Taunusdrivers Beuntoko: Het reilen en zeilen van mijn Oldtimer Fordjes. >>Terug in de tijd... naar het jaar 1998<<

Zo, weer eens een updateje:cool:

De rode mk2 gaat nog voor de rodeo, ding is te slecht voor de bangero_O:p

Verder komt mijn 'ex' Granada beter bekend als 'De Grieze Doeve' weer terug:cool:

De auto stond al een beste poos te koop, en de eigenaar had nog een hardyschijf op internet staan.
Hier achteraan gemaild, en wat over de Granada en de handel gehad.
Toen hij reageerde dat hij de auto wilde slopen, had ik wel interesse in bepaalde onderdelen (motor, aandrijfas e.d.)
Vervolgens reageerde hij terug dat ik evt de hele auto ook wel mocht hebben voor een supernet bedrag (kan alleen de body al voor hetzelfde geld verkopeno_O)

Moest alleen zelf bougiekabels en verdelerkap meenemen.
Vanmiddag die kant opan gegaan

Spul erop, en........

Niks:confused:

Na wat onderzoek zou het de verdelerkap/rotor kunnen zijn. De bobine vonkt, dus die is goed.
Weer naar de schuur gereden, verdelerkap en rotor opgehaald.
En weer....

NIKS:cry:

Vond het voor vandaag wel welletjes, morgen slepen we hem naar de schuur, en kan ik dan eens goed kijken wat er loos is...

1395836_378110472320075_37700546_n.jpg

Moet wel een paar zaken terecht maken:

- verdamper nakijken/vervangen. Heb van de mk2 nog een goede verdamper liggen.
- tellerunit inbouwen, heb ik ook nog vd mk2
- achterbumper vervangen

Hij is wel iets slechter geworden, maar het valt mij nog mee:cool: De plekjes die hij 3,5 jaar terug had, zijn niet veel erger geworden, ook omdat de vorige eigenaar er wel aandacht aan heeft besteedt:cool:

Zo, de Grieze Doeve staat in de schuur....

We kregen de motor niet aan de praat, dus hebben we hem naar huis gesleept.

Tis een automaat, dus de aandrijfas even losgehaald.

Het duurde even voordat ik weer was met de Duif:

1379549_378466105617845_1903957310_n.jpg
}

Na veel geprobeer, bleek dat de bobine heet werd:confused: Kabels verder niet, alleen de bobine....

Dus het zal wel in de ontsteking zitten. De ontsteking eruit gehaald, andere erin, en toen zonder verdelerkap proberen te starten....

rotor ging niet rond:eek:

Dus kleppendeksel eraf, en weer geprobeerd te starten....

Helemaal niks.... Dus is het distributietandwiel overleden:cry:

Gelukkig heb ik nog een 2.8 uit de mk2 liggen, dus de 2.3 motor eruit

1394006_378671982263924_416168567_n.jpg

Nu ligt de 2.8 motor klaar om ingehangen te worden, deze hangen we er morgen weer in:cool:

De motor ligt er ondertussen alweer in, heeft iets vertraging opgelopen, maar dat maakt niet zoveel uit...

Vanavond met n kameraad er weer mee gangs geweest, en het schiet mooi op!

Alleen de radiateur er weer voor, vloeistoffen erin, en de lpg rommel nog aansluiten...

Vant weekend geen tijd, dus maandag de dag des oordeels!

Ik vind het geweldig om dit topic te volgen, maar . . .

Laat het nu niet zo simpel klinken als je doet, straks gaat iedereen denken dat het niets voorstelt. ;)

Ik probeer er altijd een ingewikkeld verhaal van te maken. :D

Greetzz Renate.

Ja maar is dat niet het hele idee achter 'ons' gesleutel? Voordat je begint denk je na over wat je allemaal moet doen en zie je wel wat beren op de weg. Ben je eenmaal bezig kom je van alles tegen wat je niet had (kunnen) voorzien. Ben je klaar sta je met een grote glimlach en de dag erop denk je 'dat was eigenlijk helemaal niet zo moeilijk en ook wel leuk, op naar het volgende projectje'.

Tja en of je dat nou hier neerschrijft alsof het niks voorstelt of dat je dat doet alsof je het wiel ervoor hebt uitgevonden, het blijft geweldig om te lezen/volgen.

Groetjes,
Jan

Bedankt voor de reacties!

Haha, het stelt ook niet veel voor, als je maar weet hoe je het moet doen;)

Ben zelf niet zo'n type wat alles uitgebreid uittypt. Het is voor mij niks bijzonders om een motor te wisselen, terwijl een ander blij is als hij zelf een lampje vervangt of wielen wisselt.

