A3-White: C3 ‘79, CX-5 ‘19, Model 3 ‘19

CX60 al in gereden, met 80.000 km/jaar is het een dorstige auto, word hem niet. De 6e, ook hier met de km zal laadsnelheid belangrijk zijn. Bij EV heeft een model Y mijn voorkeur.

Ik schrijf de CX-5 niet af, 2e hands kat heeft sowieso mijn voorkeur, en de auto is dan ook weer goed. Maar komen alle moeren nog lekker los, breken er geen tapeinden af. Als het gebeurt is het vooral de tijd die men er dan mee bezig is, er is aardig wat ruimte achter de motor om hier te sleutelen.

Eerst maar weer eens rijden, hoe lang duurt het nu voor het lampje weer aan gaat. In beide gevallen een 3-4 minuten tussen het wederom starten van de auto.

Overigens: vandaag verf gehaald om het huis te schilderen, dat is schrikken wat een potje Sigma Allure Glans tegenwoordig kost.

Schilders zijn gestart, hebben er mooi weer bij. Vandaag een gelukje voor ze, dinsdag in Duitsland bij een klant een 2.5 kg hammetje meegekregen en heerlijk opgewarmd, beetje mosterdsaus warm broodje…….ze zijn er morgen weer.

Vandaag een 90 km gereden, lampje motorstoring niet aangegaan.
Nieuwe kat is op dit moment niet beschikbaar, maakt keuze voor gebruikt makkelijk. Als er een te koop is voor niet al te veel dan gaan we het doen.

Morgen naar Rotterdam, twee afspraken ondanks de bouwvak, word leuk.

Volgende week paar dagen naar Texel, plezier en werk combineren.

Druk baasje die A3 zo te lezen. Je post van gisteravond deed me even denken dat je zelf het huis ook nog White zou gaan schilderen. Logisch dat je dat dan lekker uitbesteed.

Jong gebruikte kat vinden moet geen probleem zijn. Laat je er vast niet door dealer op knutselen.

Zou dit niet wat zijn? Ziet er nog als nieuw uit en inclusief spruitstuk etc. dus met risico dat dingen vastzitten en afbreken niet gek lijkt me. In het mooie Zwolle zelfs.

Katalysator CX-5

Laatst bewerkt:
Ben bezig met de vervanger, zal komende dagen wel een antwoord komen.

En, druk, nooit, heb lekker veel te doen.

Vandaag een mooi rondje gereden in de C3, even een uurtje op pad. Blijft heerlijk om zo zonder dakje rond te rijden.

54712211499_40a5b96d20_b.jpg

Ook zeer tevreden met de ander twee bolides.

54712211534_de91785b7d_b.jpg

De "nieuwe" katalysator in binnen, voor mij redelijk nieuw, donor auto had een 30.000 km ervaring.

54719746301_da01bf2465_b.jpg

Het verhaal van verbruik bij een EV doet altijd de ronde, maar ook in de Mazda kan het verschil groot zijn:

Een zuinig rondje:
54718916757_3a20495fda_b.jpg

Een rondje met hogere snelheid:
54720089520_9f1d7d0d0d_b.jpg

Haha, zelfde hier hoor. Rondje met veel stadsverkeer of wat harder trappen vs rondje snelweg en cruisen maar scheelt zo 3 tot 400 km op een tank. Met de diesel

Vandaag bericht van de Mazda dealer, denk dat ze me in een 6e willen hebben. Over een week of 2 een proef rondje doen.

Overigens, de nieuwe CX5 is eind van het jaar te rijden. Maar ja, 140pk……beetje EV hulp, houd niet over.

Vandaag bericht van de Mazda dealer, denk dat ze me in een 6e willen hebben. Over een week of 2 een proef rondje doen.
Ben benieuwd wat je er van vindt. Ik vind het zelf een wat aparte auto, ook qua technologie. Denk dat de LFP accu (dus de kleine) beter geschikt is in de praktijk als je veel langere afstanden rijdt.

Daar ben ik het mee eens, ik kijk er wel wat argwanend naar uit, de model 3 hier rijd gewoon 460 km en is inmiddels 6 jaar oud.

Update 25-08: Maandag 8 september om 11.00 uur een proefrit in de 6e.

Komende twee weken toch wel weer vol, deze week nog naar Veenendaal, Berkel Rodenrijs, Kaatsheuvel, 5 dagen Bloemendaal (huisvesting F1), dan wederom Texel. We gaan richting de 400.000 km, lijkt bijna een sport..........

