simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

the Fox zei:
Muddy Bandit zei:
Ik heb uiteindelijk m'n eigen exemplaren maar voorzien van een nieuwe onderkant.
Als je goed kan lassen is dat een mooie oplossing. Heb je voor die reparatie zelf plaatdelen moeten vormen of waren er overzetstukken te verkrijgen?

Alles moet vanuit eigen fabrikaat, anders kan bruintje het simpelweg niet trekken.
Ik weet eigenlijk niet eens of er hiervoor wel inzetstukken (overzetstukken) te verkrijgen zijn, ik heb er niet eens naar gezocht.
De uitgangspositie:

...en het eindresultaat:

Weer 2x €250,= verdiend door ze simpel niet uit te geven.... ik kan mezelf wel rijk rekenen door de restauratie van de Grand Raid.:)
Het voordeel van een Rancho-portier is dat de onderzijde aan de buitenkant geheel afgedekt wordt door een polyester kap, dus als het plaatwerk daar niet 100% strak te krijgen is tijdens het lassen valt het nog niet op.

Maar het is best zelf te doen, er gaat alleen een hoop tijd in zitten.
Voor het vormen van de plaat gebruik ik al jaren een stukje NS-weg (spoorrails) van 1 meter als aambeeld, de vorm van de rails is idiaal geschikt om plaatwerk op te "masseren" met een stevige nylonhamer.
Dat brok rails heb ik ooit eens geruild tegen een krat bier bij die werklui van Pro-Rail.... het is voor mij een onmisbaar stuk gereedschap geworden.

@Gillendgelesimca, dánk je. Dat is weer een andere auto waar ik een groot zwak voor heb, en al 5 jaar als een wezenloze vrachten geld in heb gepompt, maar het comfort is onbetaalbaar.

Inmiddels heb ik meer Talbot's ,maar de 505 gaat in principe niet meer weg...

he`matrancho,ik heb je een pbtje gestuurd.

ik heb 1 deur kunnen bemachtigen voor de 2drs 1100.
het is alleen het oude type deur,maar die kan ik dan weer als ruildeel gebruiken.
er zitten te veel verschillen om dit aan te passen.
er gebeurt de laatste tijd veel om me heen wat met simca`s te maken heeft.
als het allemaal doorgaat heb ik straks??????????????
dat lezen jullie wel als de koop doorgaat.

Beste medeforummers,

Weer eens op internet in Frankrijk wezen kijken. Daar staan nog steeds héél leuke Talbots te koop. Dit keer heb ik eens gekeken naar Solara's. Er staan diverse op www.leboncoin.fr. Kies een regio uit en kies daarna "toutes la France", geef "Talbot" als zoekmodus op en voila je hebt wel 5 pagina's met te koop staanden voertuigen van het merk Talbot. Van Samba LS, GL, naar zeldzame GLS, via Horizon LS, LD en zéér zeldzame GLD, naar Solara LS, GL en GLS of zelfs SX, 1510 en Tagora GL, GLS of DT. Alles wat ons hart hoger doet slaan. Iedere dag wijzigt het aanbod. Ik kijk er veel naar naar deze site. Ook delen worden aangeboden. ALLES wat de echte Talbot-lliefhebber zoekt. Net als de auto's soms tegen héél interessante prijzen. Alhoewel inmiddels duidelijk dat de prijzen ook in het moederland Frankrijk sterk aantrekken. Nòg kun je er echter slagen. Zo staat er thans een blauwe Solara (overigens nog een Simca!, dus nog van het eerste bouwjaar 1980!:D) als één van 2 te koop voor één prijs: 600 Euro. Héél acceptabel dacht ik. (y)De zilverkleurige wagen is als wagen alleen een stuk duurder maar hij ziet er danook erg goed uit. Bovendien notabene een SX-uitvoering, herkenbaar aan de enkel op dit, duurste, model geleverde chromestrips boven op beide bumpers. Leuk detail is dat deze grijze Solara hoewel aldus duurste type en aldus voorzien van features als cruisecontrol geen roestgevoelig schuifdak heeft. Zeker een reden om juist zo een SX an te schaffen. Zelfs een rechter buitenspiegel zit erop! Zoek maar eens een Talbot met dit extra faeture. Het moge vandaag te dan vanzelfsprekend lijken zo'n spiegel, maar bij Talbot zoek je daar vaak tevergeefs na. Niemand die het overigens opvalt. Alle luxe, zo'n SX, maar toch geen extra roestpunt aan de wagen want roesten kunnen ze deze Talbots. Leuk detail overigens is dat deze grijze SX-Solara een roodkleurig (!) Talbot-embleem in de grille draagt! Wie was dat opgevallen? Natuurlijk moet men wel de wagen(s) nog ophalen. Maar als je er een leuk weekend aan verbindt kan de lol niet meer op. Ik heb er eens twee uitgekozen:
Simcat
https://www.leboncoin.fr/vi/66635291.htm?ca=17_s
0sa3zkhxixoidwvcxgq9.jpg

