simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

gillendgelesimca zei:
ginkelvanmichiel zei:
sorry dat ik het zeg... maar weer zo'n oen die meteen de auto naar de sloop brengt, terwijl er ook nog BRUIKBARE onderdelen aan zitten.
Precies hetzelfde is gebeurt met mijn oude Dyane, die door de laatste eigenaar naar de sloop is gebracht om 750 euro slooppremie op te vangen :(
Ik had idd ook wel onderdelen eraf willen halen, maar ik mocht de wagen alleen teruggeven in dezelfde staat waarin ik hem gekocht had, anders geen geld terug...( ik had 'm van de sloop gekocht)
En zo zit achter elk wrak een speciaal verhaal. Gelukkig blijk je geen oen te zijn gillendgelesimca :D.

simca1006 zei:
Succes igg Muddy Bandit met oefenen.. :)

Nah...dat gepruts met die autootjes laat ik wel over aan m'n neefje van 5, die is heel goed met kleine dingen (kapot)maken.:)
Ik werk liever met autoootjes schaal 1:1 die ook nog een beetje geschikt zijn om ermee de bagger in te duiken:

... of het moet toevallig een Matra Rancho Grand Raid zijn.:

:cool:

the Fox zei:
gillendgelesimca zei:
ginkelvanmichiel zei:
sorry dat ik het zeg... maar weer zo'n oen die meteen de auto naar de sloop brengt, terwijl er ook nog BRUIKBARE onderdelen aan zitten.
Precies hetzelfde is gebeurt met mijn oude Dyane, die door de laatste eigenaar naar de sloop is gebracht om 750 euro slooppremie op te vangen :(
Ik had idd ook wel onderdelen eraf willen halen, maar ik mocht de wagen alleen teruggeven in dezelfde staat waarin ik hem gekocht had, anders geen geld terug...( ik had 'm van de sloop gekocht)
En zo zit achter elk wrak een speciaal verhaal. Gelukkig blijk je geen oen te zijn gillendgelesimca :D.

Hallo luitjes,

Helaas ben ik binnenkort ook zo'n oen.:rolleyes:
Ik probeer al een aantal weken op marktplaats van een bagheera af te komen. ik weet het dat het niet veel is.
Maar er reageert niemand. Onder tussen is mij advertentie verlopen
Net zoals polyester delen van een bagheera type 1. Ook dit is niet van al te beste kwaliteit maar ik heb er geen plaats meer voor.
Dan zal ik het toch moeten brengen waar het eigenlijk niet thuis hoort.:(

Mijn computer is recent gecrashed dus ik ben wel wat gegevens kwijt. Ik hoop dat dit bericht wel correct op het forum aankomt.
Foto's wordt nog wat moeilijker.
Ik wilde nog laten zien wat je met een afgedankt motorblok kan doen.
Als reactie op Simca TI.
Ik heb er een als plantenbak in de tuin staan.:)

Recent vroeg er nog iemand om simca 1100 spatborden. Die heb ik nog liggen. Deze heb ik ook nog aangeboden op marktplaats.
Het zijn wel gebruikten.
Maar door al jullie verhalen over de Rancho's ga ik wel twijfelen of ik mijn simca 1100 onderdelen moet opruimen.:confused:

In het verleden ongeveer 3 simca 1100 gesloopt (20 jaar geleden) en nu merk ik dat ik de verkeerde dingen bewaard heb.
Wat ik zoek is nog een subframe (traverse) van de voorwielophanging van een simca 1100. Deze is in mijn beleving hetzelfde als van een bagheera.
Bij een 1100 hangt daar een vette motor boven en roest dus minder.

De bagheera ga ik waarschijnlijk slopen.
Het dak heb ik eigenlijk zelf nodig. En misschien dat bewuste subframe.
De motor zal ik compleet te koop aanbieden indien daar vraag naar is. Dan zit er eigenlijk nog alleen wat bruikbare achter- en zijruiten aan.

@bagheera,

Het probleem is dat iedereen juist dezelfde delen nodig heeft, en dat van het overige vaak nog genoeg te vinden is.
Van de Bagheera zijn de voorruiten en de metalen delen aan de onderkant schaars, maar polyester roest niet, is dus ook niet zo gezocht en brengt dus weinig op.

