simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

Het leuke aan deze dagen was dat we in het hotel genoten van het diner, met diverse nationaliteiten aan tafel zaten en het gesprek ging over de (heel verassend) Rancho (y)

Ik had dit nooit willen missen. ik was de enige met een Rancho uit Nederland!! Slechts 15 Rancho's bezochten het evenement.
Ik kreeg echt het gevoel een bijzondere auto te hebben! :cool:

gillendgelesimca zei:
Hoi MuddyBandit, Ik ben ook nog bezig met 1 in Bussum... Misschien beter?

Die ken ik helemaal niet.

Maar ik heb zelf ook heel lang moeten zoeken voor een Rancho.

Heb er tientallen bekeken in allerlei prijsklasses, maar eigenlijk bijna niets gezien waar dus geen werk aan zat.
Mijn persoonlijke ervaringen van deze speurtocht: onder de 1000 euro zijn donors, onder de 2000 euro zijn restauratieobjecten en daarboven begint het een beetje ergens op te lijken.
Probleem van de Rancho is dat het vaak blanke bolsters zijn met een ruwe pit.
De grootste roestellende zit meestal van binnen... praktisch onzichtbaar voor het blote oog als je niet precies weet waar je moet kijken.

Mijn zoektocht is ook begonnen met de eis: in redelijke staat en compleet, niet te veel werk eraan, prijs max. € 3000,=.
Is dus zoeken naar een speld in een hooiberg, Rancho's zijn nu eenmaal weinig gebouwd en al helemaal niet voor de eeuwigheid.
Heb er een paar gezien, maar of (veel) te duur voor m'n budget, of teveel onkosten om ze verder klaar te maken.

Heb vervolgens de eisen maar een beetje bijgesteld: Rancho in nog rijdende staat, compleet, geldige APK, wel rendabel om op te knappen (zonder uurloonberekening :)), max. € 2500,=.
Vervolgens weer vele exemplaren bekeken, maar eigenlijk nog niets wat mij aanstond.

Toen een exemplaar tegen gekomen op marktplaats, een Grand Raid notabene.
Volgens de advertentie een goed en geheel origineel exemplaar, nieuw in Nederland afgeleverd, geldige APK.
De vraagprijs voor deze Grand Raid was € 4250,=, na een paar mailtjes over en weer € 3750,= dus snel een afspraak gemaakt.

Uiterlijk zag deze er nog netjes uit, alles wat erbij hoorde zat er ook bij (dus incl. bed + matrassen, originele Bab-Terre reservebanden, lierbediening, boekjes e.d.), geldige APK zat erop.
Een "openlucht"-inspectie (op straat dus) van de onderkant en een proefrit verder was het mij al snel duidelijk dat het hier dus een echt werkhok betrof, loop-sloop dus... APK was blijkbaar geregeld door een blinde keurmeester.
Nog wel geprobeerd te onderhandelen over de prijs, maar ik had al wel in m'n achterhoofd dat dit waarschijnlijk wel m'n laatste kans zou zijn om ooit nog een Grand Raid te bemachtigen... en de verkoper wist dus ook van de meerwaarde van een Grand Raid uitvoering.
Een kwestie van "jij wilt en ik heb" dus... niet de meest ideale onderhandelingspositie.

Dat ik uiteindelijk toch € 3200,= heb betaald voor een wrak was puur vanwege het feit dat dit een nog geheel complete en originele Grand Raid was. Een oude jeugddroom van mij dus....
Als dit dus geen Grand Raid was geweest had ik er direct van af gezien en was ik er ook met een grote boog omheen gelopen, dan was die mij nog geen € 1000,= waard.

Als je daadwerkelijk een goede Rancho wilt hebben zul je er wat voor over moeten hebben... of een financiële aderlating of 2 jaar vrije tijd.
(of je moet heel veel geluk hebben, maar de meesten weten echt wel wat ze verkopen)

Bij mij ging het ongeveer zo. Ik kon het me permiteren om een leuke oldtimer te gaan zoeken en had nog geen idee welk type of model ik wilde hebben. Ineens kwam ik op internet de Rancho tegen en dacht meteen, dit moet het worden. Vroeger met pa en ma naar Italië en Frankrijk altijd met de Simca's op vakantie geweest. De herinneringen kwamen weer naar boven. Inmiddels is het september 2004. Ik naar Lelystad, het eerste Simcaclub evenement bezocht, kwam dit op de internetsite van de club tegen. Ik ging me oriënteren op de Rancho en kwam er al direct achter dat dit een moeilijke opgave was. Ook de Rancho Grand Raid van Muddy Bandit was aanwezig.

