Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno. GT205 de deur uit. Update: Spontane EV-trip naar Cote d'Azur!

Keurige caravan inderdaad (al heb ik er echt he-le-maal niets mee, haha).
Kan je die schimmelplekken niet gewoon schoonmaken trouwens? Daar is prima spul voor te koop.

Rembrandt zei:
Mooie indeling met twee kinderen.(y)
Interieur ziet er verder ook netjes uit. Veel vakantie plezier gewenst!

Jep, uiteindelijk na wat zoekwerk dus ook specifiek voor deze indeling gekozen. Dan maar een iets langere opbouw om zowel vast stapelbed, vast zitje als vast bed mogelijk te maken, en toch nog onder die 1300 kg blijven. Geen harde eis, maar meer wil ik niet achter de Mégane knopen

Overigens volgens schoonvader en de wederhelft ligt de combi nu nog wel iets naar voren maar erg stabiel op de weg. Geen gezwalk, gewoon netjes 'volgen' bij het inzetten van inhaalactie, etc. Alvast fijn om te horen.

A3-White zei:
Een sjoemeltrekhaak?
Wat kosten die hulpveren? 3-400 Euro?

280 ex BTW uit mijn hoofd? Dus ja zo'n 3-400 euro. Gistermiddag belde de dealer dat het onderling allemaal geregeld is.
Januari monteren want het is nu te druk in december. Mij prima.
Vanmorgen belde Leaseplan met nog een bevestiging en of de 'case' nu gesloten kan worden. Daar ga ik wel vanuit, met de sterkere veren zal de auto toch minder inzakken lijkt me. (met drie man achterin lag ie al bijna op de 'aanslag', dus relatief slap waren ze altijd al wel).

Bossinkje zei:
Ziet er netjes uit van binnen, die caravan! (y)

Dacht ik ;)

der Magistrat zei:
Keurige caravan inderdaad (al heb ik er echt he-le-maal niets mee, haha).
Kan je die schimmelplekken niet gewoon schoonmaken trouwens? Daar is prima spul voor te koop.

Wederhelft heeft er al aardig op gepoetst. Nee, is er echt ingetrokken. Maar... de verkoper nog even gebeld. Geen probleem hij besteld nieuwe latten, die kun je er vrij gemakkelijk in zetten. Komt goed dus ;).

Zo, tijd voor de laatste update van het jaar. :)

Eerst Meggie. Hulpveren komen dus januari er onder, en verder was het weer eens wastijd. Kids op bed, geen visites tweede Kerstdag, dus wassen maar :T
En dat was wel nodig ook na zeker twee maanden niet wassen maar hooguit wasbox bezoek:

Verder staat er 105.500 op de klok, en met grofweg een jaar te gaan komen daar nog zo'n 35.000 km bij op. Rond de zomer gaat het dus weer drukker worden in het topic, want dan moeten we gaan nadenken over de opvolger. Vandaag kreeg ik een persbericht m.b.t. de facelift Octavia in de mail. Ik moet zeggen, dat smaakt best wel al vind ik de neus op de foto's nog niet héél geslaagd. Goed, voer voor later komend jaar.
Om mee af te sluiten, de Mégane staat er weer spik en span bij. Of nouja, stond want het duurt helaas vaak niet langer dan een dag of twee...

Dan de Clio. Volgens Facebook-herinneringen onlangs twee jaar in bezit. Kilometers gaan niet hard, net een goede 12.000 mee gereden in die twee jaar. Verder een meer dan prima tweede auto. Ruim genoeg, maar het kan niet snel genoeg komen dat de wandelwagenbak niet meer mee hoeft voor de jongste. Dat scheelt wat geprop. (y)

Dan door naar het tweede huisje. Vrijdag voor kerst gebruikt om hem goed te wassen. Vooral het dak had weinig aandacht gehad. En dat is best wel een oppervlakte zo'n sleurhut.

Ook kon hij wel wat aandacht gebruiken op de strips (rubber? plastic?) in de frames, na wat boenwerk zagen ze er weer een stuk beter uit:

En... ik kon het niet laten de voor en achterzijde te kleien en goed in de wax te zetten:

Resultaat mag er zijn:

En tot slot vandaag met het hutje nog even terug naar de dealer om te laten kijken naar waarom er geen water uit het douchekopje komt, maar wel bij de voeten. Er bleek een koppeling van het slangetje losgeschoten. Daarvoor moest even een wandje er af welke deels gekit zat, vandaar even ermee terug. Verder zijn er nieuwe bedframes in bestelling zowel voor als achter, een hor-/verduistering voor het kleine keukenraam en voor de deur bekijken we nog de opties (origineel € 240,-). Het ritje gaf me meteen de gelegenheid zelf nog even te sturen met de caravan er achter. De eerste keer, dus even kort wennen maar eenmaal op de lange baan een prima combinatie. Lekker in de vijf met 100 op de cruise control, en even terug naar vier om vrachtverkeer soepel voorbij te gaan. Al met al viel me de prestatie van het torretje voorin zeker niet tegen. Kleine kanttekening, de caravan is natuurlijk nog niet echt beladen. Ja deels, maar geen vakantiespul.
Uiteraard foto's geschoten van de combinatie. Ik weet niet meer wie het zei, maar het is altijd wel een mooi gezicht. Totale lengte ~ 11,1 meter.

