S-J 1001: BMW iX3, Toyota Camry & Mercedes-Benz 300E W124

Ik vind het stuur gevoel van de Model Y ook wat vreemd. Als je m doordraait bijv en dan terug zit er soort versnelling in, alsof die aan elastiek terug gaat

Huh? Jij in een Tesla ?!

Was niet langer dan 15 minuten hoor. Vaak genoeg achterin een Tesla gezeten. Dit was met dat FSD eigenlijk dezelfde ervaring.

Eventjes geknutseld. Gezien de geringe afschrijving valt de TCO mij eigenlijk nog mee. Rond de 700 per maand. Eerste half jaar geen data van het tanken helaas.

edit: geëxtrapoleerd vanuit bestaande data en kom toch uit op 770 per maand, dat klopt al wat meer met mijn gevoel

Laatst bewerkt:

bijgewerkte versie

Ik vond nog een excel met alle data van de civic (de auto die m'n vrouw reed voor de infiniti)

mooi contrast, ook even in hetzelfde format gegoten

Laatst bewerkt:
Mooie overzichtjes! Zie ik nou goed dat de Civic gewoon bijna 10L/100km deed? Verbruikt LPG altijd meer dan benzine of hebben jullie een zware rechtervoet?

Jullie namen (denk ik) zijn zichtbaar in het dashboard van de Civic, wellicht dat je dat wilt veranderen

Mooie overzichtjes! Zie ik nou goed dat de Civic gewoon bijna 10L/100km deed? Verbruikt LPG altijd meer dan benzine of hebben jullie een zware rechtervoet?
De calorische verbrandingswaarde van LPG is 26% lager, dus in principale 26% hoger verbruik om dezelfde prestaties te halen. Met kunst en vliegwerk willen veel mensen "zuiniger" rijden met veel hogere temperaturen in de verbrandingsruimte en daaruit voortvloeiende schade tot gevolg. (Koppakking, verbrande kleppen, katalysator etc)

Ondanks dat de Camry de meest luxe premium is ben ik er dus achtergekomen dat hij geen memory heeft op de elektrische stoelen. Hoe dan, Toyota?!?

M’n vrouw heeft de afgelopen week 2x de Toyo even moeten pakken en moest dus de stoel verstellen… dat was met de golf een frustratiepunt. en met elec stoelen duurt het ook nog langer. Ze wilt de Camry ook niet rijden.. te lang / laag. De 212 reed ze eigenlijk zonder (te veel) morren.

Ondanks dat de Camry de meest luxe premium is ben ik er dus achtergekomen dat hij geen memory heeft op de elektrische stoelen. Hoe dan, Toyota?!?
Hier precies eender. Heel bizar, geen memory op de elektrische stoelen.

Het gekke is nu wel dat ik nu twee auto's heb zonder geheugen. Ook de Bronco heeft het niet.

Dat probleem heeft/had Kia ook. Was in november met mijn pa bij de Kia dealer en zelfs de GT-line had in de meeste auto's geen elektrisch verstelbare stoelen.

Ford: geheel elektrisch verstelbaar maar geen geheugen
Merc: zitting en leuning elektrisch verstelbaar, stoel v-a manueel om eoa reden. Geen geheugen
Bmw: geheel manueel

Nou rijd ik er alleen in dus niet zo'n ramp maar na een garagebezoek is het wel eens voorgekomen dat het weer een tijd zoeken was voordat ik weer lekker zat. Ben ik daar toch al wel een zeikerd in, die halve cm anders maakt absoluut uit, en weinig consequent ook nog eens.

daarom was het met de Infiniti fijn, bewust elec stoelen met memory als eis omdat we veel wisselen. Met de ix3 is dat nog beter, die herkent de sleutel en kan evt op profiel zelfs switchen. Ideaal!

Gelukkig wisselen wij niet vaak. Ik rijd zelden met de Camry en andersom met de Bronco. De Expedition wordt wel door ons beiden gereden en heeft gelukkig memory.

Ik was aan het kijken naar een nieuwe EV en mijn vrouw was mee. Die gaf aan dat ze daar ook wel mee wil rijden. Dan is een memory functie op de bestuurdersstoel toch bijna een vereiste inderdaad.

Bij de Tesla alles met geheugen (voor 6 verschillende bestuurders?), incl stuurkolom. Bevalt prima nu mevrouw Zoveel vaak de auto meeneemt.

Met de ix3 is dat nog beter, die herkent de sleutel en kan evt op profiel zelfs switchen. Ideaal!
Had mijn V40 ook, was een fantastische optie.
Bij de Clubman zijn we weer terug naar handmatige bediening...

Gelukkig gebruiken we dezelfde hoogte/stoelhelling, dus bij switchen is het alleen een kwestie van stoel verschuiven en binnenspiegel verstellen. Anders had ik die optie van de V40 ontzettend gemist...

Wij hebben echt wezenlijk andere zitposities dus als we regelmatig wisselen is het bijna een must. Nog steeds erg happy met de bmw.

