simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

Het forum is voor mij vandaag voor het eerst sinds vier dagen weer bereikbaar.

Alvast een prettige kerst 2012 toegewenst, voor het geval het forum tegen die tijd weer onbereikbaar is.

Hier nog een 1:43 verbouwde Rancho door een Simca Vriend van mij. Ook leuk en sneller klaar dan een echte.

img1453468128.jpeg

img1453467873.jpeg

Forum is ook vanaf hier slecht bereikbaar. Kan er vaak ook niet opkomen. Kan te maken hebben misschien met onderhoud aan de servers. Soms kun je wel op de startpagina maar ligt alleen het forum eruit. ... Of iedereen zit er nu tegelijk op en hebben we last van file...

Het blijft wel erg leuk

Iedereen een goede jaarwisseling.
Harm

Hoi Harm,

Ik dacht 'RHODEN". Maar goed, kan ook RODEN zijn hoor. Als Rhoden niet bestaat zal het wel zo zijn dat ik mij vergist heb. Destijds stond dezelfde Rancho te koop voor 875 Euro. Hij is sindsdien niet meer verkocht en wordt dus nog steeds door dezelfde schare verkopers zo blijkt, aangeboden. "MatrArjon", ik ken hem of haar nog niet op dit forum, schrijft ook al van een exorbitant prijsverschil.

Simcat zei:
Hoi Harm,

Ik dacht 'RHODEN". Maar goed, kan ook RODEN zijn hoor. Als Rhoden niet bestaat zal het wel zo zijn dat ik mij vergist heb. Destijds stond dezelfde Rancho te koop voor 875 Euro. Hij is sindsdien niet meer verkocht en wordt dus nog steeds door dezelfde schare verkopers zo blijkt, aangeboden. "MatrArjon", ik ken hem of haar nog niet op dit forum, schrijft ook al van een exorbitant prijsverschil.

Simcat, de FF-48-49 is verhuisd..... naar een onderzoek voor opknappen. Wist jij daarvan? Hoorde ik vandaag ter plaatse.... Je hebt mail.

Groet Harm

Je hebt Rheden (Gelderland) en Roden (Drenthe). Een kruising ervan is mij niet bekend.

Simcat zei:
Hoi Harm,

Hallo Simcat en iedereen verder,

Ik bekijk dit forum al geruime tijd, reageer zelf niet veel. Heb een aantal franse auto's gehad. Ben begonnen met een Renault 5TL uit 1985 als eerste auto en als dagelijks vervoer. Een erg fijne en pittige auto, kon je ook fijn mee vakantie vieren in Italie. Daarna een Duitser gehad, een Kadett E type 1.2. Deze auto stond vaker in reparatie dan dat hij reed. Met tegenwind een vrachtauto inhalen was link met deze auto, snelheid zakte ver weg naar rond de 100 km/h. Hierna kwam een volbloed Italiaan, een super auto. Deze fiat Tipo bracht ons overal, weinig problemen mee gehad. Na de Tipo volgde weer een Fransman een Peugeot 306 1.9 XND Belfort. Ook een fijne reisauto. in een paar jaar tijd veel woon-werk kilometers mee gemaakt. Alleen tijdens de vakanties niet betrouwbaar 2x richting Italie pech gehad, wel gelijk in NL zodat we vervangend vervoer hadden. Hierna weer een Duitser voor dagelijks vervoer, Audi uit 1999. goede en fijne auto weinig problemen mee.

