Zo, het is weer eens tijd voor mijn jaarlijkse jaaroverzichtje
Afgelopen jaar weer vanalles terecht gemaakt, en is vanalles veranderd in mijn wagenpark.
Het was de bedoeling om hem in te krimpen, maar is niet echt gelukt.
In januari heb ik de Granada mk2 GLS opgehaald, en mee rondgereden tot eind augustus.
Ding was stokverrot, en is in september/oktober in onderdelen gegaan.
Z'n laatste ronde zal nog een keer het Rodeoveld zijn. Hij is te slecht voor de Bangers
In Februari moest de Sierra weer voor de apk, na een remslang, stuurhoes en iets laswerk werd hij met steekproef goedgekeurd

Ook heb ik hem weer voorzien van orginele speakerkapjes in de voetenruimte.
In Maart heb ik een Bruine Taunus opgehaald, welke vervolgens naar een andere liefhebber is gegaan die hem opknapt.
M'n vriendin reed rond met een '94er Corsaatje, en ben daar ruim een halve dag mee aan het lassen geweest

Als je daar eenmaal aan begint, blijf je ermee aan het lassen.
Daarom hebben we besloten een andere auto voor haar te zoeken.
De keus was gevallen op een Mondeo uit 2004 met 2.0 benzine motor.
Zat nog een paar maand apk op, en is daar glansrijk, zonder reparaties/opmerkingen doorgekomen!
Juni was het weer tijd voor de FordFreaks, was wederom gezellig, en is de Taunus uitgebreid gepoetst
En ik heb de "kwantiteitsprijs" gewonnen
Had de meeste auto's erheen gesleept
Na de FordFreaks heb ik de 20M verder terecht gemaakt, zat meer werk in dan gedacht, maar het is goedgekomen
Deze is met nieuwe apk naar Enkhuizen gegaan. Heb nog steeds wat contact met de nieuwe eigenaar, en hij is hem verder aan het klaarmaken

.
Vervolgens heb ik een donor Granada mk1 opgehaald, om van 2 auto's 1 goede te maken.
Dit wordt hét project van 2014
Begin augustus heb ik de wielranden van m'n Sierra opgelast. Deze waren wat roestig...
Linksachter:
Rechtsachter:
Een paar weken later heb ik een V6 achteras voor mijn Taunus ontroest en in de 2k gezet.
Hij is al zwart gespoten, moet alleen de bovenste rubbers er nog uitpersen, en de remmerij erop bouwen. Daarna kan hij eronder
Half oktober had ik weer wat contact met de eigenaar van m'n Grieze Doeve.
Hij had hem al een poos te koop staan, en kon er maar niet vanaf komen.
Toen hij hem wilde slopen, had hij mij een prijs genoemd, waarvoor ik hem niet kon laten staan...
Het leek zo mooi, nog 2 maanden op lpg in de rondte toeren, en dan zien we wel weer verder.
Helaas was het distributietandwiel overleden tijdens het starten
Dus de Doeve naar m'n schuur gesleept
En 's avonds hadden we de motor er al uit.
Uiteindelijk heb ik er de 2.8 uit de mk2 erin gehangen, maar voordat ik dat allemaal terecht had, was het al eind november
Hij had koelproblemen, dus waterpomp vernieuwd, thermostaat, en niks hielp... Verder nog vanalles geprobeerd, maar wilde niet echt vlotten...
Toen het koelprobleem opgelost was, was het half november.
Na een testritje bleek de automaat niet fijn op te schakelen, deden de knipperlichten niks, en nog wat kleinigheden...
Om voor een paar weken er nog werk in te steken vond ik niet interessant, en heb em laten staan.
Heb vervolgens de Mondeo een onderhoudsbeurt gegeven, en de motorkapvergrendeling wilde niet los

Dit is ook verholpen dankzij info van het Mondeoforum
Ook uit de onderhoudsbeurt kwam verder niks bijzonders naar voren.
Vervolgens een Corsaatje van een kameraad neergezet en begonnen met de Roestoratie.
Wat een rot ding zeg
Nu alleen nog een nieuw achterpaneel erin, en dan istie ook weer klaar
Die komt er begin januari in.
Helaas is er in December ook nog minder fijn nieuws te melden...
Op 16 december reed ik op een voorrangsweg, en draaide er een auto de weg op, die mij wss niet gezien heeft...
Gevolgd door een knal, zijn de gevolgen zichtbaar
Bumper, grille, koplamp, knipperlichten, voorscherm, carosserie aan barrels

Tis balen, maar het is niet anders... Hij is economisch totall loss verklaard, en nu proberen via de rechtsbijstand m'n centen te krijgen zodat ik hem zelf weer klaarmaak....
Heb nu als tijdelijke wintergebakje een Ford In Andere Toestand gekocht...
Het is niks, en ben blij als hij weer weg kan
Als laatste, toch weer wat "leuks" te melden.
Gisteren heb ik de Grieze Doeve geruild tegen een Taunus kombi uit '75.
De Mondeo heeft zich ook bewezen
We hadden bij een Rasthof afgesproken, was voor ons 280km rijden, voor hun 190km.
De Doeve bij hun op de kar
Paste precies
De Taunus is met ons mee terug gekomen
De Mondeo heeft op de heenweg een verbruik van 1 liter op 8,77km
En op de terugweg 1 op 9

Is wel netjes vind ik
De Kombi is voor z'n 38 jaar oud nog redelijk netjes. Zit wel werk aan, maar het is en blijft een TC1 kombi
Het interieur is niet echt meer wat, maar ik weet nog een interieur van een TC3 kombi.
Verder loopt de motor beroerd (2.0 uit een Capri). en zit er nog iets laswerk aan.
De basis is goed, voor nieuwstaat zit er veel werk aan, om zo mee te rijden zal het denk ik wel meevallen.
Verder viel me op dat er een voorruit met zonneband inzit, heb geen flauw idee of dat orgineel TC1 geleverd is...
Denk dat ik die in m'n Groene Taunus ga zetten

vind ik wel gaaf
Tot slot is er weer vanalles gebeurt op autogebied, en ik wil komend jaar alles terecht maken, en niks bijhalen. Er gaat eerder weer wat weg, dan dat er bij komt.
Als ik de goede onderdelen van de mk1 donor overzet, kan de donor weer als project weg. Hier is wel interesse voor.
De Corsa is nog 1 dag werk hoop ik, en kan die ook weer weg.
Moet alleen nog zien wanneer ik de Sierra weer klaarmaak, het is immers weer werk, en heeeeel misschien koop ik wel een ander, als ik wat interessants tegenkom..
Iedereen een goed uiteinde, en de beste wensen voor 2014!