A3-White: C3 ‘79, CX-5 ‘19, Model 3 ‘19

Piet, het is nog geen 4 maart, we zien wel. De Tesla heeft wel wat meer nodig, raam plakt aan deurstrip met dit weer. Ramen gaan daarmee niet naar beneden, deurhendels vriezen ook vast. Moeten we wat aan doen, straks maar eens kijken met wat voor een “olijfolie/antiaanvries” we dit kunnen fixen.

Beurtje om de remmen even op te frissen/gangbaar houden zullen we ook inplannen. Extra jaar garantie misschien ook wel.

C3 krijgt dit jaar nieuwe olie en filters. Hoop in een week of 4 deze weer lekker op te starten. Met het zonnetje van vandaag gaat het kriebelen. Dit jaar 10 jaar in ons bezit, blijft de auto waar ik het meeste plezier aan beleef.

Vandaag de Mazda dealer gesproken, heerlijk over klokje rond. En, op vrijdag 13 maart zullen alle puntjes worden herzien. Carterpan is vandaag binnen gekomen, eens kijken hoe schoon deze is. Die word er op gezet, mooie is: zit geen normale pakking tussen maar gewoon iets van een vloeibaar iets.

Schijven kijken naar de roestrand, roest zet uit, als de schijf, en waarom niet, nog dik genoeg is, dan kan de roest worden afgedraait (zit ja aan de buitenzijde van de schijf, en niet op het loopvlak van de blokken), en word dan ook direct gedaan.

Startmotor.............niets mis mee, maakt een ander geluid dan een van Duitse makelaardij. De draagarmen gaan we zeker naar kijken, maar ook hier: de auto rijd goed, het is geen sportauto, maar een comfortabele auto voor caravan-gebruikers (al heb ik daar helemaal niets mee).

Nee, de Mazda is meer dan goed.

Moeten we wat aan doen, straks maar eens kijken met wat voor een “olijfolie/antiaanvries” we dit kunnen fixen.
Vaseline om in ieder geval het plakken van de rubbers tegen te gaan. Die deurhendels hier geen last van, misschien iets dichter bij huis zetten als dat kan?

Dashcam gemonteerd, bestaande omkasting regensensor / lane departure verwijderd, adapter stroomvoorziening (met dank aan @Rembrandt) geplaatst en de nieuwe omkasting er weer in met dahscam.

55106527772_9d614e58d9_w.jpg

55107416666_53623cf67b_w.jpg

Voor mij een leuke update, nog even een adaptor mini SD naar een USB.

Netjes.
Dacht alleen dat “mijn” stroomoplossing voor zo’n dashcam niet nodig zou zijn omdat die bijgeleverd wordt. Want deze dashcam is toch specifiek voor deze C5?

Dat wilde ik eerst ook doen, maar ik vond het bedrag voor een FitcamX te hoog voor een dashcam die je er (in mijn geval) 3 jaar in hebt zitten. En ik had er nog 1 liggen (LS460W), die het na 12 jaar nog steeds doet en nog steeds zijn functie heeft (bewijs bij aanrijding). :rolleyes:

Vandaag even de dasham beelden bekeken, geen idee uiteraard, maar allemaal videotjes van ca. 1 minuut. Scherp beeld, en neemt geluid op, niet zeker of ik dat wil. Wel even de zakdoek uit het beeld halen, die is door de weerspiegeling in het beeld.

Datum en tijd zijn niet op orde, weet niet of ik eea via wifi wil laten verbinden.

Van de week even contact gehad met @Marc 827 3500 over taxatie van de C3, komt er gisteren een brief binnen van de verzekeraar: voor 4 mei laten taxeren, even samen plannen en zal een leuke dag worden.

Vandaag de nieuwe CX5 toch nog even bekeken, tweede indruk, veel ruimte achterin en kofferbak. Centrale scherm is groot, veel op te zien en te wijzigen. Mis ik de knoppen zoals het nu is, nee, misschien de “favorieten” knop, gebruik ik redelijk veel, maar komt vooral door CarPlay en geluid niet altijd even makkelijk met elkaar communiceren, dwz radio gaat niet aan na einde telefoongesprek. Het centerconsole is mijn inziens minder mooi dan voorheen, mat plastic is een achteruitgang.

Vandaag iets eerder naar huis gegaan, lekker weer, het open rijden begon te kriebelen, dus garage deur open, cover van de C3 af en proberen te starten:

Het is altijd weer een feest om na een 3 maanden de auto aan te zwengelen, accu er op, olie controleren, starten en jawel rijden. Brengt de glimlach iedere keer maar weer. En de benzine prijs, kan die glimlach niet stuk krijgen.

Laatst bewerkt:
Vandaag onverwacht ritje met de Tesla, moest ondertussen even opladen en daarmee naar de Tesla snellader, verbazend om te zien wat het oude beestje kan: 140kW en tegen de 80% nog steeds 60 kW.

