Renault Zoe (facelift @ pag. 8)

Ja, 23 nog wat. Aanschaf valt mij mee, er valt ook weinig te kiezen. Maar die leaseprijs voor de accu zit ik nog wel mee eigenlijk. Toch zo een 100 euro per maand.

Sowieso een Intens, met de witte spaakvelgen (die nog niet bij de offerte konden trouwens, niet bekend bij de dealer maar wel in de brochure.. ). Als het met de iPhone kan dan ben ik blij. (y)

17in_Accessory_White_Renault_c.jpg

Deze velgen (kon even snel geen duidelijkere foto vinden).

Dat maand bedrag voor de accu - hier E100 - daar zouden de EV pioniers Renault en Nissan (tijdelijk) iets creatiefs mee moeten doen.

Want hoe mooi zou het zijn:
Je stapt over van ICE naar EV, en plots ben je van de energierekening (peut / accu) maandlast af!
Die 2, 3 tientjes stroom p/m, dat stelt immers niets voor in relatie tot zoveel mobiliteit.

Renault / Nissan maakt de komende jaren toch geen winst met haar EV productie.
Zorg dan dat je er alles aan doet om zoveel mogelijk geïnteresseerden over de streep te trekken.
Hoe meer verkochte units, des te sneller gaat de EV acceptatie, des te eerder het break even point.

rickm zei:
Je stapt over van ICE naar EV, en plots ben je van de energierekening (peut / accu) maandlast af!
Dat tientje stroom p/m, dat stelt immers niets voor.

Dat is zo'n beetje de meest gemaakte onderschatting. Het accupakket is een 22 kWh accu met een praktijk-actieradius van zo'n 115 km. Dat komt met een elektriciteitsprijs van 23 cent/kWh (standaard consumententarief) dus neer op 5 euro rond per 115 km. Ter referentie: voor 115 km heeft mijn auto precies 10 liter LPG nodig. Dat kost op dt moment €5,85. Hoezo verwaarloosbaar? Alleen als de accu tegen industrieel tarief ( 4 cent/kWh) opgeladen kan worden wordt een EV daadwerkelijk goedkoop in gebruik. Maar dat is waarschijnlijk een kwestie van tijd, aangezien er al systemen bestaan om tax te heffen over de via een acculader afgenomen elektrische energie.

Ik heb ook een sommetje gemaakt, ik rijd nu ook op lpg. En bij 17500 km/jaar wordt de Zoe voor mij voordeliger als het verbruik onder de 18,8 kWh/ 100km blijft. Het verschil loopt overigens niet erg snel op. Bij het verbruik wat we tijdens de proefrit gehaald hebben (15 kWh/100 km) is het voordeel een 100 Euro. Per jaar dus.....

Renault15.17 zei:
Ik heb ook een sommetje gemaakt, ik rijd nu ook op lpg. En bij 17500 km/jaar wordt de Zoe voor mij voordeliger als het verbruik onder de 18,8 kWh/ 100km blijft. Het verschil loopt overigens niet erg snel op. Bij het verbruik wat we tijdens de proefrit gehaald hebben (15 kWh/100 km) is het voordeel een 100 Euro. Per jaar dus.....

En dan vergelijk je een Laguna GT met een Zoé? Dus een klasse C/D met een klasse A/B. Leuke auto de Zoé (meen ik), maar elektrisch rijden is particulier absoluut niet goedkoper, wat veel mensen wel lijken te denken. De onderhoudskosten van een ICE zijn 1 op 1 weg te strepen tegen de acculease (en dan verwaarloos ik gemakshalve even het totaal niet te verwaarlozen onderhoud van een EV. Airco, banden, remmen, koelsysteem en wielophanging heeft een EV ook en zijn qua onderhoud vergelijkbaar met een ICE), de energiekosten zijn vergelijkbaar met LPG en zuinige diesels en de afschrijving is door de forse nieuwprijs (ook ex accu) zeer waarschijnlijk ook niet misselijk. Wegenbelasting heb je niet, maar de vraag is voor hoe lang dat voordeel geldt.

Afgelopen vrijdag heb ik die van mij op mogen halen. Zal binnenkort de foto's plaatsen. Tot nu toe een geweldige ervaring. Zoals vanmorgen toen ik met dichte ramen ca. 60 km/h door de stad reed. Ik hoorde gewoon de vogels fluiten!

