Tesla Model S | update 2025

20210111.jpg

20210112.jpg

tesla-10.jpg

Een ontwerp dat van 12 jaren geleden dateert en er nog zo fris uitziet: het is niet alle merken gegeven.
Maar de verwende automobilist wilt af en toe een nieuw vormpje, ook al evolueert de wagen onderhuids nog zo goed dat hij nog steeds na al die jaren de primus is op technisch vlak (Op de Taycan na dan).
Ik ben benieuwd hoelang deze wagen het nog moet trekken.

Ik sta er trouwens van te kijken dat we ondertussen, bijvoorbeeld, al zo'n 25 pagina's hebben volgepraat over de Alfa Romeo Giulia, maar dat toch wel een van dé meest spraakmakende auto's van de laatste 10 jaar op amper 4 bladzijden staat. Nog minder dan de laatste generatie Mini.
Of ja. Noem 'Tesla' in je nieuwsbericht op Autoweek en je bent verzekerd van een hele discussie, maar hier laten we het duidelijk een stuk meer z'n gang gaan.

Verder eens met iDS; knap hoe de S er nog steeds behoorlijk modern uitziet. Over de Mini gesproken, zou dat niet een nieuwe tendens zijn? Die loopt ook alweer jaren mee. En dan FCA (nu Stellantis..), zij doen dat ook al jaren met hun Amerikaanse portfolio: een beetje tweaken om de zoveel tijd en weer verder.
Een stuk goedkoper dan de strategie van Hyundai-Kia, in elk geval.

der Magistrat zei:
Ik sta er trouwens van te kijken dat we ondertussen, bijvoorbeeld, al zo'n 25 pagina's hebben volgepraat over de Alfa Romeo Giulia, maar dat toch wel een van dé meest spraakmakende auto's van de laatste 10 jaar op amper 4 bladzijden staat. Nog minder dan de laatste generatie Mini.
Of ja. Noem 'Tesla' in je nieuwsbericht op Autoweek en je bent verzekerd van een hele discussie, maar hier laten we het duidelijk een stuk meer z'n gang gaan.

De gemiddelde Teslaliefhebber is van een andere generatie dan de gemiddelde autoweekforumbezoeker, volgens mij. Op de frontpage en ver daarbuiten krioelt het van de Tesla- en anderssoortige elektrozeloten, zoals je weet. Af en toe komt er hier op het forum eentje langs om als een soort Jehova's getuige hier een voet tussen de deur te krijgen maar die krijgt in mijn beleving toch niet heel veel bijval. En misschien krijgt een auto als de Giulia op dit forum meer aandacht omdat 'ie dat daarbuiten juist veel minder krijgt? Een Tesla is sowieso niks bijzonders in het straatbeeld, een Giulia wel.

On-topic: Deze Tesla ziet er inderdaad nog modern uit, die druppel-/zetpilvorm is nu eenmaal nogal tijdloos. Zelf heb ik er altijd een een heel grote Mazda 323F in gezien, en die zou je in de huidige tijd ook nog steeds een vlotte verschijning kunnen noemen.

Ik betwijfel of een facelift voldoende is om de belabberde verkoopcijfers van de Model S (en Model X) op te krikken.

Facelift?
Denk dat ze stilaan nood hebben aan een nieuw model met betere/hoogstaandere afwerking.

Facelift minimaal. Meer van chrome naar zwart, net als bij de 3.

New Model S 2021

Maar wel een volledig nieuw interieur:
New-Tesla-Model-S-interior-hero.jpg

Model X krijgt dezelfde wijzigingen.
www.tesla.com

En toevoeging van de Plaid-versies, met drie motoren.
Plaid komt in de plaats van de Performance.

Opvallend zijn:
- “Yoke steering”, het aparte stuur
- Nieuw 17” horizontaal scherm
- dashboard achter het stuur
- “gaming”-scherm tussen de achterstoelen, waar achterpassagiers op kunnen gamen via Tesla Arcade

Long Range (€ 89.990)
Range: 663km
Topsnelheid: 250km/u
0-100 km/u: 3,2s

Plaid (€ 119.990)
Range: 628km
Topsnelheid: 320km/u
0-100 km/u: 2,1s

Plaid+ (€ 139.990)
Range: 840+km
Topsnelheid: 320km/u
0-100 km/u: <2,1s

:eek:

...Zou het een publiciteitsstunt zijn en zien we straks normale stuurwielen in deze Tesluh?

