Wat voor auto is dit?

Dat lijkt me een betere oplossing dan een leegstaand winkelpand. Blijft de vraag hoe zijn reclame 90 km verderop terechtkomt en waarom...

Klassiekerrijder zei:
Dat lijkt me een betere oplossing dan een leegstaand winkelpand. Blijft de vraag hoe zijn reclame 90 km verderop terechtkomt en waarom...

Tja, misschien had iemand uit Soesterberg het ding opgekocht en er plannen mee, maar is het daar nooit van gekomen. Blijft gissen.

Wie weet wat dit is?

Ik dacht eerst aan een AC Ace/Aceca, maar er staat "Volvo" in de grill en de velgen zijn overduidelijk ook van het Zweedse merk.

Bedankt voor de reacties, heren. (y)
Maar hoe het ding nu precies heet, weet ik nog niet...

Dit is een zogenaamde Volvo OScar.

Het is een project geweest van de Deense Volvo-importeur.
Die wilde een 'onderhoudsvrije' sportwagen i.p.v. de lekkende, altijd stilstaande engelse sportwagens van begin jaren 80.
Eigenlijk een soort Mazda MX-5 :LOL:
De carrosserie is nagemaakt a.d.h.v. een AC Cobra, en staat op een zelfgemaakt buizenchassis en heeft inderdaad een Volvo motor, assen en meer.

Hier en hier kun je er iets meer over vinden :)

(y)(y)(y)

Ik wist gewoon dat het iets "echts" was, kon er alleen de vinger niet meer opleggen.

Ik heb er ook nog 1. Hij komt uit het fotoalbum van mijn vader. Hoe oud de foto precies is, weet ik niet, maar het (geïmproviseerde) provinciekenteken is wel een indicatie. De foto is gemaakt in Hoogeveen. Het zou leuk zijn als iemand het weet, ik heb geen flauw idee.

28104168217_1e931ae7bd_b.jpg

Ik denk dat het een eendagskenteken is, geen provinciaal kenteken. Dan kan de foto dus ook nog wel uit de jaren zestig zijn. Ik vermoed iets met de motor achterin, dus op Fiat- of VW-basis.

Aan de wielen en koplampen te zien zeg ik een VW (keverbasis)
Aan de foto kwaliteit en de mensen(kleren) op de foto zeg ik begin 70, en als het een kranten foto is, deze fotografen werkten nog heel lang met zwart wit, zeg ik zelfs eind jaren 70.
Het kenteken is hoogstwaarschijnlijk een dag kenteken.

op de site www.bugland.be staat misschien nog iets, gelijkwaardige auto's kunnen dan bv zijn:

Apal coupe

Donnerstag

Mogelijk een Porsche 356 Speedster Zagato,althans daar lijkt ie sterk op.
Toen ook al erg zeldzaam.

Pauli zei:
Mogelijk een Porsche 356 Speedster Zagato,althans daar lijkt ie sterk op.
Toen ook al erg zeldzaam.

Daar lijkt ie ietwat op maar hij wijkt er toch te veel van af. Ik zou het toch in de buggy/kitcar-sferen zoeken.

Ik heb echt zeer geen verstand van auto's voor 1990.. wat is deze gekke creatie uit een foto van 1985?

CDeaPnS.jpg

BqDSA4A.jpg

Deze foto is gemaakt op de AutoRAI in 2005. Stond niet op een stand van een importeur, maar in de droomgarage (heette dat geloof ik). Ben een fotoboek aan het maken van de AutoRAI's waar ik foto's van heb gemaakt, maar kan dit niet plaatsen.

33445963928_24bf96fd0b_b.jpg

Geen auto, maar een vooras. Via het projectauto-te-koop-topic zag ik deze BMW zelfbouw. Nu vraag ik me af waar deze vooras/naven/wielen van zijn. Ze zouden namelijk wel eens van pas kunnen komen voor mijn eigen project. Nu kan ik natuurlijk deze veiling even in de gaten houden en bij een gunstige prijs toeslaan, maar dat is mss ook weer zonde van zo'n uniek oud project. Dus wie kan helpen?!