De actieradius valt echter tot nu toe nog tegen. De boardcomputer geeft bij een volle lading 120 km weer. Nu baseert hij volgens mij de actieradius op je rijgedrag van de afgelopen 500 kilometer. Zoveel heb ik nog niet gereden. Wellicht wordt dat dus nog beter en geven ze vanaf fabriek en veilige marge aan.

De ZE Voice valt voetgangers echt op. Je ziet mensen omdraaien om te zien waar dat aparte geluid nu vandaan komt. Het is echter prettig dat je het uit kan zetten in gebieden waar je het niet echt nodig hebt, zoals in fileverkeer op de snelweg.

Leuk om te merken is dat wanneer je "maagden" hun eerste elektrische rijervaring geeft, dat er veel vooroordelen wegvallen. Mooi om op deze manier een ambassadeur voor elektrisch rijden te kunnen zijn.

MarcoZE zei:
Afgelopen vrijdag heb ik die van mij op mogen halen. Zal binnenkort de foto's plaatsen. Tot nu toe een geweldige ervaring. Zoals vanmorgen toen ik met dichte ramen ca. 60 km/h door de stad reed. Ik hoorde gewoon de vogels fluiten!

Leuk om te merken is dat wanneer je "maagden" hun eerste elektrische rijervaring geeft, dat er veel vooroordelen wegvallen. Mooi om op deze manier een ambassadeur voor elektrisch rijden te kunnen zijn.

Mooi man, die maagden business!
Daar wil ik ook wel in.
Dus ik moet daarvoor zo'n toffe Zoé kopen?

:)

doen Rick. Geen Durecelletjes meer nodig voor de dames. Inpluggen in de "12V" stekker en gáán :)

Los daarvan - chapeau voor hen die de Zoé hebben besteld / deze gaan rijden.
Benieuwd hoe de verkoop zich over een jaar heeft ontwikkeld.
In Frankrijk was April bemoedigend: 0,5% marktaandeel, 750 exemplaren (YTD 2400)

Gefeliciteerd Marco. Je bent een van de eersten, zo niet de allereerste in Nederland. Wij willen foto's zien!!! :LOL:

s velthuis zei:
En dan vergelijk je een Laguna GT met een Zoé? Dus een klasse C/D met een klasse A/B. Leuke auto de Zoé (meen ik), maar elektrisch rijden is particulier absoluut niet goedkoper, wat veel mensen wel lijken te denken. De onderhoudskosten van een ICE zijn 1 op 1 weg te strepen tegen de acculease (en dan verwaarloos ik gemakshalve even het totaal niet te verwaarlozen onderhoud van een EV. Airco, banden, remmen, koelsysteem en wielophanging heeft een EV ook en zijn qua onderhoud vergelijkbaar met een ICE), de energiekosten zijn vergelijkbaar met LPG en zuinige diesels en de afschrijving is door de forse nieuwprijs (ook ex accu) zeer waarschijnlijk ook niet misselijk. Wegenbelasting heb je niet, maar de vraag is voor hoe lang dat voordeel geldt.

Uiteraard vergelijk ik mijn huidige dagelijkse woon-werkverkeer auto met mijn (mogelijk) nieuwe woon-werkverkeer auto. Zoals al gezegd, het hangt of staat met het verbruik wat je met de Zoe kunt realiseren. In mijn sommetje heb ik de onderhoudskosten weggelaten, d.w.z. ben ik er voor het gemak van uit gegaan dat de onderhoudskosten exact gelijk zullen zijn, terwijl het erg aannemelijk is dat ze bij een Zoe lager zullen zijn.
Jouw inschatting van het rijbereik lijken me, gezien ook de berichten op de Franse en Duitse Zoe fora, aan de lage kant. (met de 15 kWh/100km van mijn proefrit haal je ruim 145 km). En je kostenplaatje voor wat betreft LPG is weer te gunstig weergegeven. Hier in de regio krijg je nergens 10 liter LPG voor € 5,85, je moet eerder richting de € 7,- rekenen en als je op de snelweg moet tanken zit je tegen de € 8,- (adviesprijs is op dit moment ruim € 0,77 / liter).
Zoals al gezegd, als wij het verbruik in onze toekomstige Zoe onder de 18,8 kWh/100km kunnen houden, besparen we geld. Bij 15 kWh/100 km is dit € 150,- / jaar. :cool: Daarmee verdien je de extra aanschafkosten (ca. € 5.000,- t.o.v. een vergelijkbaar uitgeruste Clio) natuurlijk nooit terug.

