met een rotgang vooruit. Je laat al het verkeer compleet achter je. In een auto met verbrandingsmotor is dat natuurlijk al speciaal, maar om zoiets geruisloos te doen is natuurlijk helemaal een aparte ervaring.
Het bochten maken gaat ook goed met de Zoé. Het sturen gaat erg licht en dat vind ik wel comfortabel. De auto helt, ondanks z’n redelijk forse gewicht, nauwelijks over. Keerzijde daarvan is dat ik het veercomfort niet echt geweldig vind. Op klinkerstraatjes die niet lekker vlak zijn, vind ik de auto te hard en te hobbelig. Op asfalt is het echter erg goed te doen en is de auto ruim voldoende comfortabel.

Dan het interieur:
De stilte heb ik al genoemd. De stoelen zitten goed. Nergens last van gehad. Wel bieden ze niet zoveel zijdelingse steun, zodat je je al snel een beetje schrap moet zetten tijdens snelle bochten. Nu moet ik er bijzeggen dat de auto daar niet voor is bedoeld. De auto rijdt het fijnst op het moment dat je hem rustig bestuurt en rustig optrekt. Dan is het echt een rustgevende auto tussen al dat lawaaiige en haastige verkeer. Ik keek overigens wel tegen de binnenspiegel aan, dat was niet ideaal. Voor de rest heeft de Zoé een gezellig interieur waar je prima kan zitten.

Het dashboard is van hard kunststof, maar dat maakt me niet zoveel uit. Het zat allemaal goed in elkaar geschroefd en voelde stevig aan. Prima dus! Een nadeel vond ik het crème-kleurige dashboard dat hinderlijk reflecteerde in de voorruit. Het R-link navigatie en radio systeem werkte erg goed. Een prettig apparaat. Over de ruimte kan ik kort zijn: die is gewoon prima voor een auto van dit formaat.

In de stad doe je overduidelijk het langst met je stroom. Op de snelweg zie je de meter snel zakken. Geen probleem, maar wel iets om rekening mee te houden.
Iets dat ik niet begreep was het snelweg rijden. Op het moment dat je netjes accelereert, gaat ‘ie op het moment niet harder. Wanneer je het gaspedaal vervolgens in de kick down trapt, gaat hij weer als de brandweer en zit je zo op 140 km/h (te snel dus). Als je het gaspedaal vervolgens weer wat minder diep intrapt, tot net voor de kick-down, zie ik de snelheid zakken tot 95. En dat is weer te langzaam, dus moet je toch weer door de weerstand trappen om extra snelheid te winnen met als resultaat dat je weer te hard reed. Ik was dus steeds aan het jojoën. Misschien een onduidelijke beschrijving, maar ik zal wel iets fout hebben gedaan. Geen nadeel, want de kans is aanwezig dat ik iets niet snapte, maar vreemd vond ik het wel. Bovenstaande is nog steeds van kracht, ware het niet dat het genuanceerd is door forummer Renault15.17 in zijn bericht op 7 oktober 22.18 u.:
Renault15.17 zei:
Even over je "snelwegprobleem". Daar had een instructie door de verkoper van Munsterhuis wel even op zijn plaats geweest. Als je bij de Zoe de "eco-stand" inschakelt, krijg je minder vermogen, de verwarming / airco wordt teruggeschroefd en.. de maximum snelheid wordt begrensd op 95 km/u. En dat is wat jij ervaren hebt. Met de "kick-down" functie kun je die 95 km/u overrulen, maar zolang de eco-stand is ingeschakeld, val je daarna weer terug naar 95 km/u.
Ik had dus gewoon de eco-stand moeten uitschakelen en dan was alles normaal geweest.

Kort gezegd: een prettige auto met een paar puntjes die ik minder vind.
- Het snelweg rijden dat mij niet echt goed lukte (kan aan mij liggen)
- Het in de voorruit reflecterende dashboard
- De lage binnenspiegel

Daar stond echter het comfort tegenover. Want wat een prettige aandrijflijn heeft de Zoé.
Kort gezegd: Als ik de auto in twee woorden zou beschrijven gebruikte ik de woorden ‘stil’ en ‘moeiteloos’. Het woord ‘stil’ hoef ik niet uit te leggen. Het woord ‘moeiteloos’ slaat op de moeiteloze acceleratie, het lichte sturen zonder moeite, het niet schakelen, de ideale achteruitrijcamera. Je zult het zelf moeten ervaren om te begrijpen hoe lui de auto je maakt.
Een erg prettige auto dus. Zou ik er één kopen?
Voor het comfort zeker. De Zoé is gewoon een erg prettige auto. Ik ben echter bang dat ik me ga irriteren aan dat steeds zakkende accuniveau en het feit dat ik hem steeds moet opladen. Daar kan ik echter weinig over zeggen en voor info hierover moet je bij de mensen zijn die er meer mee rijden.

