A3-White: C3 ‘79, Model 3 ‘19, Model 3 ‘26

Gisteren in Alzey geweest, iets ten zuid westen van Frankfurt, leuk project voor een farmaceut welke ook in NL gaat bouwen. Daarmee staat teller op de CX-5 inmiddels op 436k km. Zal er nog een paar keer naar toe mogen, eind van het jaar op 500k km. We zullen zien.

Vandaag helaas niet naar Beetsterzwaag, de familie heeft wat aandacht nodig:).

Dakje is gewrapped, niets meer en niets minder, niet geschuurd, geprimerd of gelakt. Steenslag waar raam en dakrand bij elkaar komen zat er ook. Wrap er over heen en klaar. Uiteindelijk een simpele keuze, zelf geen tijd / geduld om dit aan te pakken, en daarnaast de kosten versus de dagwaarde van de auto. De roest zal wel doorgaan, maar word zeker vertraagd,

55270817667_f953f58b0c_w.jpg

55272131370_484016a3da_w.jpg

Antenne is nog blauw, mooi omheen gewerkt.

55271964059_7efdb38895_w.jpg

De laatste periode van de Mazda is ingeluid, toch houden we eisen: veilig, netjes en op onderhoud word niet beknibbeld.

Dakje is gewrapped, niets meer en niets minder, niet geschuurd, geprimerd of gelakt. Steenslag waar raam en dakrand bij elkaar komen zat er ook. Wrap er over heen en klaar. Uiteindelijk een simpele keuze, zelf geen tijd / geduld om dit aan te pakken, en daarnaast de kosten versus de dagwaarde van de auto. De roest zal wel doorgaan, maar word zeker vertraagd,

55270817667_f953f58b0c_w.jpg

55272131370_484016a3da_w.jpg

Antenne is nog blauw, mooi omheen gewerkt.

55271964059_7efdb38895_w.jpg

De laatste periode van de Mazda is ingeluid, toch houden we eisen: veilig, netjes en op onderhoud word niet beknibbeld.
Wauw, heel mooi

Ben aan het rekenen:

CX5 : onderhoud Euro 2400 / MRB Euro 1070 / verzekering Euro 1380
EQE : onderhoud Euro 1800 / MRB Euro 1500 / verzekering Euro 1200
Y : onderhoud Euro 900 / MRB 1150 / verzekering Euro 1200
3 : onderhoud Euro 900 / MRB 985 / verzekering Euro 1200

Brandstof 80k km per jaar (EV 30% thuisladen a Euro 0.31 kWh / 70% extern TSL a Euro 0.48 kWh / MB a Euro 0.72 kWh)
CX5 : Euro 12.500 (positief ingeschat, werkelijk wellicht hoger)
EQE : Euro 8.600
Y : Euro 5.150
3 : Euro 4.600

Afschrijving neem ik nog niet mee, CX is reeds niets meer waard, EQE gebruikt, Y / 3 nieuw, restwaarde voor deze 3 na 36 maanden op Euro 10k

Zo’n Y is best interessant. Jammer dat iedereen er al mee rijdt, maar dat is ook niet gek. Knetterruim, rijdt goed, niet te zwaar en wel efficiënt.

Ik denk de vraag die je jezelf moet stellen is hoeveel extra comfort je waard is? Ben je bereid die 3k extra te betalen om de EQE te rijden of heb je liever een minder stille Y of 3?

EQE is 1 jaar oud, 12k km, <Euro 50K en 24 maanden garantie tot max200k km, spreekt daarmee vertrouwen uit.

En, de auto is er alleen voor zakelijk gebruik, prive immers de 3, en het meeste plezier beleef ik in de C3. Dus zijn de meerkosten mij dat waard............ook met een Y zijn de kosten hoger dan nu met de Mazda.

Tsja, waar ligt het verwennen? Trager? Langzamer snelladen? 300 kg zwaarder? minder trekgewicht? Veel kleinere kofferbak? De kosten voor verzekering en MRB zijn dan toch ook wel fors hoger.

Tsja, waar ligt het verwennen? Trager? Langzamer snelladen? 300 kg zwaarder? minder trekgewicht? Veel kleinere kofferbak? De kosten voor verzekering en MRB zijn dan toch ook wel fors hoger.
Dat zijn allemaal technische zaken, je mag ervan uitgaan dat de specs van zo'n EQE in de praktijk op zijn minst voldoende zijn. De verwennerij zit 'm in de dingen die je niet zo eenvoudig in een tabelletje kunt vatten.

