S-J 1001: BMW iX3, Toyota Camry & Mercedes-Benz 300E W124

Twixin rijdt al bijna een jaar in haar 2025 Camry...
Had SJ1001 maar zo'n rode, de buurt kan wel wat kleur gebruiken qua auto's...
55327383226_385c7387fe_h.jpg

Laatst bewerkt:
Bizar hoe Dubai in korte tijd veranderd is. Ik woonde er in 2004 en herken sommige gebouwen nog wel langs Sheikh Zayed Road. Ik reed toen dagelijks langs de funderingen van Burj Kahlifa (toentertijd nog Burj Dubai geheten).
Ook toen veel Camry's. Die zijn nooit verdwenen.

Een 100% rationele auto, nul emotie. Moet het mezelf nog verkopen.
Hier hetzelfde. Na het echec met de X5 wilden we eindelijk iets verstandigs doen, qua auto, al hebben we ook bij de Mercedes en Porsche-dealer gestaan en proefritten gemaakt.

De Camry is een beetje een Volkswagen Golf. Eigenlijk heeft de auto geen echte minpunten. Er zijn nergens compromissen gemaakt om ergens anders uit te blinken. Dat maakt het een beetje saai, karakterloos.
Op het nieuwe model dat wij hebben werkt de ACC wel goed en heel fijn. Hij remt subtiel af, ook wanneer de CC niet aanstaat, bijvoorbeeld als er iemand voor je rijdt die afslaat.

Ah, gezellig!

Mijn wagenpark helpt niet mee met 4 zwarte auto’s.. :censored:

Ik was relatief vaak in dubai tussen 2008 en 2015. Vaak ook wel een [dikke] huurauto, was daar destijds zo goedkoop en de brandstof was zowat gratis. De Camry’s hadden ook gewoon een v6.

De ix3 is de auto waar ik voor het eerst in mn leven geen extra kosten heb gemaakt in de eerste 6 maanden. Ik zie dat we er al 10k mee hebben gereden, waarvan 3500 ikzelf. (Handig, die bmw app).

Dat is ergens ook gewoon heel prettig. De Infiniti zat al 5k in na 6 maanden. De eerdere oudere Duitsers zat ook makkelijk een paar k in na aanschaf.

De Camry is gewoon niks aan uit te geven.. alleen te besparen. 2x zelfs in BE getankt voor €70-80 en dan rustig 800km daarmee wegrijden. De €250 voor 600km van de v6 staat daarmee in schril contrast. Ben niet gierig maar da’s toch weer een keer extra buiten dineren in de week.

@Twix dat subtiel afremmen doet de ix3 dus ook en noemen ze ‘assisted drive’. Zelfs met cc uit rijd je dus eigenlijk met zijwieltjes. Heel fijn aangezien ik toch 90% van de rijtijd aan het bellen ben.

Als ik alleen in de bmw rijd dan merk ik dat ik vaak de clima volledig uit heb staan en het dakje open. Bevestigd eigenlijk wel mijn wens voor open dakjes.. er was geen Camry met dakje.

Laatst bewerkt:
Ik was relatief vaak in dubai tussen 2008 en 2015. Vaak ook wel een [dikke] huurauto, was daar destijds zo goedkoop en de brandstof was zowat gratis. De Camry’s hadden ook gewoon een v6.
In 2004 heb ik er gewoond en tot 2010 keam ik er regelmatig omdat ik toen in Qatar woonde. Daarna nooit meer geweest. Ik wil wel graag een keer weer terug, maar dat doen we wel als de rust weergekeerd is.

@Twix dat subtiel afremmen doet de ix3 dus ook en noemen ze ‘assisted drive’. Zelfs met cc uit rijd je dus eigenlijk met zijwieltjes. Heel fijn aangezien ik toch 90% van de rijtijd aan het bellen ben.

Als ik alleen in de bmw rijd dan merk ik dat ik vaak de clima volledig uit heb staan en het dakje open. Bevestigd eigenlijk wel mijn wens voor open dakjes.. er was geen Camry met dakje.
De Fordjes remmen helemaal niet af, dus ik moest er echt even aan wennen, maar juist omdat het subtiel gaat is het fijn. Alsof de auto aanvoelt wat je wilt gaan doen.

Onze Camry heeft wel een dakje, maar Twixin gebruikt dat nauwelijks. Ze wilde wel alle andere opties (geventileerde en verwarmde stoelen, heads up display, verwarmd stuur, etc etc). Ons plan is om hem lang te houden. Mogelijk zelfs 10+ jaar.

Heb je die Camry in eigendom of huur? Wel gewoon wat je wil toch? Stil, groot, comfortabel. Alleen dus geen dakje.

Koop, inderdaad - ik rijd er 2-3 dagen in de week mee. Weekend niet, gezinsdagen dus bmw. Maar die paar dagen doordeweeks rijd ik 90% op A-wegen dan dat doet hij wel echt heel goed. Koersvast, relatief stil (een 5 of E is echt wel stiller door betere isolatie/plaatwerk), extreem zuinig en vooral zorgeloos. Je weet 1 ding zeker: hij doet het altijd. En alles doet het altijd.