Amusant stukske feedback van TheDrive:

https://www.thedrive.com/news/38970/yoke-steering-wheels-suck-but-you-dont-need-a-tesla-to-get-one

Is dat schermpje achterin uitneembaar? Want ik kan me niet voorstellen dat je prettig kunt gamen op een miniscuul schermpje dat zich ergens schuin onder je bevindt. Verder mag Tesla zich sowieso wel eens wat meer laten leiden door praktisch nut dan gekkigheid puur omdat het kan. Zo'n vliegtuigstuur, is dat nou beter dan een normaal stuur? Zo'n bepantserde Cybertruck, wat moet iemand die niet hoeft te vrezen voor een liquidatie (ofwel 99,99% van de mensen) daarmee?

Van 0 tot 100 in 2,1 sekonden, wat lijkt me dat levensgevaarlijk in het hedendaagse verkeer, natuurlijk afhankelijk van de bestuurder, dat begrijp ik heus wel.

Wat is daar zo bijzonder aan? Je kunt ook auto's bouwen met 2000pk of 3000pk. Allemaal leuk en aardig en ooeee wat gaat het hard. Maar dat ben je met je one-trick pony straks ook wel zat.
Deze auto en net als de rest van de Tesla vloot mist echt alle bezieling. Het is een merk gericht op mensen die eigenlijk niets met autorijden hebben, of zo fiscaal voordelig van a naar b willen. Er zit niets in van persoonlijkheid. 0. Dan moet je gekkigheid uithalen om te blijven opvallen en onderscheiden.

Echt, wat een verschrikkelijk apparaat en merk. Kinderachtig tot de max.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Wat is daar zo bijzonder aan? Je kunt ook auto's bouwen met 2000pk of 3000pk. Allemaal leuk en aardig en ooeee wat gaat het hard. Maar dat ben je met je one-trick pony straks ook wel zat.
Deze auto en net als de rest van de Tesla vloot mist echt alle bezieling. Het is een merk gericht op mensen die eigenlijk niets met autorijden hebben, of zo fiscaal voordelig van a naar b willen. Er zit niets in van persoonlijkheid. 0. Dan moet je gekkigheid uithalen om te blijven opvallen en onderscheiden.

Dat ben ik echt niet met je eens.
Over autorijden gesproken; ik heb echt verschillende tests gelezen en gezien waarin de Model 3 wordt gezien als de scherpststurende auto in het segment, by far.

Ik vind het overigens ook wel een redelijke overkill. Zeker om 1000pk (!) als middelste model te hebben... Anderzijds zijn het wel weer knappe innovaties: een enorme actieradius (groter dan bij mijn Veloster..) en toch een behoorlijk geüpdatet interieur.
Dat stuur heb ik ook mijn twijfels over. Ik heb dat artikel hierboven niet gelezen, maar Tesla kennende zou het me niet verbazen als het een truc is om wat extra media-aandacht te generen.

Tesla's staan bekend om hun goede rijeigenschappen. De snelheid, soepelheid en de vele gadgets horen bij de bezieling van Tesla.

013_o.jpg

003_o.jpg

007_o.jpg

Facelift is dan wel erg minimaal maar vind de wijzigingen aan de voorbumper erg geslaagd. Rustig ontwerp. Ik vind de S en X ook helemaal niet echt verouderd overkomen. Interieur was wel altijd lelijk en die vind ik nu echt veel fraaier. Oogt hoogwaardiger en niet zo plomp meer. Scherm is groter dan mijn laptop maar horizontaal vind ik echt wel mooier dan vertikaal.

Maar dat stuur... knipperlichten met 'druk'knopjes o_O Auto is duidelijk gericht op autonoom rijden want zo'n stuur lijkt me helemaal niks. Net als bij de 3 oogt het stuur erg goedkoop

Als je gewoon even objectief kijkt is 1.100 pk in 7-zits liftback van 140 mille die in minder dan 2,1 sec naar 100 gaat en een range van 840 km heeft, natuurlijk wel bijzonder.

Je hebt een totaal onrealistische kijk op het merk Tesla. Er zijn een heleboel Tesla-rijders die wel iets met autorijden hebben. Lees eens een paar Model 3 tests en je kan je statement niet meer volhouden: een Tesla Model 3 levert namelijk een hoop rijplezier.

Er is niets op tegen als je kritisch bent op Tesla, en in een aantal opzichten is er zeker kritiek op het merk te leveren. De manier waarop je Tesla nu afserveert vind ik eerlijk gezegd een beetje kinderachtig.

Vraag me af of dat stuurwiel wel meer is dan een 'easter egg'. Zo lang er geen 'joystick-besturing' opzit heeft deze vorm geen enkel nut, hier kan je niet mee over pakken.

20210128-080314.jpg

Zo zullen de normale modellen er vast uit gaan zien, gewoon met dit stuur.

Als de stuurinriching anders is gecalibreerd zou dit stuur kunnen. Maar dat lijkt mij nodeloos ingewikkeld, hoewel - net als in F1 - met software veel kan. Paas-ei, nice catch Joop.

speedtouch zei:
Van 0 tot 100 in 2,1 sekonden, wat lijkt me dat levensgevaarlijk in het hedendaagse verkeer, natuurlijk afhankelijk van de bestuurder, dat begrijp ik heus wel.