De dagen na het evenement ben ik gaan zoeken op de Franse Simcaclub site en zocht de annonces af. Er stond een op het oog mooie Rancho te koop in Brussel. De foto's die ik op aanvraag had ontvangen waren werkelijk fantastisch. Inmiddels had ik contact met m'n plaatsgenoot en bestuurslid van de Simcaclub, Hans Ranch. Hans Ranch heeft een rancho staan die nog gerestaureerd moet worden, inmiddels is hij hier mee bezig. Hij gaf mij de nodige tips en ben n.a.v. de foto's met een autoambulance naar Brussel afgereisd. Dit betrof de eerste Rancho die ik ging bekijken.
Deze Rancho was in een wel heel goede staat. De prijs stond me aan en heb de Rancho opgeladen en meegenomen naar huis. Het invoeren van de auto was gewoon kinderspel. Ik heb de auto daarna grondig gereinigd en gepoetst en de meeste weten dat m'n Rancho inderdaad een gelukstreffer was.

Ik zou je ook willen adviseren om de Franse website www.leboncoin.fr goed in de gaten te houden! Hier staan ook vaak fraaie exemplaren te koop.

Rancho for president! (y)

Matrancho: ik kijk regelmatig op leboncoin.fr, dat is een hobby geworden.

Hallo medeforummers,

Wie weet waar die blauwe Samba cabriolet in Venlo ergens staat? Hij zou op een sloperij staan. Heeft iemand een telefoonnummer of een adres voor mij? Ik ken iemand die zoekt delen.
Simcat

Hallo Pascal,

Bedankt (y)! De link is al verstuurd. Zeker delen van zo'n cabrioletje zijn gezocht. Laatst opperde nog iemand op dit forum dat er één, deels, geplet bovenop en stapel andere geplette voertuigen lag. Op de foto te zien waren er, ondanks dat, nog genoeg delen vanaf te slopen. Helaas ging dat destijds linksaf. Trouwens wie smijt er in Godsnaam in 2009 een belastingvrij cabrioletje op de sloop?!:confused:
Simcat

Ik zou het niet weten. En zoals in het sloperijtopic ook al werd aangegeven is het een Nederlandse wagen en zatten de platen er een tijd geleden nog op. Wellicht is hij nog met kenteken af te halen. Ik ben geen technicus, dus kan niet beoordelen of het rendabel is om de wagen op te knappen. De laatste keer dat ik hem zag, zag hij er nog redelijk uit.

DDCNL_Pascal zei:
Ik zou het niet weten. En zoals in het sloperijtopic ook al werd aangegeven is het een Nederlandse wagen en zatten de platen er een tijd geleden nog op. Wellicht is hij nog met kenteken af te halen. Ik ben geen technicus, dus kan niet beoordelen of het rendabel is om de wagen op te knappen. De laatste keer dat ik hem zag, zag hij er nog redelijk uit.

Op het sloperijtopic blz 27 staan een paar foto's van die Samba cabrio.
Wel redelijk compleet zo te zien, maar niet redelijk weer op de weg te krijgen.
Kentekenplaten zitten er niet meer op, kenteken bestaat dus waarschijnlijk niet meer.
Kortom, mooie donor voor de liefhebber dus.;)

@gillendgelesimca:je hebt een pbtje.

gisteren en vandaag aan het sloopproject begonnen van de 1100 rallye.

DSC04511.JPG

het viel me geheel mee want er is maar 1 keer gebruik gemaakt van de slijptol.
dit was bij het subframe aan de rechter zijde.

DSC04517.JPG

ik heb alles verwijdert wat er maar verwijdert kan worden,alleen het frame van het dashboard en de bedrading heb ik laten zitten.

DSC04521.JPG

de bedrading was niet alles meer en ik heb nog een 1100 compleet staan die ook op de nominatie staat voor demontage.
ik heb er geen spijt van dat ik de rallye gesloopt heb want er kwam toch een partijtje ellende te voorschijn dat wil je niet weten.