Ik plan niet echt meer met auto’s, eerlijk gezegd eigenlijk nooit gedaan. Ik koop (soms impulsief) wat ik denk dat ik op dat moment nodig heb/wil hebben en dan zien we het wel. Soms zijn ze na 3 maanden weer weg en soms houden ze het dus 3 jaar vol.

In mijn beleving was 3 jaar érg lang. Collega’s van mijn vrouw zeiden gister tegen haar. ‘Oh, gaat je monster nu al weg?’. Blijkbaar rijden zij makkelijk 5+ jaar in dezelfde auto.

Nog wat plaatjes van na de aanschaf:

Interieur destijds gelijk laten aanpakken door een professionele interieurhersteller. Uiteraard ook op zoek gegaan naar originele velgen, gelijk 4 nieuwe bandjes op laten plaatsen $$$.

3 jaar en zo een 40/50k km verder stond hij er zo bij. We gaan hem zeker missen! Echt een ondergewaardeerde auto, doet m.i. niet onder voor een BMW uit die periode.

Gisteren dus verkocht na de eerste bezichtiging. 186k stond er inmiddels op.

Laatst bewerkt:
Was wel een bijzonder ding, je ziet ze bijna nooit. Maar wel logisch dat hij weggaat als je er eigenlijk geen gebruik meer voor hebt. Fijn dat de verkoop vlot is verlopen.

Niks mis met een Camry! En die infinity is ook leuk! Ik snap wat je zegt over "ondergewaardeerd". Ik denk dat dat zeker in Nederland/West Europa het geval is. Was nieuw ook best duur. Maar wel goed spul en weer eens wat anders dan een grote Duitser en luxer dan de meeste Japanners.

Afgelopen tankbeurt was ook €2,72 voor e98, 90 liter tank en een verbruik van 16,2L/100km. Heb wel wat data over de hele periode dus als ik even tijd alleen achter de laptop heb wil ik wel een klein dashboardje maken over de TCO.

Iets kleins / lichts van zo een 900-1200kg, open dakje of schuifdak en wat ‘fun’ zou nog best kunnen. Het liefst voor 10k maar heb ook geen zin in zoveel gedoe als Kristian bijv heeft met zijn z4.

Dit moet ook wel echt een hoge funfactor hebben

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Verkoopprijs: € 23.950
Kilometerstand: 38.077 km
Bouwjaar: 12/2018

Oeh die kleurstelling. Relatief jong, weinig km, 1000kg. Achterwielaandrijving en bose sound..

In datzelfde licht, en in het type "ondergewaardeerd":

110pk, rwd, motortje achterin. Ook met de mindere goden (zoals onze TCe90) kan je veel plezier hebben.

Grappig! Alleen zie ik een robot automaat. Dat is echt een no go.

Pas jij wel in een ND SJ? NC is volgens mij een stukje ruimer?

Oh ik dacht dat ze elke generatie weer wat ruimer zouden worden. Heb bijzonder weinig ervaring of kennis van Mx5Jes.

Stel niet zulke lastige vragen.

Grappig! Alleen zie ik een robot automaat. Dat is echt een no go.
Ze zijn er ook met handbak, maar ik denk dat je sowieso wel uitkomt op importeren. De enige die ik in NL kon vinden heeft de EDC bak en geen R-Link (maakt nogal verschil in je interieur).

Zo'n 3 serie cabrio zou ik laten staan. Dak heeft nogal wat probleempjes als ze wat ouder zijn. Heb 2 collega's die er 1 gehad hebben, allebei de 335i en allebei veel problemen gehad met het dak.

Ik wou zeggen dat we een paar jaar zonder problemen een E93 328i hebben gereden, maar er is een keer een motortje van een achterruit doorgebrand waardoor het dak niet meer open of dicht ging: USD 2.000. Maar verder geen problemen, terwijl we het vaak openden.

Oh de Infiniti is weg! Fijn! Camry is volgens mij ook een prettige auto, of het helemaal "Duits niveau" is, is vraag 2.

Ik las je opmerking over 3 jaar een auto te hebben, dat jezelf veel sneller wisselt. Ik vind het leuk om "avonturen" te lezen van mensen die totaal anders dingen doen. Ik kom uit een familie met "lang met een auto doen" en doe dat zelf ook. Maar ik vind het dan erg leuk om (stiekem) met zulke zoektochten mee te kijken. Ik heb geen tips, ik kan alleen zeggen "mooie kleur of goede uitvoering." En natuurlijk "tof interieur."

Bmw 2 serie?

3 serie?

4 serie?

Allemaal prachtig! Moet sowieso maximaal een 30i zijn - meer is niet goed voor mij(n rijbewijs). Die 2 is al 1500kg, 235 1600 en de 3 en 4 1700+. Dat is dan niet meer een ‘leuk autootje ernaast’ zoals de gedachte met zo een MX is. Dan zou ik eerder zeggen: nieuw model 4 met alles erop ipv de Camry.

Even kijken of een 220i coupé met handbak misschien nog richting die 1200kg komt.

Dit is ook al 1380kg.

