Wouter82’s Sierra’s ('83 1.3 Custom, 1.6 L, 2.0 V6 GL, 2.3 V6 Ghia, '84 XR4i, '85 XR8, '85 Van 2.3D, '86 VEGE Cup, '92 Combi CLX) en ’90 P100 TD

Deze neem ik aan? :D

AoLuCbH.jpg

Gewoon toeval dat de Van niet ver van Breda resideert :)

Zou ik dit bijna vergeten. Afgelopen zaterdag heeft Renate de voorste schokdempers van de GL vervangen (y) Dat had veel meer voeten in de aarde dan gedacht, maar het is gelukt. Opgeven staat niet in Renates woordenboek dus na een paar uur ploeteren en improviseren stond de GL weer normaal op z'n pootjes :) Was ook een mooie gelegenheid om de wielen te wisselen. Tijdje terug had ik al zeer knappe, originele stalen velgen gekocht waar prima Vredestein-banden omheen zaten. Inclusief vrijwel ongeschonden wieldoppen. Die banden waren van 2009, niet heel vers dus maar goed genoeg en natuurlijk veel beter dan de Michelins van 2001 die er eerst onder zaten. De auto stuurt nu wel een stuk zwaarder dus dat is even wennen. Wel rijdt de auto eindelijk goed nu er ook voor de juiste dempers onder zitten.

UtunUAI.jpg

jZx7OQF.jpg

Ws5LCC4.jpg

LIiprl5.jpg

Goed bezig Wouter! Die Van is echt briljant :T.

Overigens maak je me nu bang voor het wisselen van de schokdempers van zowel de Pony als de Panda ;).

Leuke plaatjes Wouter. (y)

"Micha D.: Met het juiste gereedschap (wat ik even niet voorhanden had) stelt die klus niet veel voor hoor. :)

Greetzz Renate.

Wouter82 zei:
We hebben al de afspraak dat ik deze auto over een paar maanden mag overnemen ;)

Goed, iets eerder dan gedacht:

yaGcGib.jpg

60YMsqt.jpg

oNVQGGA.jpg

pJ7TSCc.jpg

esw9XiT.jpg

wy3HhUo.jpg

6i6JZIG.jpg

JTJJHdz.jpg

Yc2SumA.jpg

jJBNpqw.jpg

:D

Gisteren was het Zomerevenement van Elk Merk Waardig dus leek het mij wel leuk om de Van mee te nemen. Maar die stond geschorst, dus even een dagje lenen was wat onhandig. Daarom maar meteen overgeschreven zodat die nu van mij is :) GranaDavey heeft er de afgelopen maanden goed op gepast en de auto heeft al wat kilometers gemaakt naar Duitsland en Engeland. Het is een geweldige aanwinst voor de collectie, twee vliegen in één klap. Een Van én de 2.3D motor. Best rationeel dus dat ik met maar één auto twee wensen vervul :)

De details:
Ford Sierra Twin-Station 2.3D
2 april 1985
130.850 km
Opgeborgen in een garagebox van ca. 2001 tot afgelopen maart.

Hoewel de auto als Van op kenteken staat, is het dus eigenlijk een Twin-Station. Pas later, misschien pas vanaf de facelift, hebben ze hem Van genoemd. Volgens de folder was het ook niet zozeer een bedrijfsauto en werd er nadrukkelijk op particulieren gericht, ook vanwege specifiek belastingvoordeel. "De Sierra Twin-Station geeft u alle ruimte. Ruimte voor grote en kleine bestellingen. Ruimte ook voor uw hobby's, honden en vakanties". Nog briljanter: "Dat maakt de Sierra Twin-Station niet alleen tot een stijlvolle ruimtereus, maar bijvoorbeeld ook tot een komfortabele slaapwagen" :D En ja, de 2.3 dieselmotor dus, met 67 pk. Koud nagelt die als bak spijkers en staat de parkeerplaats blauw, eenmaal warm is het redelijk beschaafd. Als je er een dag lang mee rijdt, wordt de auto gaandeweg soepeler en vlotter. Hij is sowieso echt niet zo traag als ik had verwacht. Vanuit stilstand op gang komen duurt wel even, maar als het eenmaal rolt dan kom je nog heel redelijk mee.