Onverantwoord, zou verboden moeten worden. Het is wachten op de persberichten over horror-crashes met deze voertuigen, een heel groot deel van de kopers/leasers zal niet overweg kunnen met zoveel vermogen.

Carfanatic zei:
Een plastic stuurwiel in een auto van 100k?
Liever 'plastic' dan een houten stuurwiel o_O
Veel kans dat het stuurwiel van journalisten een matige beoordeling krijgt. Al vaak vastgesteld dat ergonomische oplossingen door journalisten beoordeeld worden op wat ze gewoon zijn 'gewenningsperiode', en dat ze er niet in slagen de oplossing op de effectieve ergonomische merites te beoordelen.
Keuze tussen een rond stuurwiel en een 'stuurknuppel' lijkt me erg onlogisch omdat alle mechaniek erachter dan ook helemaal anders moet. Zo'n type stuurwiel verwacht je met een 'drive by wire' systeem omdat je de uitslag dan kan beperken en ook aanpassen in functie van de snelheid van de wagen.

Eenvrijeusernameiserbijnaniet zei:
Deze auto en net als de rest van de Tesla vloot mist echt alle bezieling. Het is een merk gericht op mensen die eigenlijk niets met autorijden hebben, of zo fiscaal voordelig van a naar b willen. Er zit niets in van persoonlijkheid.

Vind ik echt een onzinreactie: Tesla's zijn duidelijk als dusdanig herkenbaar. Er zit een duidelijke ontwerpfilosofie achter. Ook het uit de band springen met de Cybertruck en dit stuurwiel kan je daaronder catalogeren.
Interieur van de S3XY's liggen nog meer in lijn als voordien. Met houtfineer accenten vind ik ze echt wel prachtig, zonder inderdaad wat kil maar wel een consequente keuze, dus wél persoonlijk.
Over de rijbeleving spreek ik me niet uit. Mijn ervaring met elektrisch rijden bevindt zich spijtig genoeg op een ander niveau. Maar behalve als Eenvrijeusernameiserbijnaniet wel een Teslarijder is, slaat die mening over gebrek aan rijbeleving nergens op.

Schitterende voiture! Heerlijk minimalistisch.

@SL; Ben het helemaal met je eens! Zou een minimale acceleratietijd ingevoerd moeten worden? Geldt dan ook voor AMG's, RS-en GTI'S etc?

Pietzoveel zei:
Schitterende voiture! Heerlijk minimalistisch.

@SL; Ben het helemaal met je eens! Zou een minimale acceleratietijd ingevoerd moeten worden? Geldt dan ook voor AMG's, RS-en GTI'S etc?

De snelste AMG (GT) gaat in 3,6 sec naar de 100. Dat lijkt mij op de normale weg al snel zat en de vraag is of wij gebaat zijn bij nog snellere voertuigen tussen het normale verkeer.

Vind het wel lachen dat je met deze gezinswagens supercars het snot voor de ogen kunt rijden op de snelweg. Nuttig? Nee, maar dat was de pk-wedloop tussen de Duitse Drie ook al niet. Die bizarre sprintcapaciteiten zijn natuurlijk wel een van de redenen waarom Tesla zo populair en zo'n sterk/'cool' merk is geworden.

Maar dan nog zijn er grenzen. In 2,1 seconde naar 100 is zo onwaarschijnlijk snel dat je eigenlijk een speciale rijtraining zou moeten hebben om er goed mee overweg te kunnen. Hetzelfde geldt voor een snelle Lambo of motorfiets. Menig doorsnee Tesla-rijder (doorgaans niet de grootste auto-liefhebbers en al helemaal geen ervaring met sportwagens) is het in elk geval niet gewend en dat zou tot gevaarlijke situaties kunnen leiden.

Sport Leicht zei:
Menig doorsnee Tesla-rijder (doorgaans niet de grootste auto-liefhebbers en al helemaal geen ervaring met sportwagens) is het in elk geval niet gewend en dat zou tot gevaarlijke situaties kunnen leiden.

Objection! Suggestive speaking.

Nou ja, opzich is het inderdaad zo dat een heel snelle auto in de handen van een roekloze/onervaren bestuurder een gevaar is, maar dat is niet exclusief aan een Tesla voorbehouden natuurlijk. Een 18-jarige vlogger die een goudgewrapte Lambo koopt om lekker mee te patsen is een risico, een crimineeltje in een RS4 ook. Geen reden om die auto's dan maar te verbieden imo.

Wij krijgen op het werk af en toe meldingen van mensen die hun nieuwe Tesla hebben opgehaald in de Amsterdamse haven en vrijwel direct schade rijden omdat ze de snelheid niet gewend zijn... en dat is dan ‘maar’ in een Model 3. Dan is de 2,1 sec van zo’n S behoorlijk onverantwoord.