Hetzelfde geldt ook voor de Simca 1100.
Wat een Rancho-restaurateur hiervan zoekt zijn de bodemdelen, kriksteunen, subframe, achterastraverse, voorste langsdragers... juist die dingen die bij de Simca 1100 ook kwetsbaar en roestgevoelig zijn.
Technisch (motorisch) ben je voor de Rancho meer afhankelijk van de Simca 1308/09 en de eerste serie Peugeot 309, daar is dus nog genoeg van te verkrijgen en voor hele nette prijsjes.
Spatborden van een Simca 1100 zijn met een beetje zoekwerk ook nog wel te vinden, ik heb een jaartje geleden € 25,= p.st. betaald voor geheel gave en roestvrije exemplaren.
En wat jou spatborden betreft, ik speur dagelijks marktplaats af op zoek naar Matra- en Simca-delen, ze zijn me echter niet opgevallen.:confused:

Maar probeer voor die Bagheera-delen eens via de diverse Matra-clubs of er daar nog intresse is voor de niet al te beste polyeter onderdelen, al ben ik er bang voor...
Desnoods wil ik je marktplaatsadvertentie ook wel even doorlinken naar het belgische Matramania-forum, laat het dan maar horen.

En afgedankte motorblokken?...daar maak ik informatiedragers van.

Simcat zei:
Neen, de Samba cabriolet is met zijn prijs van 500 Euro te duur zo mijn bekende. Dus mensen, wie gaat hem nu redden?
Simcat
Ik heb van de week een nieuwe toiletpot met ingebouwde sanybroyeur gekocht voor € 500,-. Is dat duur? Ja, want er groeit geen geldboom in mijn tuin en ik kan het geld maar één keer uitgeven. En veel meer dan er in poe... en pi... kan je niet. Erg saai dus. Maar ja, de oude ging kapot en dus moest er een nieuwe komen. Maar stel je Samba gaat kapot. Waar koop je dan een nieuwe?
Ach, als geld toch eens geen rol zou spelen, wat zou dat heerlijk zijn. Ik hoop dat de Samba toch nog een kans krijgt. Hij kost 'slechts' net zoveel als een toiletpot.

simca1.jpg

"Simcas were indeed sold in the USA from 1969 until miserably flopping in 1972".
Kijk, dat wist ik niet. Leuk hoor, dat internet.

the Fox zei:
Ach, als geld toch eens geen rol zou spelen, wat zou dat heerlijk zijn..

...dan gaat de ruimte wel de beperkende factor worden.:)

Maar troost je, ik heb ook altijd gebrek aan zowel geld als ruimte... en daar wordt je weer creatief van.
Werken met minimale budgetten en ruimte is ook best leuk om te doen, ik red me er aardig mee.
Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan... (maar een toiletpot van € 500,= komt er bij mij dus nooit in, dan ga ik wel in de tuin zitten... :D)

het is inderdaad moeilijk om te bepalen wat je nou wel of niet moet bewaren als je geen ruimte hebt.
ook ik heb weinig ruimte om spullen te bewaren maar heb toch alles een plekje kunnen geven.
iedereen bewaard de onderdelen die weinig ruimte innemen en die onderdelen heeft iedereen noog wel liggen of je kan er goed aankomen.
de achteras van mijn sloop 1100 is een zwaar log en groot onderdeel maar nog in een hele goede staat en wordt dus niet weggegooit.
als ik er zelf niets aan heb kan ik er altijd een ander blij mee maken voor een kleine vergoeding.
voor niets gaat de zon op toch?
ik wil ook wel eens ruilen met andere 1100 spullen die voor mij weer interressant zijn.
ook het subframe van de voorkant is nog goed en bewaar ik ook.
als iemand iets zoekt van een 1100 kun je het altijd even laten weten aan mij en andere forumers.
met zijn allen kunnen we de simca`s,talbot`s,matra`s en sunbeams rijdend houden zonder dat we enorme kosten moeten maken omdat de onderdelenvoorziening karig wordt.
het club magazijn is ook een goede optie als je iets zoekt.
dus als je eens iets zoekt?reageer!!!!!
DSC04540.JPG

Beste Klassiekerrijder.

