Teutonia LXV :Geschwindigkeit

TYN zei:
mercedes-benz-cl-petrol-coupe.jpg

https://www.mb-carsales.co.uk/used/mercedes-benz/cl/cl500-7-2dr-auto/st-neots/cambridgeshire/19429942/

Niet teveel kilometers, 2004, redelijke prijs, en donkerblauw is echt een topkleur op een C215. Het is (uiteraard) helemaal verkeerde timing, en ik hoop stiekem dat 't ding in het echt tegenvalt, maar ga morgen toch maar eens kijken. :T

Vandaag dus even langs geweest. Had ik beter niet kunnen doen... Wat een ontzettend dik apparaat, en dit exemplaar is EXACT waar ik over een paar maanden naar op zoek zou zijn. Begint al bij de kleurstelling, donkerblauw op donkerblauw is leuker dan zilver op zwart. Dan het onderhoudsboekje, tot december 2018 volledig en regelmatig afgestempeld bij de MB dealer, met een recente kleine beurt door de verkoper. Ik zie rekeningen uit 2018 (nieuwe ABC pomp(!)) en 2019 (nieuwe schijven en blokken voor). Banden? Geen Chinese rotzooi hier, maar 4 goede Conti's rondom. Een kort proefritje overtuigt, de V8 springt direct en met een machtige grom aan, de automaat doet z'n werk soepel, en ik hoor geen rare geluiden. Daarbij, de MOT-historie ziet er netjes uit, en hij staat niet geregistreerd als schadebak.

Ergens is het te mooi om waar te zijn (waarom staat het ding voor 4 en niet voor 5 of 6 mille te koop??), maar de catch heb ik nog niet gevonden.

Zin om de BMW in te ruilen was er niet, dus nadat morgen de koplampenpolijster langs is geweest maar eens wat knappe foto's maken en online gooien. Als ik 'm leuk kan verkopen op redelijk korte termijn, grote kans dat de CL er komt. :cool:

SportLeicht zei:
Niet bang dat ie net verkocht is als jij je Bimmer kwijt bent ?

Grappig zo’n bericht op een nieuwe pagina en dat je dan niet weet over wie het gaat.
Ga je toch meteen denken dat Bofkont weer iets gezien heeft...:T

Nee, Bofkont overtreft al zijn records. Nog nooit heeft ie zolang een auto in bezit gehad :).

@ TYN - gewoon doen.

@ SL - mbt Panodak had ik precies dezelfde overweging, stond op de nice-to-have lijst. Wetende dat die dingen nogal gevoelig zijn voor punctueel onderhoud geen dealbreaker als er niet op zit. Daarvoor in de plaats hebben we wel bekerhouders ;).

SportLeicht zei:
Net de sleurhut even weggebracht voor een onderhoudsbeurtje, was de eerste keer dat ie achter de E350 hing. Direct weer een groot verschil merkbaar met de vorige auto (E200), dankzij de nu aanwezige luchtvering. Hobbels en kuilen zijn veel minder voelbaar, en waar de 200 achter nogal doorzakte staat het zaakje bij de 350 natuurlijk perfect recht.

Blijkt maar weer hoe bepalend de uitvoering van een auto is. De juiste opties, goede motorisering en je geniet veel meer van een auto, verveelt ook minder snel. Misschien dat Bofkont daarom niet meer wisselt:D

@TYN, mooie CL! Facelift, goede km-stand, juiste motorisering, goede prijs. Je betaalt in ieder geval niet voor de aankleding van de dealer zo te zien op die foto's:p Voelt wel weer een stuk specialer dan de E39 denk ik? Gewoon doen. E39 even scherp neerzetten en dan ben je hem zo kwijt toch?

@DD, mooi setje van 5-en. Ben benieuwd welke je fijner vindt rijden. Andere set velgen zou de E61 wel goed doen.

@ Ibud - ik heb met de gemonteerde Style 138’s een beetje haat liefde verhouding. An sich een mooi net wiel, maar maakt de auto wat gedateerd in mijn ogen. Mischien wel omdat ze vanaf de introductie verkrijgbaar zijn. Maar zo en profil passen ze wel bij de auto. Dan moet ik wel zeggen dat ik de OEM velgen uit die periode niet allemaal even mooi vindt. Zeker op een niet M-uitvoering al snel too much. Is natuurlijk ook smaak gebonden. Als ik tzt een knappe set Style 244 tegenkom wordt het verleidelijk om die eronder te zetten. Naar mijn mening een beschaaft en net wiel.
Website met BMW OEM

Of goudkleurige BBS :cool:

Ja precies, net een maatje te klein en saai model. Style 124 staat ook altijd mooi, vond ik bij de lancering al een mooie, dikke velg en volgens mij de velg waar hij mee in de folders stond.

