Tesla Model S | update 2025

ik vind het echt een vette bak (y)

maar wat voor geluid zal 'ie maken als je een beetje sportief wegtrekt?
zo'n geluid als van een Golf-karretje?

Liftback?

Even om wat aan te geven; De eerste generatie C5 werd als Berline aangeduidt. Wat sedan betekent, en die had ook een grote klep waarmee de achteruit mee schanierde.

@Hotdog:

Ik hoop het niet. Ze moeten een apparaat inbouwen dat motorgeluiden nadoet. Dan klinkt hij misschien nog ergens naar.

Nico94 zei:
(...) Ze moeten een apparaat inbouwen dat motorgeluiden nadoet. Dan klinkt hij misschien nog ergens naar.

Onzin. We moeten er gewoon aan wennen dat auto's anders klinken dan vroeger. De eerste auto's hadden toch ook geen langspeelplaat die hoefgetrappel en gehinnik lieten horen?

Shady zei:
Yellow Cab zei:
Shady zei:
Klopt, maar mag duidelijk zijn dat met deze carosserievormen/model onder de sedans valt.

Oh, dus jij víndt het een sedan. Volgens mij is dit wel degelijk een hatchback, omdat de hele achterklep omhoog scharniert, en niet alleen de kofferbakklep.

Lijkt mij dit soort auto's onder de sedans vallen. En niet alleen ik vind het zo.

Meningen verschillen!

Meningen wel, definities niet. Een boel Nederlanders maken het onderscheid tussen eenn 'sedan' en 'hatchback maar volgens Wikipedia:
Een sedan, ook wel berline of limousine genoemd, is een carrosserievorm voor een auto met vier portieren en een kofferdeksel waarbij de bagageruimte ofwel de kofferbak meestal niet via het bestuurdersgedeelte bereikt kan worden. De bagageruimte is een afzonderlijke afgesloten kofferbak. Veel automerken bieden echter ook een in delen neerklapbare achterbank. Zodoende wordt toch de bagageruimte van binnenuit bereikbaar. Hierbij specifieert de Engelstalige Wiki: 'The vehicle usually has a separate rear trunk'.

Zowel 'notchback' (4-deurs), hatchback (3, 5-deurs type Golf) als fastback (Renault Laguna, maar ook Citroën C6 of bovenstaande Tesla) vallen hieronder. Het Franse 'Berline' maakt trouwens ook het onderscheid tussen auto's met kofferklep of 5e deur niet.
De 'idiotie' om een onderscheid te maken blijkt o.m. uit het voorbeeld dat op Wikipedia wordt gebruikt als eerste hatchback: de Traction Avant. Diens hatchbackversie verschilt in niets van de 4-deurs qua vorm. Dit komt ook bij recentere modellen voor: de 1e Passat, de 1e voorwielaangedreven Kadett. Ook bij de Insignia is er nauwelijks verschil tussen beide versies.

@ iDS; Het hele verhaal ken ik wel, daar ging het mij ook niet om. Insignia verschilt idd niet veel, toch wordt er gebruik gemaakt van 2 verschillende benamingen.

Maar de Tesla Model S is gewoon een sedan, iets wat Tesla zelf ook aangeeft.

Nico94 zei:
@Hotdog:

Ik hoop het niet. Ze moeten een apparaat inbouwen dat motorgeluiden nadoet. Dan klinkt hij misschien nog ergens naar.

hoop het niet, beetje triest lijkt me dat.

ik denk dat de auto-cultuur gewoon de shock moet aangaan en men dan kan genieten van het geluid van een electromotor die gewoon z'n volledige vermogen op de banden afvuurt.
of van een snerpent differentieel, als daar nog sprake van zal zijn..
of van het geluid van tjilpende vogeltjes, die je aan de overkant van de straat kunt horen (tijdens het volgas optrekken :):))

Productieversie:

Tesla_Model_S_Alpha_1.jpg

Tesla_Model_S_Alpha_3.jpg

Tesla_Model_S_Alpha_2.jpg

Groot formaat: https://www.autoblog.nl/archive/2011/06/05/tesla-toont-de-nieuwe-model-s-alpha

Wauwie! Wat een prachtige auto! Ik vind 't productiemodel nog mooier dan de concept car: het ziet er allemaal nog net iets scherper en agressiever uit.

Tesla_Model_S_2009_785.jpg

Op deze foto van de Tesla site zie je ook mooi hoe de diverse functies van de climate control via het touchscreen bediend worden. Toch wel apart en revolutionair.

Maar zodra je scherm het niet meer doet, kan je dus niets meer. Maar tegenwoordig is er al zoveel aan elkaar gekoppeld dat deze laatste stap bijna niet meer uitmaakt.

