Tips voor (het aanschaffen van) goedkope brikken

Drie spotgoedkope auto's: voor welke kies jij?

• Totaal aantal stemmers
    302
  • Opiniepeiling gesloten .
Volgens de handelaar moet ie om de 90k of 10 jaar vervangen worden. Als ie breekt ga ik weer ff langs bij m. T is in de buurt :)

Geen idee wat het ongeveer kost om dergelijk riempje te vervangen. Ik ben tdi prijzen gewend. Dan ben je al rond de 350,00 aan alleen materiaal kwijt. Zal voor deze wel minder zijn vermoed ik.

Di€sel zei:
Volgens de handelaar moet ie om de 90k of 10 jaar vervangen worden. Als ie breekt ga ik weer ff langs bij m. T is in de buurt :)

Geen idee wat het ongeveer kost om dergelijk riempje te vervangen. Ik ben tdi prijzen gewend. Dan ben je al rond de 350,00 aan alleen materiaal kwijt. Zal voor deze wel minder zijn vermoed ik.
Bullshit:
Fabrieksopgave is 80000 of 4 jaar.
Heel snel vervangen dus.
Als die knapt is je auto total loss, en weet zeker dat je garage je echt geen nieuwe auto gaat geven ( of een nieuw blok ).

De nieuwe goedkope auto (brik zou ik het niet willen noemen) is aangeschaft, zo'n mooi dealtje kom ik niet laten staan ;)

Volgens het kentekenbewijs een Auto Union D2, voor iedereen beter bekend als Audi A8 1994-2002

In mijn geval een A8 uit April 1996, voorzien van de 4.2 V8 met 300 pk en natuurlijk de Quattro aandrijflijn.
Auto heeft 2 eigenaren gehad, 207.000 km op de klok en heeft wat liefde nodig om weer helemaal topfit te zijn.

Motorisch/technisch perfect, alleen elektronisch wat aandacht nodig.
De elektrische ramen/spiegels doen het niet meer, ik vermoed dat de comfortmodule kapot is, dus daar ga ik op de sloop een andere voor halen.
Verder is de deurhendel aan de passagierskant niet meer verbonden met het slot, dus die moet ook even gefixed worden.

Alle andere opties die erop zitten werken feilloos, een klein optielijstje:
Elektrisch verstelbare stoelen + verwarming en massage
Elektrisch zonnescherm achter
Bose audiosysteem met 12 speakers
Schuifdak met zonnepanelen
elektrisch verstelbare stuurkolom
elektrische achterklep
Autotelefoon ;)
4 traps automaat met tiptronic (de 5 bak die in '97 werd geintroduceerd is een ramp)
Verder al het normale werk wat je bij een auto van stand mag verwachten.

nu hoor ik je zeggen, dat is toch geen goedkope bak, maar ik heb er slechts 550 euro voor betaald incl inruil vd Baleno, en daarvoor krijgt ie ook nog een nieuwe APK :D
Fotos zal ik er even bijzetten zodra hij gewassen is, maar een slechte deal kan ik het niet noemen ;)

TeusTussengas zei:
De nieuwe goedkope auto (brik zou ik het niet willen noemen) is aangeschaft, zo'n mooi dealtje kom ik niet laten staan ;)

Volgens het kentekenbewijs een Auto Union D2, voor iedereen beter bekend als Audi A8 1994-2002

In mijn geval een A8 uit April 1996, voorzien van de 4.2 V8 met 300 pk en natuurlijk de Quattro aandrijflijn.
Auto heeft 2 eigenaren gehad, 207.000 km op de klok en heeft wat liefde nodig om weer helemaal topfit te zijn.

Motorisch/technisch perfect, alleen elektronisch wat aandacht nodig.
De elektrische ramen/spiegels doen het niet meer, ik vermoed dat de comfortmodule kapot is, dus daar ga ik op de sloop een andere voor halen.
Verder is de deurhendel aan de passagierskant niet meer verbonden met het slot, dus die moet ook even gefixed worden.

Alle andere opties die erop zitten werken feilloos, een klein optielijstje:
Elektrisch verstelbare stoelen + verwarming en massage
Elektrisch zonnescherm achter
Bose audiosysteem met 12 speakers
Schuifdak met zonnepanelen
elektrisch verstelbare stuurkolom
elektrische achterklep
Autotelefoon ;)
4 traps automaat met tiptronic (de 5 bak die in '97 werd geintroduceerd is een ramp)
Verder al het normale werk wat je bij een auto van stand mag verwachten.

nu hoor ik je zeggen, dat is toch geen goedkope bak, maar ik heb er slechts 550 euro voor betaald incl inruil vd Baleno, en daarvoor krijgt ie ook nog een nieuwe APK :D
Fotos zal ik er even bijzetten zodra hij gewassen is, maar een slechte deal kan ik het niet noemen ;)

Klinkt niet slecht inderdaad.
Hopen dat de kosten meevallen om de reparaties te fixen.
Apk zit er ook een jaar op?

Veel plezier met het slachtschip.

TeusTussengas zei:

Nog nooit gehoord dat de 4-bak beter is dan de 5-bak, dat is nieuw voor me. Overigens valt het wel mee met die 5-bak. Mijn A8 met 5-bak schakelde na 250.000km nog als nieuw :rolleyes: Wel kun je beter elke 80.000km nieuwe ATF in de bak doen, maar dat geldt ook voor de 4-bak.

In ieder geval veel plezier ermee!

TeusTussengas zei:

:confused:
De 4 bak is nog zonder lock-up (ook geen Tiptronic), de 5 Tiptronic is met lock-up. Deze bak is in feite hetzelfde als zijn opvolgers, de 6 Tiptronic en de 8 Tiptronic.

Nog nergens tegen gekomen, dat de 5 Tiptronic een probleembak zou zijn.

"- Fiat Panda/Seat Marbella: alweer goedkoop en zuinig, maar traag en oncomfortabel. Wat minder betrouwbaar dan de Cuore en de Alto, maar ze zien er misschien wel leuker uit"

Als ik ff mag? Marbellas zijn juist betrouwbaar.
Rijd er twee en er zit zo weinig op dat er praktisch niets kapot kan gaan.

En altijd starten en lopen. Mijn beiden Marbellas hebben nog een handchoke en geen rembekrachtiging (1e generatie) en komen prima van hun plek.
Heb onlangs eentje gekocht voor 200 euro, daar 180 euro in geïnvesteerd en rijd nu voor een scheet en 3 knikkers me eigen suf. 60 euro per jaar WA verzekerd en 14 euro per maand MRB.

Ja, geen comfort, maar verwacht dat ook niet in een Cuore of Alto. En die rotten nog harder.

Beste allemaal,

Ik ben vanwege omstandigheden met spoed op zoek naar een betrouwbare auto met lage kosten.

Budget is maximaal 2000,- en het moet een automaat zijn. Ik ben niet technisch (je kan zelfs spreken van 2 linker handen :D) dus betrouwbaarheid is belangrijk. Ik wil er niet elk weekend aan hoeven sleutelen of bang zijn dat ik vaak pech krijg. Daarnaast wil ik me veilig voelen in de auto, dus een auto waarvan de schokbrekers tijdens het rijden plotseling door de vloer komen(zoals ik ergens in dit topic las) zit ik niet op te wachten.
Daarnaast moet auto moet zonder problemen mee op vakantie naar bijvoorbeeld frankrijk kunnen.

Liefst een kleine auto met lage kosten voor onderhoud en belasting, maar ik moet er ook veilig de snelweg mee op kunnen.

Heeft iemand wellicht tips?

Hoi,

Ik ben zelf ook op zoek naar een oud brik. Nou ja, eigenlijk liever niet zo oud maar met een beperkt budget weet ik dat mijn opties beperkt zijn. Ga eens even internet afstruinen en als ik nog goede tips heb kom ik met ideeën.
Ik ga ook even aan mij broer vragen waar hij ook alweer in rijdt. Ik weet dat hij een relatief zuinige, goedkope en kleine auto heeft waarmee hij ook heel Europa mee rond rijdt.

Keep you posted!

autobild zei:
Beste allemaal,

Ik ben vanwege omstandigheden met spoed op zoek naar een betrouwbare auto met lage kosten.

Budget is maximaal 2000,- en het moet een automaat zijn. Ik ben niet technisch (je kan zelfs spreken van 2 linker handen :D) dus betrouwbaarheid is belangrijk. Ik wil er niet elk weekend aan hoeven sleutelen of bang zijn dat ik vaak pech krijg. Daarnaast wil ik me veilig voelen in de auto, dus een auto waarvan de schokbrekers tijdens het rijden plotseling door de vloer komen(zoals ik ergens in dit topic las) zit ik niet op te wachten.
Daarnaast moet auto moet zonder problemen mee op vakantie naar bijvoorbeeld frankrijk kunnen.

Liefst een kleine auto met lage kosten voor onderhoud en belasting, maar ik moet er ook veilig de snelweg mee op kunnen.

Heeft iemand wellicht tips?

Bijvoorbeeld:
Volvo S40/V40
Volvo 850 S70/V70
Toyota Corolla
Daihatsu Applause
Mitsubishi Carisma o.i.d.

Maar eigenlijk komen de meeste Japanners van een jaar of 10-15 oud wel in aanmerking, maar je moet goed opletten wat je koopt in deze prijsklasse. Zelf zweer ik vooral bij Volvo als kwaliteitsmerk, vandaar dat ik die ook heb genoemd. Over het algemeen geldt ook, hoe ouder hoe goedkoper te rijden, mits het model vaak verkocht is.

Dingen die je wellicht beter kunt ontwijken zijn Duitse auto's (weinig waar voor je geld, veel snufjes die kapot kunnen), Franse auto's (over het algemeen is de techniek toch wat minder), en auto's met turbo i.v.m. complexere techniek.

General Custom zei:
Dingen die je wellicht beter kunt ontwijken zijn Duitse auto's (weinig waar voor je geld, veel snufjes die kapot kunnen), Franse auto's (over het algemeen is de techniek toch wat minder), en auto's met turbo i.v.m. complexere techniek.

Wat?!o_O

Op Duitse auto's zitten vaak weinig technische hoogstandjes en om nou te zeggen dat ze duurder zijn dan jappen... Wat is bijvoorbeeld mis met een Polo, een Corsa of een Fiesta? Ook compacte Fransozen kunnen prima zijn. Juist met een oude Volvo moet je oppassen, daar kan je flink op leeglopen.

heb gechecked met mijn broer. Hij rijdt in een peugeot 107 en zegt dat identhieke types de volgens autos zijn CitroenC1 en Toyota Aygo.
Ben even gaan zoeken naar tweedehands autos van deze merken en kom op het volgende:
Tweedehands Auto Peugeot 107
Tweedehandsautos Citroen C1
Tweedehands auto Toyota Aygo
Ik kwam deze websites tijdens mijn zoektocht tegen en vond ze wel handig.

Mjn broer is dus juist heel tevreden over deze franse compacte autos.
Is het probleem met merken als Volvo niet juist dat als je nieuwe onderdelen nodig hebt dat deze heel duur zijn? Dat is wel iets waarmee je rekening mee moet houden als je een tweedehands auto koopt. Zeker als deze wat ouder is.....

Dit weekend een Nissan Micra gekocht. Bouwjaar oktober 2000 met net 100.000 km op de teller. Volgens mij wel een betrouwbaar bakkie waar ik lang plezier van ga hebben.

Mechanix zei:
General Custom zei:

Wat?!o_O

Op Duitse auto's zitten vaak weinig technische hoogstandjes en om nou te zeggen dat ze duurder zijn dan jappen... Wat is bijvoorbeeld mis met een Polo, een Corsa of een Fiesta? Ook compacte Fransozen kunnen prima zijn. Juist met een oude Volvo moet je oppassen, daar kan je flink op leeglopen.

Vooral VW heeft een (kunstmatig, want o.w.v. de merknaam) lage afschrijving, dus veel geld voor weinig auto. Opel en Ford hebben daar minder last van, en zijn in mijn optiek ook gewoon prima auto's om te doen waar ze voor bedoeld zijn. Evenals VW zijn ze echter over het algemeen wel weer roestgevoelig. De Duitse uitzonderingen daarop zijn wellicht Audi en ook BMW(?).
Verder kunnen Franse auto's ook prima zijn, daarom over het algemeen. De Renault Clio bijvoorbeeld is een Franse auto waar je niet vaak problemen over hoort. Daarom zeg ik ook, over het algemeen.

Over je standpunt over Volvo, totaal oneens. Natuurlijk kun je op élke auto wel leeglopen, maar niet op Volvo in het bijzonder...
Ik spreek enerzijds uit ervaring, en anderzijds staat Volvo historisch gezien natuurlijk ook gewoon voor kwaliteit. Een Volvo is (mits normaal gebruikt natuurlijk) niet zoals andere auto's ''op'' bij 200.000 á 250.000 kilometer. Die dingen zijn gemaakt om het dubbele mee te gaan, en na 20 jaar nog steeds rond te rijden...
Bovendien zijn onderdelen prima 2e hands verkrijgbaar, en daarnaast is de dealer naar mijn ervaring met onderdelen vaak stukken goedkoper dan bij andere merken. Voor bijvoorbeeld een setje van 4 bougies vraagt men nauwelijks meer dan een setje NGK moet kosten, en bijvoorbeeld de prijs van een accu is ook vergelijkbaar met de universele A-merken.
De onderdelenvoorziening van Volvo is aan de andere kant echter wel bar en bar slecht. Als een model 15 jaar uit productie is, dan ben je aangewezen op aftermarket, het geen wat toevallig nog bij een dealer op de plank ligt, of natuurlijk de 2e hands/gereviseerde onderdelenmarkt welke wél weer heel goed is...

General Custom zei:
Mechanix zei:
General Custom zei:

Wat?!o_O

Vooral VW heeft een (kunstmatig, want o.w.v. de merknaam) lage afschrijving, dus veel geld voor weinig auto. Opel en Ford hebben daar minder last van, en zijn in mijn optiek ook gewoon prima auto's om te doen waar ze voor bedoeld zijn. Evenals VW zijn ze echter over het algemeen wel weer roestgevoelig. De Duitse uitzonderingen daarop zijn wellicht Audi en ook BMW(?).
Verder kunnen Franse auto's ook prima zijn, daarom over het algemeen. De Renault Clio bijvoorbeeld is een Franse auto waar je niet vaak problemen over hoort. Daarom zeg ik ook, over het algemeen.

Over je standpunt over Volvo, totaal oneens. Natuurlijk kun je op élke auto wel leeglopen, maar niet op Volvo in het bijzonder...
Ik spreek enerzijds uit ervaring, en anderzijds staat Volvo historisch gezien natuurlijk ook gewoon voor kwaliteit. Een Volvo is (mits normaal gebruikt natuurlijk) niet zoals andere auto's ''op'' bij 200.000 á 250.000 kilometer. Die dingen zijn gemaakt om het dubbele mee te gaan, en na 20 jaar nog steeds rond te rijden...
Bovendien zijn onderdelen prima 2e hands verkrijgbaar, en daarnaast is de dealer naar mijn ervaring met onderdelen vaak stukken goedkoper dan bij andere merken. Voor bijvoorbeeld een setje van 4 bougies vraagt men nauwelijks meer dan een setje NGK moet kosten, en bijvoorbeeld de prijs van een accu is ook vergelijkbaar met de universele A-merken.
De onderdelenvoorziening van Volvo is aan de andere kant echter wel bar en bar slecht. Als een model 15 jaar uit productie is, dan ben je aangewezen op aftermarket, het geen wat toevallig nog bij een dealer op de plank ligt, of natuurlijk de 2e hands/gereviseerde onderdelenmarkt welke wél weer heel goed is...

De meeste mensen denken bij volvo niet aan de 300 of 400 serie maar aan de nieuwere volvo's en daarbij kun je zeker leeglopen. Roestgevoeligheid bij Opels is al jaren geen topic meer. Bij Astra G en jonger is roest geen bijzonder item zelfde geldt voor Corsa C en jonger en natuurlijk vanaf Vectra B2 en jonger. Vanaf 1999 (modeljaar 2000) is roest bij Opel geen bijzonder aandachtspunt meer.

vectrafan zei:
De meeste mensen denken bij volvo niet aan de 300 of 400 serie maar aan de nieuwere volvo's en daarbij kun je zeker leeglopen. Roestgevoeligheid bij Opels is al jaren geen topic meer. Bij Astra G en jonger is roest geen bijzonder item zelfde geldt voor Corsa C en jonger en natuurlijk vanaf Vectra B2 en jonger. Vanaf 1999 (modeljaar 2000) is roest bij Opel geen bijzonder aandachtspunt meer.

Maar voor €2000 heb je dus geen nieuwere Volvo, dan zit je bij de eerste modellen met de nieuwe typeaanduiding te kijken (S40, V40, S70, V70, etc.). Auto's van een jaar of 15 oud. Logisch is het dat je op auto's van een jaar of 5 á 10 goed leeg kunt lopen, want dat zijn meestal vooral wonders der elektronica. Zeker het luxere segment waar Volvo ook in zit.

Dat roest bij Opel intussen goed onder de knie is, wist ik niet. Dat is wel een mooi gegeven natuurlijk!
Astra's F kunnen bijvoorbeeld gigantisch roesten, evenals Corsa B, en als je kijkt naar vroeger de Kadett bijvoorbeeld... Ik denk dat Opel hiermee wel een heel belangrijk ''minpunt'' van hun auto's heeft weggenomen.
[size=x-small]Zou Mercedes een voorbeeld aan mogen nemen[/size]

General Custom zei:
vectrafan zei:

Maar voor €2000 heb je dus geen nieuwere Volvo, dan zit je bij de eerste modellen met de nieuwe typeaanduiding te kijken (S40, V40, S70, V70, etc.). Auto's van een jaar of 15 oud. Logisch is het dat je op auto's van een jaar of 5 á 10 goed leeg kunt lopen, want dat zijn meestal vooral wonders der elektronica. Zeker het luxere segment waar Volvo ook in zit.

Dat roest bij Opel intussen goed onder de knie is, wist ik niet. Dat is wel een mooi gegeven natuurlijk!
Astra's F kunnen bijvoorbeeld gigantisch roesten, evenals Corsa B, en als je kijkt naar vroeger de Kadett bijvoorbeeld... Ik denk dat Opel hiermee wel een heel belangrijk ''minpunt'' van hun auto's heeft weggenomen.
[size=x-small]Zou Mercedes een voorbeeld aan mogen nemen[/size]

Mercedes mag echt wel in het hoekje gaan staan o_O
Maar weet je zeker dat je qua kosten niet leegloopt bij een S40/V40 of S70/V70 zeker bij 70 serie heb ik toch sterk de indruk dat je aan de beurt ben als je naar de Volvo dealer gaat. En ook bij 40 serie heb ik niet de indruk dat dit goedkoop is in vergelijking met bijvoorbeeld een Astra of vectra. Een jaarbeurt bij de Opel astra of vectra benzine kost bij de Opeldealer inclusief Apk, materialen en een jaar gratis pechhulp € 209,-- Ik betwijfel of je daarmee weg komt bij de volvo dealer met een 40 serie Volvo.

Edit ik heb net even gegoogled de volvo dealer biedt voor de 40 serie een jaarinspectie met alleen oliewissel en APK en ook gratis pechhulp aan voor € 249,-- dat valt dus mee

Iemand met volvo ervaring:

V70, S70 etc. Hele degelijke auto's maar als het kapot gaat kost het ook wat. Een volvo met 250.000 op de teller kan nog jaren mee maar daar slijten ook bepaalde onderdelen van. Onderdelen kun je goed 2e hands halen bij de sloper maar het moet er wel worden opgezet.
Vaak is de ophanging toe aan revisie, stuurhuisvervanging, airco etc. Als je heel handig bent en je kunt alles zelf is het goedkoop anders kost het geld.

S40: ging weinig aan kapot maar na verloop van tijd wel lakrot en kapotte versnellingsbak. Kortom goedkoop rijden maar uiteindelijk niet de volvo kwaliteit.

Goedkooprijden:
Heel goedkoop en fatsoenlijk: Mitsubishi Carisma
Goedkoop, groot en fatsoenlijk: Nissan Primera (2900 recent bouwjaar en weinig km).

Mijn ervaring is dat je beter een Jappanner kunt kopen met weinig kilometers die van niet-autofielen is geweest. Hier zijn de grootste afschrijvers (dus goedkoop 2e hands met alle toeters en bellen en betrouwbaar) Nissan Primera en Mitsubishi Carisma.

alias4 zei:
S40: ging weinig aan kapot maar na verloop van tijd wel lakrot en kapotte versnellingsbak. Kortom goedkoop rijden maar uiteindelijk niet de volvo kwaliteit.

Goedkooprijden:
Heel goedkoop en fatsoenlijk: Mitsubishi Carisma

Grappige vergelijking, aangezien deze auto's op het zelfde platform staan :) (en beiden Nedcar fabricaat)
Wel een goede conclusie dan overigens.

S40 staat in betrouwbaarheidsstatistieken (komt ie weer) erg hoog gerangschikt. Zelf ook goede ervaringen mee.

Maar, de 40 serie valt niet echt in de categorie die in dit topic gezocht wordt. De beste zijn de phase 2 modellen (2001-2004) en die kosten in fatsoenlijke staat nog wel 2000-3000 euro. Hier gaat het om nog wat goedkoper denk ik?

Onderdelen voor Volvo's zijn prima te krijgen. Onderhoud is niet zo duur als mensen denken.

s40 heeft ook een renault versnellingsbak dacht ik.
Vandaar dat die kapot is gegaan ;)

Carisma en Spacestar ook, en dat terwijl Mitsubishi zelf uitstekende bakken maakt... Overigens had ik in mijn Carisma geen klachten over de bak (hooguit wat gevoelloos) dit itt de hakerig en stroef schakelende bak van de Spacestar van mijn ouders.

ik lees niet zo veel over de Italiaanse auto's.

Ik ben zelf toevallig op zoek naar een goedkope auto, want de sneeuw komt vast een keer en dat rij ik liever onder een dakje :).

Mijn budget zit onder de 1500 euro. Ik ben op zoek naar een auto waar ik mijn twee kids binnen het dorp kan vervoeren en 15 km heen en weer naar mijn werk voor 2 a 3 keer per week (heb nog een scooter en ik hoef mijn kids niet dagelijks op te halen).

Ik heb wat rond gekeken en vind het erg lastig. Vraag is natuurlijk waar je op moet letten bij uberhaupt een auto kopen, maar los daarvan moet je natuurlijk een beetje geluk hebben en een juist merk kiezen.

Ik zie veel Matiz'en, 106'en, Twingo's, Cuores en Punto's. Wat is nu echt aan te raden? Ik moet gewoon een degelijke auto voor weinig (wie niet in dit topic?).

KM stand rond de 150k leek me wel geschikt, maar na een week kijken en lezen wordt je eigenlijk niet veel wijzer.

Mensen nog gouden tips? Regio Barneveld :p

MvdWel zei:
ik lees niet zo veel over de Italiaanse auto's.

Ik ben zelf toevallig op zoek naar een goedkope auto, want de sneeuw komt vast een keer en dat rij ik liever onder een dakje :).

Mijn budget zit onder de 1500 euro. Ik ben op zoek naar een auto waar ik mijn twee kids binnen het dorp kan vervoeren en 15 km heen en weer naar mijn werk voor 2 a 3 keer per week (heb nog een scooter en ik hoef mijn kids niet dagelijks op te halen).

Ik heb wat rond gekeken en vind het erg lastig. Vraag is natuurlijk waar je op moet letten bij uberhaupt een auto kopen, maar los daarvan moet je natuurlijk een beetje geluk hebben en een juist merk kiezen.

Ik zie veel Matiz'en, 106'en, Twingo's, Cuores en Punto's. Wat is nu echt aan te raden? Ik moet gewoon een degelijke auto voor weinig (wie niet in dit topic?).

KM stand rond de 150k leek me wel geschikt, maar na een week kijken en lezen wordt je eigenlijk niet veel wijzer.

Mensen nog gouden tips? Regio Barneveld :p
Als je goedkoop wilt rijden is een Nissan micra 1.3 een uitkomst voor jou.
Zijn zeer betrouwbaar ( ik ken een vriend die heeft dat ding bij 180.000 gekocht, 50.000 km zwaar mishandeld maar hij bleef maar rijden)
Ook zeer lage onderhoudskosten ivm disitrbutieketting.
Alleen olie verversen, en de dingen die kapot gaan vervangen.
Het enige nadeel is dat je een beetje krap achterin zit alhoewel ik er gewoon inpaste met m'n 2 meter. ( voorin zat ik gewoon goed, achterin een beetje krap maar wel te doen voor maximaal een half uur )

dat klinkt dan inderdaad als een nette goedkope degelijke auto. Ik ben zelf niet groot en de kids zijn rond de 2, dus ook niet groot :).

Is dit wat? is dit dan wat?
Ik kan hem 'zo meenemen' voor 1350. Mij lijkt het een nette auto.

MvdWel zei:
dat klinkt dan inderdaad als een nette goedkope degelijke auto. Ik ben zelf niet groot en de kids zijn rond de 2, dus ook niet groot :).

Is dit wat? is dit dan wat?
Ik kan hem 'zo meenemen' voor 1350. Mij lijkt het een nette auto.
voor 1300 gekocht. Rijd goed. Geen zichtbare gebreken. Dakraampie werkte niet meer, maar verder zag het er allemaal netjes uit.

Voor de derde keer een auto aangeschaft die in dit topic past. Voor de derde keer is het een Mitsubishi Colt.. Even de vorigen erbij halen:

De eerste was een Mitsubishi Colt 1.6GLXI uit 1992 met destijds 185.000km. Voor 700,- was ie de mijne. 2 jaar lang, met zo'n 235.000km weg gedaan omdat ie overbodig was geworden door de Volgende Colt.

Die 2e Colt blind gekocht, niet gezien, niet gereden, puur op de info die ik telefonisch doorkreeg. Wist niet eens welke kleur het was.
Het was dan ook een Colt die bij 'mijn' garage stond. De vorige eigenaresse had de auto daar altijd in onderhoud maar was overleden. De familie wilde de auto snel kwijt en omdat ik een Colt reed, dit bedrijf gespecialiseerd is in Italiaanse auto's kwam het ter sprake. Als je dan hoort: Mitsubishi Colt 1.3GLI uit 1997, 57.000km op de teller, nieuwe banden, kleine beurt en 14 maanden APK voor 950,- bij een vertrouwde en bekende garage is dat natuurlijk een buitenkansje. Deze is er overigens nog steeds en is nu een 'reserve' auto en pakezel. trekhaak erachter, dakdragers erop en als er wat gesjouwt moet worden is het met die auto. km stand is ondertussen al ergens in de 80duizend.

Omdat we beiden 50.000km per jaar rijden maar niet weten voor hoe lang durfden we het niet aan om een 2e diesel te kopen. Op benzine is het echter behoorlijk prijzig dus waar ik eerst écht geen LPG wilde bleek dat nu de beste optie. Direct zuiniger rijden en als we wat minder rijden, geen probleem, het is G3 dus de belasting is amper hoger dan bij benzine.
Wat toevallig, op het moment dat ik ga zoeken staat er één auto die aan alle eisen voldoet te koop. Max 2000,- (vraagprijs keek ik dus tot 2500,-) airco, max 150.000km LPG g3 en een auto met een goede reputatie qua betrouwbaarheid: een groene Mitsubishi Colt uit 1999. Een GLXI mét airco en automaat. Die automaat had van mij niet gehoeven maar dat was meteen het enige minpunt. De vraagprijs was 2300 maar het bod van 1950,- werd geaccepteerd. met 120.000km een vrij lage km stand voor een auto op LPG. De auto ziet er van binnen en buiten keurig uit en rijdt ook goed. Binnen een kleine 10 maanden hebben we de aanschaf weer terug verdiend middels brandstof besparing. En met het verbruik dat ik tot dusver haal zelfs eerder. Voor foto's kan je bij 'mijn auto's' kijken.

Tevens en vraagje of iemand het volgende weet:

Deze Colt heeft een chrome grille, deurgrepen van binnen en buiten en een beige luxe (velours?) stoffen interieur. Het is niet iets dat bij de uitvoering (GLXI) hoort, zie ze vaker en die hebben dat niet. Ook niets met de facelift te maken want latere versies zie ik ook zonder. Is het iets dat bij de automaat hoort? dus versies met automaat tevens dat beige interieur en chroom afwerking her en der? Vind het zelf niet echt mooi. Overigens zien veel mensen de auto van de voorkant door die grille voor een Rover aan :confused:

In het verleden al eens een Hyundai Excel gereden als 2e auto, maar daar slechts 26.000 kilometer mee gereden (probleemloos overigens). Maar die auto was destijds pas 5 a 6 jaar oud.

Maar hoe houdt een Hyundai Excel zich als goedkoop brik? Ik heb momenteel weer wat Excel's op het oog als potentiële tijdelijke budget-auto.

Niet te duur en met veelal aanvaardbare kilometerstanden. Maar houden ze zich ook op hogere leeftijd en kilometerstanden goed?

Na 5 jaar trouwe dienst hebben we onze Suzuki Swift verkocht. De onderhoudskosten begonnen op te lopen en we konden binnen de familie goedkoop een andere auto overnemen.

In 2009 aangeschaft voor 550 euro. In 2014 verkocht voor 350 euro. 50.000km mee gereden met 1450 euro aan onderhoud.
Wat is er teruggekomen? Een Nissan Micra 1.3 uit 2000 met 90.000km op de klok. De auto is in topconditie en de historie is bekend. Dit wordt waarschijnlijk onze laatste boodschappen auto met plofmotor.

Na de Micra komt er een EV voor de stadskilometers :)

---GT--- zei:
Een Swift en onderhoudskosten? Leer mij iets nieuws. Een Japanse Swift heeft geen onderhoud nodig.
De distributieriem moet je gewoon vervangen hoor, en slijtagedelen blijven ook niet eeuwig heel.
Bijvoorbeeld:
-Distributieriem,waterpomp+ spanrollen
-Remschijven en blokken versleten
-Koppeling versleten
etc etc etc

Zoals je ziet zijn het geen goedkope dingen dus zo gek is het niet dat die z'n Swift verkoopt.

---GT--- zei:
Een Swift en onderhoudskosten? Leer mij iets nieuws. Een Japanse Swift heeft geen onderhoud nodig.

Daar heb je bijna gelijk in. De onderhoudskosten van de Swift waren ook nihil. Helaas wel de nodige kosten gehad aan roestbehandeling en laswerkzaamheden. Daarnaast natuurlijk regulier onderhoud, banden, remmen, bougies, olie en nog een keer een rotor en verdelerkap.

Ik kan de Swift absoluut aanraden. Motorisch gezien bullit proof de modellen naar 1998 schijnen ook beter roest behandeld te zijn.

Puur ter orientatie:

Citroen Saxo bj vanaf 2002 (nieuwere modellen).

Ze zijn best goedkoop; rond de 1,500 euro.
Maar zoals elke baguettebol; issie betrouwbaar?

La Troyes zei:
Omdat velen een beetje genoeg kregen van alle topics over goedkope autootjes en de topicstarters om die reden ook niet zoveel tips meer kregen, leek het me een goed plan om een topic te starten met tips over goedkope (studenten)auto's. Noem bijvoorbeeld auto's die aantrekkelijk zijn voor studenten, geef tips over waar je op moet letten bij de aanschaf van de auto's (waar roest een Swift vooral?) en ik zal wat tips verzamelen en eventueel inkorten of iets toevoegen (commentaar mag altijd als iets niet klopt, lees het commentaar ook vooral als je aspirant-koper bent: zeker over de betrouwbaarheid van een auto is veel discussie mogelijk!).

Ik heb het lijstje auto's in 3 categorieën ingedeeld: auto's tot € 500, € 1.000 euro en tot € 2.000. Dat heb ik weer onderverdeeld in verschillende lengtecategorieën (vuistregel: hoe langer een auto, hoe comfortabeler, ruimer, zwaarder en onzuiniger). Daar kunnen jullie dus auto's bij noemen (lees de eisen hieronder a.u.b., een Safrane kun je misschien wel voor € 1.500 aanschaffen, maar is natuurlijk veel te duur in de wegenbelasting, brandstof en onderhoud!) en tips geven over waar je op moet letten bij aanschaf en onderhoud. Eerst even het soort auto's karakteriseren, voor het geval dat nog niet duidelijk was:

- Goedkoop in aanschaf
- Licht (lichter dan 1.050 kilo)
- Zuinig (zuiniger dan 1 op 13 graag)
- Betrouwbaar
- Goed verzekerbaar voor een jonge koper zonder (veel) ervaring (dus geen Golf GTI bijv.)

De lijst waar het allemaal om te doen is, met wat kenmerken waaraan jullie wat mogen toevoegen:

Auto's tot € 500:

Korter dan 3,70 meter:

- Daihatsu Cuore: goedkoop (hoewel een Cuore eigenlijk bijna niet voor € 500 te verkrijgen is, wel voor € 750), betrouwbaar en zuinig, maar niet erg comfortabel of snel.

of01_0005736091.jpg

Van een Cuore mag je niet al te veel comfort of een mooi uiterlijk verwachten.

- Fiat Panda/Seat Marbella: alweer goedkoop en zuinig, maar traag en oncomfortabel. Wat minder betrouwbaar dan de Cuore en de Alto, maar ze zien er misschien wel leuker uit.

- Renault 5: kost niks, relatief betrouwbaar, licht, maar erg traag (niet van toepassing op de GT Turbo met 116 pk, die overigens 1 op 13,7 rijdt en daarmee niet eens zo onzuinig is, tenzij je ermee gaat scheuren) en niet bepaald luxueus.

- Subaru Mini Jumbo: een betrouwbaar, klein Japannertje dat redelijk vergelijkbaar met de Cuore is, regelmatig als 5-deurs werd verkocht en die in de minst trage uitvoering 42 pk levert, maar wel erg zuinig is en bovendien superlicht (645 kilo, de lichtste auto uit de hele lijst). Redelijk zeldzaam.

- Suzuki Alto: ook goedkoop, betrouwbaar, zuinig, oncomfortabel en traag, maar er zijn er wat meer van te vinden.

- Volkswagen Polo (1981-1990): heel traag (0-100 km/h in 21,2 sec...) en ouderwets, maar licht (736 kilo weegt de 1.0), onverwoestbaar, ruim (300 liter bagageruimte) en compact (3,66 meter lang).

Langer dan 4 meter:

- Peugeot 309: deze 4,05 meter lange Fransman is een stuk comfortabeler dan de eerder genoemde auto's, maar wel wat minder goedkoop in de brandstof.

- Renault 19: wat groter dan de 5, weegt iets meer dan 900 kilo en rijdt 1 op 15 (redelijk licht en zuinig voor een auto van meer dan 4 meter lang dus). Kan wel roesten boven de achterste wielkasten.

Auto's tot € 1.000:

Korter dan 3,65 meter:

- Citroën AX: redelijk vergelijkbaar met de Peugeot 205, maar ietsje moderner en minder populair (minder aanbod). De 10E (slechts anderhalf jaar geleverd, alleen vindbaar met goed zoeken!) is zeer traag (20,8 sec. naar de 100 km/h, 42 pk), maar weegt slechts 637 kilo en is daarmee misschien wel de lichtste auto uit de lijst. De 54 pk sterke 11E, die 40 kilo zwaarder is, presteert echter veel beter en rijdt ook nog erg zuinig (1 op 18 i.p.v. 1 op 19). In 1989 kwam er een nieuwe 1.1, met 6 pk meer en singlepoint injectie (geen carburateur meer), die echter wel 1 op 17 i.p.v. 1 op 18 rijdt.

- Fiat Uno: een simpel, ouderwets, vaak vergeten Italiaantje, die dankzij de simpele techniek een ietwat betrouwbaarder Italiaantje schijnt te zijn. De van 1991 tot 1994 geproduceerde 1.1 is niet erg snel (0-100 km/h in 16 seconden), maar wel mooi zuinig (1 op 16) en licht (765 kilogram). Een tikje groter (en ruimer) dan een Panda. Ook als 5-deurs te koop. Auto van het Jaar 1984.

Korter dan 3,75 meter, maar langer dan 3,65 meter:

- Daihatsu Charade (1987-1994): weer een betrouwbare, zuinige optie. Iets groter dan de Cuore/Alto/Panda. De Valera is de zeldzame sedanversie van de Charade, maar pas vanaf 1995 leverbaar: zie cat. tot 2.000 euro.

- Nissan Micra (1992-2003): ziet er wat aparter en moderner uit dan de meeste auto's voor max. € 1.000. Is wat comfortabeler en groter dan de Suzuki Alto of Daihatsu Cuore, maar is ook betrouwbaar en zuinig. De 1.0 is in principe afdoende, maar de nauwelijks onzuiniger 75 pk sterke 1.3 is een stuk vlotter (beiden rijden ca. 1 op 16,5/1 op 17, behoorlijk zuinig dus). De Micra is de Auto van het Jaar 1993.

of03_0005581550.jpg

Een gebruikte Micra (zoals deze van € 950) is goedkoop in aanschaf.

- Peugeot 106 (1991-2003): wat moderner dan de 205, maar ook de 106 is redelijk betrouwbaar en niet onzuinig. Tot 1995 werd de 1.0 enkel geleverd met handgeschakelde vierbak, bovendien kost het de 50 pk sterke 1.0 maarliefst 19 sec. om de 100 km/h te bereiken. De altijd met vijfbak geleverde 60 pk sterke 1.1 gaat er in vergelijking met de 1.0 als een speer vandoor: hij heeft 13,7 sec. nodig om de 100 km/h te bereiken. Beiden verbruiken ca. 1 op 15,5/1 op 16. Houd er wel rekening mee dat de 1.0 met z'n 748 kilo in de 650-749 wegenbelastingscategorie valt en de 1.4 een klasse hoger (die weegt 776 kilo).

- Peugeot 205 (1983-1998): 1 van de betrouwbaarste Franse auto's ooit gemaakt, verbruikt niet veel en is iets comfortabeler dan de Alto, Cuore of Panda. De 45 pk sterke 1.0 gaat in 18,8 sec. naar de 100, de 60 pk sterke 1.1 heeft daar 13,9 sec. voor nodig. Ondanks dat de 1.1 net wat meer in de wegenbelasting kost en ietsje minder zuinig is, is het daarom aan te raden voor de 1.1 te kiezen.

- Renault Clio (1990-1998): relatief comfortabele optie, bovendien zuinig. Wel ietsje minder betrouwbaar dan bijv. de Suzuki Swift, Daihatsu Applause, Daihatsu Cuore of Daihatsu Charade. Is de Auto van het Jaar 1991.

- Suzuki Swift: wat groter en comfortabeler dan de Alto, geliefde studentenauto. Ook als sedan leverbaar en dat is ook de enige die als 1.6 te koop is. Betrouwbaar en, zeker als 1.0, zuinig.

Langer dan 3,75 meter:
- Daihatsu Applause: zeer geliefd bij studenten hier op het forum. Relatief groot, maar alsnog licht en redelijk zuinig. Zeer betrouwbaar. Voor 1.000 euro goed te vinden.

-Fiat Tipo (1988-1995) iets groter dan de uno. er kan veel meer begage mee , in de kofferbak . weegt 985kilo voor de 1.4 70pk.
de 1.6 weegt 1000kilo. de achterklep is van polyester . dat maakt de auto lichter . goedkoop in onderhoud . voor 500 euro goed te vinden.

- Mazda 121 (staat bekend als 't bolhoedje): ziet er leuk uit (heel rond), is betrouwbaar, weegt weinig (810 kilo), is iets groter dan de Peugeot 106 of de Nissan Micra. Ook leverbaar met cabriodak. Relatief praktisch (ruimer dan een Clio, 4 deuren standaard). Alleen als 73 pk sterke 1.3 leverbaar, waarmee die 1 op 16 rijdt.

- Mitsubishi Colt (1988-1992)/Lancer (1989-1993): betrouwbaar en wat groter dan een Suzuki Swift of Daihatsu Charade. Als 1.3 niet erg snel (er is ook een 1.5), weegt als 1.3 930 kilo en verbruikt 1 op 15.

- Peugeot 405 (1988-1996): de grootste, ruimste en meest comfortabele optie uit de hele lijst. Als 1.4 gaat 'ie in 15,1 sec. naar de 100 km/h en verbruikt 'ie 1 op 14 (weegt 1.002 kilo), maar de veel vaker verkochte 90 pk 1.6 verbruikt 1 op 12,8 (en voldoet daarmee net niet aan de 1 op 16-eis) gaat in 14,3 sec. naar de 100 km/h (volgens CarBase voor de facelift 12,5 sec..?) en weegt 1.017 kilo (voor de facelift 1.026 kilo volgens CarBase, maar maakt verder niks uit voor het wegenbelastingtarief). Met wat zoekwerk overigens ook als 155 pk sterke 16-MI te koop (2.000-2.500 euro) en zelfs als volslagen gestoorde 200 pk sterke TI-16. Is de Auto van het Jaar 1988, maar niet de goedkoopste auto uit de lijst.
of01_0005656012.jpg

De Peugeot 405 is een klein uitgevallen D-segmenter.

- Seat Toledo (1991-1998): de Toledo 1.6 is een 1.010 kilo wegende, 4,32 meter lange, op de Jetta/Golf gebaseerde hatchback met 550 liter bagageruimte die 1 op 13,5 rijdt. Schijnt redelijk betrouwbaar te zijn, maar is niet de goedkoopste uit de lijst (wat gezien de grootte ook wel logisch is).

- Volkswagen Golf II: kaal, goedkoop, betrouwbaar en zuinig. Heeft bovendien weinig last van roest.

- Volvo 440/460: je zou het misschien niet zeggen, maar deze 4,34 meter lange auto is, zelfs als 1.8, lichter dan 1.000 kilo (982 kilo om precies te zijn)! Een relatief comfortabele en veilige optie (zoek wel naar een 440 met airbag als dat een eis van je is!) en redelijk betrouwbaar, hoewel je bij post-faceliftmodellen op moet passen voor roest. Wel iets minder zuinig (1 op 13,2 rijdt de handgeschakelde 1.8, die daarmee maar net aan de in de openingspost genoemde verbruikseis voldoet).

Auto's tot € 2.000:

Korter dan 4 meter:

- Nissan Sunny (1991-1995): een betrouwbare C-segmenter van 3,98 meter lang met een laag verbruik (1 op 15 voor de 1.4 75 pk, 1 op 16 voor de 1.4 87 pk) en redelijke prestaties (12,5 sec. van 0 naar 100 km/h voor de 75 pk sterke 1.4, 10,8 voor de 87 pk-versie). De 1.4 75 pk weegt 970 kilo, de 87 pk 1.010. Ook als sedan te koop, met wat meer ruimte (490 liter bagageruimte).

- Škoda Felicia (1995-2001): zuinig, betrouwbaar, praktisch en saai, zo valt de 3,86 meter lange Felicia te omschrijven in 4 kernwoorden. De van 1995 tot 1998 geproduceerde 1.3 weegt 897 kilo, gaat in 17 seconden naar de 100 km/h en rijdt 1 op 14: de van 1996 tot 1998 geproduceerde, 75 pk sterke 1.6 rijdt 1 op 14,5, en gaat in "slechts" 12 seconden naar de 100 km/h, maar weegt 965 kg. Ook als Combi leverbaar, geen 3-deurs.

- Toyota Starlet (1990-1994): ongeveer het betrouwbaarste vervoermiddel dat je kunt aanschaffen, maar dat weten veel studenten: relatief hoge prijzen. Niet erg comfortabel, als 1.3 relatief zuinig (1 op 16) en bovendien erg licht (777 kilo).

Langer dan 4 meter:

- Citroën ZX: is misschien ook voor minder dan € 1.000 te verkrijgen, maar voor € 1.500 ong. kun je i.i.g. wel ZX'en in goede staat vinden. Blijft net onder de 1.050 kilo, rijdt als 1.6 1 op 13,3 (mag nog net!) en is relatief comfortabel en ruim. Betrouwbaarheid niet heel geweldig, maar zeker niet slecht!

aca9ac43be2910a8a32b2782b7e36364.jpg

Zo zag een fonkelnieuwe ZX eruit...

- Daihatsu Valera (1996-2001): sedanversie van de Charade, dus ook deze is betrouwbaar, licht (860 kg) en redelijk snel (11 sec. naar de 100 km/h) De zuinigheid is een vraagteken: 1 op 13 (ofwel behoorlijk onzuinig) volgens CarBase, 1 op 18 (ofwel zeer zuinig) volgens forummer Valera.

-Fiat Tempra (1991-1996) sedan/wagon verkrijgbaar . zelfde techniek als de Tipo. hij is ruimer dan de Tipo , met de achterbank omgeklapt 1550 l
lange spullen in vervoeren. ze zijn voor 1000 euro goed te vinden.

- Kia Sephia (1993-1995): onbekend maakt onbemind, maar ook goedkoop. Over de betrouwbaarheid zijn de meningen verdeeld. Weegt 1.020 kilo als 1.6 en rijdt dan 1 op 13,5. Redelijk ruim en groot.

- Nissan 100 NX: een wat sportievere optie met een apart uiterlijk. Betrouwbaar, maar wel oppassen dat 'ie niet is afgeragd. Weegt exact 1.050 kilo en is relatief zuinig en snel.

- Peugeot 306: ook deze exact 4 meter lange auto is een relatief comfortabele en grotere optie, die als 1.4 1.002 kilo weegt en 1 op 15 rijdt. Niet heel betrouwbaar, hoewel forummer ZEN het daarmee niet eens is.

- Renault Mégane: deze comfortabele Franse concurrent van de Volkswagen Golf is voor zo'n 1.500 euro al te koop, maar voldoet maar net aan de in de openingspost genoemde eisen: de 1.4 weegt 990 kilo, de 1.6 1.030 kilo (voor de wegenbelasting maakt dit verschil overigens niets uit) en rijden allebei 1 op 13,6. De meeste Méganes zijn 5-deurs. Het is niet bepaald de meest betrouwbare auto uit dit lijstje, maar scoort op dit punt wel duidelijk beter dan de Renaults van tussen 2000 en 2005, die een dramatisch slechte reputatie op dit gebied hebben.

