Zo, weer even stof afblazen. De foto's doen het allemaal weer, de auto is natuurlijk al wel terug naar zijn baasje. Was weer even wennen in de Mégane, positieve zijn wel de sportstoelen. Zit gewoon net even lekkerder dan zo'n 'zetel' in een Sieben.
Goed, door naar vandaag. Allereerst staat de Mégane natuurlijk al even op zijn winterwielen. Blijft niet mijn favo-wissel:
De Clio volgt einde middag. Net nog wel even strak gewassen:
Op de Clio zijn winterwielen (16" Passion) liggen inmiddels nieuwe winterbanden. De GTradial winterbanden die al op de wielen lagen bevielen totaal niet. Tijd voor vers Goodyear rubber dus. Verder de kilometerstanden: Mégane 103.500, de Clio net over de 20.000 heen. Mag ook wel. December hebben we hem twee jaar, februari wordt ie 3 jaar oud.
Dan door naar gisteravond en vandaag. Gisteravond namelijk een tweede huis gekocht! Of nouja, eentje van 1300 kg en 6,5 meter lang

De komende jaren gaan we namelijk weer lekker kamperen. Dat deden we al (vorig jaar Kroatië) zo nu en dan, maar met twee jonge kids staat het vast. Lekker op de camping. En na wat wikken en wegen, en het budget toch maar wat verhogen gisteravond geslaagd voor een mooie sleurhut inclusief nieuwe Dorema Garda 270XL en luifel. De caravan zelf is een 2011 Adria Altea 462PK. Met vast stapelbed, vast zitje en een vast bed. Met 462 opbouw aardig aan de maat maar toch binnen de 1300 kg. Ja, de Mégane mag 1500 kg trekken maar dat ga ik hem maar niet aan doen

.
Plaatje bij het praatje:
Meer foto's volgen na 17 december wanneer ik hem ophaal. Advertentie is al offline namelijk.

Is het alleen maar leuk? Nee, want zo'n caravan is naast iets kostbaars namelijk ook de trigger voor trekhaakproblemen.
In het Mégane III topic hier op Autoweek is het ook veel voorbij gekomen.
Gemeten: onbelast op hart kogel ~40 cm (wettelijk tussen 38 en 45 liggen).
Belast met 80kg op de kogel (staand op het frame van de caravan), hart kogel op krap 34 cm. Wettelijk moet het boven de 35 cm blijven.
Nu is de vering van de GTline al vrij laag, maar ook relatief slap. Kijk maar naar de volgepakte auto voor we naar Texel gingen (stukje hoger op deze pagina).
Afgelopen week al veel gezocht en zo zag ik dat de Westfalia niet geschikt is voor GT en GTline
volgens trekhaken.info. Ook vind je op
diverse fora soortgelijke issues.
Gistermiddag bij de huisdealer aangeklopt om te laten uitzoeken welke ze er onder hebben gezet. Daar kwam een Renault-nummer uit, maar nergens staat vermeld welk merk/type het is.
Kortom, de zoektocht is gestart. Naar mijn idee twee opties:
1) Trekhaak voldoet niet en moet een andere (Bosal is de enige die past onder GTline volgens trekhakenleverancier) onder
Zonde, want de auto hoeft nog maar een jaar mee
2) MAD vervangingsveren eronder, al is de vraag of het genoeg helpt.
Gisteravond bleek in ieder geval dat bij een kogelhoogte van 44 cm de caravan horizontaal blijft. Aangekoppeld met 80 kg kogeldruk hangt ie domweg te ver voorover.
Ik heb nog even, want pas naast het ophalen van de sleurhut over twee weken hoeft ie pas in mei mee naar een camping in de buurt, en in de zomer mee naar Kroatië. Kortom, nog even de tijd om een en ander uit te zoeken. Gedoe is het helaas wel.
Mocht iemand ervaring hebben met een Mégane III GTline en een afneembare trekhaak dan hoor ik het wel.