Styling 124 is mooi inderdaad, maar omdat ze er sinds de introductie onder zaten, associeer ik ze wel vooral met de pre-LCI. Voor een LCI vind ik de styling 246 het mooist. Of, als je het bij 17 inch wil houden, styling 277.

SportLeicht zei:
Niet bang dat ie net verkocht is als jij je Bimmer kwijt bent ?

Voor 100 pond kan ik 'm een tijdje reserveren.

Het lijkt een goed moment om de BMW te verkopen. Er staan nauwelijks niet-M-sport 530i's te koop (de M-sports gaan voor 3-4 mille), en dat wat er te koop staat loopt uiteen van 1800 (roestbak met stof) tot 3000 (fraai exemplaar met minder kms dan de mijne). Gezien het feit dat ik mijne gekocht heb voor 1100 en er sinsdien zo'n 500-600 pond ingestoken heb, zou je toch verwachten dat ik een leuke deal kan maken. We gaan het zien.

Geweldige aankoop Dagdromer, heerlijke E61 met een fijne zes lijn.

Huize Bofkont idd weinig nieuws, sorry dat ik jullie moet teleurstellen :)
De E85 is idd al 1.5 jaar in bezit en dat is vrij lang voor mij, het is wel een wagentje naar mijn hart, doet gewoon alles goed.
Heb er net 5 weken vakantie opzitten en heb echt veel mooie ritjes gemaakt de afgelopen weken.
Een auto die gewoon alles kan, heerlijk relax toeren maar echt even knallen met wat leuke bochtjes doet hij ook geweldig.
Technisch is de wagen ook echt perfect.

Kriebelt het dan niet????
Ja zeer zeker wel, een knappe originele R230 SL lokt me altijd nog, als ik de juiste tegenkom zal het zou kunnen gebeuren.
Tot die tijd heerlijk genieten van de E85.

Mijn E61 530d had destijds dezelfde wielen als die van Dagdromer.

cyOwoJD.jpg

Een nette velg, maar 18” is net even mooier onder een E60/61.

@Dagdromer, mooie E61! Ben gisteren naar een E60 530i wezen kijken maar was toch niet zo netjes als ik had gehoopt. Morgen staat er wederom een 530i op de planning, hopelijk bevalt deze beter.

@TYN spannend! Hopelijk is de E39 snel bij een nieuw baasje! De W203 had je ook snel verkocht, toch?

Leuke zoektocht Zadelsnuiver, de zelfde M54B30 als mijn E85?
Fijn blok hoor!!

Tyn ook een geweldige zoektocht, een C215 is en blijft een droomauto, zeker met die machtige M113 V8.
Als het de juiste auto is gewoon kopen! De beruchte ABC is al aangepakt.

SportLeicht , hele fijne wagen nog steeds een E61 530D, geweldig krachtige diesel.
Souplesse te over.
Mooi exemplaar had je.

Inderdaad René, dezelfde M54 met 230 pk en 300Nm. Dit is een M-sport Met comfort stoelen en uiteraard automaat. LCI zou nog mooier zijn natuurlijk met 272 pk maar ik denk dat dit vlot genoeg moet zijn. Ik hou je op de hoogte (y)

Bofkont 350 zei:
SportLeicht , hele fijne wagen nog steeds een E61 530D, geweldig krachtige diesel.
Souplesse te over.
Mooi exemplaar had je.

Zeker, maar de 528i met N53 blok daarna vond ik een véél fijnere auto.

Mooie auto DD, keurig setje zo op de dam. Van harte!

@ TYN, wederom prachtig, ben benieuwd of je deze wel gaat schaken. Van dat koplamp polijsten knapt een E39 heel erg op. Ik heb het destijds zelf gedaan, kon na afloop niet ophouden met kijken naar de neus van de auto haha.

Zojuist bij de E60 530i wezen kijken, geen slechte auto, rijdt goed maar wel een paar kleine cosmetische zaken en de banden waren ronduit slecht. Helaas wilden ze niet veel aan de prijs doen dus dit gaat hem niet worden, we zoeken verder.

W212 zei:
@ TYN, wederom prachtig, ben benieuwd of je deze wel gaat schaken. Van dat koplamp polijsten knapt een E39 heel erg op. Ik heb het destijds zelf gedaan, kon na afloop niet ophouden met kijken naar de neus van de auto haha.