Maar het belangrijkste is, je hebt nu een alternatief. Een goed rijdende, leuk smoelende volwassen EV. Ga eens proefrijden zou ik zeggen.

Als het toch over kosten gaat, de Duitsers hebben ontdekt dat je tijdens langere reizen met de ZOE met nog wat extra kosten te maken krijgt........ namelijk die voor de diverse drankjes en versnaperingen tijdens het opladen onderweg. :):rolleyes::D

Zie: Zoe reisberichten (D)

Renault15.17 zei:
Uiteraard vergelijk ik mijn huidige dagelijkse woon-werkverkeer auto met mijn (mogelijk) nieuwe woon-werkverkeer auto. Zoals al gezegd, het hangt of staat met het verbruik wat je met de Zoe kunt realiseren. In mijn sommetje heb ik de onderhoudskosten weggelaten, d.w.z. ben ik er voor het gemak van uit gegaan dat de onderhoudskosten exact gelijk zullen zijn, terwijl het erg aannemelijk is dat ze bij een Zoe lager zullen zijn.
Jouw inschatting van het rijbereik lijken me, gezien ook de berichten op de Franse en Duitse Zoe fora, aan de lage kant. (met de 15 kWh/100km van mijn proefrit haal je ruim 145 km). En je kostenplaatje voor wat betreft LPG is weer te gunstig weergegeven. Hier in de regio krijg je nergens 10 liter LPG voor € 5,85, je moet eerder richting de € 7,- rekenen en als je op de snelweg moet tanken zit je tegen de € 8,- (adviesprijs is op dit moment ruim € 0,77 / liter).
Zoals al gezegd, als wij het verbruik in onze toekomstige Zoe onder de 18,8 kWh/100km kunnen houden, besparen we geld. Bij 15 kWh/100 km is dit € 150,- / jaar. :cool: Daarmee verdien je de extra aanschafkosten (ca. € 5.000,- t.o.v. een vergelijkbaar uitgeruste Clio) natuurlijk nooit terug.

Maar het belangrijkste is, je hebt nu een alternatief. Een goed rijdende, leuk smoelende volwassen EV. Ga eens proefrijden zou ik zeggen.

Het was echt een vraag, geen kritiek. Je bent in de vergelijking uitgegaan van de Laguna GT uit je profiel? Voor wat betreft de aktieradius van de Zoé, dat is even afwachten. Ik heb wat praktijktesten opgezocht en daar lees ik 115 tot 125 km bij een accucapaciteit van 22 kWh, maar met wat beleid zal dat misschien beter kunnen. Ben vooral benieuwd naar de aktieradius tijdens koude en donkere dagen. Vergeet niet dat vooraf verwarmen en koelen dan weliswaar niet van de aktieradius af gaat, het kost wel gewoon elektrische energie.

Overigens kost LPG hier al weer een hele poos 58 cent per liter, maar ik heb inmiddels alle prijzen tussen de 32 en 82 cent per liter wel gehad. Op de snelweg heb ik tot nu toe slechts twee keer in mijn leven getankt. De elektriciteitsprijs fluctueert echter net zo mee, die is in dezelfde periode van 10 cent/kWh naar 23 cent/kWh gegaan. Bij de brandstofprijzen klaagt iedereen daar over, omdat dat venstertje aan de pomp zo verdomde confronterend is. In de jaarafrekening valt het echter een stuk minder op.

Ik geloof onmiddellijk dat ik tzt (ook) elektrisch zal rijden, maar nu is het nog geen alternatief voor mij. De te beperkte aktieradius is voor mij een te grote bottleneck. Bovendien heb ik in elk geval één grote auto nodig en liefst rij ik juist daar zo min mogelijk mee. Voor de korte en middellange afstanden heb ik inmiddels een elektrische ligfiets ter beschikking. Maar daarmee kom ik met een lege accu in elk geval nog wel thuis... De Zoé is weer een aardige stap verder, pionierswerk moet ergens beginne, maar er is nog een hoop ontwikkeling nodig. Te beginnen bij een Smart Grid.

