rzasa: Renault Scénic 1.6 16v Authentique 2014: trekhaak/lekkage/iets erbij?

Bedankt! Het mooier maken zit 'm vooral in het schoonmaken van het interieur (tips zijn welkom) en het strak maken van de carrosserie.
Er missen in het interieur wat dopjes en de strip onder het raam is wat aan het bladderen (plastidip?).
De airco moet (hopelijk is dat het tenminste) worden bijgevuld en het motortje van het slot LV moet gangbaar gemaakt worden. Voor de rest maar zien wat ik tegenkom. Kon verder zo snel niets geks ontdekken.
Voor de rest een prima auto. Goeie velgen ook.

Oh ja, zo'n radio zou ik er nog in willen.
artikel_N259_01.JPG

Gefeliciteerd, jammer dat er momenteel geen goede laguna te vinden was. Maar ik denk dat dit zo wel de juiste keuze is.

Gefeliciteerd. Best fijne auto, heb in dit type een paar keer gereden in mijn hiker tijd bij Budget;)

Gekocht bij de Toyota dealer, zo te zien.

Velgen zijn niet mijn smaak.. lijkt mij after market setje..

Visje d'r op.. auto zal wel niet 'misbruikt' zijn. ;)

Maar goed, nu heb je toch nog niet dat wat je uiteindelijk wilt.. een goede Laguna I. toch?
Is dit een verstandsaankoop?

Achterbank is kinderzitjes proof?;)

Mooie 626! Kleur staat hem ook perfect. Zijn volgens mij probleemloze auto's, ook op oudere leeftijd.
Overigens zijn Mazda onderdelen wel peperduur. Even naar een sloperij loont wel. De dealer vertelde me gisteren bijvoorbeeld dat simpele interieurplugjes makkelijk 2 euro per stuk kosten.

@Durashift: de velgen zijn origineel Mazda, ik heb ze ook vaker op de 626 gezien.

De 626 stond altijd al op mijn lijstje. Vóór de Xsara heb ik ook proefgereden in een identiek exemplaar. Dat exemplaar had echter roest en reed niet zo lekker als deze. Ik wilde ook serieus werk maken van een prachtige 626 sedan in nieuwstaat die hier in Alkmaar te koop stond, maar die werd door Nijkamp Kampen voor mijn neus weggekaapt en voor het dubbele weer doorverkocht. Ik heb er dus wel degelijk naar uit gekeken. Net als naar een Galant, Marea of Xantia Break.

Een Laguna was mooi geweest, want dat ontwerp vind ik het mooist van mijn rijtje, maar er stond niks te koop wat helemaal naar mijn zin was...ik was op het punt aangekomen dat ik niet langer wilde wachten en verder wilde zoeken naar een geschikt exemplaar. Ik kwam deze 626 gisteren tegen en ik vind het een mooie auto met potentie. Rookvrij (in tegenstelling tot de groene Laguna), in een mooie kleur en met lekker veel ruimte (denk dat er meer in past dan in een Galant SW zelfs). Gekocht in Hoofddorp en niet aan de andere kant van NL, dat speelt ook mee. De leenauto kan nu ook weer terug naar de eigenaar die er overigens eventueel een koper voor heeft. Hem wil ik dus ook niet te lang laten wachten.

En mocht die perfecte Laguna of Galant SW toch nog een keer voorbij komen, dan kan ik altijd nog zien. Mazda's 626 liggen goed in de markt.

Gefeliciteerd. Veel veilige kilometers toegewenst. Besef nu net dat ik vorig jaar goud heb weg gegeven:)
Toevallig de 626 voor de APK aangeboden en op een ashoesje en 4 nieuwe bandjes na glansrijk.

Tof dat je iets naar je zin gevonden hebt in het autoverkooppark van Nederland.
Veel veilige en aangename km's toegewenst.

De 626 staat voor de deur!

Hij rijdt goed. Ik zit er lekker in. De meiden ook!
Wielen moeten wel gebalanceerd worden, het trilt behoorlijk. Misschien kan dat samen met een stel nieuwe banden voor. Even laten bekijken die banden.

De airco is misschien toch iets meer. Hij slaat gewoon niet aan volgens mij! Misschien hangt er iets los?

Ook maakt het slot LV een hels kabaal. Die moet gesmeerd of vervangen. Het lijkt alsof ze er aan keer naar hebben gekeken, omdat er afdekdopjes/schroeven missen. Eigenlijk allemaal behalve één schroef....daar hangt het paneel aan vast.... Wie weet er nog een 626 op de sloop te staan (grijs interieur)?

Ten slotte is het jammer dat het skiluikje los achterin ligt. Hij hoort vast te zitten met een stuk of 8 dopjes die allemaal zijn afgebroken.... Misschien is er een ander oplossing te bedenken die permanenter is, iets met boutjes en moertjes of zo.

12-11-2014 zijn laatste beurtje gehad waarbij ook de olie en het filter vervangen zijn (bij 171.430 km, nu 175.400 km)

Al met al misschien nog een behoorlijk lijstje. Maar dat komt goed.
Zaken als krassen en deukjes; dat komt na de vakantie.

Leuke auto! Succes met de klusjes die moeten gebeuren.
Hier in Nunspeet ligt deze 626 op de sloop, zwart lederen interieur. Helaas is de foto al wat verouderd, velgen en complete voorkant zijn er al af, achterkant had flinke schade en lederen interieur was netjes, maar is nu beschimmeld geraakt door vocht.

Bedankt Danny!
De dopjes lagen nog in de auto in een boterhamzakje...en voor het skiluikje kan ik denk ik wel universele vinden...oude breken toch af.
Zonde van dat leer zeg. Ook vrij dom van zo'n sloper...kun je toch leuk geld voor vangen. Nu niet meer.

Andere to do's....embleem vastlijmen.
én! zorgen dat de airbaglampjes weer uit gaan....niet te geloven toch...bij de proefrit niks, gisteren bij de rit naar huis niks, en vanochtend...ta da! Nou ze doen het hoor, de lampjes.

Gefeliciteerd met je aankoop. Persoonlijk doet zo'n 626 mij helemaal niks. Het model van begin jaren '90 vind ik bijzonder, maar deze serie vind ik erg inwisselbaar. De conciërge van mijn middelbare school destijds had een knalrode sedan van deze generatie, dat zag er nog wel leuk uit.
Veel plezier met je auto en de kleine klusjes!

Nou ja, dat mag. Ben zelf op dit moment ook redelijk cynisch...

Het komt allemaal vast goed en dan heb ik wel een fijne auto met veel ruimte. Nee, spannend is het verder niet.

@carfanatic: nu ik het zelf lees inderdaad... :D
Maar ik feliciteer 'm oprecht! Al zou het een keuze zijn die ik zelf niet snel zou maken, maar als iedereen dezelfde keuzes zou maken zou het ook zo saai zijn :D

Ik wou je ook net feliciteren Ralph!
Erg leuke auto, zo'n 626 en de kleur staat hem ook erg goed!

Moet zeggen dat het to-do-lijsjte me wel een beetje tegenvalt... Niet dat het een erge lijst is, maar voor een Japanse Voiture... Nee dat had ik niet verwacht.

Ach, valt toch wel mee....
Ander motortje cv in de deur LV.
Airco bijvullen.
Storing airbags uitlezen...

Louwman heeft me teruggebeld en ik kan vrijdag langsrijden. Ik ga er even van uit dat ze het op willen lossen. Kost me alleen wel een vrije middag en benzine.

Dat skiluik was bij mij ook kaduuk. Bij mij was de airco radiateur stuk. Prijs voor een Jap viel me destijds 100% mee. Liep iedere keer binnen 3 weken weer leeg. De cv deed het bij mij alleen bij de passagiersdeur. Dus kennelijk zijn de gebreken die je noemt typisch 626. Houdt er rekening mee dat je trouwens geen zware bossen sleutels aan je contact hangt. Contactsloten zijn nogal gevoelig en die zijn wel weer Japans duur. Ik moest op een gegeven moment echt met die sleutel roeren om hem gestart te krijgen.

Hoe heb je dat skiluik opgelost?
De aircoradiateur...dat klinkt wat duurder dan bijvullen...wat was de schade?

Goed, volgende puntje.
De radio cd-speler werkt prima als de motor uit staat.
Draait de motor eenmaal, dan valt de radio na enkele seconden met een hard plokgeluid weg. Cd-speler doet dat ook niets meer. Klinkt dit iemand bekend in de oren?

edit: Even zitten neuzen...zou aan de dynamo kunnen liggen die niet genoeg laadspanning levert?

De eerste dikke kras/schaafplek is ook gescoord. Tot op het blanke staal. Onderaan de deur, onder de stootstrip. Ik zag vanuit het raam op mijn werk wel iemand zijn bumper controleren, misschien dat hij...? Maar dat kan op die plek volgens mij niet...een bumper zou tegen de stootstrip aangekomen moeten zijn. Zal wel een kinderfietsje of iets dergelijks zijn geweest. Geen deuk gelukkig. Maar het is wel weer jammer. :(

Dat van de airco is waarschijnlijk de condensor. Als die leeg is, slaat de aircopomp ook niet aan (beveiliging?). Ik heb het gehad met mijn '99 323 Fastbreak. Je kunt, als je de oorzaak zeker wilt weten, het airco systeem laten afvullen met een UV contrast vloeistof. Als het systeem ergens lek is, vinden ze dat met een UV lamp.

Leuke wagens kwamen er in je zoekactie voor, vooral de galant.
De mazda is een goede ondergewaardeerde keus.
Succes en plezier!

Ja dank je. Die had ik ook gezien. Niet duur dus ik had mijn twijfels over de kwaliteit! Van de andere kant....een jaar of twee zullen ze wel mee gaan.
Vandaag het interieur gesopt. Eervol werkje. 5 teilen zwart water weggegooid. Nu de bekleding nog.

Andere radio (een leuke Panasonic voor 2 tientjes) in de auto gezet. Deze valt niet meer uit.

Ook de smeerboel achter het benzineklepje en de tankdop schoongemaakt...geen vieze handen meer...onbegrijpelijk dat je dit zo laat verslonzen, bah.

Verder de wielen nog laten balanceren. Toch trilt de auto nog; dat ligt waarschijnlijk aan het rechter achterwiel waar al heel wat lood tegenaan geplakt is. Deze velg is dus wat krom.
Verder wordt deze week de airco aangepakt. Er blijkt wat meer aan de hand, alleen bijvullen is niet genoeg.

Ik kwam vandaag de 17-DX-FP tegen, ook een blauwe 1.8 Exclusive. Ben er daarom even ingedoken.

De mijne is dus de 20-DX-FP. De 18- rijdt nog, de 19- ook, de 21-, 22 t/m 28....! 31- t/m 41...43- t/m 47...49- .... Er is ook een 53-DX-FP, 55-DX-FP, 56-DX-FP, 57-DX-FP, op marktplaats staat de 58-DX-FP, en dus ook blauw en een 1.8.

Nog een stapje terug dan...01-DX-FP...03-...05-...07-...09-...13-...14-...

Allemaal blauwe 1.8's uit 2000...demo-auto's? Allemaal 5-1-2000 op kenteken gezet.
Opvallend veel, stuk of 8, nog bij de eerste eigenaar.

Ondanks dat de typenaam dus 626 1.8 Exclusive luidt, rij ik niet heel exclusief....

Nou ja. Op ebay.de heb ik nog een kastje besteld wat ervoor moet zorgen dat het airbaglampje uitgaat. Er zit namelijk een sensor in de bijrijdersstoel die een babystoeltje detecteert en de airbag automatisch uitschakelt. Deze sensor is vermoedelijk stuk. Met dat kastje omzeil je dit probleem. Je kunt alleen nooit meer een maxi-cosy plaatsen, maar dat was ik toch al niet van plan. Het wachten is nu op dat kastje.

Wat leuk al die kentekens! Ik zag pas n getz met bijna het identieke nummerbord als de mijne, alleen heb ik 42-nt-Rn , en deze 44 meende ik. Ook verder helemaal identiek aan de mijne.

