Renault Zoe (facelift @ pag. 8)

Persbericht valt net in de 'bus':

RENAULT ZOE
THE ELECTRIC SUPERMINI FOR EVERYDAY USE
Renault ZOE heralds the start of a new era, one in which electric mobility becomes available to everybody. It
marks a major step forwards for the automotive industry and also for Renault. Throughout its 115 years of
history, the brand has shown its ability to innovate and to bring technology within everybody’s reach. ZOE is the
emblem of Renault’s strategic plan – Drive the Change 2016 – and the spearhead of the Renault Z.E. range. It
combines all Renault’s electrical expertise in a compact and attractive design with an affordable price. Revealed
at the 2012 Geneva Motor Show, Renault ZOE arrived on the market in France at the end of 2012, prior to its rollout
across the network in March 2013. It will be launched in other European countries over the following months.

....

With ZOE, Renault makes Zero Emission mobility available to the greatest number. ZOE is the first car to be designed as
an all-electric model and sold at the affordable price of €13,700 incl. VAT (price for France, minus the tax incentive, battery
rental from €79 / month incl. VAT for 12,500 km/year over three years) and ideal for day-to-day use. Embodying Renault’s
electrical expertise, it features cutting-edge electric technology. With more than sixty patents filed as part of its design,
ZOE boasts six world firsts in the fields of range, easy use, and connectivity.

...

Six world firsts on Renault ZOE:
1. The first production electric vehicle with prices starting from €13,700 incl. VAT (price for France, minus
the €7,000 eco-bonus, battery rental from €79 / month incl. VAT for 12,500 km /year over three years).
2. The first production electric vehicle with a range homologated at over 200 (210 km) (NEDC standardized
cycle).
3. Able to cover between 100 and 150 km depending on driving style and weather conditions, ZOE has the
longest range in its category. An achievement owed to its Range OptimiZEr system, which boosts range
in all driving conditions.
4. The first electric vehicle that can be charged in between 30 minutes and nine hours depending on the
power of the charging station (between 3 et 43 kW), from just one socket, thanks to the Chameleon
charger.
5. ZOE can be fast charged (43 kW – 80% of the battery in 30 minutes) on stations whose cost is just onequarter
that of existing fast-charge systems.
6. The first vehicle equipped as standard with Renault R-Link, an integrated, connected multimedia tablet

...

ZOE, the first production electric vehicle with a homologated range of 210 km (NEDC)
Renault ZOE is able to cover between 100 and 150 km depending on driving style and weather conditions, giving it the
longest range in its category. In homologation tests based on a standardized NEDC cycle, Renault ZOE is the only
electric vehicle with a range of over 200 km (210 km). This performance can be attributed to the Range
OptimiZEr system fitted on all ZOE models, which boots vehicle range by almost 25%.
The Range OptimiZEr system comprises three major technical innovations, each of which makes an equal one-third
contribution to increasing the range of ZOE:
􀂃 new-generation regenerative braking,
􀂃 a heat pump,
􀂃 and Michelin EnergyTM E-V tyres.

...

Stukje uit het persbericht van 34 pagina's.

Straks plaats ik meer.

Meer:

All versions of ZOE equipped with Renault R-Link
Renault R-Link, the integrated, connected multimedia system is fitted on all versions of ZOE from launch. Renault RLink
groups a full range of multimedia functions in a single system: navigation, radio, telephone, Bluetooth®
audiostreaming, music, connections for portable devices, connected services (depending on versions), etc.
Fingertip or voice-access to main functions
Using the 7’’ touch screen or intuitive voice recognition, drivers can, for
example, dictate an address to the navigation system or issue
instructions: “make a phone call”, “display my apps”, “run e-mail”,
etc…
The Text To Speech (TTS) function enables messages and other RSS
feeds from some applications to be read out loud when the car is
moving.
R-Link functions dedicated to electric driving
On ZOE, Renault R-Link includes features dedicated to electric driving.
The TomTom® Z.E. LIVE navigation system displays a circle showing
the operational radius corresponding to vehicle range. It also informs
drivers entering a destination if they have sufficient capacity to reach it.
If this is not possible, it can show the way to the nearest charging station. It can also suggest the route that is most economical in terms of energy use and display charging stations (mapped by TomTom®) on the map (depending on the vehicle’s
geographical location or on destination).
Renault R-Link is linked to ZOE ECUs, authorizing other new vehicle functions. In real time, drivers can view their
consumption history, or the energy flows between the battery and electricity-consuming functions such as the motor, air
conditioning, heating, R-Link system, etc.
On arriving at destination, drivers can assess their eco-driving performance by selecting the “Driving eco²” function.
This function analyzes driving style and gives customized tips for more “economical” driving. A comparison between
journeys encourages drivers to take up the challenge of improving their eco-driving style.