1u2s7xcorm3qyvg6b3qs.jpg

https://www.leboncoin.fr/vi/68914973.htm?ca=17_s

78umn6cy2z6wwco911pd.jpg

7yrrxa9pqkgu54rity3d.jpg

Deze is ook wel aardig: Simca 1308

Als je de advertentie door Google laat verlaten in het Nederlands komt er "CHRYSLER SIMCA 1308 GT, goed basisvoedsel" te staan
(bonne base de restauration). Zo'n wagen kan je natuurlijk niet laten staan :).

A.BRANDHORST zei:
@Gillendgelesimca, dánk je. Dat is weer een andere auto waar ik een groot zwak voor heb, en al 5 jaar als een wezenloze vrachten geld in heb gepompt, maar het comfort is onbetaalbaar.

Inmiddels heb ik meer Talbot's ,maar de 505 gaat in principe niet meer weg...

Als je dat durft.... :)

the Fox zei:
Deze is ook wel aardig: Simca 1308

Als je de advertentie door Google laat verlaten in het Nederlands komt er "CHRYSLER SIMCA 1308 GT, goed basisvoedsel" te staan
(bonne base de restauration). Zo'n wagen kan je natuurlijk niet laten staan :).

350 Euro?! OPHÁLEN!!! Er is nog een hoop aan onderdelen extra bij man!
Simcat

Deze '68-er Sunbeam Sceptre Mark II kende ik nog niet. Bedankt Pedigreepaul!(y)
Simcat

Op een parkeerplaats met Duitse auto's zo te zien. Daar achter dat lint was toch geen moord gepleegd of zo ??

Wel een leuke Matra Murena !!(y)

Vergeet de R5, de 340, de T2 en de 33 niet. Omdat ik niet weet hoe oud Skitmeister nu is, vraag ik mij af wanneer deze foto's genomen zijn. Aan de auto's te zien in ieder geval nà 1987. Klopt dat, Skitmeister?

werk7.jpg

Strakke bak

Die 33 phase 1 is minstens net zo zeldzaam. Eind 86 kan ook gezien het kenteken van de 33. Die gele tourist was toen pas een jaar of 5 oud.

simca1006 zei:
Die 33 phase 1 is minstens net zo zeldzaam. Eind 86 kan ook gezien het kenteken van de 33. Die gele tourist was toen pas een jaar of 5 oud.
Hetgeen meteen het probleem van Simca duidelijk maakt. Na amper vijf jaar al zoveel roest. Spijtig hoor. Eigenlijk een wonder dat er nog origineel Nederlandse exemplaren op de weg zijn, vooral dankzij de inspanningen van enkele forum leden (y).

the Fox zei:
simca1006 zei:
Hetgeen meteen het probleem van Simca duidelijk maakt. Na amper vijf jaar al zoveel roest. Spijtig hoor. Eigenlijk een wonder dat er nog origineel Nederlandse exemplaren op de weg zijn, vooral dankzij de inspanningen van enkele forum leden (y).

Mijn vaders 1100 destijds was 3 jaar oud en had roestplekken her en der, wilde men bij een ander merk niet eens inruilen ! :cry:

ddrman zei:
ik zie een skoda 130 bohemia

Ja dat viel mij ook al op na het scannen! Toevallig waren fotos in het oostblok topic gepost, helaas heb ik er toen GEEn fotos van gemaakt ... weet wel waarom, mijn moeder is tsjechische en we waren er wel 4x per jaar. Dus vond ik dat niet bijzonder genoeg [denk ik]. Nu heb ik er spijt van ... :cry:

the Fox zei:
Vergeet de R5, de 340, de T2 en de 33 niet. Omdat ik niet weet hoe oud Skitmeister nu is, vraag ik mij af wanneer deze foto's genomen zijn. Aan de auto's te zien in ieder geval nà 1987. Klopt dat, Skitmeister?

ja we hebben het over 1990 & 1991

Als je praat over begin jaren '90, valt de roest op de tourist nog mee en toen al bijzonder dat ie nog rond reed.

