X3 M40i

Na het debakel bij de Nederlandse BMW dealer - een nieuwe winterwielen/bandenset die ik had besteld in de webshop bleek een gebruikte set te zijn, en als ik het niet direct gecheckt had hadden ze die set gewoon gemonteerd o_O- direct dezelfde set besteld bij Leebmann24, een Duitse BMW dealer waarmee ik alleen maar goede ervaringen heb. Vandaag de montage! 19-inch is wel wat klein voor een X3, maar als winterset helemaal okay wat mij betreft. Ik was blij verrast te zien dat de banden uit 2023 zijn (DOT code) en dat het Continental Wintercontact TS860's zijn (ik had Pirelli verwacht, en ik schat Continental wat hoger in als winterband). Ik zal wat foto's maken van de auto in de sneeuw :D

kyA9xI9.jpg

In de werkplaats vanochtend:

8VAoqIX.jpg

Fotootje van het interieur (ik heb rubberen X3 matten erin gelegd voor de winter):

HzOvgEl.jpg

Opmerkelijk vond ik nog de grootschaligheid van de Duitse BMW dealer (in dit geval Leebmann24) en wat je daar allemaal kunt bestellen wat in Nederland niet altijd kan. De winterbandenset (Styling 691) probeerde ik dus eerst in Nederland te kopen, en bij vele dealers bleek de set "niet op voorraad, en ook niet meer bij BMW te bestellen". Eén dealer had nog één nieuwe set op voorraad zeiden ze, maar dat bleek dus een gebruikte set. Voordat ik bij Leebmann24 betaalde, heb ik dubbel gecheckt of de set wel echt op voorraad was. Het antwoord was: "meneer, we hebben nog 37 sets op voorraad." :LOL: Wederom 5 sterren voor Leebmann24 (y)

Laatst bewerkt:
Prima winterset, staat hem prima. Leebmann24 heb ik ook goede ervaringen mee. Al bestel ik meeste onderdelen gewoon bij Dusseldorp in Zwolle. Met de korting die ik daar krijg ook redelijk vergelijkbaar.

Waar heb je de set laten monteren? Staat lekker spul in de werkplaats. Een M1 is echt een zelfdzaamheid.

Staat goed, die winterset. Wolf in schaapskleren.
Woon je in de buurt bij die garage? Heb je hier in de regio nog niet gespot!

Kun je die interieurlijsten daar niet ook bestellen? 3k voor een paar van die stripjes, las ik. Gekkenwerk.
Ja, bij de Duitse BMW dealer kan je het ook bestellen, maar dan blijft het alsnog 1.900 euro voor 6 carbon strips. En dan komt er nog een uur of 3 arbeidsloon bij. Nog steeds gekkenwerk. Het is wel heel erg mooi. Ik blijf het in de gaten houden., want soms komen onderdelen die lang op voorraad liggen in de ramsj bij Leebmann24. Zo kocht ik voor de E91 ook tegen een ramsj-prijs carbon spiegelkappen (iets van 50 euro per stuk).

Wat een bedragen. Af fabriek kost het € 907,50. Het ziet er inderdaad wel mooi uit.

Als ik je interieurfoto's zie snap ik niet dat je voor carbon wil gaan. Wat er nu in zit staat toch mooi? Andesr wordt het helemaal een donker geheel.

Wintervelgen staan prima!

Wat er nu in zit staat ook mooi inderdaad! Maar carbon vind ik mooier. Maar voor de prijzen die er nu voor worden gevraagd, ga ik ze niet kopen.

Gisteren een record benzineverbruik gescoord, meer dan 1 liter benzine per kilometer. Dit was het verbruik bij het verlaten van de parkeerplaats van de Efteling. Enorme aantallen auto's, een klein uur in de file gestaan om de parkeerplaats af te komen.

Verder ben ik ook heel blij met de wintervelgen (y)

Ontzettend mooie uitvoering en ook ik zou het aluminium houden, maar dat is gewoon een kwestie van smaak. Uiteraard is het af-fabriek veel goedkoper, want dan zijn het de meerkosten ten opzichte van de strips die er al inzitten.

Verder een dikke pluim voor de verkopende dealer, wat een service zeg.

De sneeuw in Zwitserland getrotseerd. Denk dat Quattro nog wat beter is dan x-Drive, maar ik kon goed uit de voeten.

Verbruik met dakkoffer over 2.000 km 1 op 11. Maakte best veel lawaai die dakkoffer, dus wellicht is dit de laatste keer geweest dat ik een dakkoffer had.

GZwPU53.jpeg

Mooie plaatjes! Ik heb me echt fijn kunnen redden met de xdrive op wintersport. Ga over 3 week voor het eerst met een skibox op mn dak, 4 man en 2 paar ski's, een board en alle andere bagage is wat te gortig voor een 3tje. Ben benieuwd hoe me dat bevalt, hoe hard rij jij maximaal met die bak op je dak?