Met zoveel luxe en elektronica aan boord is die accu alleen maar nog sneller leeg. Hier moeten ze een soort Volt van maken, dus met range extender. Want oh, wat is dit een mooie auto!

Prachtig ding (y)! Veel bekende stijlelementen (oa Jaguar XF qua profiel en achterkant en qua front Citroen) maar wel een geslaagd geheel.

Erg mooi model geworden, en ik zie toch wat aanpassingen ten opzichte het studiemodel. Jammer van de Audi achtige koplampen en Jaguar achterkant.
Juist dit model moet zich onderscheiden.

Er is weer wat meer bekend:

https://www.teslamotors.com/models/options

Minimaal dus $ 57.400 en met opties snel naar de $ 100.000.--

Indrukwekkend is de garantie periode: minimaal 8 jaar en 125.000 mijl / 200.000 km. Wie doet dat na?

A3-White zei:
Er is weer wat meer bekend:

https://www.teslamotors.com/models/options

Minimaal dus $ 57.400 en met opties snel naar de $ 100.000.--

Niet zo overdrijven he. Nog geen $ 92.000 voor een full-option. Dat is zo'n 70.000 Euro.

Zal hier in NL dus wel richting de 80 tot 90.000 Euro gaan voor een full-option. Vergelijkbaar met een BMW 535i met wat opties.

Ik vind die prijzen behoorlijk goed meevallen! Het uiterlijk van de auto vind ik wel vrij gewoontjes, en inderdaad een hoog Jaguar gehalte.

Een iets kleinere versie (laat ons zeggen 4m70 ipv 5m lang en plaats voor 5) zie ik mezelf wel als dagelijks vervoermiddel gebruiken :)

De Fisker Karma begint bij $ 96,895 en € 101.745 in Nederland. Dan zouden de prijzen in NL nog weleens rond de 65-70.000 euro kunnen komen te liggen, in het territorium van de nieuwe Lexus GS 450h, BMW 5-serie ActiveHybrid en Infiniti M35h Hybrid.

Bad Karma?? Zou jammer zijn:

https://autos.yahoo.com/news/bad-karma--our-fisker-karma-plug-in-hybrid-breaks-down.html

De eerste drie Tesla Model S'en op Europees grondgebied. Een paar weken geleden vanuit de USA naar Europa toe verscheept. Heeft de eerste paar weken in Duitsland doorgebracht voor de pers. En vandaag mochten de eerste niet-pers mensen erin rond rijden. Dit omdat Athlon en Tesla Motors een samenwerkingsverband hebben, en een speciaal leaseprogramma hebben opgesteld. Er zijn 150 Model S'en besteld, die worden onder andere ingezet in een CEO pool. Voor meer info zie: https://www.athloncarlease.com/athlon-nl/over-ons/pers/?id_module_component=4060

Nu ik de auto in het echt heb gezien -nog niet mee gereden helaas- vielen mij toch wel een aantal details op.

- De handgrepen zijn geïntegreerd in het portier, echter met een lichte aanraking komen deze naar buiten en kun je het portier openen.
- De velgen, deze zien er zeer goed uit, en hebben zelfs wel wat weg van de SLR Mclaren velgen.
- Het dashboard, het grote scherm in het midden natuurlijk. Het lijkt wel een reuze Ipad, echter kun je het scherm ook splitsen zodat je bijvoorbeeld kunt internetten op het onderste gedeelte, en het bovenste gedeelte als navigatie gebruikt.
- Prijs begint vanaf 60.000 EUR
- Er zijn vier accu pakketten leverbaar te weten: 40 kWh, 60 kWh, 85 kWh en 85 kWh Performance. Actieradius variërend van 255 km tot 480 km. En acceleratie 0 tot 96 km/h van 6,5 seconden tot 4,4 seconden .
- Garantie op accupakket variërend 8 jaar en/of 161000 km tot 8 jaar en/of ongelimiteerde kilometers.
- Doordat de motor achterin ligt, is de neus -als je de auto en profil bekijkt- lekker laag getekend.

Dan wat snapshots:

IMG-20121101-WA0002.jpg

IMG-20121101-WA0004.jpg

IMG-20121101-WA0003.jpg

Autoweek was ook erg positief over de auto. Zou het dan toch wat kunnen worden met elektrische auto's?

Mensen hebben vaak hun woordje klaar staan als het om elektrische auto's gaat. Maar het merendeel van deze mensen hebben zelf nog nooit in een elektrische auto uit deze klasse gereden om te ervaren hoe het nou echt aanvoelt. Ik ben er van overtuigd hoe meer mensen dit soort voertuigen gaan uitproberen, hoe populairder het elektrische rijden gaat worden. We moeten innovatief mee met onze tijd. Stil staan bij oude tradities is het nu geen tijd meer voor.