Hoi "Pedigreepaul",
Deze Murena kende ik gelukkig al uit het register. Altijd weer plezant als een foto van van een gespotte wagen, daaruit, boven komt drijven, haha! Dus, vooral zo voortgaan!
Die, vroeger, op de foto vastgelegde, grijze, 1510 betreft een wagen uit, volgens mij, januari 1981. Interessant is de wagen zeker want het betreft hier een "SX"-uitvoering hetgeen te herkennen is aan de filigrane chromebaguetten boven op de bumper. En zie daar, wéér een extra besteld, rechter buitenspiegeltje, hahaha! Die zat er zelfs op die duurste "SX"-uitvoering, kan je nagaan! Het betreft bovendien een speciaal actiemodel. De horizontale striping langszij de zijden van de wagen laat vermoeden dat het hierbij een "Swinger" gaat. Die striping gaat overigens heel goed met de wagen. Eender de lichtmetalen "Pedrini"-velgen trouwens. Al zeg ik het zelf. Jammer dat de 1510 schier uit het straatbeeld en zelfs de szene is verdwenen... De exemplaren welke ik ken zijn op minder dan één hand te tellen. Tijd dat er weer eens een heuse 1510 naar Nederland komt zou ik zeggen! Wie durft het aan om er één met een remorque op te gaan halen in Frankrijk? Vergeet niet mensen, nu kan het nog. Wacht niet te lang!
Trouwens het toeval wil dat er zopas nog één van die paar exemplaren die nog over zijn in Nederland te koop stond in Dordrecht.
Het betreft de FV-75-RR (1510 1,5 (!) LS) van 20 maart 1980. De wagen heeft nog keuring tot 08-08-2010 en de huidige eigenaar heeft hem toch al méér dan 10 jaar in bezit! Dat zegt wat want niet alle 1510 werden al 10 jaar bij de eerste bezitter ervan, vergeet dat niet! Deze wagen betreft een standaard-uitvoering dus. Geen extra's, maar da's wel zo leuk! Interessant is dat de wagen met middelste motor uit het gamma komt. Nòg kleiner is de 1.3 motor. Zeker zo'n standaarduitvoering is zéér zeldzaam. Gelukkig betreft het hier een origineel nederlands exemplaar aldus één van de laatsten van zijn soort. Ik heb de gegevens van de verkoper van welleer. Ik zie dat de wagen nog niet is verkocht. Mocht er iemand in geïnteresseerd zijn in deze welhaast compleet uit het straatbeeld alsook de szene verdwenen Talbot-telg, laat het mij dan even weten via een pbee-tje dan breng ik een contact met de verkoper tot stand.
Simcat

Simcat zei:
........... Mocht er iemand in geïnteresseerd zijn in deze welhaast compleet uit het straatbeeld alsook de szene verdwenen Talbot-telg, laat het mij dan even weten via een pbee-tje dan breng ik een contact met de verkoper tot stand.
Simcat

Ik moet even overslaan.
Mag van m'n vrouw pas weer wat kopen als ik al die andere autoprojecten heb afgerond....:rolleyes:

Muddy Bandit zei:
Simcat zei:
........... Mocht er iemand in geïnteresseerd zijn in deze welhaast compleet uit het straatbeeld alsook de szene verdwenen Talbot-telg, laat het mij dan even weten via een pbee-tje dan breng ik een contact met de verkoper tot stand.
Simcat

Ik moet even overslaan.
Mag van m'n vrouw pas weer wat kopen als ik al die andere autoprojecten heb afgerond....:rolleyes:

Tja, dat klinkt ook mij bekend in de oren....:D

@Simcat, die 1510 die jij noemt heeft wel eea aan aandacht nodig hoor!

Verder heb ik zijn inmiddels gesloopte Solara aangezien, de JZ-97-LT.. huilen huilen, dat ding was echt niet goed meer. Zn tellerunit leeft later nog voort in mijn Solara, dat wél. En Holunder heeft ook eea aan onderdelen voor zn Solara eraf gehaald.