Zijn alweer 6 maanden en 12.000km verder met de bmw. Daar heb ik er 4000km van gereden zie ik in de app - met een gemiddeld verbruik van 18,9kwh/100km. Met hypermilen is <15kwh op langere stukken te halen, ‘normaal’ doen is 16-18kwh en met een zware rechtervoet zit je sneller op 18-22kwh.

Ze mist haar Infiniti nog steeds en dat begrijp ik. Die v6 klonk geweldig en het was ook gewoon een heel fijn sturende auto met een unieke uitstraling. Had eigenlijk gedacht dat het veel langer zou duren om haar uit die Infiniti te krijgen, gezien ze daar zo enorm verknocht aan was.

Destijds met de switch van haar Civic naar de Infiniti was het ook niet makkelijk. Maar gezien we ouders werden en zij meer met de kleine zou rijden waren een hogere zit en 2 extra deuren toch wel handig - en ze mocht zelf kiezen.

Ben deze week in Schotland (met vrienden). Bij hertz een Skoda Octavia handbak gereserveerd.

veel vertraging op Edinburgh airport na het landen, zonder bagage stonden we ruim een uur na landen pas bij het hertz kantoortje.

De eerste upgrade waar de dame achter de balie mee aankwam: een Yaris cross. Hybride, automaat.. ik heb vriendelijk verzocht om een aantal alternatieven. Toen kwam er (tegen een meerprijs uiteraard) een xc40 naar voren en een BYD seal 6. Xc40 vind ik niks, een xc60 vind ik wel heel fijn maar de volgende stap was een xc90 wat ze hadden staan en dat stuurt niet lekker op de mooie route die ik bedacht had.

De BYD heb ik even over nagedacht maar ik vroeg of ze geen bmw of Mercedes hebben. Merk dat ik toch een voorkeur heb.

BMW’s hebben ze helemaal niet op deze locatie. Kwam ze aan met een (nieuwe) GLA 250e. Dat is nou niet wat ik bedoel met een Mercedes.

Vervolgens maar gevraagd of we even samen een rondje mochten lopen om gewoon te kijken wat er staat.

Een F-pace trok mijn aandacht. En deze a5. De f pace was heel specifiek gereserveerd en de Audi a5 eigenlijk ook. Maar de a5 zou ze met de GLA kunnen wisselen. Hm. Eenmaal terug in het kantoor vraagt ze aan een collega of het mogelijk zou zijn om deze switch te maken - en op dat moment komt de klant voor de a5 binnen! Gelukkig net snel nog haar en haar collega kunnen overtuigen om de auto’s te wisselen.

Inmiddels al bijna een hele tank leeggereden. Gemiddeld zo een 1:15, erg zuinig! Auto zit laag, ligt goed op de weg, lekker stuurtje. Multimedia is ook gewoon goed, zeker de standaard audio. De sportstoelen zitten ook heel fijn.

ben blij met de keuze, want wat een leuke wegen in de bergen van de highlands! Dat is echt zoveel leuker met een lage auto.

Ben echt geen Audi persoon, maar de a5 doet heel veel wel gewoon goed. De DSG moet in M en dan met flippers, anders doet ie niet wat ik wil. Het onderstel is net te hard/oncomfortabel zonder het echt sportieve te hebben. Een bmw 3 of C klasse doen deze zaken in mijn optiek wel echt een stuk beter.

Wij hebben echt wezenlijk andere zitposities dus als we regelmatig wisselen is het bijna een must. Nog steeds erg happy met de bmw.

Zijn alweer 6 maanden en 12.000km verder met de bmw. Daar heb ik er 4000km van gereden zie ik in de app - met een gemiddeld verbruik van 18,9kwh/100km. Met hypermilen is <15kwh op langere stukken te halen, ‘normaal’ doen is 16-18kwh en met een zware rechtervoet zit je sneller op 18-22kwh.

Ze mist haar Infiniti nog steeds en dat begrijp ik. Die v6 klonk geweldig en het was ook gewoon een heel fijn sturende auto met een unieke uitstraling. Had eigenlijk gedacht dat het veel langer zou duren om haar uit die Infiniti te krijgen, gezien ze daar zo enorm verknocht aan was.

Destijds met de switch van haar Civic naar de Infiniti was het ook niet makkelijk. Maar gezien we ouders werden en zij meer met de kleine zou rijden waren een hogere zit en 2 extra deuren toch wel handig - en ze mocht zelf kiezen.

Ben deze week in Schotland (met vrienden). Bij hertz een Skoda Octavia handbak gereserveerd.

veel vertraging op Edinburgh airport na het landen, zonder bagage stonden we ruim een uur na landen pas bij het hertz kantoortje.

De eerste upgrade waar de dame achter de balie mee aankwam: een Yaris cross. Hybride, automaat.. ik heb vriendelijk verzocht om een aantal alternatieven. Toen kwam er (tegen een meerprijs uiteraard) een xc40 naar voren en een BYD seal 6. Xc40 vind ik niks, een xc60 vind ik wel heel fijn maar de volgende stap was een xc90 wat ze hadden staan en dat stuurt niet lekker op de mooie route die ik bedacht had.