Hier in de buurt zijn veel jongens bezig met auto's, en dan wordt het ook wat normaler:)

Heb het al meerdere keren gedaan, dus dan krijg je er handigheid in:cool:

- koelwater eraf
- radiateur loshalen, ook de leidingen vd automaatkoeler
- lpg rommel erafhalen
- gaskabel loshalen (2 boutjes)
- vacuüm vd rembekrachtiger loshalen
- benzineleiding loshalen
- paar kabeltjes (naar startmotor, koelwatersensor en oliesensor)
- verdelerkap eraf
- stekker naar de ontsteking loshalen
- ontsteking eruit halen (kan klem komen te zitten tegen het schutbord)
- 2 bouten vd startmotor loshalen
- koppelomvormer loshalen van het vliegwiel (4 moeren). Hebben we met demonteren niet gedaan, met terughangen wel.
- 6 bouten tussen motor en bak loshalen
- 2 moeren vd motorrubbers loshalen

En dan kun je de motor er rechtstandig eruit halen.

Het gasmechanisme moest iets aangepast worden (van 2.3 naar 2.8). Verder geen verrassingen. Zal misschien met de gasinstallatie wat probleempje s geven, maar dat zien we wel.

Tis een kwestie van ervaring, en het juiste gereedschap. Heb niet al het speciale gereedschap, maar wel doorgaand spul.
Vorig jaar 3 leidingsleutels gekocht voor 2 tientjes, kun je niet voor martelen met een tang of gewone sleutels;)

Zit dagelijks in storing en onderhouds- en revisiewerk bij een fabriek. Dat zal ook wel wat schelen;)

De geschiedenis herhaalt zich:)

4 jaar terug:

100_4162.jpg

2013:

DSC05863.jpg

En het 2.8 blokkie:cool:
DSC05864.jpg

Heb vorig jaar de motor van m'n Sierra gewisseld, en dat was binnen 2 dagen klaar:)

Maar vragen beantwoord ik graag;)

Zo, vanavond weer wat opgeschoten met de Granny.

Ben vanavond laat begonnen, en een paar maten kwamen ook nog even helpen(y)

De radiateur zit ervoor, de andere verdamper is aangesloten, en wat koelwaterslangen aangesloten.

Moet alleen nog wat uitpuzzelen met de 'oliekoeler' vd motor. Deze zit rond het oliefilter, en loopt vlak langs de uitlaat.... Dat wil ik wel goed terecht maken voordat ik onderweg kom te staan met een gesmolten koelwaterslango_O

Dan de ontsteking er in, en dan zou hij het in theorie moeten doen:LOL:

Mooi werk kerel.

Oliekoeler gaat prima zo, das origineel zo gemaakt. (y)

Gas gewoon beetje meer geven alst nodig is, zal weinig problemen opleveren denk ik.

Ik ga morgen op pad, voor een 2.8 Ghia op gas, een Mk3. word weer eens tijd voor een Granny ook :cool:

Zo, afgelopen zaterdag weer wat gangs geweest met de Doeve.

Alle slangen aangesloten, en de ontsteking er weer in en op tijd gezet.

Nu was de accu leeg, en had geen andere goede accu in de buurto_O

Dus vanavond maar weer gangs gegaan.

Heb de slangen naar de oliekoeler tegen de bak vastgemaakt, zodat er genoeg ruimte zit tussen de slang en de uitlaat. Ervaring van andere Granadarijders laat zien dat dat prima gaat:cool:

Koelwater erin gegoten, en een accu erop.

Het torretje liep weer als vanouds:cool: loopt goed op lpg, dus dat is wel fijn.

Wel viel me op dat het acculampje bleef branden:confused: De stekker zit er goed in, dus daar ligt het niet aan....
Vervolgens de dynamo van de 2.3 motor gepakt, en die erop gezet. En het lampje ging uit(y), zit blijkbaar toch wat verschil in dynamo's of aansluiting ervan...

Vervolgens de automaatbakolie aangevuld. Wist niet hoeveel er bij moest, dus meerdere keren peilen....

Daarna kwam ik erachter dat de temperatuurmeter vrij ver naar het rode gaat, dus later deze week nog even goed ontluchten en dan eens hoe hij het houdt:)

Wil de einddemper ook nog vervangen voor de open eindpijp, maar heb nog meer zaken die moeten gebeuren, dus het kan even duren:cry:

Zo, weer een berichtje mijnerzijds...

De Grieze Doeve rijdt nog niet:eek:

Heb een probleempje met het koelsysteem, tijdens het ontluchten loopt de temperatuurmeter naar het rode.