@ s Velthuis: prima hoor. Misschien reageerde ik wat (te) defensief omdat ik mijn keuze voor de Zoe voor mezelf nog wat extra wilde onderbouwen / goedpraten. :)

@MarcoZE, waar blijven de foto's? Of is de actieradius toch zo groot dat je nog aan het rondrijden / genieten bent? :rolleyes::D

Het was even zoeken naar tijd en hoe je dit moet plaatsen, maar het is gelukt. Dit is mijn nieuwste aanwinst.

Zoe1.JPG

Zoe4.JPG

Zoe2.JPG

Zoe3.JPG

Ik blijf het een futuristisch plaatje van een auto vinden (y). Gefeliciteerd en veel plezier ermee Marco (y)

Stukkie bevestiging Marco - test (video) in AW's zusterblad met tof resultaat!
https://www.autobild.de/videos/video-renault-zoe-3935922.html

Jouw Zoé ziet er gelikt uit. (y)

Prachtig Marco, nogmaals gefeliciteerd. Deze foto's hebben me weer meer overtuigd om voor de Intens te kiezen. Alleen die exterieurkleur....... daar zijn we nog steeds niet uit. :confused:

Ik heb ook nog wat vragen per PM gestuurd.

Renault15.17 zei:
Prachtig Marco, nogmaals gefeliciteerd. Deze foto's hebben me weer meer overtuigd om voor de Intens te kiezen. Alleen die exterieurkleur....... daar zijn we nog steeds niet uit. :confused:

Ik heb ook nog wat vragen per PM gestuurd.

Dank je. Heb je als het goed is een bericht teruggestuurd. :)

Bedankt, bericht is aangekomen.

Als wij de Zoe hebben, spreken we een keer af om elkaar te treffen. Onze Zoe zal voornamelijk de trajecten Uden - Nijmegen en Uden - Helmond gaan afleggen.

Renault15.17 zei:
Bedankt, bericht is aangekomen.

Als wij de Zoe hebben, spreken we een keer af om elkaar te treffen. Onze Zoe zal voornamelijk de trajecten Uden - Nijmegen en Uden - Helmond gaan afleggen.

Zullen jullie een bekijks hebben.
Daar haal je zo regionale TV mee!
:D

Zo, dat gaat rap in de uitlevering(y)

@MarcoZE: Gefeliciteerd, erg mooie combinatie.

Voor wat betreft kostenaspect / discussie: Houderschapsbelasting is tot 2016 niet van toepassing op EV's. Volgens het huidige belastingplan..

Durashift zei:
Houderschapsbelasting is tot 2016 niet van toepassing op EV's. Volgens het huidige belastingplan..

Mja, maar dat moet ik eerst zien voor ik het geloof. Tegelijk moeten er ook weer de nodige miljarden extra ergens vandaan gaan komen...

Zo, vandaag mijn handtekening gezet onder de koopovereenkomst voor een Zoe Intens in Brun Ardent, met 17" wielen. :cool: Laadpas is ook aangevraagd en net stond de "plugin company" al op mijn voicemail om een afspraak te maken voor de offerte voor een laadpaal.

Nog 11 nachtjes slapen.....:LOL:

001_Zoe_Tour_Renault.jpg

Gefeliciteerd! Hele mooie kleur ook, zo vanaf de foto te zien.

Veel emissievrij plezier ermee.

Mooi! Geeliciteerd;) Door het reserveren dus levertijd van maar 11 dagen? Snel!
Kleur is ook prachtig, originele keuze!

A110-50 zei:

Nee, reserveren heeft geen enkele invloed gehad. Deze Zoe is een showroomauto. De enige levertijd die er is, is om de accessoires te bestellen (en het geld over te maken). Over het reserveren heb ik zelfs mijn beklag gedaan, er was geen enkele koppeling tussen het reserveren en bestellen. Maar ik heb het reserveringsbedrag (€ 49,-) wel terug gekregen. (y)

Hé leuk om te lezen. Het is dus toch de bruine geworden. Mooie kleur in combinatie met het Intens interieur. Vandaag mijn langste rit op één lading gemaakt. 106 kilometer in totaal. Nog 38 km resterend volgens de boordcomputer. Dat was 70 kilometer snelweg en de rest binnendoor.