Ik reed gemiddeld ongeveer 135 km/h (meest over Franse tolwegen), ik meen dat de aanbevolen adviessnelheid met dakkoffer 130 km/h is. Op de E91 heb ik eerder een dakkoffer gehad waarmee ik sneller reed (+/- 150 km/h). Die combinatie (was toen dezelfde 510 liter dakkoffer die ik huurde) maakte minder lawaai. Misschien stond er deze keer gewoon meer wind.

Mag ik nog een minpuntje van de X3 noemen? Als ik moet parkeren en achteruit rijd, wil ik soms graag de voordeur open houden, zodat ik achteruit rijdend naar buiten kan hangen om te kijken of ik niet ergens tegenaan rijd. De X3 staat het niet toe. Als je achteruit rijd en je opent het voorportier, dan slaat de motor af. Kennelijk te gevaarlijk… Zou de productieplaats (Spartanburg, USA) ermee te maken hebben (risico op aansprakelijkheidheidsclaims)? In ieder geval: heel irritant deze ingreep.

Mijn Golf 7 heeft ook zoiets. De automatische handrem lost dan niet. Het is de doorgeslagen bemoeizucht bij nieuwe auto's.

Nee hoor, geen Spartanburg ding, want met mijn f31 kan ik ook niet vooruit rijden, als de bestuurdersdeur nog open is. Hij bokt de automaat zondermeer in de P en zegt "wegrolbeveiliging geactiveerd." Erg stom, ik wil dat zelf bepalen, maar heb het nog niet gevonden tussen alle te coderen zaken om uit te schakelen....

Dank voor je reactie op de dakkoffer.

met mijn f31 kan ik ook niet vooruit rijden, als de bestuurdersdeur nog open is. Hij bokt de automaat zondermeer in de P
Inderdaad ook bij vooruit rijden. En de motor slaat inderdaad niet af, maar de automaat wordt in de P gebokt. Ik heb de andere ‘veiligheidssystemen’ (automatische cruisecontrol, rijbaanassistentie, oplichtend lampje in buitenspiegel), allemaal gedeactiveerd, maar deze ingreep is heel irritant (op de schaarse momenten dat die plaats vindt).

Mijn Golf 7 heeft ook zoiets. De automatische handrem lost dan niet. Het is de doorgeslagen bemoeizucht bij nieuwe auto's.
De "P-knop" langer vasthouden werkt ook niet? Dat is bij mij de oplossing, dan kan het uiteindelijk wel.

Mag ik nog een minpuntje van de X3 noemen? Als ik moet parkeren en achteruit rijd, wil ik soms graag de voordeur open houden, zodat ik achteruit rijdend naar buiten kan hangen om te kijken of ik niet ergens tegenaan rijd. De X3 staat het niet toe. Als je achteruit rijd en je opent het voorportier, dan slaat de motor af. Kennelijk te gevaarlijk… Zou de productieplaats (Spartanburg, USA) ermee te maken hebben (risico op aansprakelijkheidheidsclaims)? In ieder geval: heel irritant deze ingreep.
Mijn Amerikaans Fordje kan ik gewoon met het portier open rijden. Daar ligt het dus niet aan.

Herkenbaar, dat met de deur open even checken of de stoeprand niet geraakt is oid. Bij zowel de E61 als G30 gebeurt hetzelfde. De work-around die ik mezelf heb aangeleerd is de rem wat slepend te houden. Voet helemaal los van de rem resulteert in automatisch in de P springen.

F11 doet het ook niet inderdaad. Denk gewoon een BMW ding. Net als die rare ruitenwissers die aan blijven staan nadat het contact eraf is ;)

Geniet van het skiën! Keurig verbruik wel

Bij mij kon het wel met de E61 (nog met de grote automaathendel), en idd niet met de F11. Maar… bij de G29 Z4 kan het wél weer!

Heb getest, deur open, kan met de f31 achteruit rijden. Vooruit dus niet. Maar met de motorkap helemaal open kan ik ook gewoon rijden, zowel vooruit als achteruit. Wel een rode waarschuwing op het dashboard dat de kap ontgrendeld is.

Nog even naar de sneeuw geweest.

HL8RTsJ.jpeg

9abxEEM.jpeg

Voor het eerst in Duitsland gereden met de X3 :love:. Wat een fantastische ervaring met de 360pk B58 in het vooronder. Tot 210 km/h gekomen met vrouw en kinderen in de auto. Bij die snelheid was de X3 opvallend stabiel. De auto is echt rustgevend bij dergelijke snelheden, de combinatie van de krachtige motor, het onderstel en het geluidscomfort binnenin is geniaal.

Ik heb nu zo'n 10.000 km gereden sinds eind september, waarvan totaal 4.200 km vakantieritten naar Zwitserland. Over 5.000 km alweer een onderhoudsbeurt o_O

Zo heerlijk hoor die verse sneeuw. Beetje jaloers want dat heb ik gemist.
Blijft een fraaie auto deze X3. En de B58 is een fantastisch blok.