...
R-Link connected to the Internet
Renault°R-Link is also connected to the outside world and to the Internet through a built-in Edge 2.75G connection.
Connected services, such as TomTom® LIVE and Coyote Series alerts, provide drivers with real-time information on
traffic conditions so that they can cut journey time.
“TomTom® LIVE” helps drivers to choose the best route:
􀂃 HD Traffic® is the best traffic information system on the market. It analyzes traffic flows over sections of just a few
dozen metres. Right from the start of the journey, it gives a precise time of arrival.
􀂃 TomTom® Places, the largest location database (updated in real time via the Internet) helps drivers find a specific
place or the address of a service nearby or in a given city.
􀂃 Weather provides a 3-day weather forecast.
􀂃 Danger zones1, issues real-time road safety alerts.

Renault R-Link Store, an original automotive apps store
With around fifty applications available from launch (depending on country), R-Link Store offers a range of applications
and services that is without competition. Exploring a full range of fields, from general or theme-based information
(tourism, sport, female interest, culture, etc.) to vehicle-linked apps (Renault Assistance, e-guide: interactive vehicle
manual), via community applications, e-mail and social networks, the R-Link Store catalogue is set to grow quickly. To
deploy a range of apps for automotive use, Renault worked with a number of partners: development companies as well
as start-ups founded by young entrepreneurs in the field of connected services.

R-Link Store apps
􀂃 Communication: e-mails, social networks, online navigator, etc.
􀂃 Route optimization: identification of parking places, etc.
􀂃 Practical information: weather forecasts, diary, yellow pages, hotels, restaurants etc.
􀂃 Emergencies: emergency calls, Renault Assistance.
􀂃 Mobility: multi-modal journeys, public transport.
􀂃 Budget: insurance per kilometre, Renault tips, etc.
􀂃 Use: servicing follow-up, users’ manuals, etc.
􀂃 Entertainment: games, information, tourism, customization, etc.
􀂃 Business: fleet management, round management, remote diagnosis, teleworking, expenses notes, etc.

For the launch of ZOE, Renault is offering buyers a passport to the online world, to help them get used to R-Link:
􀂃 connected services free for three months: TomTom® Live and Coyote Series,
􀂃 a number of applications free for three years (on Zen and Intens, optional on Life): e-mail, R-Link Tweet, weather,
Renault Assistance. This offer will gradually grow with new apps.
􀂃 as well as access to the R-Link Store for three years (on Zen and Intens) in order to download, from the car, more
than fifty apps available from launch, depending on the country.

Ik zag vanochtend een Zoé rijden op de A27. Was een zwarte met Frans kenteken. Ik had moeite van afstand het model te herkennen: redelijk hoog, bijzondere achterlichten. Maar het bleek dus een Zoé te zijn.

Renault heeft nu ook bekend gemaakt wat de CO2 uitstoot van een volledig elektrische Zoe is. Als er gemiddeld in Europa gekeken wordt, zal dit 58 gr. per kilometer bedragen. Als je alleen stroom in Frankrijk "tankt", waar men natuurlijk heel veel elekticiteit d.m.v. kernenergie opwekt, is dit slechts 15 gr./km.

Bron: artikel La Tribune

In Frankrijk gaan de leveringen in maart beginnen, hopelijk volgt Nederland snel....