$_86.JPG

$_86.JPG

De hele constructie ziet er nogal geknutseld uit, zou het echt wel een complete bestaande vooras zijn geweest? Die wielen met zulke grote gaten kan ik me ook van geen enkel productiemodel voorstellen.

als er aan de onderzijde ook een dwars geplaatste bladveer zit, zou het weleens een Panhard vooras kunnen zijn.

Greetzz Renate.

renate zei:
als er aan de onderzijde ook een dwars geplaatste bladveer zit, zou het weleens een Panhard vooras kunnen zijn.

Greetzz Renate.

Dankjewel! Kijk, dat is precies wat ik wilde weten =)

Veerblad lijkt er niet te zijn, maar dat kan een reden/oorzaak hebben. De oude foto lijkt wel erg goed in de goede richting te zitten.

Ik denk dat het chassis en de bovenste bladveer inderdaad wel eens van Panhard zouden kunnen zijn, maar de 'BMW Special' is achterwielaangedreven en de Panhards juist voorwielaangedreven. Er zijn dus wel andere naven en wielen gebruikt.

Deze auto kwamen wij tegen op een parkeerplaats in Zuid Frankrijk, wie weet wat het is.?
Mvg
Ruud

@ Ruud

Dit is een MPM Motors. Het type is PS160
Het was oorspronkelijk een Russisch ontwerp dat een stille dood is gestorven. Een Franse fabrikant heeft de rechten opgekocht en bouwt nu in Frankrijk de MPM
De eerste wagens hadden een oude Mitsubishi motor, maar als ik mij niet vergis ligt er nu een motor van PSA in.
Het model oogt sportief, maar de prestaties zijn het niet...
In Frankrijk zijn er reeds tal van dealers... Voor de Belgen onder ons... ook in Belgie zijn inmiddels 5 dealers en is de auto dus verkrijgbaar. De prijs is relatief laag... iets meer dan 16000 eur dacht ik.
Je moet maar eens kijken op de website van MPM Motors... daar vind je meer info... Er zijn trouwens heel wat hippe kleuren.

Arrows zei:
@ Ruud

Dit is een MPM Motors. Het type is PS160
Het was oorspronkelijk een Russisch ontwerp dat een stille dood is gestorven. Een Franse fabrikant heeft de rechten opgekocht en bouwt nu in Frankrijk de MPM
De eerste wagens hadden een oude Mitsubishi motor, maar als ik mij niet vergis ligt er nu een motor van PSA in.
Het model oogt sportief, maar de prestaties zijn het niet...
In Frankrijk zijn er reeds tal van dealers... Voor de Belgen onder ons... ook in Belgie zijn inmiddels 5 dealers en is de auto dus verkrijgbaar. De prijs is relatief laag... iets meer dan 16000 eur dacht ik.
Je moet maar eens kijken op de website van MPM Motors... daar vind je meer info... Er zijn trouwens heel wat hippe kleuren.

@ Arrows Dank voor je bericht👍

Het is een Toyota Corona Mk2, bouwjaar rond '74. Best een karakteristieke kont.

Nog even een reactie n.a.v. die MPM, ik had daar eerder wat over gelezen:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/mpm-ps160-gearriveerd-in-benelux/

In augustus 1985 fotografeerde ik in Amsterdam-Noord een oldtimerrit van de Pionier Automobielen Club. Een van de deelnemers was deze Britse sportauto. Tot op heden ben ik er niet in geslaagd dit voertuig te identificeren. Wie weet meer? Flickr Okke Groot

De gestileerde A] op de radiateurdop zou kunnen wijzen op een Austin. Maar of het een Austin is (en welk model, misschien één van de vele 7 Special uitvoeringen)? Géén idee!

Terug
Bovenaan