Al had je de "Rancho" die feitenlijk een Fourgonette was in onderdelen verkocht onder lui die vanalles zoeken had jij er net zoveel voor gekregen en had de wagen tenminste nog een doel gehad. Nu liggen alle zeldzame delen die erop en eraan zitten voorgoed op de schroothoop....:confused:
Simcat

Bovendien, als je het op die manier bekijkt ; Waarom koop je dan niet alle wrakken op die je tegenkomt , dan weet je zeker dat het niet verloren gaat...
Ik heb daar noch het geld voor ,noch de ruimte.

Simcat zei:
Beste Klassiekerrijder.

Al had je de "Rancho" die feitenlijk een Fourgonette was in onderdelen verkocht onder lui die vanalles zoeken had jij er net zoveel voor gekregen en had de wagen tenminste nog een doel gehad. Nu liggen alle zeldzame delen die erop en eraan zitten voorgoed op de schroothoop....:confused:
Simcat
Ik heb niks met die Rancho te doen gehad, kwam 'm alleen tegen in het sloperijentopic en het leek me sterk dat er twee van die hobbyprojecten zijn...

Simcat zei:
Simcat
De sloop is toegankelijk voor iedereen, dus zolang die Rancho niet platgestampt wordt kan iedereen die er interesse in heeft er onderdelen vanaf halen. Dus over enkele weken verwacht ik een foto van de Rancho waarop te zien is dat ie helemaal gestript is. :)

Muddy Bandit zei:
[Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan... (maar een toiletpot van € 500,= komt er bij mij dus nooit in, dan ga ik wel in de tuin zitten... :D)
Bij ons kan dat. Daar staat de oude nog :).

@Simca ti: die 1100 ziet er al behoorlijk gestript uit. Je schrikt je lam als je ziet hoeveel onderdelen er aan een auto zitten en hoeveel ruimte die innemen (dat had ik tenminste wel toen mijn Kever uit elkaar ging en ik de vier ronde spatborden ergens moest plaatsen). Dan is een ogenschijnlijk ruime garage plotseling een klein hok.

the Fox zei:
...Je schrikt je lam als je ziet hoeveel onderdelen er aan een auto zitten en hoeveel ruimte die innemen (dat had ik tenminste wel toen mijn Kever uit elkaar ging en ik de vier ronde spatborden ergens moest plaatsen). Dan is een ogenschijnlijk ruime garage plotseling een klein hok.

Komt mij wel enigszins bekend voor:

...en dat is nog niet eens de helft.
Ik heb op m'n werk gelukkig de beschikking gekregen over een afgescheiden ruimte van 8x12 meter in een kas, die mag ik gebruiken van m'n werkgever voor de opbouw en opslag van de Rancho.
Maar dan is het soms al woekeren met de werkruimte rondom het onderstel, ¾ staat gewoon vol met onderdelen die je niet kunt of wilt stapelen.

voor het bewaren van de onderdelen van mijn sloop 1100 heb ik gewoon een caravan van binnen kaal gemaakt.
die caravan staat bij mij in de buurt op prive`terrein.
stel dat ik met mijn onderdelen moet verhuizen dan sleep ik deze naar een andere plek.
een mobiele onderdelenschuur komt volgens mij niet veel voor.:D

@Muddy Bandit;
Als ik dat bij mijn baas zo zou doen, zou die mij met mijn spullen zo buiten zetten, haha!!:D T'is wel een mooi gezicht zo, al die nieuwe onderdelen.

gillendgelesimca zei:
@Muddy Bandit;
Als ik dat bij mijn baas zo zou doen, zou die mij met mijn spullen zo buiten zetten, haha!!:D T'is wel een mooi gezicht zo, al die nieuwe onderdelen.

Als je al zo'n 20 jaar hart voor het bedrijf hebt gehad kun je af en toe (in overleg) wel eens een keer een potje breken.:cool:
Maar wat je ziet is ongeveer 30 jaar oud... het resultaat dus van één jaar onderdelenrevisie in de avonduurtjes.

@ Muddy Bandit
Ja , dat begrijp ik wel idd. Maar bij ons is er simpelweg gewoon geen plek voor en 't zou allemaal in het zicht van de klanten liggen. Zo erg als ik het hier voorstelde is het ook weer niet hoor, maar ik houd er wel eens van een beetje te overdrijven.:rolleyes:

ook met een 1100 kan je lekker een potje scheuren zoals je aan de foto`s wel kan zien.
en op internet kom je er regelmatig wel 1tje tegen.
maar de simca 1000 is toch meer het gooi en smijtwagentje die regelmatig getuned worden voor het circuit.
achterwiel aandrijving en een goede wegligging.