Wil dus wel hiermee zeggen, een orig. NL wagen is vaak echt aan een opknapbeurt toe... helaas... En zoals ook jij weet, Patrick, is dat in deze tijd niet het eerste wat men doet, zéker niet bij een basismodel of tussenmodel.

Liefhebbers: houd de Klassiek & Techniek van december in de gaten. Er zal een aankoopadvies in staan van de Talbot Sunbeam TI en Lotus.

En misschien een 'rondje om de kerk' met een ander telg uit de Talbot-Simca stal ?;)

Is hier de Solara al bekend die op de sloperij GAOS in Emmeloord ligt? Het is een triest geval: puntgaaf (op het oog) en slecht iets meer dan 60.000km op de teller. Inmiddels niet meer te redden maar als je goed plaatwerk zoekt zou ik er een ritje op wagen. Verder zietie er ook compleet uit al heeft iemand iets onder de motorkap gesleuteld.

@Idranor, de radiateur heb ik eraf geplukt, en de hoofdsteunen achter ook... :T

Het rechtervoorscherm kreeg ik ondanks veel proberen, er met geen MOGELIJKHEID af, helemaal vastgekit... pfff...

Volgens mij was die Murena met die 'toffe velgen' ( die ik minder vind dan orgineel ) van een bekende van mij. Ik weet niet waar de foto gemaakt is.

Heeft iemand toevallig goede foto's van het chassis van de 1307 (of soortgelijken)? Ik ben (al een tijdje) aan de gang met een 3D model van de 1307.
Ik probeer wel iets van detail aan te brengen dus eigenlijk alle foto's zijn wel welkom..

@Ppaul, heb je in het vorige topic teruggezocht naar de restauratiefoto´s van Steven1307? ... Die helpen je ongetwijfeld op weg!

Beste mensen,

Goedeavond allemaal. Zal me even voorstellen hier. Bas de Boer, 27 en sinds paar weken bezitten we een Simca 1000 automatique. Momenteel zijn we druk bezig de auto klaar te maken voor de RDW keuring zodat ze NL kenteken krijgt. Omdat we geen papieren bij de auto hebben zijn we dringend opzoek naar een lijst/overzicht waarop chassis/serienummers vermeld staan met de bouwjaren. Samen met een verkoopverklaring van de oude eigenaar kunnen we hiermee naar de RDW keuring gaan. Vandaag heeft iemand van de RDW dit allemaal heel netjes aan ons uitgeled. Nu voel je de vraag al opkomen: is er iemand hier die een lijst of iets dergelijks kan mailen naar ons met het overzicht. Alles is welkom wat kan helpen voor een snelle afhandeling. Alvast bedankt voor de genome moeite, hierbij nog even wat sfeerfoto's om een beeld te vormen:

https://www.mijnalbum.nl/Album=F7ORJ3I7

Bassimca zei:
Beste mensen,

Goedeavond allemaal. Zal me even voorstellen hier. Bas de Boer, 27 en sinds paar weken bezitten we een Simca 1000 automatique. Momenteel zijn we druk bezig de auto klaar te maken voor de RDW keuring zodat ze NL kenteken krijgt. Omdat we geen papieren bij de auto hebben zijn we dringend opzoek naar een lijst/overzicht waarop chassis/serienummers vermeld staan met de bouwjaren. Samen met een verkoopverklaring van de oude eigenaar kunnen we hiermee naar de RDW keuring gaan. Vandaag heeft iemand van de RDW dit allemaal heel netjes aan ons uitgeled. Nu voel je de vraag al opkomen: is er iemand hier die een lijst of iets dergelijks kan mailen naar ons met het overzicht. Alles is welkom wat kan helpen voor een snelle afhandeling. Alvast bedankt voor de genome moeite, hierbij nog even wat sfeerfoto's om een beeld te vormen:

Hoi ,heb je het al bij de simcaclub gevraagd? Wellicht hebben zij alle info die je maar wensen kan...

gillendgelesimca zei:
Bassimca zei:
Beste mensen,

Hoi ,heb je het al bij de simcaclub gevraagd? Wellicht hebben zij alle info die je maar wensen kan...

Stuur maar even een PB'tje naar Simcat, die zwerft hier met grote regelmaat op het forum.
Met hem heb je het simca-kentekenregister en de simcaclub tegelijk te pakken in 1 persoon, hij kan je vast verder helpen.;)

Terug
Bovenaan