Wel moet ik zeggen dat het elektrisch rijden me erg goed bevallen is en ik het erg leuk en prettig vond. Ik was bang dat ik het geluid van de brandstofmotor zou missen, maar niets is minder waar. Ik zie de toekomst van het elektrisch rijden met vertrouwen tegemoet.
Toen ik op de terugweg weer in de auto met benzinemotor stapte, had ik het gevoel weer wat terug te gaan in de tijd. En dat terwijl ik op de heenweg nog zo gehecht was aan die brommende benzinemotor.
Voor mij is het duidelijk. Op het moment dat de actieradius van de elektrische auto groter wordt en/of er meer supercharge stations worden neergezet, kun je mij prima in een elektrische auto laten rijden. Het smaakt naar meer.

Tenslotte ben ik nog dank verschuldigd aan Autobedrijf Munsterhuis te Hengelo voor het mogelijk maken van de testrit. Hartelijk dank voor de vriendelijke service! (y)

Mooie samenvatting van je rit.
En deze moet ik er toch even uitlichten...
Toen ik op de terugweg weer in de auto met benzinemotor stapte, had ik het gevoel weer wat terug te gaan in de tijd.

Ik ben een behoorlijke petrolhead, maar nadat ik 1,5 week terug een blokkie om met de Model S ben geweest kwam ook bij mij het besef. "EV rijden is zo verkeerd nog niet". Ok, het is een hele andere categorie auto vs een Zoé. De Zoé bood mij in het kleine rondje dat ik er mee reed enige maanden terug nog niet het plezier, maar wel het toekomstgevoel.
Kijken we vijf of tien jaar verder dan zie ik het zelfs wel zitten. Zijn het de wilde haren die plaats maken voor grijze? Misschien, maar de quote die ik op Twitter tegenkwam het weekend zegt ook alles: "De enige manier om mensen te overtuigen, is door men de kans te geven het te beleven."

Daar zit denk ik een grote kern van waarheid in. Ik had er 0,0 mee, maar inmiddels denk ik. Het is zo verkeerd nog niet!

Bedankt voor de leuke reacties.(y)

Die quote van Adinsx klopt helemaal. Om mensen te overtuigen van de kwaliteiten van een elektrische auto moet je ze er in laten rijden.
Dat werkte bij Adinsx en dat werkte bij mij.

Voor het dagelijks verkeer, mits dat niet een te lange afstand is natuurlijk, vind ik het gewoonweg een ideale auto.

Het is niet de bedoeling dat ik vanaf nu door het leven ga als de EV-reclameman, maar ik kan het toch niet nalaten mijn gedachten die ik voor een stoplicht had te delen:

Voor mij stond een Accord met een rokende en trillende uitlaat. Normaal sta je er niets eens bij stil, maar vandaag viel het me op hoe ouderwets dat principe eigenlijk is vergeleken met die elektrische techniek. Geen getril en geen lawaai. Als de elektrische opkomst flink doorzet, heb je kans dat auto's in de toekomst helemaal geen uitlaat meer hebben.

Bentley Arnage zei:
Vanochtend een uurtje of drie gereden met de Renault Zoé.
De ervaringen zijn overwegend positief, moet ik zeggen. Een korte impressie:

Het bochten maken gaat ook goed met de Zoé. Het sturen gaat erg licht en dat vind ik wel comfortabel. De auto helt, ondanks z’n redelijk forse gewicht, nauwelijks over. Keerzijde daarvan is dat ik het veercomfort niet echt geweldig vind. Op klinkerstraatjes die niet lekker vlak zijn, vind ik de auto te hard en te hobbelig. Op asfalt is het echter erg goed te doen en is de auto ruim voldoende comfortabel.