Ik heb geen zin om alles door te lezen, maar iemand hier kan me vast wel vertellen of zo'n Tesla nou ook een range extender heeft.:p

Hele gave bak, hopelijk een succes. Heb hem een maand geleden ook al in Washington DC zien rijden. Overigens overnachtte ik 100 meter van de Tesla dealer, helaas geen tijd gehad om er een kijkje te nemen.

In de USA rijdt de auto al sinds juni 2012 rond. De eerste leveringen in Nederland vinden begin 2013 plaats.

Wouter82 zei:
Bentley Arnage zei:
Ik heb geen zin om alles door te lezen, maar iemand hier kan me vast wel vertellen of zo'n Tesla nou ook een range extender heeft.:p

Nee, is 100% elektrisch :)

Ah, thanks voor het snelle antwoord.(y)
Wel jammer naar mijn idee. Nu zit je nog steeds met een beperkte actieradius.
Volledig elektrisch zal de toekomst wel zijn. Nu je echter nog geen accu's heb die een lange actieradius kunnen garanderen is een range extender zoals de Ampera heeft nog wel een goede aanvulling.

Daar waar nu de meeste vol elektrische auto's blijven steken bij een praktijk actieradius van ongeveer 100 km. Is het bij de Tesla Model S mogelijk om een theoretische actieradius te halen van 480 km. Dat is toch al een behoorlijk stap voorwaarts. Het laat maar weer eens zien dat er binnen een paar jaar tijd steeds meer mogelijk wordt. Ik wacht op de eerste auto die een actieradius heeft van 1000 km, mijn gedachte geef het nog 5 jaar de tijd en het is zover.

Met zo'n actieradius wordt een EV wel interessant.

Maar ja als iedereen aan de EV gaat... dan wordt de vraag naar elektriciteit enorm met vele gevolgen... Dat blijft een groot nadeel.

Enzo Ferrari zei:
De handgrepen zijn geïntegreerd in het portier, echter met een lichte aanraking komen deze naar buiten en kun je het portier openen.

+1 voor 'flush' handgrepen ! (y) Het kan dus wel.

knoted zei:
Enzo Ferrari zei:
De handgrepen zijn geïntegreerd in het portier, echter met een lichte aanraking komen deze naar buiten en kun je het portier openen.

Waarom is dat zo positief? Allemaal extra en overbodige electronica die het wel moet doen op cruciale momenten (bv. na een crash). En hoe lang blijft het goed gaan in de winter?

Wouter82 zei:
knoted zei:
Enzo Ferrari zei:

Waarom is dat zo positief? Allemaal extra en overbodige electronica die het wel moet doen op cruciale momenten (bv. na een crash). En hoe lang blijft het goed gaan in de winter?
hoeft niet persé electronisch systeem te zijn. Misschien gewoon kwestie van even licht indrukken en dan komt ie eruit, net zoals een klepje van bijvoorbeeld zo'n klassieke discman.

Wouter82 zei:

Stel de vraag ook eens andersom. Waarom direct zo negatief? Wees in staat dit soort details te negeren om zo het algemene beeld van de auto niet uit het oog te verliezen. Tesla kennende zijn dit soort dingen echt wel grondig getest, ook bij extreem koude temperaturen.

Dat dashboard vind ik dus gruwelijk lelijk! Dat veel en veel te grote TFT scherm... dat past totaal niet.

Enzo Ferrari zei:
Wouter82 zei:

Stel de vraag ook eens andersom. Waarom direct zo negatief? Wees in staat dit soort details te negeren om zo het algemene beeld van de auto niet uit het oog te verliezen. Tesla kennende zijn dit soort dingen echt wel grondig getest, ook bij extreem koude temperaturen.

Ik ben niet negatief, ik ben kritisch-realistisch :) Ik vind het een schitterende auto die nauwelijks minder mooi was geweest met normale handgrepen, waarvan je wél zeker weet dat ze ten alle tijden zullen werken.

Het is gewoon vooruitstrevend. Naast dat het een leuke gimmick is. Is het ook nog eens functioneel, minder luchtweerstand dus betere aerodynamica.

Wat een fantastisch apparaat! Ik ben benieuwd hoe deze gaat scoren! De gewone Tesla en de Fisker zie ik al regelmatig. Deze Tesla Model S moet toch wel een succes worden?

??? Dat onderste dashboard is heel anders dan de voorgaande die wel allemaal dezelfde vorm hadden !

Deze auto verdient meer aandacht! Het is echt een kleine revolutie!

Terug
Bovenaan