Een z4 heb je volgens mij wel rond de 1200kg.

Ze zijn er ook met handbak, maar ik denk dat je sowieso wel uitkomt op importeren. De enige die ik in NL kon vinden heeft de EDC bak en geen R-Link (maakt nogal verschil in je interieur).

Ik zal hem in m’n hoofd houden. Ben altijd wel fan geweest van de Twingo II en dan zeker de RS. Hey, dat is misschien ook wel een optie. Dat model was er met schuifdak meen ik.

Oh de Infiniti is weg! Fijn! Camry is volgens mij ook een prettige auto, of het helemaal "Duits niveau" is, is vraag 2.

Ik las je opmerking over 3 jaar een auto te hebben, dat jezelf veel sneller wisselt. Ik vind het leuk om "avonturen" te lezen van mensen die totaal anders dingen doen. Ik kom uit een familie met "lang met een auto doen" en doe dat zelf ook. Maar ik vind het dan erg leuk om (stiekem) met zulke zoektochten mee te kijken. Ik heb geen tips, ik kan alleen zeggen "mooie kleur of goede uitvoering." En natuurlijk "tof interieur."

‘vroeger’ deed ik vaker maar zo een 6 maanden met een auto voordat ik weer kriebels kreeg voor wat anders.. vind zoveel gewoon zo leuk!

Ik zal hem in m’n hoofd houden. Ben altijd wel fan geweest van de Twingo II en dan zeker de RS. Hey, dat is misschien ook wel een optie. Dat model was er met schuifdak meen ik.
Klopt en de Twingo 3 is er met cabriodakje, net als de Fiat 500. Trouwens, Abarth 500 geen optie?

‘vroeger’ deed ik vaker maar zo een 6 maanden met een auto voordat ik weer kriebels kreeg voor wat anders.. vind zoveel gewoon zo leuk!
Ja eens ja, ik vind het wel leuk om te lezen hoor, en ik snap afwegingen ook. Ik heb dat zelf gewoon niet. Maar vind het wel leuk om mee le lezen :)

Klopt en de Twingo 3 is er met cabriodakje, net als de Fiat 500. Trouwens, Abarth 500 geen optie?

Die waren er volgens mij alleen met zo een ro(bo)tbak.

Edit: nope

Verkoopprijs: € 27.950
Kilometerstand: 42.100 km
Bouwjaar: 11/2022

Heel gaaf dit!! Alleen voor dit geld.. koop ik geen fiat.

Laatst bewerkt:

Verkoopprijs: € 15.950
Kilometerstand: 111.992 km
Bouwjaar: 07/2003

Leuk die Mazda. Maar dit wil je stiekem echt.

De ubercruiser. Niet mijn kleur voorkeur maar wel die van jou ;)

Vond nog even wat foto’s uit 2023.

@DagDromer ja weer van achteren

Had een Fortwo EV Proefgereden. Past in de voortuin. Maar de range van 120km was wel echt waardeloos.

EL7 ook proefgereden - die was wel echt heel fijn. Alleen 100k meen ik. Dat is Mercedes geld.

Verkoopprijs: € 15.950
Kilometerstand: 111.992 km
Bouwjaar: 07/2003

Leuk die Mazda. Maar dit wil je stiekem echt.

De ubercruiser. Niet mijn kleur voorkeur maar wel die van jou ;)

Verkoopprijs: € 19.950
Kilometerstand: 142.913 km
Bouwjaar: 06/2003

350 is ook prima maar dan in deze kleurencombinatie…

Verkoopprijs: € 19.950
Kilometerstand: 142.913 km
Bouwjaar: 06/2003

350 is ook prima maar dan in deze kleurencombinatie…
Jammer van dat AMG logootje. Ik had juist zwart-op-zwart gekozen voor jou :p Ik vind dit wel mooier op het oog . Liefst heb ik brilliantsilber met die typisch Mercedes-Benz grijze lederen bekleding van eind jaren 90 begin 2000.

Vandaag twee proefritjes gedaan. Zoals bij mij past twee werelden.

1) tesla model y standard

+ FSD
+ ruimte
+ prijs / kwaliteit
+ fijn stuurgevoel
- onderstel niet verfijnd, beetje bonkerig
- heel snel onderstuur, beetje tegendraads met het goede stuurgevoel
- kwaliteit audio installatie ‘Ok’ en niet te upgraden zonder 10k+ meer uit te geven

2) Mazda mx-5 1.5 2018

+ onderstel
+ geluid (motor+uitlaat)
+ schakelen
+ afwerking
+ prima opties (bose, leder, stoelverwarming)
+ dakje (heel simpel)
- m’n knieën zitten redelijk vast links en rechts
- m’n hoofd steekt nét boven het voorraam uit (en komt met de kap dicht ook net tegen het dak aan)

Dus meer dan 100km in die auto is niet aan te raden voor mij.. maar 50km op B wegen is echt mega fun.

950kg en <20k is ook gewoon prima voor ‘erbij’.

Maar. Die z4 die ik had gereden zat wel echt veel fijner. Wel echt duurder in elk opzicht..

Terug
Bovenaan