Gisteren gaf, na een rit binnendoor met toepassing van het nieuwe rijden 2.0 rijstijl de boardcomputer een actieradius van 163 kilometer weer. Langzamerhand krijg ik steeds meer vertrouwen om langere ritten te maken.

A110-50 zei:

Als je gaat rijden, wel zonnebril op.
Iedereen kijkt je na, wil wat van je, you name it.

Geweldige kleur op een hele toffe auto.

Van het franse Zoe forum deze handige afbeelding. Uitprinten en in de Zoe bewaren. Links de stand van de accumeter, en boven het verbruik wat door de boordcomputer wordt aangegeven.
Is goed voor het vertrouwen denk ik. Zelfs als de accumeter helemaal niks meer aangeeft, kun je minimaal nog 6 km ver komen.

mement10.png

@MarcoZE, goed om te lezen dat het vertrouwen (en plezier?) steeds groter wordt.

Renault15.17 zei:
@MarcoZE, goed om te lezen dat het vertrouwen (en plezier?) steeds groter wordt.

Het plezier kon al niet meer groter :D. De actieradius wel. Gisteren 183 km. Nog 12 te gaan tot de fabrieksopgave (met 17" velgen"). Handig overzicht! Dank je wel. Dat motiveert om na de pogingen de actieradius steeds groter te krijgen binnenkort de langste rit zonder opladen eens boven de 150 zien te krijgen...

Heb jij overigens een instructieboekje? Of zit dat ook in R-link verwerkt?

Opvallend vind ik trouwens dat veel mensen op mijn aankoop reageren met "Zoe, nog nooit van gehoord". Ook mensen die normaal wel in auto's en autonieuws geïnteresseerd zijn. En als je dan een foto laat zien, hebben ze de Zoe nog nooit gezien. Misschien moet Renault toch meer reclame maken?

Er zit een instructieboekje bij de auto. Ook in R-link is deze opgenomen, maar eerlijk gezegd heb ik daar nog nooit in gekeken.

JP2010 zei:
Total Loss zei:
Kon het logo niet nog wat groter ? o_O

Ik vind 't juist mooi. Renault heeft 1 van de mooiste logo's uit de industrie en dat mag wat mij betreft getoond worden. :)

Vraagje over het logo: op de ene Zoé is het logo chroomkleurig, op andere is 'ie blauwachtig chroom.

Zit er blauw plakplastic op het logo dat er veelal niet wordt afgehaald of wordt er een verschil mee aangegeven (wel of geen zero emission)?

Grtn Ben...

Renault15.17 zei:
Van het franse Zoe forum deze handige afbeelding. Uitprinten en in de Zoe bewaren. Links de stand van de accumeter, en boven het verbruik wat door de boordcomputer wordt aangegeven.
Is goed voor het vertrouwen denk ik. Zelfs als de accumeter helemaal niks meer aangeeft, kun je minimaal nog 6 km ver komen.

Zag op YouTube een filmpje van R-Link in de Zoé: dat als je in R-link een bestemming opgeeft, er wordt aangegeven of je het op de huidige lading kunt halen of dat er onderweg "getankt" moet worden en dan wordt getoond waar je dat kunt.

Grtn Ben...

Vandaag de laadpas van Essent binnengekregen. En nog een pakketje, uit Frankrijk... ?? Was het een Zoe notitieblok wat nog hoorde bij het reserveringsprogramma. :D:D Nou, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

Nog 3 nachtjes slapen.

Gaaf man. Leuke kleur ook, dat bruin! Als ik 's iets mag vragen, ben je toevallig van plan om een (rudimentair) kostenoverzicht te maken van de Zoé? Ik ben wel erg benieuwd of, en indien ja, hoeveel je met elektrisch rijden kunt besparen. Er wordt zoveel over gezegd en geschreven, persoonlijke gebruikservaring zegt mijns inziens veel meer.

Dat ben ik wel ban plan ja. Maar ik weet nog niet precies of het lukt. De stroom die ik thuis ga laden, komt natuurlijk gewoon op de rekening erbij. Ik krijg dat niet gespecificeerd denk ik.