Het lijkt erop dat de ZOE eindelijk leverbaar gaat worden. Hier kun je het persbericht downloaden. Op de media site staan ook meer foto's en wat video's.

MarcoZE zei:
Het lijkt erop dat de ZOE eindelijk leverbaar gaat worden. Hier kun je het persbericht downloaden. Op de media site staan ook meer foto's en wat video's.

Dat is inderdaad het bericht waar ik uit quote. Wel zo gemakkelijk die download. Ik dacht dat ie achter het hek stond. (y)

Volgens mij is het persbericht gewoon te downloaden, ik kom er tenslotte ook gewoon bij :p Op renault.fr kun je al configureren, maar de keuzemogelijkheden zijn niet gigantisch.

Hier nog een mooie foto uit de persinfo:
renault_44585_global_en.jpg

MarcoZE zei:

De pers is al massaal naar Portugal ingevlogen om te testen.
Daar zal AW ook tussen zitten, lijkt mij.

m_essai-Renault-ZOE-2013_01_1.jpg

m_essai-Renault-ZOE-2013_06.jpg

m_essai-Renault-ZOE-2013_03.jpg

m_essai-Renault-ZOE-2013_05.jpg

m_essai-Renault-ZOE-2013_31.jpg

On aime
• La ligne, moderne et douce
• Le confort
• Le prix et l’autonomie pour une électrique

On regrette
• Pas de recharge à domicile sans Wall-Box
• Le graphisme simpliste du GPS
• La banquette ne se fractionne pas

Complete rij-impressie: https://www.largus.fr/actualite-automobile/renault-zoe-essai-un-fil-a-la-patte-2484366.html

Interieur ( vooral middentunnel ) ziet er zo op deze laatste foto wel erg "goedkoop" uit zeg. Kan wellicht ook door de lichte kleur komen.

Ik ben helemaal enthousiast over deze "citadine" en onze dagelijkse voiture is in de zomer aan vervanging toe. Nu heb ik wat kennissen in Frankrijk wonen. En in Frankrijk krijg je € 7.000,- korting van de Franse staat. Zou dat ook opgaan als ik de auto vervolgens van hen overneem en de auto in Nederland invoer?

rickm zei:
MarcoZE zei:

De pers is al massaal naar Portugal ingevlogen om te testen.
Daar zal AW ook tussen zitten, lijkt mij.

Ik begin te twijfelen of de NL pers er wel bij was... :(. Na alle franse verslagen, heb ik al Italiaanse, poolse, spaanse en de laatste dagen ook duitse, oostenrijkse en engelse persverslagen op het net aangetroffen. Waar blijven de Nederlandse impressies????? :confused:

Zoé zoemmercial (Tear down the Wall)
https://www.youtube.com/watch?v=W6rx111Bxxc

Hij is in Nederland flink vertraagd omdat bijna alle productieplaatsen voor de Franse werden gebruikt omdat het subsidieplafond bijna was bereikt.

Na Auto-Motor-und-Sport vorige week, nu weer een Duitse loftrompet voor de Zoé.
Waar blijft overigens AW met een verslag??

https://www.autobild.de/artikel/renault-zoe-fahrbericht-3919746.html

Autobild conclusie (vrij vertaald):

"De toffe Zoé is EV 3.0. Deze auto laat ook hunnie die altijd voor benzine/diesel motoren kiezen ernstig twijfelen. De Zoé is een prima auto. Sjiek, modern en betaalbaar. Menig sportwagenberijder is verbaasd wat de 220 Nm koppel bij een stoplichtstart met de Zoé doet (zoef, weg is ze).
Renault is moedig en verdient alle respect".

Kopen dat ding! (y)(y)

@AnthonyRS: weet jij of je, als je de Zoe nu reserveert voor € 49,-, je de gekozen uitvoering, kleur etc. later nog kunt veranderen? Ik twijfel namelijk nog tussen wit en blauw en ook nog tussen een Zen en Intens. Maar ik zou de Zoe wel alvast willen reserveren om straks als ze geleverd gaan worden, bij de eersten te zijn.