- Seat Córdoba (1994-1999): ik ga even uit van de pre-facelift van deze Spaanse auto, die van 1994 tot 1996 geproduceerd werd en als 1.4, 1.6 en 1.8 leverbaar was (naast een GTI en een diesel). Het is een op de Ibiza gebaseerde sedan, die als 1.6 (1 op 13,2, 940 kilo) het aantrekkelijkst is: de 1.4 is veel trager en de 1.8 duurder in de wegenbelasting en bovendien moeilijk vindbaar voor een redelijke prijs. De Córdoba is op de Volkswagen Polo gebaseerd en dus niet onbetrouwbaar. De bagageruimte is met 455 liter redelijk groot.

- Suzuki Baleno: een grotere auto (de sedan is 4,20 meter lang), die betrouwbaar en licht is (de sedan 1.6 weegt 920 kilo, er is ook een 3-deurs, een Wagon, een 1.3 en een 1.8 leverbaar geweest). De sedan 1.6 heeft 381 liter bagageruimte en een 99 pk sterke motor waarmee die 1 op 14,5 rijdt.

Ik ben er wel heel oppervlakkig doorheen gegaan omdat ik nou ook weer niet zoveel weet van dit soort autootjes (ben natuurlijk ook geen ervaringsdeskundige!), dus als er fouten in staan, auto's bij de verkeerde categorie staan, er auto's toegevoegd moeten worden (m.n. tot € 2.000, volgens mij zijn er eigenlijk een stuk meer, maar die komen even niet bij me op) of je zelf wat toe te voegen hebt (liefst wat over de betrouwbaarheid en over specifieke zwakke punten die je eventueel zou kunnen opmerken bij een bezichtiging/proefrit), post het dan gewoon en ik zal het aanpassen.

De goedkoopsten

Op aanraden van forummer ---GT--- (die overigens liever had gezien dat het hele topic bestond uit spotgoedkope vederlichte autootjes) een lijstje met de drie goedkoopste auto's uit de lijst qua aanschaf, onderhoud, wegenbelasting, betrouwbaarheid en verbruik. Even voor de goede orde: de andere auto's zijn niet bepaald de duursten, maar dit zijn enkel de echte prijstoppers (die overigens ook in de lijst (cat. tot 500 euro) terug te vinden zijn)!

- Daihatsu Cuore
- Subaru Mini Jumbo
- Suzuki Alto

Tips voor de aanschaf:

- Als je zelf niet al te veel van auto's afweet, kijk dan of je iemand mee kunt nemen die wel inzicht heeft en weet waar je op moet letten.
- Koop nooit zonder een proefrit gemaakt te hebben.
- Gebruik ook je neus goed, om te ruiken of het geen rokers-auto is. Die stank blijkt namelijk keer op keer moeilijk te verwijderen.
- Zoek goed en durf een auto waarin je een proefrit hebt gemaakt niet aan te schaffen. Want waar de ene auto van een oude oma is geweest en snel weg moet, omdat niemand hem gebruikt en het alleen maar wegenbelasting en parkeerruimte kost (lees: in goede staat verkerende auto voor een vriendenprijsje), is de ander de auto van een tuningliefhebber die denkt dat zijn auto helemaal te gek is ondanks dat 'ie er niet zuinig mee is omgesprongen (lees: dure, in slechte staat verkerende auto). Kortom, goed zoeken kan een hoop kosten schelen en je een betere auto opleveren.
- Als je zoekmachines op internet gebruikt, voer dan een iets hoger bedrag in dan eigenlijk je maximum is (bijv.: heb je 1.000 euro te besteden, voer dan 1.201 in). Misschien vind je wel een heel mooie die 100 euro boven je budget zit, maar met wat onderhandelen alsnog binnen je budget past.
- Als betrouwbaarheid en kosten zo ongeveer de enige 2 zaken zijn die tellen, opteer dan voor een kleine Japanner (Suzuki Alto, Daihatsu Cuore) of voor een antieke Polo, wil je zoveel mogelijk comfort en ruimte voor dit bedrag zonder dat de kosten erg hoog worden, kijk dan naar iets grotere Fransozen (Peugeot 405, Citroen ZX).

of03_0005036699.jpg

De Renault Clio is een compacte Fransman die te koop is voor minder dan € 1.000.

Tips voor als je de auto al bezit:

- Als je zo goedkoop mogelijk wilt rijden, is het handig je rijstijl daarop aan te passen: geen stoplichtsprintjes, houd je aan de snelheidslimiet en je bespaart al weer behoorlijk wat voor wat betreft de brandstofkosten.
- Bezuinig niet op zaken die de veiligheid (ernstig) beïnvloeden. Vervang bijv. op tijd je banden en ga er niet zo lang mogelijk mee doorrijden, tenzij je een ongeluk wilt veroorzaken en daaraan je geld (of erger, je leven) wilt verspillen.
- Verzeker niet op naam van je ouders, de redenen daarvoor zie je in het sticky topic (topic dat altijd bovenaan staat in de lijst) in het subforum "Verzekering/Belasting".
- Tank bij een onbemand tankstation, dat is goedkoper (5 tot 10 cent per liter!).

Sites waarop je occasions kunt zoeken:

- AutoWeek
- Gaspedaal (zoekt op meerdere sites tegelijk auto's)
- Autotrack
- Autotrader
- Autoscout24
- Marktplaats (dramatisch slechte zoekmachine, wel een groot aanbod)

P.S.: auto's die voor € 500 te verkrijgen zijn, zijn 90% zeker ook voor € 1.500 te verkrijgen, maar dan in betere staat en met lagere kilometerstanden. Kijk, als aspirant-koper die € 1.000 euro of meer te besteden heeft, dus ook zeker bij de goedkopere categorie(ën)!

Als ik het lijstje mag aanvullen met mijn auto-ervaringen: Europese auto's heten op papier betrouwbaar te zijn, maar je hebt er in de praktijk altijd kosten aan. Bij een Japanse auto is het altijd: instappen en wegwezen. Ik heb Peugeots, Volkswagen en Seat gehad, maar voor mij nooit weer! Bij Peugeot last van lekke koppakkingen en lekkende olie en bij de VAGs kapotte sloten, vastvriezende deuren/sloten en gezeur met de stroomvoorziening. Bij mijn Suzuki's en Nissans heb ik daar nooit last mee gehad. Daar ging nooit iets aan stuk. Alleen bij een Suzuki Alto 1.0 uit 1996 wat vocht gehad in de ontsteking. Maar daar reed hij ook wel om, alleen startte hij wat lastiger. En ik heb eens een Nissan Vanette uit 1991 moeten wegdoen, omdat hij bij 420.000km en een distrubutieriem die er 180.000km te lang op zat, uiteindeindelijk de geest gaf. Maar dat was altijd nog goedkoper dan de vele reparatiekosten die ik bij de Europese auto's heb gehad.
Samengevat is een Europese auto redelijk betrouwbaar en redelijk zuinig. Maar een Japanse auto is echt betrouwbaar en echt zuinig. Ik heb net weer 1 op 21 gescoord met mijn oude Swift. Gaat je met een oude Polo niet lukken.

ps. Voor de prijswijzer: een Suzuki Swift uit de jaren 90 is qua aanschaf goedkoper dan een vergelijkbare Alto en valt in dezelfde gewichtscategorie. (Alto 1.0 705kg en Swift 1.0 720kg, verbruik is vrijwel gelijk. De Alto heeft een viercilindermotor en de Swift een driecilinder. Dat uit zich in dat de Swift zich wat laagtoeriger laat rijden, maar ook wat enthousiaster klinkt bij lage toeren)

Ik zit over een wagen te denken die aan topictitel voldoet.....

Ik zoek een opvolger voor mijn Megane Break....maar met een laag budget.

ik had een paar optie`s:

Civic Aerodeck.....wat ik wil is er vrij weinig. Airco, 1.5...ze zijn schaars met een redelijke kilometerstand.

A-Klasse....blijkt een auto die zijn nukken heeft.

Subaru Impreza Plus 1.6. Ergens een eigenzinnige auto met awd en een boxermotor....maar ik vind het uiterlijk net niet.