Heb het al met een nieuwe thermostaat, en zonder thermostaat geprobeerd....

Of er zit een luchtbel in de kachelradiateur, of een verstopping ergens....

Ga vanmiddag even kijken hoe of wat.

Verder ga ik met de Mondeo gangs.

De motorkap wil niet los, en hij heeft n onderhoudsbeurt nodig...

Dus vanmiddag weer wat te knooien:)

Zo, vorige week ben ik met de Mondeo gangs gegaan...

Allereerst wilde de motorkap niet los:confused:

De sleutel linksom ging prima, en kwam de kap uit de eerste vergrendeling.
Vervolgens sleutel rechtsom, en vervolgens wilde de kap niet verder los uit de tweede vergrendeling:cry:

Na wat speurwerk op het Mondeoforum, kwam ik erachter dat er meerdere dingen aan de hand konden zijn:

- slotje defect/niet gangbaar
- asje kapot
- vergrendeling stroef/niet gangbaar

Ook stond er beschreven hoe je de motorkap los kon krijgen, en hoe het allemaal in elkaar steekt.

Het slotje zit met 2 koploze bouten vast in de slotplaat. Om hierbij te komen moet de grille ervoor weg, maar aangezien de motorkap dicht zit, heb ik het sleutelgat in de grille groter gemaakt, en kon er zo netjes bij.

Vervolgens het slotje met as eruit gehaald, en met n lange schroevendraaier de kap ontgrendeld en opengedaan.

Het slotje met asje:
DSC05889.jpg

Het slotje zelf was goed gangbaar, en het kunststof! asje was ook goed gangbaar.
Ook het slotmechanisme kon ik niks aan ontdekken:confused:

Vervolgens alles weer in elkaar gezet, natuurlijk eerst zonder grille ervoor.

En opent gewoon zoals het hoorto_O

Dus alles weer gemonteerd, en nu kan ik er altijd weer bij, mocht er onverhoopt toch iets kapot gaan:)

DSC05891.jpg

Wil de platkop boutjes nog vervangen voor (RVS) imbusboutjes.

Vervolgens de auto maar n onderhoudsbeurt gegeven:

Olie, filters en bougies zijn vervangen.

De bougies zagen er nog netjes uit:

DSC05892.jpg

Het interieurfilter was wel aan vervanging toeo_O

DSC05893.jpg

Binnenkort nog een achterwiellager regelen, en dan kunnen dan gelijk de winterbandjes eronder.

Zo, tis weer tijd voor een updateje

De Grieze Doeve rijdt weer:cool: en het koelprobleem is verholpen.
Zat uitzonderlijk veel lucht in de kachelradiateur....

Verder ben ik de laatste tijd bezig met de "Roestoratie" van een '94er opel corsaatje...

Kleine auto, maar meer laswerk dan al mijn auto's bij elkaar:eek:

De auto is van een kameraad, en heeft hem als hobby autootje erbij.
Toen hij hem kocht had ie achterschade, en daar ben ik nu ook mee bezig te herstellen.
Tevens is er in het verleden al aan gelast, en dat is niet zo netjes gedaan (gewoon over de roest gelast(n))

Hier een paar fotootjes van het gebakje:

20131130_090730-1.jpg

Achterpaneel eruit:

20131130_115626-1.jpg

20131130_115613.jpg

Chassisbalk rechtsachter:

20131130_122224.jpg

20131130_150738-1.jpg

20131130_161458-1.jpg

Chassisbalk linksachter:

20131130_122127.jpg

20131208_123253.jpg

20131208_124931-1.jpg

Tevens met de dorpels gangs geweest:

Linksachter:

20131208_143327.jpg

20131208_170517-1.jpg

Ja, de kleine gaatjes heb ik ook dichtgelast;)

Rechtsachter:

20131208_171531-1.jpg

20131208_191906.jpg

Ben alleen vergeten een foto te maken toen er een nieuw plaatje inzit....

Moet nu alleen rechtsachter nog een klein blikje lassen, dit brak ook af met het uitstukken van de dorpelo_O

En dan kan het nieuwe achterpaneel er weer in:)

Keer wat anders dan n Fordjeo_O

Het valt me op dat de constructie van de corsaatjes niet echt doordacht is wat waterafvoer betreft.... Maar het komt allemaal wel weer goed:T

Toemaar, das echt LASwerk. o_O

Ik klus doorgaans aan auto's die 2 keer zo oud zijn als deze opel, en dan heb ik minder werk. :D

Maar dit gaat helemaal goed komen zie ik.
En het oude materiaal kan zo de stortkoker in die onder de auto hangt. :p

Greetzz Renate.