Heb toch alvast de reservering gemaakt ;)

Vandaag maar eens een reservering gemaakt voor de Renault Zoe. Het bevestigingsnummer is # 123. Hieronder een schermprint van de configuratie die ik nu gereserveerd heb.

Een Zoe Intens, kleur Bleu Energy, met 17" Tech Run diamantée velgen.

Foto-7YHYNJKE-D.jpg

Hoppa, en weer een verslag met als resultaat: "Helemaal Zoekee!"

Nu de Britten:
https://www.autoexpress.co.uk/renault/zoe/63251/renault-zoe

(The thing that impressed us most is that the ZOE feels just like any other supermini to drive – and in our book that makes it
the best fully electric car yet).

Read more: https://www.autoexpress.co.uk/renault/zoe/63251/renault-zoe#ixzz2OYiusWyq

Volgens twitter rijden vandaag en morgen de Nederlandse pers met de ZOE. Ben benieuwd naar hun ervaringen.

Nu ook een bericht op de Autoweek site.
Opvallend hoe verschillend er over de accuhuur gedacht wordt. Sommigen willen de auto niet omdat ze de accuhuur niet willen betalen, anderen (zoals ik) vinden het erg prettig dat je je nooit zorgen hoeft te maken over deze "zwakste schakel" van de elektrische auto.

Leuke impressie. impressie Renault Zoe door Autowereld

Op autoweek.nl nu ook een impressie video. Helaas kan Cornelis Kit het niet echt lekker brengen m.i. Het is geen negatief verhaal, maar enthousiasme straalt er niet vanaf.

Persoonlijk vind ik het erg jammer dat ik niks van Renault gehoord heb nadat ik vorige week een reservering voor de Zoe heb geplaatst.

Vandaag de kans gehad een stukje te rijden met de ZOE. Helaas alleen een stukje door de stad. Zaken die opgevallen zijn: Verrassend normale auto om mee te rijden. Stil, zeer snel van 0 naar 50, stevig maar comfortabel geveerd. De ZE Voice is naar mijn beleving zeer zacht en het is de vraag of voetgangers in druk stadsverkeer dit horen. Al met al nog steeds blij met mijn keuze. Hoop dat de auto snel geleverd wordt.

Jij hebt dus ook een Zoe gereserveerd? Wanneer heb jij dat gedaan? En heb jij al wel iets van Renault gehoord? Je kon geloof ik rijden met de Zoe op een fleetsales manifestatie in Amsterdam of zoiets?

Inderdaad. Ik heb dat in december gedaan, maar rechtstreeks bij de dealer. (VKV in Rotterdam). Als je nog niets gehoord hebt, raad ik je aan ook naar een Z.E. dealer te gaan. Was inderdaad op Fleet Expo in Amsterdam.

Ik heb op 24 maart gereserveerd. De week daarvoor was ik bij Janssen Helmond, ook ZE dealer. Zij konden me echter nog weinig vertellen, hebben wel de moeite genomen om even met Renault NL te bellen. Ik kreeg aangeboden om de Zoe in Amsterdam te komen bekijken, maar rijden was niet mogelijk. En aangezien Renault NL alleen door de week open is, zou ik er vrij voor moeten vragen. Zonder de mogelijkheid om te rijden, is het voor mij niet interessant om naar Amsterdam te rijden, foto's en video's genoeg op internet.
Ik heb lang getwijfeld om te reserveren omdat ik nog twijfel over de kleur en uitvoering. Maar aangezien je niet verplicht bent de reservering om te zetten in een aankoop, durfde ik het nu wel aan. Bovendien wilde de verkoper bij Janssen Helmond me wel helpen om eventueel de configuratie aangepast te krijgen. Nadat ik de reservering gedaan had, ben ik terug gegaan naar Janssen Helmond en heb mijn reserveringsgegevens doorgegeven.
Zodra zij meer informatie hebben, nemen ze contact met me op.

Hier nog een interessante video als het gaat om het rijbereik van de Zoe op de snelweg (commentaar is wel Duits :) ).