Nu zat ik eens te kijken naar een 850....ik meende dat die rond de 1500 kilo leeg zaten...maar dat valt erg mee. Het is een auto die ik altijd mooi heb gevonden, karakter heeft en gewoon een lekker luxe wagen is en nu voor weinig aan te schaffen. Doorgaans zijn ze bij 2 ton net ingereden.

Ik rij krap 12.000km per jaar, het lijkt mij een ontzettend mooie wagen, bij uitstek geschikt om er een paar trips mee naar Italie te maken.

Wat is jullie mening. Is dit nog een echte Volvo met dito bouwkwailiteit? De prijzen voor zulke bakken liggen nu zo laag...lijkt wel of niemand een dikke wagen wil hebben. Een 2,5 liter met airco is voor ruim onder de €2000 te koop. Doen of niet doen.

Eén van de meest karaktervolle stations als je net mij vraagt. En ze kunnen hoge km standen hebben, in 3bergen zit een Volvo specialist, ga daar eens kijken. Zeker met jouw kilometrage een goede keuze, hoewel een beetje mazzel moet je wel hebben met oudere auto's.

Maar met zo'n karakterbak naar Bella Italia.. Mmmm.

Ik heb eigenlijk een sedan op het oog....bij de dealer onderhouden, eerste eigenaar. Net geen twee ton op de teller.

2,5 liter 144 pk. Het jeukt enorm.

Boppie zei:
Ik heb eigenlijk een sedan op het oog....bij de dealer onderhouden, eerste eigenaar. Net geen twee ton op de teller.

2,5 liter 144 pk. Het jeukt enorm.

Doen man! Prachtbak! Ik denk altijd al eerste aan een station, voor de hond. Maar de sedan is zeker zo mooi. (y)

Hoi, ik heb het zelf ook geplaatst en zag toen dit topic, vandaar dat ik hem hier ook eventjes neer zet...

Hoi,

Ik ben nu 20 jaar, bijna 21.
Ik heb nu ong een halfjaartje me rijbewijs, en altijd in de auto van me ouders gereden.
Nu wil ik graag zelf een autotje kopen omdat ik een nieuwe baan aangeboden gekregen heb (9km van huis)
Het eerste probleem is dat ik niet zo goed weet wat een verstandige keuze is.
Ik zat zelf te denken aan een peugeot 206...
Wat ik belangrijk vind is het volgende;
Wegenbelasting niet al te hoog
Verzekering niet te extreem hoog
En hij moet redelijk zuinig rijden
Dus eigenlijk gewoon goedkoop in gebruik.

Verder zou het volgende wel handig zijn;
Airco
Stuurbekrachtiging
Electriche deuren
Elektrische ramen

Hij moet er verder gewoon netjes uitzien

zou de 206 dan een goede beginners auto zijn, of hebben jullie andere tips?
Hij is vooral om naar het werk (9km) en school (11km) totaal ongeveer 120 km per week ...

Als ik iets ben vergeten vraag het eventjes! Ben er niet zo in thuis!

Ohhjaa! Het budget ligt tussen de 1500-2200€

Alvast bedankt voor de tips!
Groetjes Mike

Ik vind de Peugeot 206 een prachtige auto. Hij is ook niet te groot of te zwaar. Alleen, reken op onderhoudskosten. Ik ben zelf overgestapt op een onderhoudsvrije Japanner. De auto is minder leuk dan een 206, maar mijn portemonnee geniet intens.

Hallo iedereen,

Kort over mezelf ik ben 19 jaar oud en heb al bijna 2 jaar mijn rijbewijs.
En heb al veel rij ervaring in verschillende soorten auto's van gloednieuwe tot wat oudere en kan het zeker bovengemiddeld noemen voor iemand van mijn leeftijd. Nu ga ik binnenkort mijn afstudeerstage lopen in in de omgeving van Amsterdam voor een half jaar en wil ik graag een nog deze maand een auto aanschaffen, omdat ik anders erg veel moet gaan reizen met het OV (4 maanden lang) waar ik absoluut geen zin in heb en ik veel langer onderweg ben.

Het gaat hier om +110km per dag en wil dus een betrouwbare auto maar ook eentje die past bij mijn leeftijd (Geen getunde/sjonnie/petje auto enorme hekel aan dat soort auto's!)

Nu zat ik zelf in de richting van een Seat Ibiza te kijken van rond de eeuwenwisseling mag iets jonger en ook wat ouder, het liefst niet meer dan 170k kilometer. Tevens heb ik een zwak hart voor Alfa Romeo maar weet ik zelf al dat dit m qua betrouwbaarheid niet gaat worden.
De reden dat ik voor de Seat Ibiza wil gaan is omdat deze niet duur zijn in wegenbelasting zijn (1.2 en 1.4 versies) en wel een redelijk mooi uiterlijk hebben en ook zuinig zijn.

Eisen zijn:

-Airco
-Centrale deurvergrendeling
-Elektrische ramen
-Stuurbekrachtiging
-Zuinig verbruik

Budget tussen de 1000 en max 1400 omdat ik niet al mijn spaargeld wil uitgeven aan een auto, deze budget word nog eventueel wat vergroot door mijn ouders en of ik mijn scooter ga verkopen maar beide zijn nog niet zeker. Als iemand nog tips heeft of eventueel andere modellen en of merken kan aanraden dan heel graag!

Ik hoor enorm graag van jullie!

Als je een auto koopt om naar je stageplaats te gaan, focus je dan vooral op de kosten.
Je gaat veel rijden, dus dan zou een LPG G3-auto misschien wel een hele mooie optie zijn. Het budget is dan echter aan de magere kant zodat je andere wensen (voornamelijk kilometerstand) zult moeten laten varen... Een optie kan zijn om gewoon zo'n auto te halen voor een paar 100 ballen (weg goed inspecteren natuurlijk), en naar de sloop te brengen als hij op een gegeven moment echt op is.

Bijvoorbeeld:
-Volvo 460 (€650)
-Audi 80 (€899) Geen G3, maar toch er bij gezet omdat hij zo enorm netjes is!
-Peugeot 306 (€699)
-Daewoo Lanos (€999)

-Of doe eens gek, en ga voor een Golf cabrio op LPG G3VW Golf cabrio (€1299)

Let er wel op dat je bij zo'n auto een goede proefrit maakt en goed kijkt naar de staat. Ook is nieuwe apk erg prettig, of in elk geval voor zo lang je de auto nodig hebt.

Bedankt voor je advies alles is welkom.

Het is wel zo dat ik de auto maar voor 4 maanden zo intensief ga rijden haal ik g3 of misschien wel een diesel er wel uit qua wegenbelasting?
Heb net ook een topic aangemaakt in dit forumgedeelte, kon het hier niet verwijderen

Of je LPG G3 er uit haalt ligt enerzijds aan hoe lang je de auto naderhand nog wilt blijven rijden, en hoe ver je straks moet gaan rijden voor je werk.
Als je een auto van 1000kg hebt, betaal je aan belasting in Noord Brabant bijvoorbeeld €98 per 3 maanden op benzine of €128 per 3 maanden op LPG G3. Als je meer dan één tank benzine op rijdt per maand is LPG dus al goedkoper.

Ervaring met diverse Mitsubishi Colt's en de ervaring leert dat dit wel de meest betrouwbare auto's zijn die we gehad hebben en nog hebben.
momenteel nog 1 Colt uit 1991 en 1 uit 1997. Weliswaar 2 totaal verschillende auto's met alleen dezelfde merknaam, maar geen van onze colt's hebben of hadden ooit een probleem.
Wel een tip wat onderhoud en reparaties. Zoek een niet-merkgebonden betrouwbare (universele) garage. Er zijn ook diverse zzp-érs die veel ervaring hebben met een specifiek merk maar voor zichzelf begonnen zijn. Lager uurtarief, zijn vaak bereid zelf gekochte of gebruikte onderdelen te gebruiken of doen moeite om gebruikte (en dus goedkope) onderdelen te zoeken en o.h.a. (vanwege hun concurrentiepositie) service en kwaliteits gericht.

Terug
Bovenaan