Naar Bilthoven...
Gisteren gepoogd naar Bilthoven te gaan rijden inzake de afsluitmiddag van het clubjaar 2009 van de Simca Automobiel Club Nederland.

Ik was voornemens om een capot van een 13/1501 mee retour te gaan nemen voor een bekende van mij uit de szene hier. Aldus koppelde ik mijn remorque achter mijn 206. Jammer dat het weer pijpenstelen regende. Onderwijl ik Eindhoven naderde bleek de lege remorque opeens te gaan zwiepen....

Meteen ben ik op de standstreep gestopt om te gaan zien wat ginder gaande was. Naar bleek stond het electrokabel van de verlichting van de remorque zeer strak gespannen.

Ik dacht eerst dat het kabel door de harde wind en regen zich wellicht nogeens extra had verwonden om het disselwiel. Nadien ik het kabel weer meer had laten vieren ben ik weer verder gereden. Na 200 meter echter begon het spel eender opnieuw.

Maar nu zag ik in mijn kijkspiegel naar achteren dat de remorque van de wagen los geraakte...

Ik remde subiet en ik zag tot mijn stomme ongeloof dat de remorque rechts van mijn wagen voorbij reed

.... Ik schrok mij echt WEZENLOOS!!!

Gelukkig had ik op dat moment een grote tegenwoordigheid van geest en reed ik met mijn wagen links van de op hol geraakte remorque om te behoeden dat deze terug de baan op zou keren. Als een miracel bleef hij echter op de standstreep bollen en schampte deze enige hondert meters langszij de barrière vooralleer hij tot staan geraakte. Ik ben toen nogmaals gaan zien wat er wel niet was gebeurd en zag tot mijn schrik dat het volledige binnenwerk van het dissel nog aan de remorquekogel hing achter aan de wagen en dat de buitenste koker van het dissel aan de remorque zelf volledig was doorgeroest en zomee was gesepareerd van deze

... Er had weet ik wat voor een accident kunnen ontstaan eens de remorque terug de baan was op geschoten...

Ik wil er niet aan denken... Toen bedacht ik mij dat het dissel reeds uiteen schoof toen ik voor de eerste maal ben wezen gaan zien wat er aan de hand was. Vandaar het strak staande electrokabel

. Ik heb geeneens gezien dat het dissel aldus reeds uiteen aan het schuiven moet zijn geweest.... Jullie begrijpen dat ik eerst eens 10 minuten beduust en krijtwit heb staat turen naar het binnenwerk van het dissel wat nog aan de kogel hing...

Ik hoorde op dat moment niets en ik bemerkte ook geen regen en wind meer... Weer bij zinnen geraakt hoorde ik het verkeer langszij mij heen stuiven en claxoneren. Snel zette ik mijn wagen voor voor de remorque op de standstreep en bedacht ik dat juist het electrokabel mijn engel in nood is geweest. Het kabel zit namelijk linkszij de remorquekogel aan de wagen. Eenmaal het dissel nu volledig uiteen schoof werd het kabel wederom strak gespannen en heeft dit de remorque een ruk naar rechts in de richting van de standstreep gegeven. Was het kabel rechts van de kogel gemonteerd geweest was de remorque naar links de baan op geschoten en waren de consequenties schier niet te overzien geweest... Bovendien zo bleek had ik het disselwiel niet volledig had opgetrokken en dat nog kon rollen om zomee verhinderde dat die losse buis van de wagen die naar voren stak niet in het asfalt had doen grijpen. was het disselwiel volledig opgetrokken geweest had de koker over het asfalt geschoven met alle risico's van dien. Was deze ten slotte in het asfalt geschoven was de remorque zeker over de kop geslagen danwel alsnog over de baan geschoten...

Rap verwittigde ik de collega's van de politie, en nadien werd de remorque weggesleept. Van naar Bilthoven gaan is toen niks meer gekomen.

Eenmaal thuis denk ik wat niet allemaal had kunnen gebeuren...
Simcat