En als kers op de taart is het een voormalige servicewagen van een Ford-dealer in het Noord-Hollandse Schagen. Mét werkende zwaailamp en een aansluitpunt voor de startkabels in de voorbumper :D De achterste zijruiten zijn bij dit exemplaar vervangen door polyester platen met aan de binnenkant houten betimmering. Daar was al het gereedschap aan opgehangen. Dat gereedschap zit er niet meer bij, maar Davey heeft gelukkig wel de kabel opgeduikeld die in de voorbumper kan. Maar er missen nog bijpassende startkabels volgens mij. De auto zelf is verder helemaal origineel en compleet. In het mapje zit een ongebruikt instructieboekje, een gedeeltelijk afgestempeld serviceboekje en het garantiebewijs van de antiroestbehandeling. Het originele deel III zit netjes in het dashboardkastje geplakt en ook de originele radio is aanwezig.

Heb ik dan eindelijk een Sierra zonder werk? Nee natuurlijk niet :) In de eerste plaats moet er hier en daar gelast worden. De deur linksachter zou matig zijn, maar er zit een (rood) reserve-exemplaar bij. Daar ontbreekt overigens ook de belettering. Verder zit er nu geen origineel interieur in, dat is wel aanwezig maar moet gereinigd en een beetje hersteld worden. Want dat is ook een nieuwe variant in de verzameling: vinyl stoelbekleding! De auto staat als C op het kenteken, zeer waarschijnlijk verwijzend naar Custom, ofwel Crisis. Dw bijbehorende deurpanelen zijn ook geheel van kunststof, net als in zowel mijn 1300 en P100 overigens. Ook hoort de auto hangspiegels te hebben, maar omdat die toch vervangen moesten worden heeft Davey er de grotere, "normale" spiegels opgezet. Die zijn tenminste goed verstelbaar en van bruikbaar formaat... Ik heb nog reserve-hangspiegels maar ik denk dat ik die er veiligheidshalve niet op ga zetten. Ook de wielen zijn niet origineel, hij hoort net als mijn Custom aparte stalen velgen te hebben met een naafkapje. Die velgen zullen lastig te vinden zijn en de huidige velgen met L-doppen misstaan ook zeker niet. Technisch is de auto goed, al mag ik waarschijnlijk wel beginnen te zoeken naar een nieuwe uitlaat.

En deze lichtbak heb ik begin mei gekocht:
CnH5LwQ.jpg

Maar dat is een gave aanvulling op je collectie. Heerlijk!!!! Ik kan me jouw plezier goed voorstellen met dit hele rijtje auto's. Die diesel zul je weer schorsen? Want 40 jaar is hij nog niet bepaald. (Kloteregels)

uwbuurman zei:
Maar dat is een gave aanvulling op je collectie. Heerlijk!!!! Ik kan me jouw plezier goed voorstellen met dit hele rijtje auto's. Die diesel zul je weer schorsen? Want 40 jaar is hij nog niet bepaald. (Kloteregels)

Dank je :) Met de P100 en de Stellar geschorst, kan ik deze er wel bij hebben. Tja, zonder Weekers was het helemaal feest maar ja, das war einmal...

Ook zonder context is het een geweldig apparaat, het bijbehorende verhaal en de dubbele aanvulling op je collectie maken het nog beter! Gefeliciteerd!

Gaaf! Ongeveer twee jaar terug in Alkmaar bij Middelbeek binnen zien staan. Mooie aanwinst, past mooi bij jou. De auto boft maar.

Ah, hij heeft dus gelukkig ook af en toe in de belangstelling mogen staan de afgelopen jaren :) Zijn voorganger staat overigens in het Automuseum Schagen, zo begreep ik gisteren. Een Taunus Van. Die heb ik daar vorig jaar inderdaad zien staan maar ik had met deze Sierra nog niet de link gelegd.

Ik heb er veel plezier van gehad.
Paar maandjes zo maar, maar toch.
Het ophalen, met een al 16 jaar verlopen APK.
Het klaarmaken en de eerste paar 1000km.

Hij trekt veel bekijks. Ook op de Classic Ford in Engeland trok hij aandacht.

Erg leuke, onverprutste service auto.

