A3-White: C3 ‘79, Model 3 ‘19, Model 3 ‘26

Wat was je kwijt voor die nieuwe lader? Kan je die ergens kopen zonder backplate?

Ik mis nog een foto van de nieuwe Tesla!

Op verzoek wat plaatjes:

55367098598_cd12be945e_w.jpg

55366012227_05bbb29634_w.jpg

55367356455_d0c3ba44a3_w.jpg

Voor wat betreft de lader, Euro 795.-

Ik laad te weinig om opnieuw rond de 800 uit te geven aan een lader, dat verdien ik niet terug met de ERE :)

Twee Model 3's naast elkaar voor de deur, wie had dat een paar jaar terug gedacht he? Leuk om ze zo met elkaar te kunnen vergelijken!

Ik ben wel benieuwd wat dat ERE uiteindelijk gaat opleveren.
Nu zal het met twee full-electrics wel wat meer zijn dan bij mij met een PHEV. Maar voor nu is het nog “eerst zien, dan geloven”.

Ik ben wel benieuwd wat dat ERE uiteindelijk gaat opleveren.
Nu zal het met twee full-electrics wel wat meer zijn dan bij mij met een PHEV. Maar voor nu is het nog “eerst zien, dan geloven”.
15kWh/100km is rond de €1,50 ERE. Dus voor 10.000km zit je op €150. Met twee auto's waarmee je veel rijdt (zoals bij A3-white) kom je wel op ruim 80.000km elektrisch thuisladen, dus €800 op jaarbasis. Dan heb je met een jaar zo'n laadpunt-wissel eruit.

Vandaag op pad geweest, inmiddels een ruime 1000 km gereden…..verbruik 115W/ km, daar ben ik positief verrast over, helemaal omdat het voor 90% snelweg kilometers zijn. Zal iets langer duren met de ERE certificaten:)

Ontkwam er niet aan om even aan de snellader te hangen, 15 minuutjes, om thuis met 20% thuis te komen.

55367827407_4f81818d3d_w.jpg

Kosten: niets, de referrals doen hun werk.

Ik kan weer eens even inloggen, dus snel reageren: fijn dat je nieuwe model 3 is er is A3! Veel plezier ermee. Ben benieuwd hoe dit gaat met jouw kilometrage. Wat ik lees van Tesla's en veel kilometers is dat dat over het algemeen bijzonder goed gaat.

@Elco, ja de EQE blijft mooi, kosten zijn gewoon te hoog met hoe ik met de auto omga.

@Buurman, we zullen zien, maar heb nu het gevoel dat het de juiste keuze is.

Wat een heerlijke luxe is: automatisch schakelen, 9 van de 10 keer hoef je het scherm niet te bedienen.

Overigens het “stof” in de deurkaarten is mooi, maar daar zet ik nog wel eens wat in, bv een een tweede bakje koffie, daar hebben we mooie kunststof bakjes geplaatst met een perfect pasvorm, zo ook twee bakjes in de middenconsole.

Nu nog we even een lader regelen om de laptop in de auto van de nodige Electra voorzien.

Er komt een 20% tint op de achterramen.

En de ERE: Je eerste uitbetaling volgt zodra Joulo je laadsessies bij de NEa kan inboeken, naar verwachting in september 2026.

Laatst bewerkt:
Ik vind het witte interieur heel erg mooi, heeft ms White chrome en jij niet? Ik vind jouw kleur trouwens ook heel mooi.

Wel moet ik eerlijk bekennen, ik vind alleen de Model S mooi, de rest okay. Maar ach, ik rij Rover & FSO, dus mijn mening is niet belangrijk.

Qua specs en alles snap ik volledig waarom iemand een Tesla kiest.

@Pjotr, ik zag een drie weken geleden een nieuwe S. Uiteraard de Plaid uitvoering, rood met veel zwarte accenten, waanzinnig mooi, en maar Euro 130k:-(.

Er is ergens, meen ik, in 2023 een verandering van silver geanodiseerd aluminium naar zwart gegaan.

Overigens ook het rubber op het rempedaal in rvs uitgevoerd.

Gefeliciteerd met de nieuwe bolide ! Wit vind ik in het interieur zoveel fijner. Oogt ruimer. Geniet er van

Wat een heerlijke luxe is: automatisch schakelen, 9 van de 10 keer hoef je het scherm niet te bedienen
Ja is dit fijn? Ik heb het tot op heden nog steeds uit staan omdat ik het de 1e keer niet fijn vond, maar had ook te maken met grote omschakeling steeds als ik dan weer in de BMW stap. Heb ik nu ook als ik auto in achteruit zet ;)

Twix, er is geen traditionele schakel pook/hendel maar op het scherm een selectie mogelijkheid, software is slim en ziet wanneer je voor of achteruit kan gaan en schakels dan voor jou.

@De Dude, de oude drie en de nieuwe zijn wezenlijk verschillend van elkaar in het gebruik.

Niet te vergelijken en ook de software is anders, bijvoorbeeld energieverbruik weergave links onderin scherm, oud kan je swipen, nieuw niet.

@der Magistrat, ik bespaar zeker het eea, verwachting is een Euro 7.000 aan brandstof kosten.
@Magnifieke malloot, er zijn zeker mooiere auto's, maar als ik functie, kosten, en mate van schoonheid neem, dan is dit voor mij de beste keuze.
@Jay DoubleYou, ik zie hier af en toe een groene Y rondrijden, laatst met de eigenaar gesproken, baalde ervan dat hij niet als uitgangspunt een zwarte had genomen, want dat steekt minder af tov wit.

Maat goed, de 3 bevalt meer dan goed, inmiddels een 2500 km op de teller, deze week is het verder redelijk rustig met de km, en meer goed nieuws, als het meezit gaan we minder rijden..........

