Hallo medeforummers,
Heden een eerste rit met mijn Murena 2,2 gemaakt. Na een ongemeen lange winterstalling met het nodige materieel de wagen gaan uitmotten en gereedmaken voor het nieuwe seizoen. Na een grondige poetsbeurt van binnen en van buiten alsook het nodige contrôlewerk gedaan te hebben aan aan techniek w.o. remmerij en vloeistoffen zette ik de opgeladen batterij in de wagen en startte ik hem. De wagen startte overigens van welhaast meet aan dat ik de sleutel draaide. Prima dus alsof hij pas een week stilstond. Meteen had de motor goede oliedruk wat natuurlijk zéér belangrijk is. Nadat ik de motor eerst netjes had laten warmlopen om te zien of o.a. mede de koelwaterthermostaatschakelaar van de radiator wel zou inschakelen zorgde ik voor genoeg druk in de banden en ben ik een eerste seizoensrit gaan maken. Wat een bekijks heb je toch met zo'n Matra man! GÉ-WÉL-DIG! Dat is weer eens wat anders dan een Porsche 924! De motor mocht dan wel warm zijn, zo'n Murena en zéker de 2,2 wil ECHT wel GOED warm gereden worden zó gevoelig is met name de kwetsbare kop van de motor. Het koelmiddel mocht danwel warm zijn, de olie is dat dan nog lang niet dus langzaam aan! Na zo'n 50 km. te hebben gereden wist ik dat ook de olie inmiddels ook lekker op temperatuur was. Op weg terug kwam ik vervolgens in een lange file terecht en wat wil het toeval opeens valt je blik spontaan op de temperatuurmeter op het dashboard en zie je dat de temperatuur van de wagen in het rode gebied staat.... SHÍÍÍÍTTTT!!!!!

Ik kijk in de spiegel en ik zie achteren een ENORME witte rookpluim opstijgen....

Meteen uit de wagen gesprongen hoorde ik een hard sissend en borrelend geluid van achteren en zie ik dat het koelmiddel zomaa links achter ui de motorruimte op de weg spuit... Blijkt dat een koelslag is gebarsten.... GRRRRR..... Wie denk dááááár nu weer aan als je de wagen uit de winterslaap haalt???!!! Ook bleek dat de genoemde thermostaat niet geschakeld had waardoor de temperatuur van het koelmiddel véél tehoog opliep. Uiteraard zette ik de nog normaal stationair lopende motor metéén uit. Het probleem hierbij is dat er nu helemaal geen circulatie meer op trad waardoor het blok nogmaals zo'n dikke 10 graden opwarmt.
BÒRRELEN dat koelmiddel zeg... TJÒNGE-JONGE zeg.... PPPPFFF......

Dat gebeurde dus en op de vluchtstrook staand zag ik dat de temperatuur van de motor tot ver boven de 130 graden steeg.... Einde oefening Simcat! Gelijk aan het begin van het nieuwe seizoen...

Als er één motor is die geen thermische hitteshock kan verdragen is het wel de Murena 2,2 (...). De wagen is nadien afgesleept en in de loods geduwd. Ik heb nog geen moeite gedaan om te bezien of de koppakking eruit is... Ik ga er maar van meet af aan van uit.
KKKKLLLLOOOO.......Zo zat ik vanmiddag aan de grond... Mocht dat echt het geval zijn heb ik een
VET probleem dat kan ik jullie wel vertellen medeforummers. Het vinden van een goede kop voor een 2,2 Murena is schier on móóógelijk en kost een vermogen indien gevonden. Dan moet je nog eens beginnen met het vervangen ervan... Ik geef het je te doen bij zo'n middenmotor wagen als de Murena... BÁÁÁÁÁÁLEN ALS EEN STÈÈÈKKERRRRR.....
Simcat