Tjonge wat een roest en dat voor een auto die 'pas' 19 jaar oud is. Duid er wel op dat binnen een paar jaar die Corza's uit het straatbeeld gaan verdwijnen. Er waren toch wel merken die dat zo vanaf begin jaren '90 heel wat beter onder controle hadden die roest.

Maar ja wie een nieuwe auto kan/wil kopen is meestal niet zo bezig met roest na 10-20 jaar.

Groetjes,
Jan

Zit genoeg rottigheid aan...

Vorig jaar ook al 2 dagen mee aan het lassen geweest:

- chassisbalken voor
- plaatwerk rondom de achterdempers
- chassisbalken links en rechts waar de veer op rust

Verder heb ik besloten de Grieze Doeve weer weg te doen... Blijf ermee aant knooien, en dat is voor nog een paar weekjes rondtoeren niet meer interessant(n) Ben er helemaal klaar mee...

Misschien verkopen, of (in)ruilen voor wat anders.......

Zo, weer even een ander berichtje....

Ben momenteel bezig, om de Grijze Doeve te verslijten. Het is zonde hem te slopen, en de onderdelenmarkt ligt op z'n gat.

Nu is er iemand die er wel belang bij heeft, en wat anders interessants heeft staan...

img_146437uvx.jpg

Hopelijk komen we eruit, en dan zie ik wel wat we hiermee gaan doen:T

haha, ik ook wel, maar m'n vriendin minder....

Ik zie wel wat ik ermee ga doen, als alles doorgaat.

Hij is van '75, dus hoef daar niet zo lang belasting voor te betalen.

Hij is niet nieuw, en heeft wel wat aandacht nodig, maar er is zekers wat van te maken.

Daar komt bij dat een TC1 stations er niet veel meer zijn....

tja . 75 is een mooi moment om m uit elkaartetrekken en op te knappen . despuit er over en je hebt m zo jij wilt .

Heb wat minder fijn nieuws te melden....

Vanmiddag na het werk een collega bij de bushalte afgezet.

Even later rij ik op een voorrangsweg, en staat er rechts een auto te wachten om linksaf te gaan.

De beste man staat stil, en trekt vervolgens op:eek:

Ik ga vol in de ankers, hoorde een knal en ik stond stil:eek:

Eerste wat ik dacht: Shit, dat was m'n Sierrao_O

Vervolgens uitgestapt, en de andere bestuurder had gelukkig ook geen letsel. Is niet extreem hard gegaan, maar hard genoeg voor schade....

Heb de auto vol op de achteras geraakt, en die auto is een kwartslag gedraaid...

20131216_161814.jpg

Mijn persoonlijk wroeging voor franse auto's is er natuurlijk niet minder op gewordeno_O

Heb wel aardig wat schade, en denk dat ie totall loss verklaard wordt...

- motorkap
- koplamp
- bumper
- knipperlichten
- voorscherm
- carrosserie onder het voorscherm

20131216_161639.jpg

20131216_171618.jpg

Baal nog het meeste van de voorbumper, daar is echt bijna niet aan te komen:cry:

Het was m'n eerste flinke aanrijding, en was niet mijn schuld. Wel jammer van de Sierra, maar gelukkig geen lichamelijk letsel.

Nu maar eens zien wat de verzekering gaat zeggen, en wat ik vergoed krijg.

Als ie weer klaargemaakt kan worden, doe ik dat denk ik wel, anders gaat ie in onderdelen en koop wel wat anders weer.

Wel jammer van n orginele, onverprutste, Sierra:(

Ai. Balen van de schade.

Ik heb destijds middels een kentekenregister kunnen aantonen dat er van mijn Charade bijna geen meer in Nederland waren, nog 4 stuks G11 van voor de facelift en met de mijne erbij nog 2 met APK. Hierdoor kreeg ik, ook mede met dank aan mijn garage, een hogere uitkering dan verwacht. Maar ik weet niet hoeveel Sierra's er nog zijn in Nederland van dit type.

Succes met de afhandeling.

Taunusdriver. zei:
Als ie weer klaargemaakt kan worden, doe ik dat denk ik wel, anders gaat ie in onderdelen en koop wel wat anders weer.

Die lijkt me TL,
dus uitkeringt van dagwaarde min wrakwaarde,
geeft wellicht eindresultaat nul,
tenzij je de wagen afstaat aan de hoogst biedende,
maar dan zal een ander natuurlijk de onderdelen slijten.