Als ik de keuze zou moeten maken dan ook absoluut de EQE. Die auto is veel verfijnder en comfortabeler, mag je niet vergelijken met een Model Y. Sfeer in het interieur is ook niet te vergelijken. Niks ten nadele van de Tesla hoor, dat is een prima vervoermiddel. De EQE is ook wat exclusiever, de MY is de hedendaagse Kadett. Als autoliefhebber dus de ster.

Logische argumenten allemaal, maar ook € 20k duurder.... een appel en een peer? Met wat nadelen.... En de bewezen kwaliteit van MB is er nog niet. Betere stoelen? Voor wie? Vraag Kristian2 over zijn BMW's....

Logische argumenten allemaal, maar ook € 20k duurder.... een appel en een peer? Met wat nadelen.... En de bewezen kwaliteit van MB is er nog niet. Betere stoelen? Voor wie? Vraag Kristian2 over zijn BMW's....
Dat ligt vooral aan mezelf. Stoelen en zitpositie in een Model Y zijn in vergelijking met Duitse auto’s niet geweldig. CX-5 vind ik ook niet lekker zitten overigens. Net als in Tesla op de bok en veel te korte zittingen.

Juist omdat zitten in een auto een zeer persoonlijk iets is kan je niet op voorhand roepen dat "iedereen beter in een merk A of B zit"....

Voor kwaliteit hoef je zeker niet bij Tesla te zijn. Ja hij is duurder dan een Tesla en dat is persoonlijk maar er worden genoeg Mercedessen, BMW's en Audi's verkocht dus mensen vinden het de meerprijs waard. Ik wil niet dood gevonden worden in een Tesla.

Dat kan, dat je niet in een Tesla dood gevonden wilt worden, ik ook niet, maar in welke auto dan wel? En of de hedendaagse MB nu de kwaliteit van een w123 / w124 heeft.... Ik betwijfel het. Daarnaast is A3 buitengewoon tevreden over de T Model 3 van zijn vrouw....

Dat je daar tevreden mee bent betekent niet dat je er ook meteen maar veel kilometers in wilt maken. De afwerking onderstel en stoelen staan op een veel hoger niveau en de laatste 2 zijn toch een stuk belangrijker bij lange afstanden.

Stoelen van Tesla zijn wel verbeterd afgelopen jaren, maar zittingverlengers die je in Duitse auto's veel ziet en die ervoor zorgen dat je ook als lange Europeaan voldoende steun aan je bovenbenen hebt, ontbreken. Ik zou best een Model Y willen als opvolger en kans is ook wel groot dat die er gaat komen, maar voor het zitcomfort en stoelen kan ik echt beter bij BMW blijven.

Het is net alsof auto's heel persoonlijk zijn. Zo vind ik een Tesla Y (en helemaal de huidige 3 LR) veel te hard geveerd, te onderstuurd, slechte stoelen hebben en luidruchtiger dan ik had verwacht.

De EQE vind ik dan weer niet bepaald fraai om te zien (al went het wel en ik vind het ding minder lelijk dan een Y), de stoelen (multicontour) hartstikke fijn, de actieradius is prima, de auto vond ik zeer stil en de ADAS systemen vond ik erg fijn werken.

Maar de maar is dat je daar wel voor betaalt. Want de McBenz is en blijft duurder, maar met zoveel kilometers als A3 maakt zou ik zelf niet naar iets anders kijken als de financiën geen punt zijn.

Precies, maar dan komt ook om de hoek kijken dat er achter een EQE een schamele 750 kg getrokken mag worden. Een enkelassertje dus (Max gewicht incl lading). en een klein kofferbakje van nog geen 500 liter... Alle waar voor zijn geld natuurlijk. Die MB zal best stiller zijn, beter veren, misschien beter zitten, maar is wel 20-30k duurder en minder efficient (wel lekker als je veel rijdt). Keuzes ten over!

Even weg, en plots wat een reacties. Het is maar een auto..........enkel voor het werk, en voor mij zijn kosten belangrijk. De Y aan kWh zal een Euro 5.2k zijn, de MB een Euro 8.6K, een groot verschil. En volgens mij zitten er in de MB geen zitten verlengers, MRB een stukje hoger, en ook het onderhoud zal meer zijn enkel en alleen al om de garantie te behouden.

Qua interieur is de MB voor mij wel de keuze, zie ze plots steeds vaker rijden.

Alleen qua interieur? Ik vind (mening) een Y zowel wat interieur als exterieur betreft geen mooie auto (netjes uitgedrukt). Kijkend naar kosten dan zal de Y beter zijn voor de portemonnee, vermoed ik.

Als ik in de auto zit zie ik de buitenkant niet............en of er nu 10 of 20.000 van rondrijden maakt mij niets uit. Als ik het op een rijtje zet zijn het gemak en kosten voor mij belangrijk.

De Y aan kWh zal een Euro 5.2k zijn, de MB een Euro 8.6K, een groot verschil.

Ik vraag me af waar dat grote verschil vandaan komt, zo'n EQE is toch ook behoorlijk efficiënt? En als efficiëntie belangrijk is (en de buitenkant niet ;)), is de Hyundai Ioniq 6 dan ook nog een optie?

Verschil in prijs zit hem in wat je bij bv Fastned of Tesla betaald per kWh, en schat de Y op 150 w/km en de EQE op 180 w/km. En @Elco, ook ik heb wel een ondergrens, daar zakt de Ioniq 6 volledig door heen, zie wel eens zo een blauwe rijden, nee kan niet.

Maar, ik ben zo wispelturig als de wind, er is niets besloten, de CX5 staats sinds gisteren avond op 437k km.

Verschil in prijs zit hem in wat je bij bv Fastned of Tesla betaald per kWh, en schat de Y op 150 w/km en de EQE op 180 w/km.
Als je bij Tesla een abonnement van € 100,- per jaar afsluit kun je elke EV met CCS-aansluiting op supercharger-locaties laden tegen Tesla-tarieven, misschien maakt dat de case voor alternatieven wat aantrekkelijker.

Ik verwacht overigens dat de lagere EQE het ten opzichte van de Model Y SUV wel iets beter zal doen dan je denkt. Tegenover een Model 3 is het een ander verhaal.

Bij een EQE wel even opletten want van bouwjaar tot bouwjaar kunnen er onderhuids stiekem best flinke verschillen aanwezig zijn.

Maar toen, wat doet Tesla..............de Y LR RWD, WLTP terug, er staat geen WLTP bij overigens, naar net boven de 600 km, was voorheen een 660 km, de AWD zit ook op 600 km, Ja, ik weet het dat haal je niet. Maar wat blijkt er zit in de Berlijn geproduceerde wagens een andere accu, 6480 / M8, welke minder presteert, minder piek laden, en ook nog een korter, daarmee langer stil bij de lader. Storm in een glas water, of toch niet.

De EQE interieur blijft erg mooi, als het meezit zaterdag een rondje in doen.

Zojuist in een model 3RWD gereden, tja ook niks mis mee.

Laatst bewerkt:
Vandaag de EQE gereden, kan niet anders zeggen dan een andere vorm van luxe en rust. Veel in te stellen, mate van regeneratie, geen one pedal drive, geen adaptive cruise control, kan er overigens wel op. De 245 pk is genoeg, de auto vraagt niet om snel gereden te worden, nee het is een reiswagen. Niet gespeeld met de navigatie dus weet niet hoe de auto omgaat met inplannen van laadstations tijdens een lange rit.

Bij 55% lading kon er nog 355
Km gereden worden…..lijkt mij optimistisch, maar zou zo maar kunnen.

We gemerkt dat met dit warme weer een voor gekoelde auto zeer lekker is.

Kleur zwart aan de buitenzijde word het niet.

Wordt vervolgd.

Update: Oh, schoot me wat te binnen: stoelen in lengte niet electrisch bedienbaar.

Laatst bewerkt:
Ja, zoals altijd bij Mercedes moet je je verdiepen in de mogelijkheden en een tijdlang zoeken naar een exemplaar dat de opties heeft die je zoekt. Gelukkig heb je geen haast. Mijn toptip zou zijn om er eentje te zoeken met het akoestiek pakket. En ACC, want dat is wel zo fijn in de file en op N-wegen.

Terug
Bovenaan