Tenslotte ben ik nog dank verschuldigd aan Autobedrijf Munsterhuis te Hengelo voor het mogelijk maken van de testrit. Hartelijk dank voor de vriendelijke service! (y)

Dat lijkt me ook niet zo heel vreemd. De Zoë is, net als de Leaf, meteen vanaf nul als EV ontworpen en ontwikkeld. Het accupakket zit dus niet 'ergens' in de auto, maar netjes laag in de vloer verwerkt. Het zwaartepunt is de lekker laag en dus, logisch, helt de auto minder tot niet. Maar positieve review. Ik zat voor ons werk al eens te denken aan een Kangoo ZE, maar mijn, toenmalige, directeur wilde er niet aan. Hij zag/ziet de EV als concurrentie voor onze branche omdat er minder delen in zitten. Onderhoudsbeurtjes met olie, bougies, filters etc... da's dus niet meer nodig.

Dat klopt. Dat merkte je ook wel op de achterbank. Je zit daar een beetje met opgetrokken benen die niet ondersteund worden. Dat komt omdat de bank redelijk dicht boven de hoge vloer staat.

Duidelijke review Bentley Arnage. En ik kan me er, na bijna 6000 Zoe kilometers, helemaal in herkennen. Het rijden is echt een andere ervaring.

Even over je "snelwegprobleem". Daar had een instructie door de verkoper van Munsterhuis wel even op zijn plaats geweest. Als je bij de Zoe de "eco-stand" inschakelt, krijg je minder vermogen, de verwarming / airco wordt teruggeschroefd en.. de maximum snelheid wordt begrensd op 95 km/u. En dat is wat jij ervaren hebt. Met de "kick-down" functie kun je die 95 km/u overrulen, maar zolang de eco-stand is ingeschakeld, val je daarna weer terug naar 95 km/u.

Zonder de eco-stand kun je elke gewenste snelheid tot 135 km/u rijden, ook op de cruise control.

Maar heb je dan de gehele rit in de eco-stand gemaakt? Dan heb je tijdens de acceleratie ook niet het volle vermogen/koppel tot je beschikking gehad. Met andere woorden, dan komt de Zoe nog aanmerkelijk sneller van zijn plek.

@ Renault15.17

Bedankt voor je aanvulling, dat verklaart een heleboel.
Ja, de hele rit is in de eco-stand gemaakt. Ik wist niet dat dat zoveel verschil maakte in het rijgedrag. Ik dacht dat het enkel invloed had op de airco/ventilator/kachel en niet op de electromotor.

Ik was nu al onder de indruk. Kan je nagaan hoe dat was geweest als de eco-stand uitstond...:D

Ik zal dat stukje even uit de tekst halen, aangezien het dus geen minpunt is.... (y)

Wat is het verschil rijbereik in eco stand en in normaal stand?

Mooie neusjes toch?

DSC07593-X2.jpg

Afgelopen zondag een eerste (kleine) Zoe meeting gehouden. De grijze is zaterdag op naam gesteld en zondag overhandigd (waren dus letterlijk de eerste kilometers). En de lichtblauwe wordt in de loop van deze week afgeleverd.

NB de Zoe is voor 2013 al helemaal uitverkocht.

der Magistrat zei:
Dat lijkt me een heel geregel om die Zoés op locatie te krijgen.;)

Hoezo? Je stuurt de mensen een uitnodiging en dan komen ze naar de afgesproken plaats. Zo werkt dat toch altijd? Geen probleem.

Wat mij brengt op het volgende punt, wanneer zouden de productiewagens solarcellen krijgen op het dak zoals we die ook zien in de solarworld race?

Joep83 zei:
Denk dat hiermee bedoeld wordt: vaak laden om op de locatie te komen ;)

Tja, dat denken de mensen over het algemeen. Maar.... dat is dus niet zo. Iets met vooroordelen en zo.. :rolleyes:

Als je, zoals wij, redelijk centraal in Nederland afspreekt, kan vrijwel iedereen zonder opladen naar de meeting komen. Als je dan vervolgens afspreekt op een locatie met voldoende oplaadpunten (in dit geval 4x 22 kW bij Bochane Almere), dan is iedereen in no time / tijdens het welkomstdrankje weer opgeladen / vol. Kun je daarna een stukje rijden naar een fotolocatie, ergens gaan lunchen.
's Avonds had ik 270 km gereden, maar niet onderweg hoeven op te laden.

Ach, je kunt er altijd nog een (huurbare) range-extender achter hangen. Kwam vorige week op de vakbeurs in Parijs dit tegen:
001_logistiek-image-1396013.jpeg

Bijbehorende artikel

In het kort:
Huurbaar karretje van 1,30m die je aan je Zoe, e-Up o.i.d. koppelt. In het karretje zit een brandstofmotor (Tata in dit geval) met een 35L brandstoftank die elektriciteit opwekt. Daar kun je al een mooi stuk mee komen én huurbaar. Je rijdt dus niet constant met een range-extender rondt (zoals een Ampèra o.i.d.) maar huurt het dingetje zodra je hem nodig hebt.