DSC04529.JPG

elk stukje plaatstaal was aangetast en ook de bodemplaat was belabberd.
hier heb ik alles maar laten zitten want er was niets te gebruiken.
beide balken zijn exit.:cry:

DSC04531.JPG

hoe dan ook,ik heb een fantastische tijd gehad met mijn low budget 1100 en na 6 jaar is het klaar.
verschillende onderdelen worden wel weer gebruikt om mooiere exemplaren te ondersteunen.

DSC04541.JPG

DSC04547.JPG

op naar het volgende simca project!:)

gillendgelesimca zei:
Juist, gevonden en gelezen!!
Simca ti ,je hebt en pbtje terug!:D
En zo leer je elke dag weer wat bij over hoe het forum werkt.;)
@Simca ti: je schreef "ik heb nog een 1100 compleet staan die ook op de nominatie staat voor demontage". Dat betreft toch niet de GS-21-VR hoop ik?

Ha die Muddy en Pascal,
Ik heb de sloperij in Venlo inmiddels een mail gestuurd. Als het wat wordt en de wagen wordt opgehaald door degen die delen van de cabriolet nodig heeft horen jullie het! Nogmaals bedankt hoor!(y)
Simcat

nee, de gs 21 vr hoort daar niet bij.
het betreft een 1100ti die ik laatst erbij gekocht had voor de onderdelen en die in een hele verregaande staat van ontbinding is.
komt ook vanzelf wel weer op het forum.

the Fox zei:
Het zou super zijn als (delen van) de Samba gered gaan worden. Simcat, maak je er melding van in dit forum?

Heb inmiddels bericht van de sloper: De papieren zijn er nog. De platen zijn van de wagen afgehaald daar hij op de nominatie staat om aanstonds geplet te worden. Nadat de sloper, gisteravond laat, nog mijn mail had gelezen had hij die platen, vanmorgen maar even uit de edelmetaalcontainer gevist... Gelukkig vond hij beide nog... Nòg is het kenteken uit 1983 niet definitief afgemeld. Nèt op tijd vrienden, ook maar ECHT NÈT zeg.... PFFFF..... Alleen die prijs van 500 Euro, die zint mij niet. Dat is wel een beetje erg veel voor een sloper. Voor dat geld koop je er één met een jaar APK, maar goed ik heb alle info naar de geïnteresseerde doorgestuurd. We zullen zien wat met de kleine Talbot gaat gebeuren. Afwachten dus.
Simcat

Ik hoop dat hij in ieder geval bij een liefhebber komt.

Edit: als hij geplet wordt, wat zouden ze er dan nog aan verdienen?? Ga daar een paar euro bovenzitten en het lijkt mij sterk als ze hem dan niet verkopen.

Klopt, niet alles kan gered worden, maar als iets schaars is en alleen maar schaarser wordt en je weet een adres waar het nog te krijgen is, dan kan je twee dingen doen: toekijken hoe het voor je ogen wordt vernietigd of (stevig) onderhandelen, een deal sluiten en de smaak van succes proeven.
500 euro voor een wrak is misschien wat veel, maar wat kost het om alle bruikbare onderdelen er af te schroeven en separaat af te rekenen? Pletten betekent een definitief einde voor alle bruikbare onderdelen. Als ie dan toch geplet gaat worden, dan liever in gestripte vorm. Het mooiste scenario is echter: bewaren voor het nageslacht.

@ Muddy Bandit: ik heb gisteren jouw restauratieverslag gelezen. Allemachtig, wat een karwei was dat. Petje af voor het doorzettingsvermogen en de creativiteit. Ik denk dat je met recht kan zeggen dat jouw Rancho beter is dan een fabrieksnieuw exemplaar.

the Fox zei:
@ Muddy Bandit: ik heb gisteren jouw restauratieverslag gelezen. Allemachtig, wat een karwei was dat. Petje af voor het doorzettingsvermogen en de creativiteit. Ik denk dat je met recht kan zeggen dat jouw Rancho beter is dan een fabrieksnieuw exemplaar.