Dan komen we nu zo ongeveer bij de reden waarom ik dit forum volg. In 2008 een auto voor erbij opgezocht, dit moest een franse auto zijn, bouwjaar 70-80-er jaren verder comfortabel en aan te schaffen met een beperkt budget en er mocht wel werk aan zitten. Het is immers een hobby auto. Geen complete restauratie, want dat kan ik niet (respect voor Muddy Bandit hoe zijn Rancho heeft aangepakt). Maar kleine klussen stukje (laten) lassen, of opbouwen van een auto was de wens. Na een zoektocht een Citroen CX aangeschaft, Daarna nog een voor de onderdelen. Tijdens de sloop van de een veel geleerd hoe de CX in elkaar zat. De ander opgebouwd en gaan rijden als semi dagelijks vervoer. Er fijn rijdende auto. Eind november vorig jaar (2010) had mijn monteur de auto mee voor de keuring. Op de terugweg van de keuring met verse APK ging het mis. In de mist een aantal schapen naar de shoarmaboer gebracht... De schapen waren losgebroken en liepen over de weg mijn monteur kon er een aantal niet mer ontwijken. Auto economisch total loss, zo gaat dat met een CX uit 1982. Auto met behoud van kenteken behouden. Zoekende naar onderdelen kwam ik een ander auto tegen die afgebouwd diende te worden. Afspraak gemaakt en de auto bekeken, en ik was verkocht. Ik heb de auto aangeschaft, en ben hem nu aan het opbouwen. De CX verkocht, hij rijdt inmiddels weer rond. De auto waarom het gaat is een Matra Bagheera X uit mei 1979, origineel nederlands en met NAP 35.000 km's. Ik hoop hier dit voorjaar mee te rijden, en wat meetings mee te bezoeken.

Simcat voor het register DV-98-XZ, als je gegevens over deze auto hebt hoor ik het graag.

Zijn mooie auto's die Bagheera's.
Helaas zijn ze nog roestgevoeliger dan een Rancho, dus goed conserveren onder al dat polyester is wel een noodzaak om er langdurig plezier van te kunnen hebben.
Maar meldt je ook even aan bij Matramania.be, daar zit ook een koppel Bagheera-liefhebbers met verstand van zaken... een betere vraagbaak kun je niet vinden.;)

grensrijder zei:
Je hebt Rheden (Gelderland) en Roden (Drenthe). Een kruising ervan is mij niet bekend.

Haha, bedankt Grensrijder!(y)
Hé Harm, het zal dus RODEN in Drenthe moeten zijn, haha!:D
Simcat

Deze bagheera is een aantal jaren (14 jaar!) terug gerestaureerd en nooit weer opgebouwd. De auto heeft al die tijd gewoon binnen gestaan. Er zijn een aantal punten die opnieuw ga doen. Zo is de parafan mijn inziens niet goed gedaan, en zijn de a-stijlen niet geheel roestvrij. De rest is vrij goed.

@Muddy bandit: Matramania.be ben ik bekend mee bezoek regelmatig het forum. Ook jouw topic gelezen. respect voor deze restauratie.

hieronder een aantal foto's
6594989099

6594990085

https://www.flickr.com/photos/65772128@N06/6594989099
https://www.flickr.com/photos/65772128@N06/6594990085

Heb links toegevoegd, deze werken wel. Blijkbaar doe ik iets niet goed met het plaatsen van de foto's

Blij dat ik niet de enige was die opstart problemen had met het forum.
Hij gaat nu weer als een trein, heerlijk.

Op een simca staan mist/verstralers altijd heel goed vind ik, dit komt misschien ook door de stalen chromen bumper, andere merken hadden dit ook dankzij de jongere bestuurders,ook goed voor elkaar.
Later kwamen er kunststof bumpers waardoor de zelfgemonteerde lampen eigenlijk geen ruimte meer kregen, en ze werden daarom ook vaak in de grill geintregeerd mede dankzij bv hella.
Na het zien van de foto van de voorkant van de groene solara dacht ik, is er voor de deze type's wel zo'n accecoire geweest?
Ik hou er wel van zo'n voorkant vol met lichten, in geel uiteraard.