De BYD heb ik even over nagedacht maar ik vroeg of ze geen bmw of Mercedes hebben. Merk dat ik toch een voorkeur heb.

BMW’s hebben ze helemaal niet op deze locatie. Kwam ze aan met een (nieuwe) GLA 250e. Dat is nou niet wat ik bedoel met een Mercedes.

Vervolgens maar gevraagd of we even samen een rondje mochten lopen om gewoon te kijken wat er staat.

Een F-pace trok mijn aandacht. En deze a5. De f pace was heel specifiek gereserveerd en de Audi a5 eigenlijk ook. Maar de a5 zou ze met de GLA kunnen wisselen. Hm. Eenmaal terug in het kantoor vraagt ze aan een collega of het mogelijk zou zijn om deze switch te maken - en op dat moment komt de klant voor de a5 binnen! Gelukkig net snel nog haar en haar collega kunnen overtuigen om de auto’s te wisselen.

Inmiddels al bijna een hele tank leeggereden. Gemiddeld zo een 1:15, erg zuinig! Auto zit laag, ligt goed op de weg, lekker stuurtje. Multimedia is ook gewoon goed, zeker de standaard audio. De sportstoelen zitten ook heel fijn.

ben blij met de keuze, want wat een leuke wegen in de bergen van de highlands! Dat is echt zoveel leuker met een lage auto.

Ben echt geen Audi persoon, maar de a5 doet heel veel wel gewoon goed. De DSG moet in M en dan met flippers, anders doet ie niet wat ik wil. Het onderstel is net te hard/oncomfortabel zonder het echt sportieve te hebben. Een bmw 3 of C klasse doen deze zaken in mijn optiek wel echt een stuk beter.
Leuke review!

Waarom denk je dat ik goed schik heb met de A4? :)

Ik denk het bijna wel, maar ook sportonderstel op de A5? Ik vind en met 190 pk net wat te kort komen voor lekker sportief, maar dat ligt ook deels aan de koppelkromme. Ik ben geen hoogtoerige rijder.

Zo'n A5 lijkt me ook een heel fijne auto. Bizar dat de dame een Yaris Cross een upgrade noemt bij een Octavia.

Automaat, hoog en nieuw was de beargumentatie. Zit veel liever in een Octavia dan.

Wat zegt dit over de dame, de Skoda of de Toyota?

Dame: aardig, commercieel, geen verstand van auto’s

Skoda: goede auto

Toyota: niet mijn smaak

Leuke review!

Waarom denk je dat ik goed schik heb met de A4? :)

Ik denk het bijna wel, maar ook sportonderstel op de A5? Ik vind en met 190 pk net wat te kort komen voor lekker sportief, maar dat ligt ook deels aan de koppelkromme. Ik ben geen hoogtoerige rijder.

Zie overal S line stickers dus denk het wel. Zitten ook sportstoelen in. Zag vandaag de B&O plakkertjes, vandaar dat de audio zo goed is.

Die rode ziet er ook niet verkeerd uit!

Echte M!

vandaag veel snelweg gereden zit op 40MPG. Ik lees iets over UK en US mpg? Betekent dat nu dat ik 7L/100km doe of 6L/100km?

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Verkoopprijs: € 24.900
Kilometerstand: 166.376 km
Bouwjaar: 10/2008

Geen distronic maar die kleuren pfff

2 zaken die opvallen bij de a5:

- kofferbak gaat niet dicht met de sleutel (elec klep)
- opnemen als je gebeld wordt terwijl je op CarPlay zit werkt niet met de knop op het stuur? Dan gaat ie naar het tel menu in je dash..

Vandaag laatste lange rit met de Audi!

Gaat de kofferbak niet dicht als je het knopje op de sleutel 2 sec ingedrukt houdt terwijl je achter de auto staat?

Kan het bij de A5 te maken hebben met de vijfde deur?
Bij mijn zevenzitter Allspace kon het ook niet omdat een kind op de derde zitrij er met een handje tussen kan komen. :rolleyes:
Zou me hetzelfde kunnen voorstellen bij de grote klep van de A5, dat de opening tot dicht boven de achterbank komt.

Kan het bij de A5 te maken hebben met de vijfde deur?
Bij mijn zevenzitter Allspace kon het ook niet omdat een kind op de derde zitrij er met een handje tussen kan komen. :rolleyes:
Zou me hetzelfde kunnen voorstellen bij de grote klep van de A5, dat de opening tot dicht boven de achterbank komt.
Online staat enerzijds dat het inderdaad niet kan vanwege veiligheid, terwijl anderen schrijven dat het alleen werkt als je écht dicht bij de auto staat.

Overigens kan ik met de sleutel ook gewoon de vijfde deur van mijn auto openen en sluiten, dus daar zal per merk wel een andere filosofie voor zijn

Terug
Bovenaan