Snelwegkilometers met de Zoe

Met nog 40 km over en 98.8 km gereden kom je dus aan 138.8 km rijbereik bij 90 km/u en de verwarming normaal in gebruik. Als je de in R-link getoonde 15KWh/100 km deelt op de accucapaciteit van 22 kWh zou je dus zelfs op 146 km uitkomen. En dat is dan weer geruststellend, de boordcomputer rekent in ieder geval niet te rooskleurig. :);)

Nu zullen er diverse mensen wel vinden dat 90 km/u op de snelweg (veel) te langzaam is en anderen zullen het wel als gevaarlijk betitelen, maar zoals de maker van het filmpje ook al zegt, als er vrachtwagens rijden en je gaat daar achter hangen, dan is er niet zo veel aan de hand.

Overigens kwam uit de test in Portugal een verbruik bij topsnelheid (135 km/u) van 35 kWh/100 km. Dan kom je dus nog altijd ruim 60 km ver.

Al met al steeds wordt ik steeds positiever over de gebruiksmogelijkheden van de Zoe. Zelfs mijn zus in Amsterdam (113 km) gaat tot de mogelijkheden behoren aangezien er genoeg laadpalen in Amsterdam zuid staan.

Vanaf vandaag is de Renault Zoe officieel te bestellen in Nederland. Zo gaat die van mij er uit zien.

ZOE0474_header.jpg

Ook apart ja dat persbericht. Afgelopen maandag nog krijg ik een mailing van Renault Nederland (jaja, een eerste contact na mijn reservering:) ) waar in duidelijk staat dat de Zoe vanaf 15 april te bestellen is. Nou ja, hoe eerder, hoe beter.

Mooie configuratie MarcoZE. Is dat het standaard wit, of het paarlmoerwit? En heb je de Zen of de Intens gekozen?

Overigens was ik erg verheugd afgelopen maandag over de mailing van Renault. Het was ook meteen een uitnodiging om in Amsterdam te komen proefrijden op een zaterdag. Maar helaas, helaas..... we kunnen niet op de voorgestelde datum. (n) Mijn vrouw moet werken en kan haar dienst niet verzetten / ruilen. En navraag leert dat er geen andere gelegenheid komt, behalve dan eind mei..... proefrijden bij de dealer. :( Wat duurt het allemaal lang...!!!!!! :LOL:

Renault15.17 zei:
Mooie configuratie MarcoZE. Is dat het standaard wit, of het paarlmoerwit? En heb je de Zen of de Intens gekozen?

De kleur is Parel (blanc nacré) en ik heb gekozen voor de Intens. Weet jij al wat je gaat kiezen?

Nee, daarvoor zou ik dan eerst de Zoe eens een keer in het echt willen zien. Met mijn vrouw erbij en bij voorkeur beide interieurs (Zen en Intens) voor een vergelijk beschikbaar. Tot die tijd blijf ik voorlopig nog bij mijn keuze van de reservering: Intens, Bleu Energy met 17".

MarcoZE zei:
Vanaf vandaag is de Renault Zoe officieel te bestellen in Nederland. Zo gaat die van mij er uit zien.

ZOE0474_header.jpg

Prachtig! Mooiste kleur/velg combi imo;). Heb het normaal niet zo op witte auto's, maar bij de Zoé staat het erg goed! Komt ook door het mooie contrast dat het vormt met de blauwe accenten (logo, verlichting, 'chroom' etc.) denk ik. Succes met wachten!(y)

Dank je wel. Vandaag heb ik het geluk gehad iets meer dan een blokje om kunnen rijden. Deze keer ook met 80 km/h kunnen rijden. Tot deze snelheid nog steeds bijzonder vlot en soepel. Het veercomfort en afrolcomfort is ondanks de 17 inch velgen prima. Wellicht wat minder comfortabel dan mijn vorige Renault (een Megane II phase 2), maar zeker comfortabeler dan mijn huidige tijdelijke auto een VW Polo BM.