Tsja, dat stuk jeugdsentiment dwingt me gewoon om door te zetten, een andere mogelijkheid om nog een goede en originele Grand Raid te krijgen is er voor mij gewoon niet.
Er zijn volgens fabrieksopgave maar 2435 Grand Raid-exemplaren van de Rancho gebouwd in de jaren 1980/'81, daar zullen er dus hooguit nog enkele tientallen van over zijn verspreid over geheel europa. (ben eigenlijk best wel nieuwschierig naar het exacte aantal)

Gelukkig krijg ik ook veel morele en technische steun van de leden van Matramania.
Maar de klus is ook nog lange niet klaar, ermee rijden zal (hopelijk) weer mogelijk zijn volgend jaar vakantietijd.

Neen, de Samba cabriolet is met zijn prijs van 500 Euro te duur zo mijn bekende. Dus mensen, wie gaat hem nu redden?
Simcat

Zou er echt niks van de prijs afgaan. Ik kan mij niet voorstellen dat de pers 500 oplevert voor het bedrijf.

gillendgelesimca zei:
Ik wordt gek! Ik denk dat ik mn huidige 1100 maar om ga bouwen tot een rancho!!o_O

Hahaha, die "gillendegelesimca"! Moet het toch op zijn minst een "Pick-up" zijn. Maareh, dat is jouw gele Simca niet...
Simcat

Hahaha, die "gillendegelesimca"! Moet het toch op zijn minst een "Pick-up" zijn. Maareh, dat is jouw gele Simca niet...
Simcat[/quote]

Ja, ik weet het.Het is zelfs zo dat ik 2 weken geleden nog een zo'n "Rancho" had. Voor een appel en een ei, zeg maar... Op de neus stond ipv Matra Rancho, Fourgenette. Dat was wel grappig. ook op kenteken was het een Fourgenette.
Deze auto was echter zo verschrikkelijk verrot( A stijl bestuurderskant, dorpels gestuucd met polyester, langsbalken midden onder, wielkasten achterbovenin, voorbumper"krom"...) dat de moed mij al na 5 minuten in de schoenen, nee, uit mijn schoenen was gegleden...:cry:

Jep...(een stuk ervan tenminste), maar ik werd er niet echt vrolijk van:

Stond al (of staat misschien nog steeds) te koop via Kout Automobielen toen ik daar eens was wezen kijken voor een Rancho.
Dat schijnt ook gelijk het laatse exemplaar te zijn.:(

Maar ik heb nog wel een licht bespeeld schaalmodel uit m'n jeugd hiervan... de Sand Cat Buggy van Matchbox. :cool:

Die sandcat buggy is duidelijk een project voor mensen die te veel tijd hebben.

@sasso 25:je hebt al een tijdje geleden een pbtje van me gehad.
deze heb je nog niet gelezen.

gillendgelesimca zei:
Simcat

Ja, ik weet het.Het is zelfs zo dat ik 2 weken geleden nog een zo'n "Rancho" had. Voor een appel en een ei, zeg maar... Op de neus stond ipv Matra Rancho, Fourgenette. Dat was wel grappig. ook op kenteken was het een Fourgenette.
Deze auto was echter zo verschrikkelijk verrot( A stijl bestuurderskant, dorpels gestuucd met polyester, langsbalken midden onder, wielkasten achterbovenin, voorbumper"krom"...) dat de moed mij al na 5 minuten in de schoenen, nee, uit mijn schoenen was gegleden...:cry:

Uit het sloperijentopic:

929V6 zei:
Afgelopen zaterdag even wezen neuzen op de sloop in Dongen:

img02100352085.jpg

img02110359985.jpg

Tja, klein wereldje. Sic transit... nou ja, gloria? :rolleyes:

sorry dat ik het zeg... maar weer zo'n oen die meteen de auto naar de sloop brengt, terwijl er ook nog BRUIKBARE onderdelen aan zitten.
Precies hetzelfde is gebeurt met mijn oude Dyane, die door de laatste eigenaar naar de sloop is gebracht om 750 euro slooppremie op te vangen :(

ginkelvanmichiel zei:
sorry dat ik het zeg... maar weer zo'n oen die meteen de auto naar de sloop brengt, terwijl er ook nog BRUIKBARE onderdelen aan zitten.
Precies hetzelfde is gebeurt met mijn oude Dyane, die door de laatste eigenaar naar de sloop is gebracht om 750 euro slooppremie op te vangen :(
Ik had idd ook wel onderdelen eraf willen halen, maar ik mocht de wagen alleen teruggeven in dezelfde staat waarin ik hem gekocht had, anders geen geld terug...( ik had 'm van de sloop gekocht)

Terug
Bovenaan