DSC02411.JPG

de 3drs ti die ik heb gaat in de toekomst[waarneer weet ik nog niet]een nieuw leven beginnen.
ik heb er lang over nagedacht en besloten dat deze gerestaureert gaat worden.
wordt denk net zo een klus als muddy maar deze ti vraagt erom.

DSC04212.JPG

DSC04216.JPG

Pedigreepaul zei:
Vanochtend ter hoogte van Hengelo op de A35 een donkerblauwe Matra Bagheera gezien. Kenteken DL-46-??

GOEDZO! Betreft de DL-46-XH ;) Stond vorig jaar te koop in Braamt. Vanaf 28-09-2009 heeft de wagen een nieuwe eigenaar. De vorige eigenaar had de wagen sinds 10-04-1997 in zijn bezit. Bij nòg een eigenaar eerder verliep de vorige, laatste, APK.: 20-03-1996! Het moet dus wel een ECHTE liefhebber zijn die de wagen thans in bezit heeft. Degene bij wie deze huidige liefhebber de wagen van gekocht heeft heeft hem aldus enkel maar staan gehad, daar geen geldige APK.
Simcat

simca ti zei:
...wordt denk net zo een klus als muddy maar deze ti vraagt erom.

Beetje oppervlakteroest wegschuren en een nieuwe koplamp. En klaar is Kees. Of zou dat iets te optimistisch zijn?

Erger dan de conditie van onderstaande 1100 station zal het niet zijn. Dat is dan alvast een opsteker ;).

3062087706_4cf098395a.jpg

3062086926_0368707546.jpg

3061243665_12114c5be8.jpg

3061244479_ec427c4d27.jpg

3061244073_3ddf34819e.jpg

Bovenstaande 1100 staat trouwens formeel te boek als een "1980 DODGE 1100 VAN HOF723W".
Een Dodge dus. Klinkt stoer.

gillendgelesimca zei:
Wow TI ,veel succes gewenst; dat wordt weer een plaatje van een Simca erbij! Komt dat besluit door de bovenstaande foto's?:LOL:

nee joh,
ik was laatst in de supermarkt en kocht een tros bananen en toen wist ik het!!!!!!!!!!!
ik wil een gele ti hebben.
en ik heb tot op heden nog geen 3drs ti in nederland gezien.
daar wil ik in de toekomst verandering in brengen.
ik weet nog niet waarneer ik er aan begin maar ga dit jaar de schade en vooral roest beoordelen voor een plan van aanpak.
kan ik alvast wat plaatwerk bij elkaar sprokkelen.
die 2 deuren zal wel een dure aangelegenheid worden omdat de ranchomannen die ook in het vizier hebben.
als iemand deze nog voor een leuk prijsje over heeft kan die zich melden.
dan is de eerste stap alvast gezet.:rolleyes:

simca ti zei:
die 2 deuren zal wel een dure aangelegenheid worden omdat de ranchomannen die ook in het vizier hebben.
als iemand deze nog voor een leuk prijsje over heeft kan die zich melden.

Dat zal echt tegen gaan vallen... ben ruim een jaar op zoek geweest voor redelijke exemplaren maar voor de prijs van 2 redelijke, gebruikte exemplaren kon ik ook een complete Rancho-donorwagen kopen. (€ 250,= per stuk incl. de nodige vliegroest voor een kaal portier)
Ik heb uiteindelijk m'n eigen exemplaren maar voorzien van een nieuwe onderkant.

Muddy Bandit zei:
Ik heb uiteindelijk m'n eigen exemplaren maar voorzien van een nieuwe onderkant.
Als je goed kan lassen is dat een mooie oplossing. Heb je voor die reparatie zelf plaatdelen moeten vormen of waren er overzetstukken te verkrijgen?

nee joh,
ik was laatst in de supermarkt en kocht een tros bananen en toen wist ik het!!!!!!!!!!!
ik wil een gele ti hebben.
en ik heb tot op heden nog geen 3drs ti in nederland gezien.
daar wil ik in de toekomst verandering in brengen.

Kijk eens aan!! Waar een bezoekje aan de superm. allemaal goed voor is ! Grappige plaats om inspiratie voor zo'n idee te krijgen, haha!

