Volvo 340
Ik ben in eerdere berichten ook de Volvo 340 tegen gekomen. Ik heb er eentje, dus laat ik die even vergelijken met de andere auto's die hier worden genoemd. Dit zijn mijn ervaringen:
+ punten:
Genoeg vermogen
prettige besturing (versnellingsbak op achteras => bijna ideale gewichtsverdeling)
prijs, tussen €100 en €1500
luxe op sommige modellen (elek. ramen voor, stoelverwarming, eco-meter, buiten temperatuurmeter, wis-was, koplampwissers...)
doet groot aan, het is net of je in een grote auto zit door de grote neus.
zeer veilig voor die tijd
mooi uiterlijk (al moet je er van houden natuurlijk)
ruime kofferbak
ruime plaats voor (achter)passagiers
zeer comfortabel door de soepele vering
je ziet ze steeds minder, dus je rijdt iets aparts
gewicht (3-deurs onder de 950kg, 4- en 5-deurs onder de 1000kg)
betrouwbaar (als je er zuinig op bent)
industrieel erfgoed
- punten:
verbruik, mijn 1.7 rijdt 1:13,5 op zijn zuinigst. De 1.4 vario doet bij normaal gebruik (volgens anderen) 1:10, net als de 2.0.
moeilijk parkeren (geen stuurbekrachtiging + wel een kontje)
roest!!! vooral de goedkoop aangeboden 340's (ik doe elke maand een controle rondje, en rijd zo weinig mogelijk als het regent)
relatief vrij veel onderhoud (elke 10.000km kleppen stellen + olie verversen)
je moet er zelf aan kunnen klussen, want na 20 jaar moet je wel eens wat rubberwerk vervangen
mensen denken bij een Volvo 340 per definitie dat je traag rijdt
een goedkope versie heeft meestal weinig tot geen luxe
luxe accessoires moeilijk/duur te vinden om te vervangen
bij lange na geen chick magneet
sportief rijden gaat bijna niet
achter geen rolgordels of helemaal geen gordels
bij snelheden boven de 120km/h begint de auto te schudden, deinen, en hellen zodat je bijna zeeziek wordt

Ik rijdt zelf max. 100km/h.
Conclusie
Alleen geschikt als je ervan houd om je auto te vertroetelen, ook moet je interesse hebben voor de techniek zodat je zelf (met behulp van een handboek en forum) wat kunt sleutelen. Wil je veel kilometers rijden, dan is een 340 een prima comfortabele reisauto als je rekening houd met relatief vaak onderhoud (10.000km) en een wat hoger verbruik (max. 1/13.5). Ook moet je geen ''stoer'' petjes-imago willen, want de 340 is hier compleet tegengesteld aan. Kortom, je moet (toch minstens een beetje) liefhebber zijn