Jammer van het trillende rijden, een stuurkogel kan dit ook veroorzaken (gebeurd bij de Getz)

Kan je niet beter een nieuwe sensor kopen? Of zeg ik nu iets heel doms?

Dit is de goedkoopste en handigste oplossing (plug and play).
En als ik hem weer ooit doorverkoop, zal ik dat zeker niet onvermeld laten!
Andere oplossing is een andere stoel uit een sloop-auto, maar dan moet je maar weer afwachten of de sensor wel werkt en blijft werken.

Ik zal het reservewiel er eens onderzetten, dat van de stuurkogel zou natuurlijk ook kunnen ja. Goeie tip.

Mijn Hyundai trilt ook, vooral bij snelheden bij 115-120 en hoger. Bij zomer EN winterbanden. Ik had begrepen dat de stuurkogel de boosdoener is, deze heeft wat speling. Het is niet super ernstig, en je kan er wel mee rijden, alleen kan het langzaam erger worden...

Auto weer verder schoongemaakt van het weekend...alle dorpels etcetera. Knapt er mooi van op!

Maar nu is echter mijn rechterspeaker uitgevallen...vrijdag viel hij ook weg, maar kwam hij toch nog door op een gegeven moment...nu niks meer.

Waar zouden jullie het in eerste instantie zoeken? Aansluiting radio of juist aansluiting speaker? Handigst om te kijken of er spanning op de draad naar de speaker staat? (muziek nog belangrijker dan airco...).

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mazda/m949061412-mazda-626-1-8i-exclusive-airco-bj-2000.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Alweer een blauwe "DX-FP".
280 duizend gelopen, dus met een beetje onderhoud kan de mijne ook nog wel een ton mee.
(dat van die ton was ík niet van plan trouwens...)

Vandaag nog de voorstoelen schoongemaakt. De witte handdoek is nu bruin.

rzasa zei:

Voor een dieptereiniging zou je een extractor/tapijtreiniger moeten lenen/huren... Dan zie je pas hoe vuil een interieur wordt!
Ik weet niet of je ver van het mooie Limburgse land woont. Ik bied je namelijk graag mijn extractor met mijn hulp aan!

Speaker: ik zou als eerst bij de speaker zelf zoeken, dan bij het draadje waar ie de deur ingaat (als het een deurspeaker is) en verder kijken of het draadje ergens klem kan komen. Daarna zou ik bij de radio kijken.

R.J.G. Ruiters zei:
rzasa zei:

Voor een dieptereiniging zou je een extractor/tapijtreiniger moeten lenen/huren... Dan zie je pas hoe vuil een interieur wordt!
Ik weet niet of je ver van het mooie Limburgse land woont. Ik bied je namelijk graag mijn extractor met mijn hulp aan!

Heee, bedankt voor je aanbod! Helaas woon ik echt te ver weg om eens langs te komen (Alkmaar).

Is er eigenlijk nog iets te melden over het trillen Ralph?

Ik zit net nog even die Marktplaats Mazda te bekijken, wat eigenlijk een mooi model is de Hatchback ook! En in deze kleur lijkt ie veel minder saai!, jouw velgen vind ik overigens wel mooier!

Goed bezig met de stoelen te reinigen, dat moet ik in de Y ook nodig doen!

Het trillen...nee...ik kijk uit naar andere velgen eigenlijk. Deze vind ik ook mooi, maar er is er eentje krom. Zou ook kunnen kiezen om die velg te laten richten. Ik heb er nog niet echt aandacht aan besteed. Omdat ik eerst de airco in orde wil hebben en de speaker. Dan vakantie en dan komen de velgen wel weer eens. Ze hebben ook best wat stoeprandschade en schreeuwen om een spuitbeurt. Dus als ik een ander leuke set tegenkom, ga ik daar in eerste instantie voor.

rzasa zei:
Heee, bedankt voor je aanbod! Helaas woon ik echt te ver weg om eens langs te komen (Alkmaar).