Laatst bewerkt:
383000 kM, derde keer lampje aan van de katalysator, nu na 13000 km. Afspraak voor 11-09 voor plaatsen van de gebruikte unit.

Maandag testrit in de 6e, best zin in, inmiddels al bij een andere dealer zien staan, helaas na sluitingstijd.

Helaas geen testrit op maandag, maar vandaag even gereden, een 45 minuten in totaal. Ik vergelijk hem met onze model 3.

Ja, het is een hele mooie auto, en het is niet veel geld voor wat je krijgt, het interieur is echt mooi, en materialen kan je wat van vinden, voor het geld is het meer dan goed uitgevoerd. De standaard uitvoering is de uitvoering die je wil hebben. Daar kan Tesla niet tegenop.

Dan ruimte, instappen gaat goed, 2-3 cm hoger, en dat merk je direct met het instappen, zitten en de voetjes naar binnen, het past. Stoelen goed verstelbaar, zeer goede lendesteun. Stuur ligt lekker in de hand, mooi afgevlakt, HUD in verstelbaar, mooie scherm voor de neus met veel informatie, misschien wel te veel. Bandenspanning 2.6 bar, de tesla staat op 3.2 bar.

Dan het rijden, ja comfortabel, one pedal drive blijkt niet mogelijk (heb de instelling niet kunnen vinden), je hebt drie standen waarbij je enkel bij individueel de mate van regeneratie kan aanpassen. In beide andere standen rol je gewoon uit, en kan je regeneratie niet aanpassen. De Tesla wint het hier voor mij.

Cruise control werkt gewoon, adaptief kan je instellen, er dicht op of iets meer afstand. Men laat ook de afstand in meters zien, heb je niets aan.

Het scherm werkt gewoon goed, en snel, overzichtelijk, bij navigatie aan een volledig navi scherm, niet 2/3 zoals in de model 3. Mis ik de knoppen zoals het nu in de CX5 zit, nee, totaal niet. Ik vraag mij ook steeds vaker af hoe vaak raak ik die knoppen van de AC aan.........misschien 1-2 keer per week. De I-drive knop, nee, missen we ook niet, wat wel opmerkelijk is, bij de huidige CX5 werkt het touchscreen niet als je boven de 30km/uur rijd, en dat kan nu wel.

Verbruik, reed terug van huis naar de garage en de meter gaf 135 W / KM aan, en dat doet de Model 3 ook, daarmee lijkt het met het verbruik wel goed te zitten.

Is deze auto wat voor mij, hmmmmmmmmm, nog niet overtuigd, ik had deze week weer een dag van 850 km, en dan mag ik twee keer laden. Dat is een 30-45 minuten extra op pad, op een dag van toch al 15 uur.

Dit is gewoon een hele mooie auto, en daar kan je veel plezier aan beleven, comfortabel, stil, mooi interieur, zuinig, eigenlijk niets mis mee, en voor mij is het een Mazda.

Leuk om dit te delen! Ik heb de auto enkel nog maar gezien op DE ;) Autosalon van Brussel. Naast die DS NR8 vond ik dit 1 van de knapste nieuwe auto’s die weliswaar niet goedkoop, maar toch nog iet of wat betaalbaar zijn.

Keek net in de configurator bij jullie, ik zou voor de Takumi Plus gaan ipv de standaard Takumi. Het prijsverschil is niet zo groot en dan heb je echt Nappa leder ipv die vegan troep gemaakt van vissersnetten, PET flessen, kurk, bamboe, compost en noem het maar + ook nog een elektrische rollo voor het panodak.

Of even wachten op de nieuwe CX-5 en intussen lekker doorkarren met dit onvermoeibaar werkpaard.

Het vegan of wat het ook is misstaat de auto totaal niet, en eerlijk gezegd, donker exterieur met het beige interieur is meer dan mooi.

Stap net in de CX5, motorlampje uit……

Laatst bewerkt:
Auto's weten het wanneer je ze wilt vervangen :LOL:
Haha ja echt! Ik zou nooit vergeten, mijn ouders kochten een andere auto en de dag dat we de oude inruilden, toen stopte de raambediening, konden we hals over kop nog prutsen daar aan.

Adrie, kan het lampje ook komen van iets anders? Dat misschien niet de katalysator stuk is, maar (even in Jip en Janneke) een stekker of aansluiting ofzo? Je zou zeggen dat bij een andere kat het niet meer zou gebeuren en dat het dan of continu of niet zou branden.

(tot zover het bericht van spuit 11)

Ja, dat spookt ook door mijn hoofd…….maar besluit is genomen om de kat te vervangen, zit ook al een sensor op, we zullen zien.

Volgende week komt de Clio terug, heeft dan 18 maanden zonder problemen gereden.

Net even opbrengst zonnepanelen bekeken, zit tegen totaal 2024 aan, direct verbruik gaat omhoog, echter zal in ‘27 toch een ander beeld geven.

What, de Clio heeft kuren, denk ergens kortsluiting / lekspanning, wil niet met starten, de Mazda eraan en 2-3 minuten iets hoger toerental, maar de Clio blijft niets doen. Startmotor klikt wel, staat nu bij een garage om naar te laten kijken. Wellicht afscheid nemen……

Morgen d-day voor de CX-5, inmiddels 2 x lampje aan, lampje uit.

De katalysator is geplaatst, zit bij de Mazda niet ergens onder de auto, maar tussen motor en schutbord. Vergt wat klim en klauter werk, kussentje en traytjes voor de moeren en ringen.

De 384.000 km op de teller zijn er goed opgekomen, geen tap-eind, moer, sensor, zat te vast of brak af, draaide dol.

Storing gewist en we gaan lekker door, eerst maar eens de 400.000 km aantikken, eind van het jaar zal dat wel worden.

Zaterdag stukje op pad met de 3, omgedraaid en de C3 meegenomen, dakjes erop, want ja regen zou er komen. Mooi ritje, wel glad als de weg nat is, stukje “hybride” gereden, heerlijk.

Laatst bewerkt:
1500 km met de nieuwe gebruikte katalysator zitten er op, allemaal goed, storing komt niet meer terug.

Prinsjesdag is goed, de C3 blijft wegenbelasting vrij, en voor de Tesla wordt de korting iets meer. Prijsstijging zal er nog wel komen, want het word nooit minder duur.

Nog niets gehoord over de Clio, hebben de sleutels afgegeven bij een bevriende garagist, ik hoor het wel ergens volgende week.

Ben zelf van de actie, maar probeer nu iets te verhandelen met een legale cannabis kwekerij, duuuuurt allemaaaaaaal waaaaat langerrrrr. Ik heb helemaal niets met dat spul, maar wil graag een keer kijken hoe men eea verbouwt en weer inmiddels dat de beveiliging op orde is.

Fijn dat de katalysator-storing niet meer is teruggekomen Adrie! Dat is mooi nieuws. Nog even de 400.000 staat er op! Wat gaat dat snel allemaal zeg!

E-Mail van de dealer, moet de auto niet voor een beurtje. Even kijken en ja, weer nodig, de service dame was goed bezig, moet jij niet de 6e gaan rijden…… even gezegd wat mij tegenviel, en klopt inderdaad one pedal drive is niet mogelijk. Ook het hogere laadtarief onderweg tov Tesla kost per jaar zomaar €7-800, en ondanks zakelijk is het gewoon geld.

Als ik nou gesponsord word door Mazda…….wie weet wat er dan gebeurt.

In ieder geval, eind oktober een beurtje,393k km verwacht ik dan. We nemen gebak mee, verjaardag of afscheid van de dealer……het was wel altijd een warm welkom.

ok het hogere laadtarief onderweg tov Tesla kost per jaar zomaar €7-800, en ondanks zakelijk is het gewoon geld.
Kan je dit niet ondervangen met een abonnement bij Shell en/of Fastned? Of een abo bij Tesla? Want dat kan natuurlijk ook met een niet-Tesla voertuig.

Ik zou uiteraard de kWh thuis ook tegen de fastned prijzen kunnen verrekenen.

Stond van de week ruim een uur stil net voor Sneek, beetje aan het rondkijken, en zag dat bovenzijde I-drive knop aan slijtage onderheving is, ook is de binnenzijde B-stijl beschadigt, scherpe delen vervoerd. Onderdelenlijn door wonderen, word weer netjes zo.

Laatst bewerkt:
Gaat er iemand volgende week einde naar Leek: Oldtimer en Classic Beurs?

Vrijdag / zaterdag / zondag
JA! ik ga zaterdag met mijn vader, zondag is er een sleuteldag voor Oostblok-rommel, waar ik graag heen ga (ik dacht dat dit morgen was, ik moet een betere agenda hebben ;) ) Ga jij ook?