Wat zonde :( gelukkig heb je er niets aan overgehouden, stevige wagen!
Hopelijk is ze nog op te knappen.
En, stel dat de taxateur zegt dagwaarde=0 dat niet accepteren! Laat hem kijken naar de gemiddelde vraagprijs van Sierra's van vergelijkbaar bouwjaar en in vergelijkbare (voor de schade) staat. Dat werkt altijd goed. Zeker als je kunt aangeven dat origineel NL Sierra's van dit bouwjaar zeer schaars beginnen te worden.

Taunus knikt bij de A-stijlen of bij de kofferbak.

Sierra heeft andere constructie en ophanging.

Als de aanrijding harder was gegaan, was de carrosserie wel krom, en had ik wss m'n voeten klem gehad bij de pedalen.

Bij zulk soort aanrijdingen knikt hij naar binnen, en dat vinden de voetjes niet zo fijn...

De schadehersteller had alle leenauto's uitgeleend, dus heb ik de Taunus weer uit z'n winterslaap ontwaakt, pyjama uit, accu erop, en hij staat weer voor de deur:)

Ik ben vroegah eens met m'n Volvo 244 achterop een Granada geknalt. De Granada was zichtbaar geknikt bij de achterportieren, de hele kont naar beneden dus.

En mijn Volvo? Die had de afdruk van de uitlaat in zijn bumper staan...

Niettemin balen van je Sierra en maar hopen dat de taxateur het wil zien als een liefhebbersauto.

Groetjes,
Jan

Vanmiddag bij de schadehersteller geweest, en die vertelde mij dat het laten klaarmaken geen optie is (wat ik al dacht)

Gaan proberen er een mooi schadebedrag voor te krijgen, en zet de Sierra even weg, en wil hem volgend jaar denk ik wel weer klaarmaken.

Tis eeuwig zonde om een Sierra in nog vrij nette staat, van de 3e eigenaar en technisch goed, vanwege zo'n relatief kleine schade, te slopen.

Heb in al die jaren weinig problemen met de apk gehad, dat is mij ook wel wat waard.

Ben wel aan het rondkijken naar een andere auto. Of een Sierra weer, of iets anders waar nog even apk opzit.

Sierra's staan momenteel genoeg te koop, maar degene die mij wat lijken, zonder apk. Dus maar informeren...
Anders een Taunus TC3, 2.3 Ghia lijkt me ook wel wat:)

Kan ik iig de winter doortoeren... We gaan het zien!

Marco,

Ik had je op FW al toegesproken, wat ontzettend zonde.
Gelukkig heb je zelf niets en het siert je als je de Sierra weer in orde wilt maken.
Je zult je weg wel weten maar als je nog een mk1 laser voor het plaatwerk zoekt, dan weet ik er nog wel eentje voor je ( zonder kenteken )
Zelf heb ik helemaal niets meer, ik was het anders nog komen brengen voor je.

Ik hou de update in de gaten en ondanks alles fijne dagen!

Marco,
Bel me even als je eea nodig hebt. Begin januari komt mijn nieuwe auto, en mijn MK1 gaat dan in onderdelen weg. Ik kan je waarschijnlijk aan een goede hoop onderdelen helpen.

Bedankt voor de reacties! Mooi dat het zo kan(y)

Ik zal de heren even middels een PB benaderen, en hopelijk komt het wel weer goed!

Het mooiste zou zijn in dezelfde kleur, scheelt weer spuiten, maar die kans is niet zo groot.

Vanmiddag bij een goede kennis geweest, die had nog een autootje over.

Voordat ik verder vertel, NEE, ik heb géén letsel van de aanrijding overgehouden:)

De betreffende auto werd weinig gebruikt, eens in de 2 weken was al vaak...

Hij is van eind 1999 (jaja, moderne meuko_O)

Heeft 112000km gelopen

En heeft een trekhaak (miste ik wel bij de Sierra).

Het merk heeft 4 letters.....

Beginnend met een F

En eindigt op een T

Kijk en huiver:eek:

20131221_163042.jpg

:D

Simpele techniek, zuinig, en toch wel een beetje een funfactor.

Denk alleen dat ik links een setje zwaardere veren eronder moet zetten, hij staat nogal scheef als ik erin zit:):D

Kan ik wel even mee vooruit, en er zullen een paar "kleine" aanpassingen aan gebeuren:eek:

Er zit apk op tot juni ofzo, dus ik kom de winter wel door, en vant voorjaar gaat ie weer weg.

Stond ook wel een Taunus Ghia te koop, maar die zal ik dan wss moeten slopen, en heb al werk en onderdelen zat.... En dit brengt z'n geld altijd wel weer op

Terug
Bovenaan