Geen probleem naamgenoot (zie ik juist... (y) ). Als ik mensen daarmee een plezier kan doen, doe ik dat graag.
Je velgen kun je vrij eenvoudig zelf opknappen. Heb ik bij mijn laatste Mazda ook gedaan. Heb eens een tweede identieke set lichtmetaal op de kop getikt. Hadden veel stoeprandschade en last van corrosie. Hele set op stoeprandschade nagelopen en bijgewerkt. Vervolgens alle corrosie weggeschuurd, beschadigingen opgevuld, geprimerd en opnieuw gelakt in kleur (2 lagen) plus 2 lagen blanke lak. Velgen zagen echt als nieuw uit, hadden alleen een iets andere kleur als de originele. Heb er toen mijn winterset van gemaakt. Mooi in de zomer en winter.

De auto is goed bevallen afgelopen vakantie. Alle rommel kon makkelijk mee. Ik heb heerlijk achter het stuur gezeten (meestal blijf ik een stoel tijdens een lange rit verstellen, maar dat hoefde nu een keer niet) en de auto blijkt behoorlijk zuinig (1 op 15, en lang niet alleen snelweg.

Ik heb wél de wegenwacht moeten bellen, omdat na een ritje Doetinchem-Ruurlo de rook van de rem rechtsachter kwam. Bleek uiteindelijk de remzuiger die een randje corrosie had.

In Drempt nog de 10-DX-FP gezien, uiteraard ook in het blauw...

Gisteren de auto weer schoongemaakt en na de wasbeurt de vette vingers eens weggepoetst. Het is een dankbare kleur om te poetsen, en waarbij je als je met de hand poetst de aanzet vaak blijft zien, is daar nu geen sprake van. Hij staat er weer netjes bij, op de deukjes en wat lakbeschadigingen na. Zit wel een lakstiftje en blanke lak bij, dus als het wat koeler wordt hiermee aan de gang. En dan nog die paar deukjes eruit. Staat er toch een hele nette auto uiteindelijk.

De airbaglampjes branden nu permanent, dus ook wanneer er niemand op de bijrijdersstoel zit. Hopelijk werkt die module...

Ik heb ontdekt dat het stripje onder het raam LV, dat afbladdert waardoor het chroom zich laat zien, met twee schroefjes vastzit, dus als de bekleding eraf moet in verband met het slot, is het misschien slim om dit stripje meteen te vervangen!

Nog een ander setje velgen en de speaker rechtsvoor als kleine klusjes, skiluik weer bevestigen en dan is de auto aardig naar mijn zin.

Even een paar snelle fotootjes:

25hctmv.jpg

23tsbrm.jpg

Zou je aub je afbeeldingen willen schalen naar maximaal 800x600? Dan kunnen Firefox gebruikers je post ook lezen.

Joël D. zei:
Zou je aub je afbeeldingen willen schalen naar maximaal 800x600? Dan kunnen Firefox gebruikers je post ook lezen.

Ik heb ook Firefox en bij mij is alles perfect leesbaar.
Evengoed zal ik ze voor jou verkleinen.

Mechanix zei:
Die kleur en de sportvelgen doen de auto goed!(y)

Ik zou de velg ook kunnen laten richten misschien...
Nee, liever een andere set, omdat ik deze iets te sportieve velgen eigenlijk niet zo vind passen bij deze auto...

Zoiets lijkt me wel wat:
0332283-Mazda-626-2.0hp-Touring-1999.jpg

Ik kwam dit tekstje nog tegen:
https://www.anwb.nl/auto/kopen/occasion/mazda-626

Ik vind die "te" sportieve velgen toch best wel goed staan eigenlijk, maar die velgen van het plaatje hierboven staan toch wel iets beter.

Leuk tekstje overigens! (y)

Ik zag in Polen een paar keer "jouw" velgen voorbij komen! En ook een paar keer jouw kleur! Ik heb overigens ook nog ergens een foto van een 626 gemaakt, ik twijfel over of ik ook jouw kleur op de foto heb gezet..

Leuk stukje overigens, dankzij een haast identiek stukje heb ik voor de Hyundai gekozen.

Terug
Bovenaan