Klopt, en de mijne waren blijkbaar in verre staat van ontbinding. Hij is er twee uur mee bezig geweest, en waar het resultaat normaal 'als nieuw' is, lukte dat hier niet helemaal. Wel een stuk beter dan eerst, dus ik ben tevreden.

Van:
ZtfmYMu.jpg

jVJnh9t.jpg

Naar:
fFJwckB.jpg

QlfC5hm.jpg

De betreffende CL is helaas reeds verkocht, nog voordat ik 'm kon reserveren.. Was eigenlijk wel te verwachten, en het bevestigt mijn gevoel dat dit exemplaar echt (om onduidelijke redenen) een enorm goede aanbieding was. Daar heeft iemand zonder inruiler nu mooi van geprofiteerd.

De BMW staat in ieder geval op de bekende websites te koop. Mocht iemand zich melden met een leuk bod, dan mag 'ie weg en komt er een CL500 voor in de plaats. In augustus staat in ieder geval de Litouwen trip op de planning, ben benieuwd met welke auto dat gaat gebeuren. :T

Ziet er toch weer een stuk beter uit! Ik heb al vaker van die doe-het-zelf setjes geprobeerd, en het resultaat is echt heel goed maar helaas van korte duur. Hopelijk blijft dit langer mooi nu (y)

Zadelsnuiver zei:
Ziet er toch weer een stuk beter uit! Ik heb al vaker van die doe-het-zelf setjes geprobeerd, en het resultaat is echt heel goed maar helaas van korte duur. Hopelijk blijft dit langer mooi nu (y)

Dat hoeft niet Zadelsnuiver, kwestie van goed beschermen.
De UV werende coating schuur je er af dus moet je deze vervangen met een nieuwe coating of een duurzame sealant.
Dit is er uitermate geschikt voor, mijn koplampen vorig jaar ook gedaan, nog steeds als nieuws.
"Q2 Trim is het meest technisch geavanceerde product om uw sierlijsten, rubbers en kunststof onderdelen te beschermen. Het doet wonderen op gerenoveerde koplampen en voorkomt oxidatie en verlies van helderheid"
https://www.carclean.com/nl/gyeon-q-trim-30ml-kit.html

Jammer dat de E61 zo tegenviel, maar weer verder zoeken (y)

Sportleicht, Ja die F11 van je was een hele knappe wagen!
Ik weet nog hoe content je ermee was altijd.

Is dat polijsten van koplampen goed zelf te doen? De koplampen en verstralers van mijn Mini verdienen (net als de lak) ook wat aandacht, maar ik heb verder geen ervaring met polijsten en ben wat bang om ze permanent te beschadigen.

Ja dat is vrij simpel zelf te doen met een kitje.
https://www.bol.com/nl/p/autoglym-headlight-restoration-complete-kit/9200000092454604/?Referrer=ADVNLGOO002060-G-92045965578-S-863171976905-9200000092454604&gclid=CjwKCAjwrcH3BRApEiwAxjdPTQQYMkS8McXTqkL6Tat4F8Qi3tike_9MIwv_TYZS4g3oPXFIxHzDGBoCUoAQAvD_BwE

Belangrijk is regelmatig blijven schoonmaken/beschermen van de koplampen met een UV blocker.
Na elke wasbeurt gebruik ik deze als extra buffer op de gyeon.
https://www.carclean.com/nl/surf-city-garage-ultra-clear-lens-protectant-237ml.html

SportLeicht zei:

Wat was het grote verschil? Interieur? Uit mijn herinnering vond ik de E60 wel wat lichtvoetiger en strakker rijden, en die 30d was een beul van een motor. Mooie E61! Blijven vaak frisser ogen die stationcars. Zelfde als bij W211.

Polijsten van koplampen stelt inderdaad niet zoveel voor en leuk klusje om zelf te doen(y) Beschermen niet vergeten inderdaad anders kun je elk jaar aan de slag. Sowieso polijsten is best leuk. Goed materiaal maakt het verschil. Heb zelf net een Rupes lhr15 gekocht. Niet goedkoop maar het werkt 10x fijner, rustiger en vooral sneller dan een goedkope, simpele polijstmachine. Zo kun je zelf nog eens een paar auto's doen zonder dat het vervelend wordt.

Caspian zei:
Dank! Klinkt goed, binnenkort maar even proberen.

Wel even echt de tijd voor nemen. Die van mij waren er net zo aan toe als die van TYN en ik heb ze bijna weer als nieuw gekregen. Maar wel een ochtend mee bezig geweest.