Ok, het is nog allemaal in concept, maar het idee is leuk. :)

adinsx zei:
Ach, je kunt er altijd nog een (huurbare) range-extender achter hangen. Kwam vorige week op de vakbeurs in Parijs dit tegen:

Bijbehorende artikel

In het kort:
Huurbaar karretje van 1,30m die je aan je Zoe, e-Up o.i.d. koppelt. In het karretje zit een brandstofmotor (Tata in dit geval) met een 35L brandstoftank die elektriciteit opwekt. Daar kun je al een mooi stuk mee komen én huurbaar. Je rijdt dus niet constant met een range-extender rondt (zoals een Ampèra o.i.d.) maar huurt het dingetje zodra je hem nodig hebt.

Sterker nog, dit ding is beter.

Camperen met een tent? Generator erbij voor stroom. Feestje in een verlaten fabriekshal? De kofferbak vol met illegale pillen en poeders en de DJ kan zijn apparatuur laten draaien op de generator.

adinsx zei:

Bijbehorende artikel

In het kort:

slim, zeker ook dat achteruit systeem. Kende dat wel in een andere vorm, twee trekhaken met een monowheeler aanhanger:

1929shaymodelardster020210.jpg

Zoiets ooit IRL gezien in Ierland. Nadeel van dit systeem is wel dat de aanhanger altijd met zijn wiel in het smerige spoor loopt, dus de kans op lek is een stuk groter. Nadeel van een trailertje is wel de beperktere topsnelheid, zeker op de lange stukken waar de range-extender gebruikt zal worden.

Renault15.17 zei:
NB de Zoe is voor 2013 al helemaal uitverkocht.

Mooi nieuws voor Renault. Jammer voor de '0% bijtelling jagers'.
Is zeker mede te danken aan het succes in Frankrijk, dat de productieplaatsen 'vol' zijn?

adinsx zei:
maar de quote die ik op Twitter tegenkwam het weekend zegt ook alles: "De enige manier om mensen te overtuigen, is door men de kans te geven het te beleven."

Mee eens, deze overtuiging heb ik al een jaar lang sinds ik het effect van de ANWB elektro proefritten gezien heb.
Echter, wat is voor een deelnemer de waarde van zo'n beleving?
Op grote schaal mensen elektrisch rijden laten ervaren kost geld en het schrikt natuurlijk al af als de testrijder 'moet' betalen voor een proefrit.

Renault15.17 zei:
Joep83 zei:
Denk dat hiermee bedoeld wordt: vaak laden om op de locatie te komen ;)

Tja, dat denken de mensen over het algemeen. Maar.... dat is dus niet zo. Iets met vooroordelen en zo.. :rolleyes:

Als je, zoals wij, redelijk centraal in Nederland afspreekt, kan vrijwel iedereen zonder opladen naar de meeting komen. Als je dan vervolgens afspreekt op een locatie met voldoende oplaadpunten (in dit geval 4x 22 kW bij Bochane Almere), dan is iedereen in no time / tijdens het welkomstdrankje weer opgeladen / vol. Kun je daarna een stukje rijden naar een fotolocatie, ergens gaan lunchen.
's Avonds had ik 270 km gereden, maar niet onderweg hoeven op te laden.

De knipoog stond er niet voor niets.

[size=x-large]Renault will miss Zoe sales target, analysts say[/size]

Renault will sell about 10,000 units of its Zoe subcompact electric car this year, 40,000 below its target, according to market analyst Inovev.

The automaker would not confirm or deny that its aim this year for the Zoe was 50,000 global sales, a number that Inovev said was provided by multiple high-ranking Renault executives. Early this year the automaker announced that the Renault-Nissan alliance would not meet its goal of selling 1.5 million EVs globally by 2016. A Renault spokeswoman said that the alliance has not set any new targets yet.

Renault launched the battery-powered Zoe in Europe earlier this year. With a global volume of 6,600 units from January through September, the Zoe is the top-selling EV in Renault's lineup, which also includes the Fluence Z.E. sedan, Kangoo Z.E. small van and Twizy two-seat model.

Michel Costes, president and CEO at France-based Inovev, said that while Zoe sales will fall significantly short of Renault's initial projections, he believes consumer interest in the Zoe and other EVs such as the Nissan Leaf will grow once there are more public places available to plug in the car.