Mooi hè? In het dal was de skibox weer gesmolten, dus lekker geruisloos naar huis. Skibox ga ik waarschijnlijk nooit meer huren, want maakt veel te veel lawaai.
Met 3 personen wintersport kan ik alles in de auto hebben, met 4 lukt dat helaas niet en moet de dakkoffer mee. Ideaal qua ruimte maar inderdaad maakt het wel wat lawaai.

Heel mooi, ik zie ook veel spiegelkappen vervangen worden voor een versie met een extra "armpje" aan de bovenkant. Wat meer M achtig.

Ja die zie je veel. Maar niet echt aan mij besteed, ik vind ze teveel een after-market look hebben.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat altijd wat sneu: op zo’n 318i M spiegels.

Op een X3 40i is het vermogens technisch wel geoorloofd imo :D

Ik wou net zeggen, tekort aan vermogen heeft deze niet :)

Ik weet ook niet of dat niet gaat fluiten of iets dergelijks. Je veranderd toch de luchtstroom bij je raam.

De X3 is vandaag voorzien van nieuwe zomerbanden, het zijn Falken Azenis banden geworden (245/45/20 en 275/40/20). Belangrijkste reden voor de nieuwe banden: ik wilde af van de runflat banden. Ik verwacht dat de non-runflat banden veel comfortabeler zullen zijn. Bovendien waren de runflat banden nog de eerste banden die onder de auto hebben gezeten (DOT code eind 2019, auto is van februari 2020), dus ook alweer bijna 5 jaar oud. In ieder geval rijd ik met deze nieuwe banden weer wat geruster de zomervakantie in :)

De garage had de banden wel veel te hard opgepompt, zie foto. Ze hadden de waarden voor de 'eco-stand' gebruikt, terwijl ik altijd in de comfort stand rijd. Dit heb ik zelf dus weer aangepast. voor is de druk nu 2,5 bar, achter 2,6 bar.

Falken banden zijn relatief voordelig én komen goed uit de testen die ik heb gelezen. Onder de andere BMW's heb ik ook al jaren Falken Azenis banden en die bevallen perfect (y)

hGfYeU2.jpg

Laatst bewerkt:
De carbon spiegels zijn inmiddels ook gemonteerd.

tYhovJN.jpg

Binnenkort terug naar de garage voor montage van een frontsplitter, dakspoiler, staalomvlochten remleidingen en een Eventuri luchtinlaat :)

Een klein euvel is met de montage van de nieuwe banden verholpen. Het stuur gaf eerder bij rustig rechtuit rijden een raar gevoel. Je kon het al rechtuit rijdend bewegen zonder dat je van richting veranderde, en dan voelde je aan beide kanten van de draairichting een soort van weerstand, alsof er een blokje aan beide kanten zat waar je dan tegenaan stuurde. Ik stond al op het punt mijn garage onderzoek te laten doen. Maar het blijkt nu te zijn veroorzaakt door ruim 4 jaar oude runflat-banden. Met de nieuwe Falken Azenis banden heb ik nergens meer last van.

Hmm interessant. Ik heb al jaren Michelin (pro) pilot sport 4(s) banden. Bevalt uitstekend maarja wel prijzig a €200 per band minimaal. Volgend jaar ben ik weer aan de beurt, maar is ff kijken en erin verdiepen.

Fijn dat het vage stuur gevoel weg is met de nieuwe banden!

De nieuwe splitter zit er op. Blij mee! Er komt nog een dakspoiler aan, die is inmiddels gespoten in Pythonic blau en wordt over een paar weken gemonteerd.

7T2Xiwb.jpg

Hmm interessant. Ik heb al jaren Michelin (pro) pilot sport 4(s) banden. Bevalt uitstekend maarja wel prijzig a €200 per band minimaal. Volgend jaar ben ik weer aan de beurt, maar is ff kijken en erin verdiepen.
Ja, goed idee denk ik. Ik was vroeger altijd van de A-merk banden (Continental, Michelin), maar toen ik eens zocht naar winterbanden voor de E91, kwam ik uit bij het merk Kléber. Dat merk kwam uitstekend uit bandentesten, niet op de eerste plek maar wel binnen de top-5 (met eersteklas waarderingen voor tractie op sneeuw), en toen mij vervolgens bleek dat Kléber onderdeel is van de Michelin groep én de banden iets van 40-50% voordeliger waren, heb ik het geprobeerd. Ik merk in de praktijk geen enkel verschil met A-merk banden.

Hetzelfde met Falken banden. Ik heb ze inmiddels op al mijn auto's. Ook gebaseerd op bandentesten, en mijn algemene indruk over de kwaliteit. Daarbij speelt een rol dat Falken een bandenmerk uit Japan is. Merken uit China of Indonesië zal ik niet snel onder de auto monteren. Tot nu toe merk ik ook met mijn Falken banden geen enkel verschil met A-merken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan