A3-White: C3 ‘79, CX-5 ‘19, Model 3 ‘19

Of nog eentje van het uitgaande model. Kreeg deze week ook een mail van een grote dealer die flinke kortingen geeft op het vorige model. Zou het mij ook nog prima kunnen doen.

395K km beurt is aan de gang, remblokken achter (max 10K km kunnen ze nog mee) worden vervangen, word het derde setje blokken. Bandenwissel naar de all seasons (zijn voor mij de winterbanden), profiel op deze is niet al te best, 3.5 and 4.5 mm. Dan ga je denken, word het 2e seizoen, even de facturen in en helaas 3e seizoen, eerste geplaats met 235.000 km op de teller, en daarmee een schatting van reeds 80k km er op gereden, niet slecht.

Maar ja, om nu Euro 800 te spenderen op banden, ik weet het een veiligheids dingetje, is met net iets te veel.

Ik zag de Model Y standaard in de showroom staan, nog geen goesting om te gaan kijken.

Laatst bewerkt:
Ik zag de Model Y standaard in de showroom staan, nog geen goesting om te gaan kijken.
Als je de video's kijkt, zoals van Autoweek (
) dan zou ik voor de Model Y "Premium" gaan. Als je tussen de regels door leest dan is de Model Y "Standard" vooral het opmaken van oude meuk vanuit Tesla.

Vandaag in de Tesla op pad, 10.000 km inmiddels op de teller gezet, en dat volledig probleemloos. 1657 kWh aan energie er in gepompt, is wel 10% hoger dan het verbruik per km word weergegeven in de auto. Laadverliezen noemen we dat dan? 82% thuisladen, 2% snelladen, de rest publieke laders. Kosten vallen dan ook mee, zal een Euro 115 zijn geweest, in werkelijkheid een stuk minder. De laadpas die we hebben werkt super, echter bij verschillende palen kan je mooi laden, zonder te betalen. Inmiddels tweemaal gemeld, echter geen herstel geweest.

En dan nog even de standaard model Y, je kan er veel van zeggen, een goede aanbieding is het zeker, en wie deze gaat rijden zal een weloverwogen keuze hebben gemaakt.

Zo vandaag de nieuwe CX-5 gezien, zeker geen lelijke auto, er stond een rode en een grijze, Als toch rijder van een oudje ga je kritisch kijken, en ja, dan vallen er zaken op:

De kofferbak, ja, die is ruimer en de vloer is gelijk met de bumper, maar de hoedenplank zit niet meer vast een de achterklep, dus handmatig sluiten, en dan de klep dicht. Erg zonde, minpuntje voor mij.

Bij de huidige heb je pianolak rondom de schakel pook, dit laat krassen snel zien, de nieuwe heeft hier iets matzwarts, lijkt onafgewerkt…..niet mooi. Ook is hier geen optie om de automaat in sport-stand te zetten, niet dat ik dit ooit doe, maar voor de caravanrijder moet het nu a het scherm, wordt nog wat in de bergen.

De ventilatieroosters onder het scherm zijn vreselijk simpel, lijkt zelfs fragiel, doet me denken aan onze Corvette uit ‘79.

Scherm zelf blinkt niet uit in helderheid, misschien een instelling maar niet onder de indruk. Menu structuur niet in kunnen kijken, te weinig tijd. Auto op het scherm was niet in de kleur van de echte auto.

Geen gasveren motorkap, en onder de motorkap ruimte zat voor een ander blok, een echte hybride denk ik dan zo.

Ruimte achterbank meer dan in orde, rugleuning is nog steeds verstelbaar.

Lijkt op toch meer hard plastic dan in de huidige, wel makkelijk schoonmaken.

Rijden was er niet bij, wel een kopje thee en versnapering.

Maar goed, was al duidelijk dat dit niet mijn opvolger zal zijn.

Zonde he. Lijkt wel alsof alle merken moeten beknibbelen op kwaliteit. Ze hebben allemaal last van mindere vraag uit China en de CX-60-afhandelingen/updates zullen ook niet goedkoop geweest zijn. En die hoedenplank was juist typisch Mazda en handig.

Geen gasveren motorkap, en onder de motorkap ruimte zat voor een ander blok, een echte hybride denk ik dan zo.

Ja die komt in 2027 als SkyActive-Z

Hoe vaak moet je nog onder de motorkap zijn? Bespaart toch gauw inkoop € 10,- per auto om de gasveren te vervangen door een onverslijtbare stang en twee plastic klemmetjes.

Het zijn kleine zaken die zo simpel zijn en beter kunnen: ik heb naar een BYD gekeken, een plug-in volgens mij, geen idee welk model, maar goed die had voor de laadpoort 2 afdekpluggen, allebij aan een koordje, ten eerste gaan de koordjes door elkaar en moet je eerst de één en dan de andere plug er in zetten om de stekker af te dekken. De BMW IX3 heeft er een klepje van gemaakt. Het werkt allebei, maar de BYD word het niet….

Het rijden geloof ik wel, het zijn kleine dingen die de doorslag geven om voor een auto te hebben gekozen.