Dat zijn mooie cijfers, er zijn nieuwe auto’s die het niet halen.

vandaag afspraak gemaakt voor taxatie van de C3, @Marc 827 3500 mag dit doen op 10 april.

Ik bedenk me net dat ook de tesla frunk word aangepakt, heb gekozen voor reparatie in Tesla, en factuur naar Autotrust, klein beetje eigen bijdrage. Zal er zelf bij zijn, kan ik mooi kijken hoe het in geval van nood kan worden opgelost door mijzelf. Leren we wat van de auto.

Laatst bewerkt:
vandaag afspraak gemaakt voor taxatie van de C3, @Marc 827 3500 mag dit doen op 10 april.

Ik bedenk me net dat ook de tesla frunk word aangepakt, heb gekozen voor reparatie in Tesla, en factuur naar Autotrust, klein beetje eigen bijdrage. Zal er zelf bij zijn, kan ik mooi kijken hoe het in geval van nood kan worden opgelost door mijzelf. Leren we wat van de auto.
Heb er nu al zin in. Echt leuk zo dat dit kan! :)

Kwam ik jou vandaag tegen op de dijk bij fort Everdingen of was het iemand anders met een identieke C3?

@406c, Nee, dat is niet mogeljk, het was een rondje ruim IJsselmeer met de Tesla, Groningen, Almere, Purmerend, Groningen. Maar hulde aan de C3 rijder, rijden om gezien te worden!

@Marc 827 3500, heb je net een mail gestuurd met voorgaande rapporten.

Laatst bewerkt:
Hoi Adrie,

Vaak is het met Pasen mooi weer, heb je nu ruimte in je agenda, is het wel leuk om een rondje te toeren en (even) in Rolde te komen kijken:

Zondag 5 april - 1e Paasdag​

12:00 uur Amerikaanse Auto- en Oldtimer Meeting | Grote Brink​

In samenwerking met Rolde USA organiseren wij een gezellige middag met Amerikaanse auto’s en oldtimers van 40 jaar en ouder. Ook vind je op de Brink een springkussen voor de kinderen.

Beurtje gehad.............geen schijven achter, verklaarden mij min of meer voor gek om ze te vervangen.......dan maar niet. Carterpan gemonteerd, komende dagen even kijken of er iets van olieverbruik = lekkage is, je weet het nooit met het gebruik van vloeibaar pakking materiaal hoe dit werkt. Was wel nodig, carterplug was dit keer niet nodig om het na een schroevendraaier prik de olie af te laten (op zijn Rijt's).

Wielen voor naar achter en achter naar voor, zit nog 3-3.5 mm op, kunnen we de zomer meer doorrijden en dan wederom nieuwe all seasons, gewoon Hankook, bevallen zeer goed.

Gisteren reed ik overigens een stukje door het limburgse boerenland, en ja, het asperge seizoen komt er weer aan!

Kosten: Euro 470.00 in de BTW, kunnen we weer 20-25k Km zorgeloos rijden.

Laatst bewerkt:
Ja, dat is een hele goede vraag, wat gaan de asperges doen dit jaar, 12-15 euro de kilo?

Wat leuk is, rij 1 keer per jaar naar een oude werkgever toe in Duitsland. De oude baas aldaar, 83 jaar, nodigt mij dan altijd uit voor asperges, laatste keer was het voor mij rijden in een RR.

Van de www wisserbladen voor de Model 3 besteld en vandaag een poging gewaagd om deze te monteren, appeltje eitje, geen kennis voor nodig…..

Laatst bewerkt:
Vandaag de bouw op..........eerste keer met de Mazda spijkerrijden......

55156899448_e59a009a4d.jpg

Zat een paar km verderop een Mazda garage, niet nodig natuurlijk, maar gastvrij ontvangen, kopje koffie, koekje, glaasje water, mooie tafel om aan te werken. Na de lunchpauze direct geholpen, daar kan je een auto kopen, Mulder Rotterdam. Euro 40.39 afgerekend, voor mij meer dan schappelijk, klaar terwijl u wacht.

Laatst bewerkt:
Vandaag met de Model 3 op pad, onder garantie beide frunk sloten / solenoids vervangen, tevens een kabelboom in de kofferbak, terugroep actie. Was er om 0800, denk zijn al wel open, officieel 0830, maar om 0815 ging de deur van het slot.

Na het wie bent U, word er koffie aangeboden, en klaar terwijl U wacht is ook hier van toepassing. Wat leuk is, men heeft geen sleutel nodig..........Na 2 uurtjes was de klus geklaard, Euro 312.00, die gaat dus rechtstreeks door naar Autotrust, en zal worden vergoed.