"We think that the Zoe and EVs in general will continue to become a popular alternative to combustion engine cars, especially in urban environments, as charging stations become more available. But that will happen slower than what Renault forecast," Costes told Automotive News Europe.

Consultancy IHS Automotive estimates that Renault will sell 23,434 Zoe units in 2014 and 25,843 units in 2015 and believes that it will take Renault until 2020 to reach 50,000 sales a year.

Along with the need to build up a public charging infrastructure at places such as parking garages and shopping centers, IHS technology specialist Alastair Hayfield said EV uptake also will be affected by factors such as legislation, fuel prices, and battery technology.

https://europe.autonews.com/article/20131029/ANE/131029901/renault-will-miss-zoe-sales-target-analysts-say#axzz2j0i4gKON

Heb in de market reseach bizz gewerkt.

Kreeg en krijg doorgaans jeuk als ik dergelijke onzin lees:

"Consultancy IHS Automotive estimates that Renault will sell 23,434 Zoe units in 2014 and 25,843 units in 2015".

iDS zei:
Renault15.17 zei:
Ik dacht een goede kans te maken in de auto van het jaar 2014 te rijden, maar helaas: 7 overgebleven kandidaten auto van het jaar 2012

Onbegrijpelijk. Deze wagen verdient het méér dan menig ander overgebleven kandidaat (WTF is de meerwaarde van een Skoda Octavia???)

Dat de zoëven beschikbare Zoë niet tot de finalisten behoord is inderdaad compleet
insane / skandalöst / bezerk / skandalös / unverschämt / Frechheit / scandaleux / horrible

In welk opzicht is de golf 7 bijzonder? De veel te hoge prijs? De beroerde kwaliteit? ;)

@Carfanatic: de Zoe kent meer dan 60 patenten, best bijzonder lijkt me. Ten opzichte van de Leaf is de Zoe een goede doorontwikkeling.
Maar er zijn denk ik twee factoren waardoor de Zoe is afgevallen. Ten eerste is de auto al bijna 2 jaar klaar, maar vanwege diverse problemen (met R-link, is nog steeds niet geweldig) is de introductie (veel te) lang uitgesteld. Daarmee is het feitelijk al een "oude" auto voor de journalisten die hem moeten beoordelen. En ten tweede valt de Zoe waarschijnlijk niet genoeg op. Nergens zie je het er aan af dat het zo'n bijzondere auto is. Eigenlijk de Golf onder de EV's ;):rolleyes::confused:

Renault15.17 zei:
@Carfanatic: de Zoe kent meer dan 60 patenten, best bijzonder lijkt me. Ten opzichte van de Leaf is de Zoe een goede doorontwikkeling.
Maar er zijn denk ik twee factoren waardoor de Zoe is afgevallen. Ten eerste is de auto al bijna 2 jaar klaar, maar vanwege diverse problemen (met R-link, is nog steeds niet geweldig) is de introductie (veel te) lang uitgesteld. Daarmee is het feitelijk al een "oude" auto voor de journalisten die hem moeten beoordelen. En ten tweede valt de Zoe waarschijnlijk niet genoeg op. Nergens zie je het er aan af dat het zo'n bijzondere auto is. Eigenlijk de Golf onder de EV's ;):rolleyes::confused:

Dat laatste vind ik geen aanbeveling van de Zoe

Renault15.17 zei:
Nergens zie je het er aan af dat het zo'n bijzondere auto is. Eigenlijk de Golf onder de EV's ;):rolleyes::confused:

De Golf onder de Golfs wisten de journalisten anders wel te vinden... En dat is toch verder ook niet zo'n bijzondere auto. Helemaal niet zelfs, het ding is niet eens te onderscheiden van zijn voorgangers en iets vernieuwends zit er verder ook niet in. Dat de Leaf eerder gewonnen heeft en de Zoe dus niet meer in aanmerking zou hoeven komen vind ik niet zo'n sterk argument. Ieder jaar winnen er gewoon reguliere auto's met ICE. Waarom zou één elektrisch voertuig de rest dan overbodig maken? Bivendien staan de i3 en de Tesla S er ook in. De Zoé heeft juist een paar oplossingen die op zich wel vernieuwend zijn, zoals de leaseconstructie voor het accupakket. Het gebrek aan een range-extender is dan wel weer een flink nadeel. Maar persoonlijk denk ik dat de uitslag van dit soort contesten voor een groot deel achter de schermen bepaald wordt, dankzij krachtige lobby's. Maar misschien ben ik daar wat te paranoia in...

Terug
Bovenaan