Vandaag met de Mazda de 391k km behaald, over de laatste 1800 km 6.7ltr/100km, of de 400k km dit jaar wordt behaald zal er kom spannen. Katalysator doet het goed, tweede hands. En nu ook een gebruikte I-drive knop, en onderste binnen b-stijl binnen gekregen, morgen maar installeren. Maar ook de stofzuiger er door heen. Met het natte weer en de vele bouw-bezoeken neem je veel mee naar binnen. Rubberen matten er weer in, en een kijken naar de all seasons.

Merk nu wel dat 400k km wel goed is, met de gebruikte onderdelen kan het gewoon minder duur. Uiteraard niet met banden, remmen, en olie gewoon op tijd. Er staat genoeg te koop bij de auto-demontage bedrijven.

Morgen ook nog naar Leek, zal rond de lunch zijn, nog geen idee met welke auto.

Weer gelukt:

Oude en nieuwe knopje,

54847471375_9117030534_b.jpg

De krassen op de binnenste B-stijl afdekking:

54847408008_d24a55734c_b.jpg

Een en ander demonteren aan zowel voorzijde als achterzijde

54847408003_0748e61292_b.jpg
`

En uiteraard de binnenstijl verwijderen:

54847151941_91e664784e_b.jpg

Ook vandaag het interieurfilter en luchtfilter vervangen, daar zit nu gewoon aftermarkt in..............interieur filter bij de dealer is gewoon Euro 60.00, zit er in 2 minuten in, het is geen gekunstel zoals in de Tesla. Nu 3 voor Euro 10.00.......yup, uitwasbaar luchtfilter, 1 malig vervangen en dan uitwassen en er weer in.

De matten zijn vervangen voor de winterunits, misschien ergens in maart nog een nieuw setje matten. Eens kijken wat er is. Lekker als uitgezogen, een goede borstel erbij om vastzitten vuil aan te vallen.

Weer tevreden met de auto.

Klassieke auto beursje in Leek was leuk, R5 Turbo met motortje achterin, meer dan leuk, ook een gewone R5 Turbo, verder, Citroen was goed vertegenwoordigt, 1-2 Opels, op de parking verschillend mooi spul, Porsche uiteraard, een meer dan mooie MB CLE cabrio, sinasappel orange BMW 2002, was leuk. Nog even naar Hofman in Leek en daar was Pjotr ook, heel kort gesproken, de Polonez is mooi, pjoterd lekker!!

Ha Adre, ik dacht nog, die Tesla, zou het , maar ik had je zo ook neit gezien..

Leuk dat we elkaar gesproken hebben. Volgende keer langer. Hopelijk is dan de Polonez wat glimmender ;)

Deze week uitnodiging van Mazda gehad om de nieuwe CX-5 te komen bekijken. Heb me ingeschreven op 10 November, meen ergens bij Bodegraven. Het mindere vermogen schrikt me af, we iets meer koppel, maar verbruik (op papier) lijkt niet veel verbeterd.

Zoek nog een goed polijst middel om plaatwerk achter deur handle aan te pakken, zitten toch veel zichtbare krassen.

Deze week uitnodiging van Mazda gehad om de nieuwe CX-5 te komen bekijken. Heb me ingeschreven op 10 November, meen ergens bij Bodegraven. Het mindere vermogen schrikt me af, we iets meer koppel, maar verbruik (op papier) lijkt niet veel verbeterd.

Zoek nog een goed polijst middel om plaatwerk achter deur handle aan te pakken, zitten toch veel zichtbare krassen.
https://www.carclean.com/nl/mothers-wax-california-gold-scratch-remover-236ml.html

Ik heb het even de hulplijn gevraagd, maar ik kreeg dit als advies!

Het is gelukkig nog geen slijtplek, zoals bij A3.
Kwestie van schoonhouden. ;)
Maar je gebruikt die knop best vaak in een Mazda.

Knop gebruik ik altijd, niet alleen voor navigatie maar ook om geluidsinstellingen aan te passen, op de een andere manier staat alles op fabrieksinstellingen na uitzetten auto.

Let wel op met schoonmaken van je scherm, met het verkeerde middel komen er vlekken tevoorschijn.

CX5 introductie bij Fort Wierickerschans in Bodegraven. Zal met die van mij schoon aan komen rijden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan