Weer eens tijd voor een update
De XR rijdt erg fijn nu met de nieuwe bak. Ik vind het wel de meest "lastige" auto om netjes mee te rijden omdat je hem gewoon lekker in de toeren door wil trekken en je wat vlotter de bochten wil nemen. Op de snelweg is 130+ ook het meest fijn, daaronder wil de auto te graag en moet ik mijn best doen om een beetje constante snelheid aan te houden
De GL kan misschien over niet al te lange tijd ook weer de weg op (al heb ik hem niet geschorst volgens mij), want Granadavey is een ruilmotor op het spoor. Als die inderdaad in betere staat verkeert dan wat er nu in ligt dan gaan we die ophalen en plaatsen. Van Taunusdriver heb ik al eerder een nieuwe radiateur overgenomen. Eens zien of het allemaal gaat lukken

Overigens zou er voor de 1.6 L ook al een ruilblok klaarliggen, maar daar moet zoveel aan gebeuren dat een nieuw blok nog niet veel zin heeft. Wat ook knaagt is er dat er hier in de regio een andere vroege 1.6 L rondrijdt. Die is lichtblauw en mede daarom zou ik die graag willen hebben

Over de 1300 geen nieuws, die staat er prima bij. Op termijn misschien puntjes op i'tjes zetten. De Van laat ik ook maar even voor wat het is, moet nog eens kijken wat te doen met de lekke dieseltank. Ook de P100 blijft voorlopig lekker staan.
Wat is de update dan? Wel, de Ghia staat inmiddels een ruime drie maanden bij Rush voor een rushtauratie

Inmiddels is de auto nagenoeg volledig uit elkaar geweest en is er van alles aangepakt. Meeste zoals vooraf besproken maar je komt gaandeweg ook van alles tegen. Variërend van "oh ja, dat was waar ook" tot "oeps, dat wist ik niet". De auto is nu hard op weg naar showroomstaat na lassen, spuiten, knutselen, improviseren, elektronische uitdagingen en veel andere noeste arbeid van Rush. Ik heb de auto zelf niet gezien maar word regelmatig op de hoogte gehouden met foto's. Hierbij een beeldverslag van de stand van zaken
Verweerde chroomstrips in de bumpers.
Verweerde logo's er af, nieuwe liggen klaar.
Best schrikken als je dit opeens opent in Whatsapp
Elektrisch bedienbare ramen achter
Dit was een (naar het schijnt) zeldzame optie als aanvulling op de elektrische bediening voor die standaard was op de Ghia. Helaas was het bij mij een achteraf toegevoegde accessoire. Heel leuk, maar degene die het heeft gemonteerd had voor de makkelijke weg gekozen en de knopjes achteraan de middentunnel geplaatst. Het was even zoeken, maar uiteindelijk bood het instructieboekje duidelijkheid over de originele plek voor de knoppen, "gewoon" op de portierarmsteunen. Na wat overpeinzingen gekozen om ze hier te laten plaatsen. Ik had namelijk al een vervangende middentunnel omdat er ook ergens ogenschijnlijk random schroeven in waren gedraaid, dus de gaten van de knoppen zouden toch niet storend zijn. Rush heeft het voor elkaar gekregen om de knoppen netjes te plaatsen zoals ze dat in Genk ook hadden gedaan.
Geen hele duidelijke foto's maar goed. De middentunnel zoals die uit de auto komt, met links de gaten van de achteraf ingeknutselde knoppen voor de achterramen en links de gaatjes van de schroeven.
Het portierpaneel (mét dus de houtstrip die alleen de 82 en 83 Ghia hebben) dat helemaal is gereinigd en met herstelde asbakjes. En dus met de knopjes op de goede plek, je kan ze net zien zitten. De ronde gaten van de raamslingers waren een van de redenen dat ik eerst wat twijfels had over deze oplossing...
...maar Rush fabriceert gewoon eigen afdekdopjes

Niet zo strak als een ongeschonden paneel maar erg fraai!
De asbakjes voor behandeling.
Ontgrendeling achterklep
De Ghia heeft, net als de XR4i trouwens, een schakelaar in het opbergvak onder de armsteun tussen de voorstoelen om de achterklep te ontgrendelen. En die werkte niet, net als bij de XR4i trouwens

Het was een heel gepuzzel om het werkend te krijgen, wat mogelijk ook kwam door de toegevoegde afstandsbediening op de centrale vergrendeling. Die overigens meteen maar verwijderd is.
Chroomstrips
Een van de meest storende dingen aan de Ghia waren de verweerde chroomstrips. Op de bumper kon je nog wel zien wat ooit de bedoeling was geweest, maar langs de voor- en achterruit restte niks anders dan een bruine rand die helaas/gelukkig amper te zien was in het zwarte raamrubber. Het topic van MarcVitesse bood hoop en de daar getoonde methode bleek ook bij de Ghia te werken. En dus zitten er verse stripjes over de oude heen, want die waren niet uit de rubbers te krijgen.
Voor voor
Voor na
Overigens is hier ook goed het kleurverschil te zien van de A-stijl
Achter voor
Achter na
Richtingaanwijzers vóor
Een barstje, afgebroken klemmetjes en sowieso niet heel fris glas meer. Op naar Ebay! Daar werden meerdere aangeboden, vooral in Engeland. Maar die zijn lekker brutaal: ze bieden ze aan als knipperlichten voor de RS en vragen gerust dik 200 euro voor een setje

Verder zoeken dan maar, en via de Duitse Ebay kom je dan een aanbieder tegen in Letland die ze aanbiedt voor nog geen 20 euro

Uiteraard ook meteen een setje besteld voor de XR. Een andere forummer had nog nieuwe klemmetjes liggen zodat alles weer oogt zoals 35 jaar geleden gepresenteerd.
Achterbak en reservewielkuip
De auto heeft rondom nog wat littekens van die paar kilometer die die op gas heeft gereden. Zo was er een gat gemaakt in de bodem van de kofferbak. Ook was de reservewielkuip flink roestig, iets wat ik al eerder had gezien. Rush weet van wanten en heeft de complete kofferbak aangepakt.
De wielbak, je kon er bijna doorheen kijken.
Ik heb anderhalf jaar geleden de wielkuip leeggehaald, daar lag een hoop troep smeuïg te marineren in een laagje roestdrab...
...en daarbij brak ik de bout af waarmee het reservewiel vast zit. En dat kon Rush nu gaan oplossen
Achter de kentekenplaat zat de vulnippel, dat moest nog altijd eens fatsoenlijk hersteld worden...
Een van de lpg-littekens...
Het reservewiel heeft anderhalf jaar geleden een nieuwe band gekregen... maar de velg was niet heel jofel meer...
Maar Rush restaureert ook gewoon het reservewiel
Zijschermen van de kofferbak waren gescheurd, nu gelijmd, geschuurd en weer netjes.
Kofferbakvloer in de primer...
...en in de lak
Dashboard
De auto is gebruikt, of was in elk geval bedoeld, om er kilometers mee te gaan maken. Dus was er niet alleen gas ingebouwd, maar ook een navigatiehoudertje en een tweede 12V-plug. Beide mochten weg, maar dat was natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan...
Zelffabrikaat afdekplaatje.
Schuren, schuren, schuren... en het is weer mooi.
Het tapijt en alle bekleding worden ook gereinigd.
Eerder had ik al een mooie radio op de kop getikt en die is nu aangesloten en werkt over alle vier de speakers
Dashboard weer netjes: goed geïnstalleerde radio, navihoudertje weg, 12V-plug weg.
Klaar is het nog zeker niet, dus er zullen nog wel meer updates volgen!