Wel cool dat het kan, zo eerlijk moet ik wel zijn :D

Tesla is toch begonnen met sportautootjes? Veel S bezitters gebruiken hem als daily en hebben nog wat anders in de garage staan. Een vriend van me vindt zijn Boxter S nu wel lawaaiig, stug, klein en minder rijden dan zijn Tesla 3... Maar zelfs 3.6 seconden naar 100... is voor 90% van de autorijdende massa toch al niet te bevatten?

Sport Leicht zei:
Maar dan nog zijn er grenzen. In 2,1 seconde naar 100 is zo onwaarschijnlijk snel dat je eigenlijk een speciale rijtraining zou moeten hebben om er goed mee overweg te kunnen. Hetzelfde geldt voor een snelle Lambo of motorfiets. Menig doorsnee Tesla-rijder (doorgaans niet de grootste auto-liefhebbers en al helemaal geen ervaring met sportwagens) is het in elk geval niet gewend en dat zou tot gevaarlijke situaties kunnen leiden.
Bugatti heeft/had een speciale sleutel waarmee het vermogen beperkt werd/wordt voor iemand die geen speciale rijopleiding gevolgd had. Dat zou een mogelijkheid zijn, maar dan wel voor élke wagen die een bepaalde vermogen/gewichtsverhouding overschrijdt.
Een autoliefhebber is geen synoniem voor 'excellente chauffeur'. Op Youtube zijn genoeg filmpjes te vinden van fils-à-papas die hun nieuwe aanwinst als 'autoliefhebber' de schroothoop indraaien.

Eigenaren van snelle sportwagens vormen ook een risico maar die zijn een zeldzaamheid op de openbare weg. Tesla is echter een volumemerk met auto’s waar mensen (die eerder een Toyota Prius of andere zuinige middenklassertjes gewend waren) dagelijks mee onderweg zijn, een heel ander verhaal dus en veel meer risico op ongelukken.

Sport Leicht zei:
Eigenaren van snelle sportwagens vormen ook een risico maar die zijn een zeldzaamheid op de openbare weg. Tesla is echter een volumemerk met auto’s waar mensen (die eerder een Toyota Prius of andere zuinige middenklassertjes gewend waren) dagelijks mee onderweg zijn, een heel ander verhaal dus en veel meer risico op ongelukken.

Is dit een onderbuikgevoel of heb je wellicht ook cijfers?

PauseBreak zei:
Dat interieur doet me denken aan de jaren 80 en niet op de goede manier, als ik heel eerlijk ben.
Ik ben benieuwd wat je er aan doet denken en aan welke voorbeelden je dan denkt.
State of the art elektronisch dashboard zag er in de jaren '80 zo uit:
opel-senator-03.jpg

Misschien vanwege het Knight Rider-achtige stuur? :) Vind er weinig jaren 80 aan verder, ja het is vrij hoekig maar dat is ook zo bij diverse VAG producten

Sport Leicht zei:

En je hebt natuurlijk gegevens waaruit blijkt dat alle Priusrijders overstappen op een Tesla S van 1000 pk om ermee te gaan racen. Qua kostprijs ook nauwelijks verschilk tussen beide o_O:LOL:

Helemaal mee eens!
Werkelijk verschrikkelijk. Ik zie dit ook echt als een stuk onzinnig en gevaarlijk speelgoed.

Pietzoveel zei:
En is zo'n auto die er 3,6 seconden over doet, of meer, nog wel een sportauto? Wat is de definitie anno 2021?

Met een middelmatige chauffeur (zonder ervaring met snelle auto’s) dagelijks achter het stuur kun je eerder spreken van een ongeleid projectiel.

Sport Leicht zei:
Pietzoveel zei:
En is zo'n auto die er 3,6 seconden over doet, of meer, nog wel een sportauto? Wat is de definitie anno 2021?

Met een middelmatige chauffeur (zonder ervaring met snelle auto’s) dagelijks achter het stuur kun je eerder spreken van een ongeleid projectiel.

Ah, je negeert mn vraag, dus dan kan ik concluderen dat het onderbuikgevoelens zijn. Duidelijk!

@R D W, je kunt mijn vraag ook gewoon hier beantwoorden ipv opgefokte priveberichtrn te gaan sturen..

KChsVqU.png

So basically, the car will try to figure out whether you want to go forward or back and if you don’t agree with its choice, you will be able to manually select your direction via the touchscreen. We didn’t find any specific mention about indicators, but we presume it’s more of the same - maybe indicators will come on automatically (based on where the car is on the road and what it is doing) or you will be able to indicate manually by using the touchscreen.

Terug
Bovenaan