Als het geen diesel was, of ik minder projecten had, had ik hem gehouden. Maar ik heb voorlopig mijn handen vol aan de restauratie van mijn Taunus Coupe, en Granada 2 deurs.

Hij is in goede handen (y):D

Dank je ;) Zondag de Van maar weer eens van stal halen voor het Oldtimerfestival in Zandvoort.

Vandaag het Youngtimer Magazine ontvangen met het artikel over de Ford Sierra. Ik was gevraagd om ook een verhaal te maken en dat wilde ik graag doen. Dus een flink stuk tekst van vijf kantjes gemaild op de deadline en vervolgens geen enkele reactie. Totdat een week later een mailtje binnenkwam met het bericht "Het spijt me heel erg, maar het verhaal is inmiddels volledig in vorm gegoten. Ik heb gewacht tot eergisteravond, langer kon gewoon niet meer." :confused: :confused: :confused: Huh wat? Geantwoord dat ik al een week geleden en dus op tijd had verzonden. Kwam vervolgens als reden dat hun mailserver weleens hapert en er mailtjes niet binnenkomen. Oh dus dit gebeurt vaker? En dan vooral ook niet even nabellen waar het blijft zodat ik eerder kon laten weten dat het niet aan mij lag (n) En dan in de tekst een sneer plaatsen over mensen die zeggen mee te willen werken en vervolgens niet meer van zich laten horen o_O

Nou had ik al geen al te hoge verwachtingen van het artikel, maar het is ronduit teleurstellend geworden. Barstensvol fouten, slordigheden en onzorgvuldige beschrijvingen. Meest opvallende fout is de foto van een motorruimte. Ik heb geen idee van welke auto dat is, maar niet van een Sierra. Nog een foto-flater: het dashboard dat wordt toegeschreven aan de XR4i is van de zeldzame Merkur XR4Ti. Ook staat er een foto van mij in van mijn Custom. Die foto is eerder gebruikt door het blad, en de editie daarna was die foto blijven staan in de rubriek die nu uiteraard over een andere auto ging. Dus jeee, voor de derde keer staat mijn Custom-dash in YM. Over XR4Ti gesproken, het is ook jammer dat er met geen letter wordt gerept over de bijzondere Sierra's en afgeleiden zoals die Merkur. Ook de XR8 en P100 hadden best even genoemd kunnen worden. Maar goed, dat was mij al eerder aangegeven ("er is helaas geen ruimte voor allerlei op zich ontzettend leuke 'bijzaken'" nadat ik aanbod wat extra informatie te kunnen leveren uit mijn folders en brochures). En het past ook wel bij het ontbreken van een kapstok, het is nu gewoon een willekeurig artikel. Terwijl ze het mooi hadden kunnen ophangen aan het 35-jarig jubileum zoals ik eveneens in de mailwisseling ook had voorgesteld, dat is namelijk komende september. Wel leuk dat Taunusdriver de mailbox heeft weten te passeren met z'n witte LeMans :)

Ronduit teleurstellend. Wouter. Voor wat het waard is, ik kreeg eerder vandaag al bericht van een lezer die zijn grootse verbazing uitsprak over jouw afwezigheid. Echt een misser.

Nou lekker dan Wouter. Echt knudde... Een haperende e-mailserver, kom op zeg. Nu staat er een redactielid met zijn Sierra in. Jij alleen had met al je Sierra's een pagina of 6 verdiend. Kon de voorzitter van EMW niks betekenen?
Aw Classics, lezen jullie mee? Er ligt een reportage voor jullie klaar.
Zat er toch al aan te denken een switch naar Aw Classics te maken...dit verhaal sterkt die neiging.

RobEU zei:
Ronduit teleurstellend. Wouter. Voor wat het waard is, ik kreeg eerder vandaag al bericht van een lezer die zijn grootse verbazing uitsprak over jouw afwezigheid. Echt een misser.

Het gaat mij er niet om dat ik in de spotlights wil staan, dat zou hooguit een leuke bijkomstigheid zijn geweest, maar ik vind het jammer dat elk aanbod of suggestie in de wind wordt geslagen en het eindresultaat vervolgens maar matigjes is. Dat je dan nog eens complete inzendingen mist omdat je een gare mailserver hebt, is stupide en onprofessioneel. Want naar het schijnt heeft ook JohanV6 een bijdrage geleverd en nooit meer wat gehoord.

rzasa zei:
Kon de voorzitter van EMW niks betekenen?

