Barri zei:
Je kan prima tot 100% laden, alleen bij een snellader wordt dat niet aangeraden.
Niet helemaal mee eens, een Li-ion accu reageert vele malen beter als die niet helemaal vol zit. Voor dagelijkse ritten als je uitkomt met een lagere SoC zou ik hem ook thuis maar tot een 80% volladen. Je zit dan gemiddeld op een 0,2 cycli slijtage waarbij de laatste 20% de overige 0,8 cycli slijtage heeft. (gemiddeld genomen uiteraard en afhankelijk van chemische samenstelling accu)
Dit heeft meerdere redenen, maar een daarvan is het balanceren en de individuele cellen die een hoger voltage hebben. De weerstand neemt ook toe en daarmee stijgt de temperatuur. Dit veroorzaakt meer slijtage waardoor we weer rond zijn in het cirkeltje.
Ja dan heb je minder bereik want de WLTP norm word uiteraard vanaf 100% SoC naar zo leeg als mogelijk. Voor de levensduur van de auto wil je dat gewoon niet doen.
Uiteindelijk is elektrisch rijden een spelletje spelen, waar ook direct de lol in zit vind ik zelf.
Je kunt immers heel precies berekenen hoeveel energie je hebt, de energie die word weergegeven in het instrumentarium is anders dan met een brandstofauto heel erg nauwkeurig en je kunt dus heel goed berekenen wat je moet rijden gemiddeld in kWh/100 km om je bestemming te halen.
Weet je al zeker dat je het niet gaat halen kom je op een punt waar je moet snelladen? Probeer dan met een SoC van tussen de 8 en 10% te arriveren, vanaf daar laad de auto het snelste op en tot een SoC van 60% regelt het BMS terug en ga je langzamer laden.
Blijven staan tot die vol is helpt niet, je bent teveel tijd kwijt en kunt beter rijden en nog een keer een korte stop maken.
Met andere woorden....het spelelement is terug en je moet weer echt verbonden zijn met het autorijden. Ik beleef er veel plezier aan en kan niet wachten tot ik een daily EV heb.