Ga je weer verhuizen? :D

Mooi wel dat de auto goed bevalt, inclusief de 'gimmick' van zelf schakelen. Dat lijkt me toch wel even wennen.

Ga je weer verhuizen? :D

Mooi wel dat de auto goed bevalt, inclusief de 'gimmick' van zelf schakelen. Dat lijkt me toch wel even wennen.

Zeker niet verhuizen, kan niet meer.................

Niet meer schakelen is eigenlijk niet wennen, het word steeds makkelijker dat auto rijden.

@De Dude, de oude drie en de nieuwe zijn wezenlijk verschillend van elkaar in het gebruik.

Niet te vergelijken en ook de software is anders, bijvoorbeeld energieverbruik weergave links onderin scherm, oud kan je swipen, nieuw niet.
Is de software al bij? Duurt soms even voor hij mee gaat in de updateflow. Heb de mijn nieuwe (ook komend uit een 2019 versie) in mei opgehaald, gewoon het rijtje media - verbruik - bandenspanning. Sinds 2026.14 bij tikken op verbruik nu een scherm met allerhande grafieken.
Zeker niet verhuizen, kan niet meer.................

Niet meer schakelen is eigenlijk niet wennen, het word steeds makkelijker dat auto rijden.
Dat automatisch schakelen is heerlijk, zeker icm de flinke draaicirkel. Even doorhebben hoe het gaat, intussen is het puur nog even letten op het bevestigende bloepje en in de ooghoek de wisseling tussen achter- en voorcamera.

Alleen achteruit inparkeren lijkt hij niet te snappen, de eerste van D naar R stelt hij niet zelf voor.

Dan moet de update nog komen. Eerste kwam bij mij na 2 weken, daarna nog eentje en een kaartupdate. Blij met de onbeperkte databundel, auto staat thuis net buiten wifi bereik.

Toen ik wegreed de eerste, gisteren navigatie, de rest zal dan we komen. Heb jij een maandje FSD gekregen?

Nee, dat gold blijkbaar alleen voor auto's die op het moment van goedkeuren al op de weg waren. FSD optie heb ik ook pas bij een latere update gekregen, met een melding dat de proefperiode is afgelopen en prijs niet beschikbaar.

Collega had een maandje gratis FSD. Vervelend, want dan wil je het daarna ook :D Hij was er erg blijk mee en heeft het nog één maand betaald gebruikt, maar daarna geconcludeerd dat het toch wel erg duur is, dus nu weer opgezegd.

Ah, ik heb weer wat: iets wat mij gedeeltelijk stoort, stel niets voor ik weet het. De ruitenwisserarm steekt net iets boven de motorkap uit. Op deze arm zit een klein rond sproeiertje, net niet midden over het stuur, echter iedere keer als ik dat ding zie denk ik, ah cameratje..........

Overigens nog geen update gehad, ook zijn sommige systemen (vermoeidheid) nog niet werkzaam, krijg je wel een bericht van.

Vandaag naar Brunssum, daar blijven we ook deze nacht slapen, morgen twee afspraken in het Limburgse.

Inmiddels in de buurt van Brunssum, lekker Van der Valk, kwam aan met 15%, verbruikt 106 wh/km, ja het kan, direct aan de lader gezet, inchecken, naar de kamer toe, even de toilettas uit de koffer, naar het toilet, en naar de auto, geladen tot 65%, auto even ergens anders geparkeerd, dit zal genoeg zijn om morgen weer thuis te komen.

Nu we wat vaker bij Van der Valk komen is een menukaart overbodig, lekker caesar salad met kip.

En het ruitenwissersproeiertje zit op elke highland.

Lijkt me een heel fijn ding zo’n nieuwe Model 3. Kon het mij ook prima doen. Al weer lekker kilometers vreten zo te lezen. Ben benieuwd of de lakkwaliteit ook is verbeterd in vergelijking met de oude.

Inmiddels weer in het mooie Groningen, ik verbaas mij meer dan mogelijk. De snelwegritten in de '19 zijn moelijk onder de 140 wh/km te krijgen, de '26 heeft daar totaal geen moeite mee. Er is dus zeker het eea veranderd over de jaren heen, stroomlijn, gewicht, motoren, software, banden noem maar op.

Of de lak beter is, tja, ik heb geen idee, en kijk er ook niet minuscuul naar.

We zijn inmiddels weer thuis, lekker aan de lader, 13 ct/kWh exclusief de ERE vergoeding. Lader staat nu op max 12A lader, voltage is wat hoog, niet de "normale" 220 volt, maar op 238 volt, gaat er mooi 8.5 kWh per uur in tot een uur of 18.00.

Met 110 wh/km is het lekker 9 km rijden voor 3 cent............en hebben we de opgewekte zon nog niet verrrekent.

En, gordeltje los, auto in parkeerstand, hoeven we niets aan te doen. Zo simpel, zo makkelijk.

Het lijkt of is overigens wel zo dat als ik in de ‘19 stap met mijn profiel ik de leuning en zitting iets naar voren moet zetten om lekker te zitten. De “26 hoef ik nooit te verstellen. Er is naar mijn gevoel hier dan ook iets anders.

Duimpje omlaag kan ik hebben, geen zorgen maken.

Deze ochtend een mooi bericht in de '26: software update, tijdens het rijden met de hotspot gedownload, en zojuist geinstalleerd, waar ik naar op zoek was, de ritten met verbruik zijn nu net zo zichtbaar als in de '19.

Wat wel opvalt: de blauwe kleur van de auto is op het scherm foeilelijk, en niet juist in te stellen. Niet erg natuurlijk, maar had beter verwacht.

Morgen op de 5.000 km..........ritje Groningen, Beverwijk, Nieuwendijk en terug.

Terug
Bovenaan