Maar goed de opvolger........Qua looks heeft de Mazda mijn voorkeur tov eigenlijk al het electrische aanbod in de Euro 40-60K range. Helaas is de range toch een ding voor mij: Deze week Groningen / Makkum - stop 15 minuten / Brunssum stop 1.5 uur - alleen 35A aansluiting en geen lader / Eindhoven - van der valk, dus laden kan - 45 minuten / Horst - 20 minuten / Groningen. Dat is 800 km, en ja dat lukt niet in 8 uur, zat om 06.40 in de auto en was om 19.45 weer thuis. Ik heb 2-4 van deze dagen in de maand, van veel rijden, en weinig stilstaan. Maandag naar Oude Tonge / Goes, dat is ook om 05.00 weg, en laat thuis, want in de avond nog in Drachten een voordracht van Frits Wester bijwonen.

Benzine mild hybride / hybride / plug-in of gaan we nu diesel, zit ik bij de 1-2% die er voor gaat.

De afgelopen 2 tanks benzine waren 94 ltr en 1400 km, niet slecht, al heb ik rustig gereden.

Teller gaat mooi omhoog, deze week zal de teller op 400k km komen, besloten om dit te vieren: weekje Madrid geboekt, is nodig.

Laatst bewerkt:
Een mijlpaal, 400.000 km in een auto, een berijder vanaf nieuw, jawel, eerste lease daarna zakelijke overname:

54930703502_e9a0cbfa2a.jpg

Van 01/07/19 tot 31-12-2022 - 158.000 km
Van 01/01/23 tot 18-11-2025 - 242.000 km

Joost, dat is een hele goede vraag waar ik me geen zorgen om maak. Een voordeel is dat ik die 80.000 km niet op basis van 7.5 uur per dag werken doe. Ik weet dat mijn bezoeken veelal worden gewaardeerd, en succesvol worden afgesloten. Waardering voor een super simpel product,

Oh, en die kilometers zijn alleen zakelijk...........daar komen nog 20.000 km prive bij in de Tesla, en een 1.500 km in de Corvette.

800 km op een dag. Gemiddeld snelheid misschien 70km? Zit je aan 11 uur... En dan moet er nog gewerkt worden.. Niet gek dat dat dan een vraag oproept. Zonder antwoord, dat wel. Maar a la.

800 km op een dag. Gemiddeld snelheid misschien 70km? Zit je aan 11 uur... En dan moet er nog gewerkt worden.. Niet gek dat dat dan een vraag oproept. Zonder antwoord, dat wel. Maar a la.
Hoe haal je 800 kilometer per dag uit 80.000 km per jaar?

Wel mooi om in je eentje de 4 ton in een auto aan te tikken! Ik heb in dezelfde tijd iets van een kwart van die kilometrage behaald haha.

Tja Joost, het is ook niet normaal, helemaal met je eens. Maar maandag reed ik om 05.15 weg en was om 22.30 weer thuis, maar 670 km gereden, wel 4 goede bezoeken, en een avondje Frits Wester in Drachten. Deze ochtend om 07.15 in de auto en in de buurt gebleven, toch nog 200 km……en om 17:00 uur thuis. En de uurtjes in de auto worden besteed aan de BBB, dwz bellen bellen bellen. Heb een collectie van top MKb’ers om me heen die begrijpen hoe het werk in elkaar steekt.

Een diesel lijkt me we wat…….C300de….. kan toch gewoon.

Dank je!

CX5 alleen koplampen, 75% coulance, al denk ik dat de schadehersteller hier iets niet juist heeft gedaan (wel Mazda geaccrediteerd), en de katalysator. Verder alleen slijtage delen.

Aantal setjes banden, maar doe 80-120.000 km met een set, ja dat kan, tot nu toe versleten 6 zomerbanden, 4 winterbanden en heb nu nog een setje Hankook zomer en een setje Michelin all seasons.

Wel lekker die kofferbak, past toch een rolstoel in, welke we in Madrid bij de apotheek (je verzint het niet) hebben gekocht om niet afhankelijk te zijn van transport tot aan het vliegtuig.

Iets minder hier, Madrid, zaterdag middag, afstapje totaal niet gezien, een val, een krak en bezoek aan het ziekenhuis: enkel vrouwlief gebroken, gisteren lees zondag naar huis: 6 weken gips, aftellen is begonnen.
Ai :( Beterschap!
Eind 2010 heb ik hetzelfde mee moeten maken... had echt wel impact wanneer je leven letterlijk "stil" wordt gezet even. Maar uiteindelijk goed doorheen gekomen en met aan weerszijden van mijn enkel flinke ritssluiting-littekens van de operatie permanent aandenken. Wees zorgzaam voor haar ;) net als voor de bolides.

Een ge-oliede opname, Marc is leuk, rustig, en niet als enige stellig dat er nu ook nog slechte auto's worden gemaakt.....merk(en) en modellen niet genoemd...........cameraman en fotograaf zijn toch ook autokenners en leifhebber, en Tim, daar is er maar 1 van, kennis uiteraard aanwezig, maar weet het ook overtuigend en duidelijk over brengen, dan heb je weinig vragen meer. Voor iedere leerling monteur: zoek een Tim!

En was er iets mis met de wagen,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, datum publicatie is nog onbekend, maar zou zomaar eens best vlot kunnen zijn.

54992416631_e16ac66f05_m.jpg

Gaat wel geld kosten…….

Komende week even met de Tesla aan de gang, deurgrepen moeten even gesmeerd worden, een bekend “probleem”, banden op druk zetten, overigens 3 bar is voorgeschreven, best hoog. Afgelopen weken weinig mee gereden, 35 kWh geladen over de hele maand december, en alleen in de week einden gebruikt.

Nu nog 3 dagen werken, dan heerlijk de kerst in, was een mooi jaar!

Terug
Bovenaan