Zit er in de lader dan wel electronica van de auto geen specificatie van het geladen aantal kWh? Heb je voor de Zoe een snellaadcontact thuis, of gaat het gewoon via een 16A stopcontact? Als dat het geval is, kun je gewoon een tussenmeter of powermonitor gebruiken.

De hoogfrequente snellader van een autoaccu heeft een rendement in de orde van de 90%. Als je dus je in de auto afgelezen bijgeladen energie in kWh vermenigvuldigt met 1,1, heb je een redelijke schatting van de door het net geleverde hoeveelheid. De energieprijs per kWh in gewoon particulier tarief ligt momenteel op ongeveer 22 cent/kWh all-in. Nachtstroomtarief ligt in de orde van 2 cent lager.

Via Linkedin nog een Zoe rijder gevonden. Mijn kentekenregister m.b.t. de Zoe groeit gestaag, nu 38 Zoe's bekend. Daarvan 18 met foto. Maar nog maar 3 Zoe rijders:

- MarcoZE, Intens, 17" velgen, Blanc Nacré
- Fr. B., Intens, Noir Etoilé
- Dave (renault15.17), Intens, 17" velgen, Brun Ardent (vanaf 14-6)

Waar zijn die overige 100+ ?? :D

Renault15.17 zei:
Via Linkedin nog een Zoe rijder gevonden. Mijn kentekenregister m.b.t. de Zoe groeit gestaag, nu 38 Zoe's bekend. Daarvan 18 met foto. Maar nog maar 3 Zoe rijders:

Yeahhh, hier is er eentje!

We hebben inmiddels een blauwe intense 3 weken in bezit. Het rijdt top! In de stad stiller dan mijn A5 sportback 1.8TFSI. De range is geen enkel issue bij ons. Als 2e gezinsauto met woon-werkverkeer van ongeveer 25 km per dag. Voor ritjes meer dan 150 km wisselen we gewoon van auto.
Indien je een dergelijke auto op het eigen bedrijf kunt zetten, heb je werkelijk zoveel financiele voordelen, daar kan geen enkele oliebak tegenop. MIA aftrek, KIA aftrek, BTW aftrek, geen bijtelling etc etc. Netto kom je, indien je in de 50% belastingtarief zit, ongeveer uit op zo'n EUR 8000 - 8500,- aanschaf uit bij een bruto bedrag van EUR 24.000,-. De laadpaal wordt hier (regio R'dam) gesubsidieerd op eigen terrein. De laadpaal bij kantoor kunnen we hier gewoon aanvragen zonder kosten.
We hebben nog wel wat kleine kinderziektes in de R-link, maar dat is logisch bij een nieuw model, geen onoverkomelijke zaken. Tijdgestuurd laden werkt nog niet, wellicht omdat we een laadpaal hebben die niet vertified is. En bepaalde bestanden haperen bij het afspelen. Verder is het een ongelofelijk goed marketingitem voor elke MKB-er in deze tijd. Op elke netwerk haringparty heb je een uitstekend gespreksonderwerp. De auto is bijzonder ruim in de kofferbak voor zo'n compact model en is zeer compleet in de opties. Dikke aanrader dus voor ondernemers! En als je echt goed boert, overweeg de Tesla model S. :)

Charlie mobiel zei:
Renault15.17 zei:

Yeahhh, hier is er eentje!

We hebben inmiddels een blauwe intense 3 weken in bezit. Het rijdt top! In de stad stiller dan mijn A5 sportback 1.8TFSI. De range is geen enkel issue bij ons. Als 2e gezinsauto met woon-werkverkeer van ongeveer 25 km per dag. Voor ritjes meer dan 150 km wisselen we gewoon van auto.
Indien je een dergelijke auto op het eigen bedrijf kunt zetten, heb je werkelijk zoveel financiele voordelen, daar kan geen enkele oliebak tegenop. MIA aftrek, KIA aftrek, BTW aftrek, geen bijtelling etc etc. Netto kom je, indien je in de 50% belastingtarief zit, ongeveer uit op zo'n EUR 8000 - 8500,- aanschaf uit bij een bruto bedrag van EUR 24.000,-. De laadpaal wordt hier (regio R'dam) gesubsidieerd op eigen terrein. De laadpaal bij kantoor kunnen we hier gewoon aanvragen zonder kosten.
We hebben nog wel wat kleine kinderziektes in de R-link, maar dat is logisch bij een nieuw model, geen onoverkomelijke zaken. Tijdgestuurd laden werkt nog niet, wellicht omdat we een laadpaal hebben die niet vertified is. En bepaalde bestanden haperen bij het afspelen. Verder is het een ongelofelijk goed marketingitem voor elke MKB-er in deze tijd. Op elke netwerk haringparty heb je een uitstekend gespreksonderwerp. De auto is bijzonder ruim in de kofferbak voor zo'n compact model en is zeer compleet in de opties. Dikke aanrader dus voor ondernemers! En als je echt goed boert, overweeg de Tesla model S. :)