Hoi Stif,

Yep, lampen in de grille voor de Solara/1510 zijn er geweest via de reguliere autoonderdelenhandel destijds. Ik weet zelfs een grille met een setje, volgens mij, gele, lampen te liggen. Interesse, laat het dan ff weten dan kan ik kijken of ik het voor jou kan regelen.
Ook konden bij deze typen mistlampen voor vóóronder de voorbumper besteld worden maar dan af fabriek. Die waren in zowel wit als geel glas leverbaar. Probleem: Bij de Solara en de 1510 vielen de mistlampen onder de voorbumper na verloop van tijd zomaar af onder het rijden. De bouten roesten finaal naar de kloten omdat ze constant nat worden door opspattend regenwater en rammelen op den duur door de kunststof bumper heen en hebben geen houvast meer... Daarnaast heb je als je het goed wil doen bij deze originele mistlampen een mistlichtschakelaar voor op de middenconsole van de Solara/1510 nodig.
Zoekt en gij zult niet meer vinden...
Hetzelfde geld voor de mistlampen, geel of wit, eender. Daarnaast let op want in de mistlampen zitten SPECIALE klemmen om de lampjes in de lampenglazen te arreteren: Altijd en stéévast zijn die klemmetjes verroest omdat de mistlampen onder de voorbumper altijd in het spatwater van regen hangen en daaraan blootstaan. Dientengevolge zijn zowel de lampen (MÈT spiegel één!!!) óók schier altijd verroest, vochtig of door steenslag stuk, mochten de lampenhuizen met de mistlampen er nog onder ergens onder een voorbumper hangen en aldus te vinden zijn...
Simcat

@matrArjon: Zal je even helpen.

matrArjon zei:
Deze bagheera is een aantal jaren (14 jaar!) terug gerestaureerd en nooit weer opgebouwd. De auto heeft al die tijd gewoon binnen gestaan. Er zijn een aantal punten die opnieuw ga doen. Zo is de parafan mijn inziens niet goed gedaan, en zijn de a-stijlen niet geheel roestvrij. De rest is vrij goed.

hieronder een aantal foto's

Gave Bagheera overigens

Ik stuur je wel een prive-bericht over hoe je foto's vanuit Flickr kunt laten zien

Hier de laatste foto´s van de Solara, apk zit erop, nu nog even een thermocontactje regelen en vervanging van slechte bedrading bij de radiateur ...
sdc16160.jpg

sdc16156.jpg

sdc16157.jpg

sdc16158.jpg

sdc16159.jpg

@Simcat had je mn pb-tje gezien omtrent het chassisnr.?

Ook zoek ik nog bevestigingsmateriaal voor de mistlampen, de lampen heb ik (nieuw van mn oom gehad) maar het bevestigingsmateriaal zoek ik dus nog... IEMAND??

Hele mooie Solara geworden.
De ouders van mijn buren hadden vroeger dezelfde kleur, maar dan een GL uitvoering.
De buurman, die zelf in de allerkaalste Golf reed die er toen te koop was, vond de GL al de wereld van de luxe!
Indruk maakte ook het comfortabele reizen in deze Talbot.

Gefeliciteerd Albert, diep respect! Het kost een hoop energie maar het resultaat mag er zijn. (y)

A.BRANDHORST zei:
Hier de laatste foto´s van de Solara, apk zit erop, nu nog even een thermocontactje regelen en vervanging van slechte bedrading bij de radiateur ...
sdc16160.jpg

sdc16156.jpg

[@Simcat had je mn pb-tje gezien omtrent het chassisnr.?

Ook zoek ik nog bevestigingsmateriaal voor de mistlampen, de lampen heb ik (nieuw van mn oom gehad) maar het bevestigingsmateriaal zoek ik dus nog... IEMAND??

@A.Brandhorst:
Perfecte Solara geworden!
Haast te mooi om te gebruiken......
Zien we binnenkort buitenfoto's bij daglicht?

Nog een vraag: je gaat hem ook nog met Dinitrol behandelen, doe je dat zelf of laat je dat doen?
Is daar een goed adres voor?

Vanmiddag nog even gebroederlijk de 505 en de Solara naast elkaar gezet...bij daglicht...

sdc16164.jpg

sdc16162.jpg

De mede Talbot / Simca / Matrarijders een fijne jaarwisseling en gezond en gelukkig 2012 gewenst!