Ibud zei:
SportLeicht zei:

Wat was het grote verschil? Interieur? Uit mijn herinnering vond ik de E60 wel wat lichtvoetiger en strakker rijden, en die 30d was een beul van een motor.

Lag denk ik vooral aan mijzelf, door vaak korte stukjes rijden liep de motor dan niet zo lekker. De 3.0 benzinemotor beviel mij veel beter, liep mooi direct vanaf de koude start.

Ibud,

De rupes lhr15 heb ik ook, idd kwaliteits machine.
Profesionele poets bedrijven is dit vaak de 1e keus machine.

Ibud zei:
Polijsten van koplampen stelt inderdaad niet zoveel voor en leuk klusje om zelf te doen(y) Beschermen niet vergeten inderdaad anders kun je elk jaar aan de slag. Sowieso polijsten is best leuk. Goed materiaal maakt het verschil. Heb zelf net een Rupes lhr15 gekocht. Niet goedkoop maar het werkt 10x fijner, rustiger en vooral sneller dan een goedkope, simpele polijstmachine. Zo kun je zelf nog eens een paar auto's doen zonder dat het vervelend wordt.

W212 zei:
Wel even echt de tijd voor nemen. Die van mij waren er net zo aan toe als die van TYN en ik heb ze bijna weer als nieuw gekregen. Maar wel een ochtend mee bezig geweest.

Bedankt voor de tips. Het scheelt dat ik verstralers op de grille heb met bijbehorende kapjes. Die lampen zijn er het ergst aan toe en bij een eventueel foutje makkelijk te verbergen. Zo erg als die van de 530i van TYN zijn ze gelukkig nog niet, maar het staat wat treurig als ze verweerd zijn vind ik.

In mijn eigen topic staan nog wat foto's ergens in het begin van de Punto, ik had met een setje van turtlewax de koplampen gedaan en het resultaat was echt waanzinnig! Half uurtje per lamp bezig geweest (handmatig) en alles wat je nodig hebt zit er bij, zelfs de sealant. Toch begonnen ze na een paar weken wederom te verweren, terwijl ik alles volgens de instructies had uitgevoerd. Wellicht was de bijgeleverde sealant niet sterk genoeg? Maar ik zou gewoon de adviezen van Bofkont opvolgen, dan komt het zeker goed (y)

SportLeicht zei:
Mijn E61 530d had destijds dezelfde wielen als die van Dagdromer.

cyOwoJD.jpg

Een nette velg, maar 18” is net even mooier onder een E60/61.

Ha, die zag ik nog eens rijden op de A2, toen ik zelf met de E60 onderweg was. Mooie wagen, nog steeds.

Jammer inderdaad, maar het mocht niet zo zijn.

Heb nu deze op het oog:
50028603736_8af9d75b76_k.jpg

Hele album: https://flic.kr/s/aHsmNYp2EK

Eveneens donkerblauw op donkerblauw, zelfs nog iets scherper geprijsd, en heeft een hele waslijst aan nieuwe onderdelen in het laatste half jaar. Deze heeft trouwens de 5-traps auto ipv de 7G, voordeel qua robuustheid maar nadeel qua verbruik. Enige verdere minpunt, het ding heeft ruim 230.000km op de klok. Heb liever wat frissers, maar het aanbod is verder vrij beperkt.

Sowieso zou ik hier denk ik de OEM 18 of zelfs 17 inchers onder gooien. Deze 19 inch AMG velgen zijn heel vet, maar ook wel erg in your face.

michel1975 zei:
Met AMG Optik(y)

En anders staat er nog een zwarte met minder kilometers voor je in Nederland;)

Maar die heeft vast geen vraagprijs van 4 mille. :)

Hier ook maar een plaatje van de nieuwe aanwinst; '05 530iA Msport met Dakota lederen Comfort stoelen, zwarte dakhemel en 258 pk. Geen slechterik al zeg ik het zelf :)

CKA291-1.jpg

CKA291-6.jpg

Lekkere uitvoering zo!
Mooi ook trouwens dat je een M uitvoering hebt. De meest waardevolle optie is wel het dikkere stuur. In de E60/61 is het standaard stuur een beetje dun hoepeltje.

Vandaag even gebofkont.
De zij-knippers waren dof. Om die vervangen is letterlijk 30 seconden per kant en voor de kosten hoef je het niet te laten.

Zo was het;
nhlunHY.jpg

Hier het verschil tussen oud en nieuw;
9etMOt8.jpg

Eindresultaat door lichtval moeilijk vast te leggen op camera, maar is een enorm verschil.