Constructief, informatief en enthousiast bericht.
Renault Nederland moet jou maar om een testimonial vragen.

Vraag jij als tegenprestatie voor je goudgerande ervaring van Renault NL 5K.
Waarvan je weer braaf 25% afdraagt aan mij ;)

Gisterenochtend met een volle Zoë op pad geweest. 40km gereden binnendoor, geprobeerd om zoveel mogelijk energie terug te winnen en na 40 km was de range slechts 10 km gedaald. Vol stond die vanwege gemiddelde verbruik op 125 en ik eindigde op 115. Binnendoor gereden omdat er een Twizy bij was en die range is wat beperkter :D Maar ook die had nog 44km over na 40km gebruik terwijl die op 55km range stond na het 'aftanken'.

Mijn ervaringen met de auto na deze rit en wat korte ritjes om en rond de dealer zeer positief. De Zoe voelt heel volwassen aan en ik vind hem mooier van binnen dan een Clio. Het rijden is ook dik in orde, op een rotonde voel je het gewicht wel meer maar gezien de 'EV' rijstijl zeker niet storend.

Inmiddels heb ik bijna 3 weken mijn Zoé. Als hij zo goed blijft bevallen als dat hij nu doet, dan hoef ik geen auto met "plofmotor" meer. Wat is er dan zo positief.

Rijden
De soepelheid en de stilte van het rijden met een elektrische auto is niet of nauwelijks te overtreffen met een brandstofauto. Wellicht een twaalfcilinder met 9 trapsautomaat, maar dat is geen eerlijk vergelijk in deze klasse. De auto stuurt zwaar genoeg maar met niet al te veel gevoel. Dit is alleen een punt als je de auto op het scherpst van de snede gaat rijden (circuit). Daar is deze auto niet voor bedoeld. Voor mijn woon-werk verkeer over een bochtige dijkweg is het dik voldoende. Voor een Renault is een ZOE met 17" velgen behoorlijk straf geveerd. Bovendien maken de banden nogal wat afrolgeluid. Keerzijde van de medaille als je gaat voor de "looks".

Interieur
Voor de klasse is de auto verrassend ruim. Door de wat hogere zit, heb je een goede blik op de weg. De dode hoek achter is aan de grote kant. Echter park distance control en de achteruitrijcamera verhelpen dat ongemak ruimschoots. Het dashboard is overzichtelijk en de beeldschermen zijn scherp en goed afleesbaar, ook bij fel zonlicht. Een nadeel is het lichte en spiegelende oppervlak van het dashboard achter het instrumentarium. Bij zonnige dagen is het zo goed als onmogelijk te rijden zonder zonnebril door de lichtreflecties. De stoelen zijn (wederom voor een Renault) vrij stevig. De hoofdsteunen voor zijn niet in hoogte verstelbaar en zijn hard. Achterin zijn de hoofdsteunen wel verstelbaar. Het is bijzonder voor een verder zo'n luxe uitgevoerde auto dat de achterbank niet in delen neerklapbaar is. Van de week lag in een keer het afdekklepje van de middelste gordel op de hoedenplank. Ik heb hem weer vastgezet. Eens zien of hij blijft zitten. Verder vind ik het zoals eerder aangegeven een gemis dat er geen dubbele laadvloer leverbaar is. Zou handig zijn voor het opbergen van de laadkabel. De kofferbak is zeer ruim voor de klasse. Je kunt er twee boodschappenkratjes in kwijt. Dat gaat bijvoorbeeld niet in een Volkswagen Polo.