@Muddy
Er staat een complete Rancho als donor -auto in Limburg... De man wil er 250€ voor hebben. Hij heeft een paar maanden geleden zn kentekenbewijs opgestuurd naar de RDW om zo van schorsingen af te zijn....

gillendgelesimca zei:
@Muddy
Er staat een complete Rancho als donor -auto in Limburg... De man wil er 250€ voor hebben. Hij heeft een paar maanden geleden zn kentekenbewijs opgestuurd naar de RDW om zo van schorsingen af te zijn....

Nee hoor die grijze Rancho (HD-08-TZ) van '82 is van de zomer verkocht! Hij stond in Zuid-Limburg in Landgraaf. De wagen bestaat nog maar wordt gesloopt. De papieren zijn ingestuurd naar de RDW. en de wagen is naar Duitsland verkocht. Het motorblok bleek, links, door de balk te zijn gezakt (...) bij een uitwijkmanoeuvre waarbij de wagen links voor op de stoep terecht kwam... de wagen liep voor de rest nog prima. Geen gerammel, geen getik op de kleppen, niets. Als een zonnetje liep de motor, met het olieniveau kéurig op peil en ook het koelmiddel was keurig op niveau. De goede man had er nog een 2e. Rancho, een '78-er! (80-XE-04), staan. NIÉMAND, werkelijk NIEEEMAND wilde die wagen hebben... Ik heb er nu met véééél moeite voor kunnen zorgen dat de '78-er, uiteindelijk, naar Nuernberg in Duitsland is gegaan. Naar bleek was de wagen nog bijzonder goed bijeen en dientengevolge wordt hij thans, volledig, gerestaureerd. Tja als het voor mensen te ver weg is om naar Zuid-Limburg te rijden om een 1978-er (!) Rancho te gaan bekijken, dan weet ik het ook niet meer.... Met een kilometerstand van ver onder de 100.000 Km. is ook hij verkocht aldus toch nog verkocht (Duitsland) waar hij nog zogoed bijeen bleek dat hij thans volledig gestript, een restauratie ondergaat...
Uiteindelijk zijn beide (!) Rancho's verkocht voor 400 Euro (...)
Aanbij de foto's van vóór het vertrek naar Duitsland.
Simcat

0zsc71ssc6ibzq8sahie.jpg

gssikarzbq46iohz2tat.jpg

Zo ik post hier even nog wat Talbot gerelateerde plaatjes van mn strooptocht op zoek naar onderdelen voor de Solara...

Hieronder nog wat foto´s van het rijdende restauratieobject, een rdw steekproefcontroleur heeft er ruim een half uur rondom heen staan springen volgens mn garagehouder, en kwam met allerlei tips over onderhoud, montage, specifieke Talbot dingen, de man kon de versnellingsbak in een uur demonteren en weer opnieuw monteren, was dus een ervaringsdeskundige, en heeft vroeger veel aan Solara´s gesleuteld. Er zouden ook veel nuttige tips bijzitten , dus misschien scheelt dit mij weer arbeidstijd en dus geld!!

Als 1e wat foto´s toen ik anderhalve week geleden in Belgie onderdelen voor de Solara ging scoren, t.w. een gebruikte uitlaat, achterklep, 2 motorkappen, voorbumper, achterbumper, en 2 voorschermen.
sdc10382.jpg

sdc10383ju.jpg

sdc10384c.jpg

hij hangt lekker ver door...
sdc10385m.jpg

karretje had 300 kg eigengewicht, en dus in totaal denk ik zo´n 400 kg erachter...

Hieronder nog wat foto´s van de slechte plekken onderaan de bodem van de Solara en de uitlaat...
sdc10386.jpg

bovenstaand is bij de bestuurderskant naast de kriksteun...
sdc10387u.jpg

bestuurderskant achterzijde...
sdc10388.jpg

sportuitlaatje... hoe zou het nou komen dat dit zo gehorig is,.. snap er niets van...
sdc10389r.jpg

bijrijderskant, je ziet, met name op de naden zijn de roestproblemen...
sdc10390c.jpg

wielkast bijrijderskant vooraan
sdc10391n.jpg

oppervlakkig algeheel plaatje...

Auto staat dus nu bij mn garage voor het technische verhaal, waarna hij hopelijk eind november opgeknapt gaat worden qua plaatwerk en overspuiten..

Terug
Bovenaan