Ik heb hem iets van een jaar geleden gevraagd of YM voornemens was om in 2017 een Sierra-artikel te maken vanwege dat 35 jaar. Nee, want er zijn altijd wel autojubilea en die kunnen niet allemaal aandacht krijgen. Oké, prima. En vervolgens komt er dus wel een Sierra-artikel en wordt dat feit niet als aanleiding gebruikt o_O

Wouter82 zei:
RobEU zei:

Het gaat mij er niet om dat ik in de spotlights wil staan, dat zou hooguit een leuke bijkomstigheid zijn geweest, maar ik vind het jammer dat elk aanbod of suggestie in de wind wordt geslagen en het eindresultaat vervolgens maar matigjes is. Dat je dan nog eens complete inzendingen mist omdat je een gare mailserver hebt, is stupide en onprofessioneel. Want naar het schijnt heeft ook JohanV6 een bijdrage geleverd en nooit meer wat gehoord.

Dat snap ik, maar ik denk dat jij inmiddels een ware bekendheid bent met je Sierra's, helemaal in die kringen. Het is een grote ons-kent-ons orgie, en het zou een kleine moeite zijn geweest voor ze om erachteraan te gaan. Nog buiten dat ik een 'haperende mailserver' een uitermate slap excuus vind. Zeg dan gewoon dat de hond je mail heeft opgegeten. Als ik dan hoor hoe veel tijd en moeite je erin gestoken hebt, dan vind ik het zeer respectloos.
Wel een interessant stuk geworden trouwens. Nooit geweten dat de Sierra in 1992 werd gepresenteerd als stationwagon en sedan...

(sowieso overigens een zeer zwak nummer, met veel fouten en internetfoto's, maar dit terzijde)

Dat 1992 was inderdaad al een goede start ja :LOL:

Mij is wel aangeboden dat mijn tekst mogelijk in een volgend nummer gebruikt zal worden, eens kijken hoe dat verder loopt.

Was vanavond bij een carshow, kwam ik me daar toch de volgende aanwinst voor je tegen:

https://flic.kr/p/VXo1Rf

https://flic.kr/p/X28W1X

Heb nog geen tijd gemaakt om alles te lezen, maar miste idd jouw verhaal.

Nadat ik de hele kroam gemaild had, heb ik ook geen reactie weer gehad, totdat vd week het blad op de mat lag.

Mooi dat je verder dat Vannetje van Davey hebt kunnen kopen(y)

Van het weekend flink getoerd met de Van. Auto rijdt prima, valt me erg mee hoe soepeltjes het rijdt. Wel heel weinig koppel, dus met name op de snelweg duurt het lang voordat je op snelheid bent. Vloeistoftechnisch echter twee probleempjes: hij verbruikt redelijk wat olie en hij is niet waterdicht...

qBvLnBT.jpg

De auto heeft een paar dagen buiten gestaan, precies toen de moessonregens overkwamen.
M6AoeHe.jpg

Dit is achter de bijrijdersstoel. Heb het lek nog niet boven, dus ik moet er nog eens beter induiken.

7thaD9L.jpg

6Ei5mv2.jpg

ByMFQTL.jpg

RTOIEgZ.jpg

Beladen met vier kratten gereedschap, dus vandaar een beetje doorgezakt. Maar auto is ook wel toe aan nieuwe schokdempers.

1q6DTGc.jpg

5pRK9b3.jpg

Zondag voor de derde keer het European Ford Event bezocht en daar stond deze Sierra weer: een hele bijzondere uitvoering die ik maar wat graag zou willen hebben. Dit is een driedeurs XR4x4 die maar heel kort in productie is geweest, omdat Ford besloot ze alleen maar als vijfdeurs te leveren. Er zouden er maar vijf van zijn verkocht in Nederland waarvan dit de enige overgebleven is. Het is, misschien niet geheel toevallig, ook het exemplaar dat destijds door AutoVisie is getest in een vergelijking met de Audi Quattro.

x4UHthi.jpg

En nog wat leuks gescoord :)

Ik kwam nog een Ghia tegen, geen APK. Lijkt mij een sloper, en misschien is hij interessant voor je.