Daarna nog even naar de Porsche dealer geweest, ik ben me mentaal aan het voorbereiden om eens een uitgave te doen waar ik 5 jaar geleden niet van had durven dromen. Whitester heeft het accoord gegeven. Maar heb geen haast, en zal zeker nog 15-18 maanden duren, wellicht nog iets langer, maar aan een lijstje met auto's word gewerkt. Geen cabrio, geen targa, wel een 4 deurs, sedan, SUV of station, EV / PHEV / benzine, de Mazda blijft sowieso tot die tijd, en wellicht daarna ook nog.

Mentaal voorbereiden is ook wat het zo kost iedere dag om een auto te rijden. Tussen de vele telefoontjes door werd mij verteld dat om een Taycan door de garantieperiode heen te laten lopen er toch ook "onderhoudsbeurtjes" nodig zijn, zo is het controleren van vloeistoffen en een nieuw interieur filter een Euro 1.100 in de BTW. Dat is een serieus bedrag, en ja een dergelijke auto heeft ook zijn onderhoud nodig met de daarbij horende kosten, maar is wel gortig.

Als het een Taycan word, dan wel de cross, zit net 20 mm hoger, en voelt minder laag als de Model 3, staat in het lijstje ook de Macan, GLC / C-klasse, Model S (huh, maar zeker wel), I5 / 5-serie.

Met de Mazda een 2 records, 720 km op een tank benzine en vullen was Euro 106.--.

Laatst bewerkt:
Vandaag twee auto's gewassen, de rubberen mattenset vervangen voor het velourssetje. Zag dat bij de Mazda er inmiddels wel een gat in zit..........ook leuk om dan te zien hoe je je voet op het pedaal set. Niet recht naar voren maar meer in het midden en naar links en rechts roteren voor remmen en gas geven. Direct de ruitensproeiervloeistof bijgevuld, de deurhandels van de Model 3 gesmeerd, en het pianolak van de middenconsole in de Mazda gepoetst, tenmiste krasverwijderaar toegepast, en ben tevreden met het resultaat.

Nu kwam ik een set velgen tegen van een CX60, 20" en deze even met gemini onder de auto geplakt.

55175233120_e1286265f6.jpg

20", 7.5J, en ET 45, zou moeten passen, alleen een iets andere bandenmaat er op, 225/50 en dan zou het moeten passen is mijn gedachte, ik heb nieuwe banden nodig. Prijs verschil nog niet bekeken.....

En van @PauseBreak het positieve bericht ontvangen dat de velgenset goed was, dus deze week zelf die kant op om ze op te halen. Toch mooi dat dit zo kan, heerlijk einde van het eerste kwartaal.

Vanavond naar Winterswijk, even kijken hoe laat, schat in rond 20:30 uur.

Setje kost niet veel, eens denken wat we gaan doen, wellicht zet ik de huidige 17” en toch ook de 19” even op het web…….en dan 20”……..

Laatst bewerkt:
Zo net de velgenset bij daglicht gezien, verrast, meer dan netjes. Ben er blij mee, misschien er toch maar even dit week einde opzetten.

Was gisteren avond om 2245 thuis en deze ochtend om 0545 weer op pad naar het altijd mooie Brunssum……

Yup, gisteren iets meer dan 500 km, vandaag 675 km, 103 telefoontjes, 2 keer de navigatie gemist, 2 keer getankt, broodje roomkaas, croissant, gevulde koek, 2 koffie, appelkruimel vlaai, want ja we zijn in limburg, broodje tonijnsalade, en op de terugweg bij Drachten een heerlijke file door een kraanwagen met een lekker band.

Zondag naar Rolde met de C3, kijk er zeer zeker naar uit!!

Laatst bewerkt:
Yup, gisteren iets meer dan 500 km, vandaag 675 km, 103 telefoontjes, 2 keer de navigatie gemist, 2 keer getankt, broodje roomkaas, croissant, gevulde koek, 2 koffie, appelkruimel vlaai, want ja we zijn in limburg, broodje tonijnsalade, en op de terugweg bij Drachten een heerlijke file door een kraanwagen met een lekker band.

Zondag naar Rolde met de C3, kijk er zeer zeker naar uit!!
Welkom in Limburg! Was het wel echte vlaai? ;)

Zo even geklust, garage was dicht, dus zelf even gedaan. Goed gereedschap..........

55185182933_b670aedd24.jpg

55184135017_24fdef580a.jpg

55185283074_45565939ac.jpg

(stond hier nog op de handrem, en nog niet terug in "normale" stand qua hoogte.

Bandjes op druk gezet (2.5 bar) en aangetrollen op 120 Nm, kruislinks uiteraard.

Auto staat tot dinsdag stil, volgende week een update over het rijden.

Kijk nog wel naar een ERA certificaat, kan je de kW voor de EV op wegschrijven en tussen de 200-500 euro per jaar besparen.

Terug
Bovenaan