Een lekker voordelig jaar met veel kilometers op LPG!

@Driesdeal: Hij gaat zsm voor een Dinitrolbehandeling, moet nog even kijken bij wie ik dat laat doen. Leeuwarden is wel goed, maar een griebuseind rijden voor mij....

En iedereen bedankt voor de leuke complimenten mbt de staat van de Solara.

Het is erg leuk en vanmiddag bijv. bij de supermarkt zie je mensen ook echt staren hoe je, uiteraard zonder stuurbekrachtiging in en uitparkeert. Vooral ook hoor je mensen zich hardop afvragen wat voor auto dit nu ook al weer is en dat hij er netjes uitziet.

Dat doet goed inderdaad, om dat te constateren. Het opknappen is een lange lijdensweg geweest, met veel tegenslagen.. maar toch, het resultaat geeft veel voldoening! En het ding alsnog na alle gedane moeite met uit Frankrijk halen e.d. slopen, dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen. Heel simpel...

Geweldig Albert,
Helemaal begrijpelijk dat jij het niet over jouw hart kon krijgen de wagen te slopen... Kijk eens wat een resultáát man... Ook deze Solara zal mee bijdragen de Talbot-vlag in top helpen te houden. Geniet er maar van!
Véél kilometers, véél verbaasde en goedkeurende blikken en opgetstoken (y) van medeweggebruikers toegewenst na àl dat werk! Kortom, kerel veel plezier met deze bijzondere auto!!!(y)
Simcat

A.BRANDHORST zei:
Vanmiddag nog even gebroederlijk de 505 en de Solara naast elkaar gezet...bij daglicht...

sdc16164.jpg

sdc16162.jpg

De mede Talbot / Simca / Matrarijders een fijne jaarwisseling en gezond en gelukkig 2012 gewenst!

Een lekker voordelig jaar met veel kilometers op LPG!

@Driesdeal: Hij gaat zsm voor een Dinitrolbehandeling, moet nog even kijken bij wie ik dat laat doen. Leeuwarden is wel goed, maar een griebuseind rijden voor mij....

In ons kleine kikkerlandje is niets ver.

Dat bedrijf uit Leeuwarden heeft vast toch wel een haal- en brengservice?

M'n Horizon is vanmorgen weer glansrijk door de APK gekomen, die mag weer rijden tot 18 jan. 2014.:cool:

En vanavond vond iemand het nodig om met z'n bumper het spatbord rechtsvoor te "masseren".:(
Morgen maar eens kijken of de achtergebleven vegen nog weg te poetsen zijn, gelukkig heeft de dader zich wel netjes gemeld.

GGRR... Leuk begin voor 2012 zou ik zeggen Muddy....:(
Gelukkig maar dat de veroorzaker zich heeft gemeld bij jou. Dat siert hem wel.
Overigens proficiat met de glansrijke keuring!
Simcat.

Overigens jongens, heb vandaag een heuse nieuwe (!) voorruit (gelaagd met blauwe keil bovenin) voor mijn 1100-TI '74-project weten te bemachtigen op marktplaats en dat tegen een zéér schappelijke prijs......... Het betrof helaas de enige ruit van dit type die de man op voorraad had uit een partij (237!!!), nieuwe, aangekochte vóór- en achterruiten door hem...
PFFF... Geluk gehad zeg, immers zoek er maar eens zo één...
Nu nog een passend, nieuw, voorruitrubber voor die gelaagde 1100-voorruit. Rubbers van 1100's met sekurit-ruiten zijn niet geschikt voor deze, gelaagde, ruit. Als iemand een nieuw voorruitrubber voor gelaagde ruiten van de 1100 heeft of weet, MAILEN!!!
De man heeft óók nog een, gelaagde, voorruit (helder) voor Horizon (40 Euro) èn een nieuwe, eveneens gelaagde en ook heldere, voorruit voor de 1307/08/09/Solara/1510 (óók 40 Euro). Hij zit overigens in Steenbergen. Héle vriendelijke meneer, die meneer van Dongen.(y)
Simcat

Beste medeforummers, meelezers, geïnteresseerden, oud-bezitters, bezitters van en wordende bezitters alsook liefhebbers en gepassionneerden van Simca-, Talbot, Matra , kortom van Simca, Fiat-Simca, Simca-Facel, over René-Bonnet, Matra-Bonnet, Matra-Sports, Simca-Matra, Talbot-Matra, Simca-Chrysler, Chrysler-Sunbeam en Talbot-Sunbeam hélemaal tot aan Chrysler-France ja zelfs tot en met Talbot toe, even het volgende....:

Trots ben ik jullie mede te delen dat in navolging op ons zo gewaardeerde maar helaas overleden clublid R.B. uit V. op 13, 14 en 15 januari as.
de Simca Automobiel Club Nederland (S.A.C.N.), zoals dit al jaren het geval is en zoals dit, hopelijk, ook nog jaren het geval blijven mag, aldaar acte de présence geven op de INTERCLASSICS en TOPMOBIELBEURS editie 2012 in het MECC. te Maastricht, te weten op stand W3304 in de Westhal.

Samen met 2 andere leden van de club heb ik achter de schermen e.e.a. van R. overgenomen en weer vele uren werk verzet om e.e.a. mogelijk te maken.

Neem jullie voertuigpapieren mee en ik zal, hopelijk, in de gelegenheid zijn om het voertuig- en kentekenregisters te kunnen aanvullen. De koffie staat vanaf 13 januari as., te 11:00 uur s'morgens klaar. Het zelf hoop alle dagen vanaf de opening tot sluiting aanwezig te zijn op de stand.

Het beloofd weer een SCHÍTTERENDE beurs te worden die vanwege haar ligging in het bourgondische Maastricht een inmiddels breed geschakeerde en gewaardeerde, internationale alure kent en geniet. Van belang is het dat de club dáár ook onze merken presenteert. Veel bezoekers identificeren zich met onze merken uit vervlogen kindheid en of jeugdjaren en dat levert vaak leuke en emotionele plaatjes op. Ook de internationale pers heeft de afgelopen jaren onze stand niet overgeslagen.

De laatste 3 jaren achtereen heeft de club zelfs prijzen voor meest originele clubstand, meest originele en móóiste wagen in de wacht gesleept en dat tegenover een oppermachtige concurentie van andere merkenclubs. Iets om trots op te zijn!

Laat even weten via PB'-tjes wie er komen en wanneer. Lijkt mij erg leuk sommigen van jullie eindelijk eens in levende lijve te ontmoeten.

Info's via:
https://www.ic-tm.nl/nederlands/bezoeker/Pages/Thema-2012.aspx[/b]

Simcat

Waren de letters nog vet van de oliebollen? Ik ben trouwens ook wel benieuwd waarom jij altijd hele epistels schrijft, terwijl een ander hetzelfde kan zeggen in vijf regels (dat is wat praktischer op een forum, ook voor de lezer). :):T

Och, weet je Grensrijder, je moet soms wat extra cachet geven aan dingetjes. :)
Simcat

Je hebt hem wel heel gewiekst zo gefotografeerd dat we nergens logo's kunnen ontdekken.

Leuk 205'je. Het blijven tijdloze modellen, zelfs 30 (!) jaar na de introductie. Koesteren, deze sympatieke wagentjes.

grensrijder zei:
Je hebt hem wel heel gewiekst zo gefotografeerd dat we nergens logo's kunnen ontdekken.

Ik had verwacht van jou als autokenner waar je weet waar de logootjes horen te zitten. Anders zet je gewoon je leesbril op! :)

Ik weet heel goed waar ze zitten, vandaar mijn post. Bedankt dat je me zo hoog inschat! (y)

Terug
Bovenaan