Pfoe, daar is niet veel eer meer aan te behalen. Kan inderdaad wel eens nuttig zijn voor onderdelen, bedankt voor de tip :)

Die mafklapper die naar je toeterde afgelopen vrijdag bij Joure was ondergetekende. Met zo'n auto val je wel op dus ik wist wel zeker dat jij het was. :D
Erg leuk om dit soort voertuigen nog tegen te komen in het dagelijkse verkeer. Fleurt de boel erg op. (y)

De Schaduw zei:
Die mafklapper die naar je toeterde afgelopen vrijdag bij Joure was ondergetekende. Met zo'n auto val je wel op dus ik wist wel zeker dat jij het was. :D
Erg leuk om dit soort voertuigen nog tegen te komen in het dagelijkse verkeer. Fleurt de boel erg op. (y)

Aha! Wat leuk, ik dacht dat het een uiting van ongenoegen was over mijn niet bepaald okselfrisse uitstoot :D (y)

Vorige week was het EMWeekend, wat een bijzonder geslaagde editie in Friesland beleefde. Kleine dissonant was dat mijn Van openlijk last kreeg van incontinentie. In eerste instantie dacht ik aan buitensporig olieverbruik, maar iemand met wat meer technisch-logisch verstand van zaken concludeerde dat het diesel was dat kwistig rond werd verneveld. Op de heenweg merkte ik al dat de achterruit langzaam maar zeker minder transparant werd, onder de kap was het ook een natte bende. Uiteindelijk bleek het eindstopje van de achterste verstuiver gaar, waardoor de diesel ook in de motorruimte gespoten werd. En dat sijpelt naar beneden en tijdens het rijden waait het onder de onder de auto, met als gevolg een laag diesel over de achterklep. Het lek werd provisorisch gedicht, maar halverwege de terugreis verried de achterruit dat de diesel weer ontsnapte. Ik heb toen op de snelweg een Wegenwachter met gebarentaal gevraagd of hij mee wilde rijden naar een tankstation waar we vlakbij waren. Wonderwel lukte dat en had hij ook de tijd mij te helpen. Hij heeft er een goed eindstopje op gezet en zo kon ik door naar huis :)

9wK6cw4.jpg

Overal diesel...

6sDRo0G.jpg

Nogmaals veel dank Dave!

De Van verbruikt ook te veel olie, maar dat zal een ouderdoms- en slijtagekwaal wezen...

Ik zat even te zoeken bij welke Sierra liefhebber ik deze kon pluggen:
31158193920_229e5c2397_c.jpg

Deze staat op dit moment in Assen bij een demontage bedrijf.

Ik weet of er een Sierra-forum of iets is, maar Wouter jij bent wel bekend in het wereldje. En anders Taunusdriver misschien wel

Gisteren het koopcontract getekend voor mijn nieuwe huis! 1 november is het transport, maar ik heb de sleutel van de bedrijfshal al gekregen zodat ik de auto's kan neerzetten (y) De XR had de primeur :) Die heb ik vandaag bij Granadavey opgehaald, de injectoren zijn ultrasoon gereinigd zodat het blok nu echt goed loopt.

HZRxJEG.jpg

KEEzTpi.jpg

8WxSCWX.jpg

waYFij7.jpg

En ik had de eer om je van je nieuwe naar je tijdelijke huis te brengen. Daarbij heb je me meteen even rondgeleid in de loods (wat een ruimte en mogelijkheden!) en door het huis (wat een ruimte en mogelijkheden!).

Zonder gekheid, je hebt echt een geweldig plekje gevonden, de loods alleen al is om te smullen. Het huis is supergaaf en helemaal EMW! Ik kan niet wachten op de foto's van een loods vol auto's terwijl je worstjes serveert van je binnengrille. :D

Haha dank je :) Jij had inderdaad de primeur als eerste bezoeker om alles te bekijken, ingestoken vanuit een praktische kwestie :cool:

WAHHHHHHHHHHHHHH! Echt een waanzinnige ruimte man, om jaloers van te worden. Moet je je voorstellen hoeveel Panda's daarin kunnen o_O.

Terug
Bovenaan