Erg lekkere BMW’s, Dagdromer en Zadelsnuiver! (y). Beiden de heerlijke 6 in lijn Onder de kap en uit ervaring kan ik zeggen dat deze BMW 5 generatie erg goed aanvoelt, zowel kwalitatief als de rij-eigenschappen. Ook het model rijpt erg goed en blijft bijzonder. Geniet ervan!

Klopt wat je zegt Dagdromer, ik herken het wel van mijn E87, dat stuur was echt té iel. Had gehoopt er toendertijd nog een sportstuur voor te kunnen vinden maar helaas. Dit huidige stuur is precies goed; niet te groot en zeker niet te klein en ligt perfect in de hand.

Mooie upgrade ook! Ik zal morgen eens kijken wat de staat van mijn knipperlichten is want dit soort zaken kan ik goed waarderen :D

Mooi uitgevoerde E60. De enige opties die lijken te ontbreken zijn een geregelde airco en een schuifmans, maar verder veel aantrekkelijke opties aan boord. Veel probleemloze km’s gewenst!

Dank je Sportleicht! Er zit echter wel automatische climate controle op maar wellicht was er nog een luxere versie? Schuifdak is wel jammer maar aan de andere kant hoor ik daar ook mindere dingen over, of was dat alleen bij de E61?

Afgaande op de foto’s heeft jouw E60 een ‘basis’ systeem voor verwarming cq airco.
Bijgaande link is verhelderend mbt de verschillen;
Link naar wphb

Mbt schuifdak, met name de panoramadaken bij de Tourings (E61 en E91) en SUV’s kunnen problemen krijgen door versleten meenemers of afgebroken delen waardoor een deel niet meer open kan. Staan erom bekend. Hoeft niet stuk te gaan, maar meerendeel van de aangeboden auto’s van 10 a 15 jaar oud hebben een probleem (van klein tot groot) met dat panodak. Voor mij een van de redenen om dat echt helemaal onderaan de lijst te zetten. Hoe mooi het ook is.

Bij een sedan is het een normaal schuif/kantel dak, ik denk dat daar het normale onderhoud zoals vrijhouden van afvoer kanalen en tijdig smeren en stellen van de mechaniek voldoende moet zijn

Klopt wat DD zegt. Bij het luxere systeem kun je het aantal graden instellen en zijn links en rechts afzonderlijk instelbaar.

En de schuifdakproblemen betreffen idd de E61, de panoramadaken daarvan zijn zeer complex. Het voorste en het achterste paneel hebben bijvoorbeeld beide een kantelstand, iets waar BMW bij de F11 alweer is afgestapt. Bij mijn E61 is destijds (gelukkig onder garantie) bijna het complete dak vervangen na problemen.

funf zei:
Ha, die zag ik nog eens rijden op de A2, toen ik zelf met de E60 onderweg was. Mooie wagen, nog steeds.

Klopt, toen had jij je Tabbert er nog achter hangen
:D

Hoe staat het met de verhuizing Funf? Straks een royale stulp met dubbele garage? :cool:

SportLeicht zei:
Klopt wat DD zegt. Bij het luxere systeem kun je het aantal graden instellen en zijn links en rechts afzonderlijk instelbaar.

En de schuifdakproblemen betreffen idd de E61, de panoramadaken daarvan zijn zeer complex. Het voorste en het achterste paneel hebben bijvoorbeeld beide een kantelstand, iets waar BMW bij de F11 alweer is afgestapt. Bij mijn E61 is destijds (gelukkig onder garantie) bijna het complete dak vervangen na problemen.

Bij andere automerken hoor je ook vaak over problemen met schuif/kanteldaken, o.a. bij Audi. Gelukkig werkt het bij de A1 van Meeuwin wel goed; alleen in het begin veel gepiep dat door de dealer is verholpen door een ander smeervet toe te passen.

Vooral panorama daken worden minder na zoveel jaar, het gaat piepen en kraken. En ik hier is zon dak waardeloos, veel te warm onder dat glas, dan zit je dus altijd met t "gordijn" dicht.

SportLeicht zei:
Hoe staat het met de verhuizing Funf? Straks een royale stulp met dubbele garage? :cool:

Geduldig wachten nu. In augustus de sleutel en dan wordt er een paar weken verbouwd. Ik verwacht eind september verhuisd te zijn. Drie garages, dus perfect. Eentje (een losse) voor alle losse zooi en fietsen en een dubbele die inpandig is. Het wagenpark staat dus voortaan binnen. Fijn! Verder in veel opzichten een goede stap. Veel meer ruimte, groter perceel en een rustige ligging. We hebben er zin in!

Terug
Bovenaan