Na 5 minuten begon ik vanwege de verdere stilte me al een beetje te irriteren aan de ZE Voice. Heb nog niet ontdekt hoe je die uit kunt zetten. Dat schijnt namelijk wel te kunnen. Tja je raakt snel verwent met de stilte zeg maar.

Verder nog wat kunnen stoeien met R-link. Dat is toch wel een unieke voorziening. Tot nu toe alleen maar auto's gehad met een recht toe recht aan cd speler, dus dit is wel echte luxe voor mij. Ik vraag me alleen af dat een dergelijke uitvoerige installatie mijn aandacht voor het verkeer niet te veel af gaat leiden. De mogelijkheden zijn zo uitgebreid dat je wel even bezig bent deze uit te proberen ;) En als je daar mee klaar bent is daar nog de R-Link appstore...

Wat me verder opviel dat er een opstaand blok is (van de accu) net achter de achterbank. Jammer dat er geen dubbele laadvloer is. Nu is de kofferbak erg diep (tildrempel) en valt het blok nogal op. Bovendien zou je op die manier een mooie opbergruimte hebben voor het oplaadsnoer.

Maar dat zijn details, want wat een fijne auto is dit. Voor iedereen die nog niet overtuigd is van het rijplezier met een elektrische auto, ga vooral een keer een proefrit maken!

Leuk MarcoZE (voor jou dan :D;) )

Stiekum had ik gehoopt dat er zich hier meer mensen zouden melden met interesse voor de Zoe. Zeker nadat afgelopen zaterdag de testdag is geweest bij Renault NL.

Maar het ziet er (voorlopig) uit alsof wij de enigen zijn die voor de Zoe gaan MarcoZE. :rolleyes:

Het is inderdaad opvallend rustig. Aan de andere kant rijd je dan wel weer wat bijzonders. Is tenminste wat anders dan de zoveelste 14% Megane of Polo. Op twitter ben ik nog wel iemand tegengekomen die zichzelf op de foto heeft gezet met de zwarte Zoé. Als het goed is gaat de pers nu rijden met de Nederlandse auto's. Zag een aardig bericht op KNAC.nl. Alleen jammer dat ze het over de Zoë hebben ipv Zoé.

Zoé introductie / rijbeleving voor de verkopers van dealers vandaag bij Renault Nederland:
320712_10200920068141361_606496846_n.jpg

Ik heb bericht gehad dat die van mij volgende week binnenkomt bij de dealer. Waarschijnlijk die week daarna leveren! Het aftellen is begonnen :D

adinsx zei:
Zoé introductie / rijbeleving voor de verkopers van dealers vandaag bij Renault Nederland:

Heb je zelf ook gereden? Of heb je iets vernomen van de ervaring van zo'n Zoé in combinatie met warm(er) weer (airco, vermogen e.d.)?

MarcoZE zei:
Ik heb bericht gehad dat die van mij volgende week binnenkomt bij de dealer. Waarschijnlijk die week daarna leveren! Het aftellen is begonnen :D

Wow, dan al? Dat gaat ineens snel. En in welke regio rijd je dan rond MarcoZE? Misschien kan ik dan bij jou komen proefrijden. :rolleyes::) Ik heb vandaag wel twee keer een Captur zien rijden, maar volgende week zal ik toch weer eens bij de Renault ZE dealer binnenlopen.

Vanmorgen om 10:00 uur waren we bij Renault Janssen in Helmond. Daar stond deze Zoe Life in Bleu Energy voor ons klaar.

Zoe%20proefrit.jpg

Deze Zoe was afgelopen donderdag afgeleverd en er stond nog maar 9 km op de kilometerteller. De accu was vol en de aangegeven actieradius op het dashboard (mooi tft scherm) was 123 km. Na een korte introductie door de verkoper, heeft mijn vrouw de eerste helft van de proefrit gereden. Het eerst stuk ging namelijk over de snelweg en mijn vrouw rijdt veel vaker snelwegtrajecten dan ik.
Wat valt er op? De hoge zit, ruimte, goede overzichtelijkheid (is tegenwoordig bij veel auto's erg slecht naar mijn mening/ervaring), de rust en souplesse. En als je het pedaal intrapt, gaat ze er ook echt vandoor. Zohé! :wink: Het remmen is wel even wennen, het afremmen gebeurt namelijk voornamelijk elektrisch. In verhouding lijkt het afremmen, met het afnemen van de snelheid toe te nemen. Dat wil zeggen dat je soms nogal bruusk tot stilstand komt, tenzij je tijdens het afremmen de druk op het rempedaal verminderd. Maar het went al vrij snel.
In de bochten en op rotondes merk je wel dat de Zoe relatief zwaar is (1400 kg) en dus het liefste rechtdoor wil. Ook de voertuighoogte maakt dat de Zoe niet bepaald uitnodigt tot een sportieve rijstijl. Maar wie koopt een Zoe daarvoor? De sport is juist om zo ver mogelijk te komen op een acculading cq. zo zuinig mogelijk te rijden.

De proefrit was uiteindelijk 40 km. De verdeling snelweg - b-weg - stadsverkeer was ongeveer: 20 - 50 - 30. Toen we de Zoe we parkeerden bij de dealer was er nog 101 km actieradius over.

Zoe%20proefrit%20-%20rijresultaat.jpg

De bestelling is nog niet definitief, maar de Zoe zou zeker onze volgende auto ku nnen worden. Wat een leuke auto en wat een fijne manier van autorijden.

Kopie vanuit het topic uit advies:

Vandaag ook in de Renault Zoé gereden, en ik moet zeggen.. voor dagelijks gebruik lijkt het ideaal (in en rond Amsterdam). Maar heb nog wel een paar punten die de verkoper uiteraard iets te positief zal doen lijken.

Hoe snel loopt zo een batterij leeg als hij stil staat?

Met koud weer en de verwarming vol aan, hoeveel effect zal dit hebben op de actieradius?

Gaat het stuk?

En weet iemand hoe de batterij wordt gerecycled bij vervanging?

S-J zei:
Hoe snel loopt zo een batterij leeg als hij stil staat?

Niet heel erg snel. Vergelijk het met je smartphone die je laat liggen in de stand-by stand.

S-J zei:
Met koud weer en de verwarming vol aan, hoeveel effect zal dit hebben op de actieradius?

Dit heeft zeker effect, daarom wordt er ook geadviseerd om de auto voor te verwarmen / vooraf te koelen. Hoeveel precies is niet te zeggen.

S-J zei:
Gaat het stuk?

Uiteraard zullen er Zoe's stuk gaan. Er zitten heel wat nieuwe ontwikkelingen in. Ik ken in Frankrijk een tweetal gevallen waarbij er een foutmelding op het dashboard verscheen en waarbij het accupakket in zijn geheel vervangen moest worden. En in de Alsace (weet niet of het een Duitser of Fransman is) heeft iemand een kapotte warmtepomp gemeld.
Maar aan de andere kant, een elektromotor kent veel minder componenten dan een verbrandingsmotor. Er kan dus ook minder stuk.

S-J zei:
En weet iemand hoe de batterij wordt gerecycled bij vervanging?

Er is een geheel nieuwe afdeling in de fabriek in Flins opgezet voor de productie en recycling van de accu. Hoe dat precies in zijn werk gaat, weet ik niet.

Bedankt voor je antwoord. (y)

Het vooraf koelen/verwarmen is een optie zag ik, weet je of die vanaf grote afstand nog te bedienen is? (paar honderd meter).

Het lijkt mij op zich wel wat om erbij te hebben. Kost haast niks om te rijden. Alleen die 100 euro per maand voor de accu.. tjah. Als hij nog even HSB vrij blijft is dat ook wel prima.

Op de Zen en Intens uitvoering kun je het vooraf koelen/verwarmen vanaf je smartphone starten. Dus dan maakt de afstand niet uit. Het kan ook via de sleutelcard, maar wat dan het bereik is, weet ik niet. En volgens mij kan het op alle uitvoeringen ook via je computer.

Heb je al een offerte laten maken S-J?

Terug
Bovenaan