Elektronica / R-link
In 95% van de gevallen functioneert R-Link prima. De overige 5% zijn er kleine haperingen bijvoorbeeld: Scherm blijft alleen tijd aangeven en start navigatie niet op. Oplossing = een keer aan en uit zetten. Beeld achteruitrijcamera blijft knipperen. Oplossing versnellingsbak in D, 2 seconden wachten dan weer naar R. Daarnaast als de Radio uitgezet is en de "bliepjes" van de parkdistance control gaan aan, dan hoor je zacht gedempt het geluid van de radio. Het geluid van de audio installatie is prima, maar let wel op of je alle instellingen goed heb staan. Er zijn nogal wat mogelijkheden. Leuk dat je via het touchscreen precies kunt aangeven waar je het centrale punt van de geluidsinstallatie wilt hebben.

Opladen / verbruik
Renault geeft aan dat de accu beter bij iedere mogelijkheid geladen kan worden, dan pas wanneer de accu leeg is. Dat zou beter voor de accu zijn, daar bij het opladen van een volledig lege accu een hogere temperatuur in de accu ontstaat. Dat zou slechter zijn voor de accu. Inmiddels laad ik wel met name op kantoor op en thuis alleen als het echt nodig is. Het zakelijke stroomtarief is met zo'n 10 cent ex BTW namelijk een stuk voordeliger dan de 22 cent incl. BTW thuis. Met een praktijkverbruik van zo'n 15 kW per 100 km is met het zakelijke stroomtarief de kilometer prijs 1,5 cent per kilometer (ex BTW).

Reacties
Vanuit mijn omgeving heb ik veel vragen ontvangen over de auto. Velen blijken een vooroordeel te hebben (inzetbaarheid, saai rijden etc). In de regel zorgt een kwartiertje rijden ervoor dat alle bezwaren worden gebagatelliseerd. Het komt inderdaad niet veel voor dat ik meer dan 100 km rijd en wat accelereert dat ding. Fantastisch wat een fijne auto.

Al met al een super fijne auto die ik zeker kan aanraden.

MarcoZE zei:
Opladen / verbruik
Renault geeft aan dat de accu beter bij iedere mogelijkheid geladen kan worden, dan pas wanneer de accu leeg is. Dat zou beter voor de accu zijn, daar bij het opladen van een volledig lege accu een hogere temperatuur in de accu ontstaat. Dat zou slechter zijn voor de accu. Inmiddels laad ik wel met name op kantoor op en thuis alleen als het echt nodig is. Het zakelijke stroomtarief is met zo'n 10 cent ex BTW namelijk een stuk voordeliger dan de 22 cent incl. BTW thuis. Met een praktijkverbruik van zo'n 15 kWh per 100 km is met het zakelijke stroomtarief de kilometer prijs 1,5 cent per kilometer (ex BTW).

Dan kloppen mijn schattingen dus best wel aardig, zeker als je bedenkt dat dit zo'n beetje het gunstigste weer en tijd van het jaar is voor het gebruik van een elektrische auto. De reden dat Renault aanraadt om meteen bij te laden en niet pas als de accu leeg is, zal vrij simpel zijn: Li-ion is zeer gevoelig voor diepontlading. Kan in no time de accu om zeep helpen. De accu voortdurend halfvol of voller houden is beter.
Ben trouwens heel benieuwd hoe heftig het effect van capaciteitsverlies gaat zijn bij deze li-ion pakketten en wat de consequenties zijn op de aktieradius. Bij testen met vergelijkbare accu's waren capaciteitsdrops te zien van zo'n 20% na 100 keer laden. https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Tel daarbij de accudegeneratie die Li-ion van nature door de tijd heeft (je verliest ook capaciteit, zelfs al zou je de accu niet gebruiken en alleen in ideale omstandigheden opslaan) en ik ben heel benieuwd wat dit in praktijk gaat betekenen. Ik blijf dit topic met interesse volgen!

Overigens, het accupakket is geleased, onder welke omstandigheden en wanneer kom je in aanmerking voor een ander pakket? Is dat gebonden aan variabelen als leeftijd en laadcycli, of is er alleen een ondergrens als het pakket een bepaalde restcapaciteit bereikt heeft?

Terug
Bovenaan