2019, ook voor de Sierra's natuurlijk! En dat betekent een apk-jaar. De GL is net geweest, de Ghia gaat eind van de maand, in september is de XR aan de beurt en tot slot de Custom in oktober. Handig die tweejarige termijn, maar niet handig dat ik er dan vier in dezelfde cyclus heb

Afijn, even een rondje stand van zaken
De XR mocht dit seizoen het spits afbijten. Tank zat nog vol met 102, oliepeil was prima, dus lekker 180 km gereden naar het familieweekend in Overijssel. Volgende ochtend olie gepeild, ietsje verbruikt dus bijgevuld. Weer naar huis, 20 km voor aankomst weer 102 getankt. En... wat een verschil maakt verse peut

Auto liep al bepaald niet vervelend maar ging nu merkbaar soepeler en vlotter

En thuis bleek het olieverbruik over de terugweg 0, prachtig hoe zo'n auto weer even uit de winterslaap moet komen

Heb er heen en terug gelijk (en niet kinderachtig...) mee gereden
De GL heeft dus een versleten motor, ruilblok ligt klaar en gaat er als het meezit op korte termijn in. En daarom heb ik er niet veel mee gereden, sinds de vorige apk 60 km om precies te zijn

Maar de apk stond dus op het programma... accu er in, starten en lopen! Niet heel overtuigend, maar de V6 kwam pruttelend bij de garage, én weer thuis met een verse apk
Afgelopen zaterdag was de EMWorkshop bij
Classic Paradise. Dat was dikke pret, én een prima gelegenheid om de Custom uit te laten. Eerst gewassen en toen koers gezet naar Nederhemert. Blijft best verrassend hoe makkelijk en comfortabel die auto gewoon is op de snelweg. Het duurt even, maar eenmaal 140 op de klok is het probleemloos vol te houden.
En dan het grote project... de L! Daar moet ontzettend veel aan gebeuren dus die heb ik, net als de GL overigens, vanuit Den Haag naar Roosendaal laten verslepen en hier in de hal geduwd en niks meer aan gedaan. Daar zat ik al langer tegen aan te hikken dus nu maar eens aan de slag gegaan. Auto leeggeruimd, want dat was een bewaarplaats voor verschillende onderdelen. De stellingkast waar het in hoort stond alweer een tijdje klaar en nu is er weer een segmentje van gevuld:
Auto doet het niet (in de zin van echt niet, contactslot geeft kortsluiting of zo), dus naar buiten geduwd

en aldaar lekker gewassen:
Vuil, in de zin van echt vuil...
Wat een geëmmer
Schone bips
Zonder camouflerende laag Haags stof wordt wel duidelijk hoe bedroevend de lak er aan toe is
De Custom hóórt een ongespoten neus te hebben, de L doet echter ook zijn best...
Oja, dit deukje. Imitatiescherm ligt klaar..
Lak? Welke lak?
Weer fris van buiten!
En weer op zijn plek geduwd...
Nu is het plan om de L ooit weer rijvaardig en netjes te maken. Er speelt echter ook nog het volgende. Bij mij in de regio rijdt namelijk iets veel beters rond: een 1.6 L van april 1983. Ook origineel NL, in ogenschijnlijk zeer nette staat en... in het lichtblauw! Ofwel, die zou ik heel graag willen hebben. Scheelt een hoop werk, en vanwege die kleur zou die erg goed in de verzameling passen. Mijn L is namelijk dezelfde kleur als de Ghia, maar dan meerdere tint verbleekt door de zon. Een nette, lichtblauwe L is zo wel heel aantrekkelijk. Maar ja, die staat niet te koop en de eigenaar is vooralsnog niet getraceerd. En stél dat? Dan blijft mijn eigen L gewoon, al was het maar omdat het onderhand een van de oudste Sierra's van NL is...
En voor de volledigheid: de Van lekt diesel en het is nog niet duidelijk het het de tank is of de vulhals. Moet nog naar gekeken worden. De Combi staat nog even vuil en vol met onderdelen en daar moet ik ook de moed voor verzamelen om er hetzelfde mee te doen als met de L. En de P100 staat ook rustig stil te staan