Eigenlijk wil hij graag dat ik naar zes schakel, maar 2700 tpm in de vijf bij 100 op de CC lijkt me een uitstekend toerental:

En het uiteindelijke verbruik over zo'n 230 km:

Zitten wel wat stukken van boven de 100 in, maar goed het kan slechter. Tot zover 2016. De caravan gaat vrijdagmiddag naar de stalling, een afgesloten en goed geventileerde schuur. Op naar het voorjaar, op naar een mooi 2017. :)

Wacht even, lees ik het nou goed dat mijn grijze auto vaker gewassen wordt dan jouw witte? Nooit verwacht :)

Wel weer keurig des Adinsx' te werk gegaan met de caravan, netjes!

Goed 2017 (y)

@uwbuurman
En helemaal van hetzelfde

@AsconaGT
Dat wordt nog een interessante inderdaad. Die versoberde leaseregeling (alleen pon, geen dikke uitvoeringen) bevalt me nog niet zo, maar we maken er vast iets moois van t.z.t. Moet men (lees, fin.direct.) alleen nog even uitleggen dat een auto voor mij in tegenstelling tot de vele collega's, niet alleen maar een A-naar-B-vervoer is, maar dat er nog een stukje passie in zit. Eens kijken wat we kunnen rond krijgen na de zomer.
Als ik binnen PON moet shoppen is de willekeurige top-3: Leon ST, Octavia Combi en wellicht Superb Hatchback.

@Nico
Wie weet, helaas blijft met twee jonge kids weinig vrije tijd over en daarnaast nog wat meer plannen lopen buiten auto's om. Maar, die RS komt er echt wel weer een keer.

@RRL
Ehh.. ja :) Ok, ik ben nog niet zo lui dat ik hem door de krasstraat jaag. Dat gaat nooit gebeuren, maar tijd maken om de auto's goed te wassen blijft lastig. Prio's liggen dan toch ergens anders.

@Twix
Thanks (y)

Mooie combinatie! Ziet er ook nog fris en strak uit. Grappig, normaal verkleurt altijd het kunststof en wordt wat gelig t.o.v. de alu-beplating. Bij jou lijkt het kunststof juist witter.
Is ie verder nog helemaal deukvrij?

Ook hier wordt minder gewassen en gepoetst sinds er twee kleindjes rondlopen en rondkruipen. Zou ook heel graag een hobbyauto willen hebben, maar met zo weinig tijd beter van niet.

Jep, we zijn er zeker blij mee hoe goed de caravan na 5,5 jaar nog is. Van binnen nergens dingen beschadigd, buitenzijde eveneens deuk en krasvrij.
Het kunststof aan de voorzijde boven de disselbak is wel gelig hoor, en daar baal ik wel van. Ok, je doet er niets aan het zijn nou eenmaal verschillende soorten kunststof. Op deze foto is het wat beter (oogt zelfs erger dan het is) te zien. Vooral het verschil met de disselbak is er wel. Al moet ik zeggen, na kleien en waxen lijkt het gelige weer wat minder te zijn geworden.
15589515_1167895796611856_1945061597020706419_n.jpg

De jongste (volgende week 6 maanden) kruipt/loopt gelukkig nog niet, dan wordt het helemaal vangen denk ik :)
Kortom, we zitten in dezelfde periode Kristian ;)

Goed, vanmiddag wat eerder naar huis, de boel aanhaken en naar de stalling ermee. Kon niet eerder dan einde middag.
Daarnaast wilde de wederhelft nog een en ander er in zetten aan serviesgoed en twee vochtvreters. Deze periode is niet echt bevorderlijk qua vocht, want het droogt slecht op. Komende zomer moet alles er maar uit 'dampen' in de 30+ zon van Kroatië.

Edit: Voor de caravan komen er achter trouwens nog 'silverbulbs' voor de knipperlichten, een kentekenplaathouder zonder reclame en (als dat kan) luxe kentekenplaat. Wordt komend voorjaar ergens. (y)

Luxe kentekenplaat voor de caravan kan, kijk maar in het topic van Rembrandt :) De W kan wat levertijd hebben :cool:

Vwb een Pon auto: Superb sportline in knalrood is heerlijk!! (y)

Getver, non-metallic gaat er echt niet in bij mij. Nee, op de IAA Frankfurt (in Parijs dit najaar hadden ze hem niet staan) stond hij er zo bij. Bijzonder gaaf :cool:
12032787_935534489852002_1902623439462731132_o.jpg

Enig probleem, is pas vanaf de 180 pk motorisering leverbaar, en daarnaast is zo'n Superb natuurlijk maar zo 10k prijziger in de fiscale waarde. Samen met een eigen bijdrage die van 56,- naar minimaal 150,- gaat tikt het dan wel hard door... Dus Skoda, kom op met de Octavia Sportline.
Een comfortabele station zie ik nog niet zitten, dus de Leon is nog altijd ook een goede kanshebber, echter die achterlichten... man man man. Is het ook net niet.

Edit: Superb hatchback Sportline 132 kW met wat minimale musthaves (voorruitverwarming, stoelverwarming, trekhaak) en de teller staat op € 50.000,-.
Nee dat wordt hem niet :)

adinsx zei:
Getver, non-metallic gaat er echt niet in bij mij. Nee, op de IAA Frankfurt (in Parijs dit najaar hadden ze hem niet staan) stond hij er zo bij. Bijzonder gaaf :cool:
12032787_935534489852002_1902623439462731132_o.jpg

Enig probleem, is pas vanaf de 180 pk motorisering leverbaar, en daarnaast is zo'n Superb natuurlijk maar zo 10k prijziger in de fiscale waarde. Samen met een eigen bijdrage die van 56,- naar minimaal 150,- gaat tikt het dan wel hard door... Dus Skoda, kom op met de Octavia Sportline.
Een comfortabele station zie ik nog niet zitten, dus de Leon is nog altijd ook een goede kanshebber, echter die achterlichten... man man man. Is het ook net niet.

Mazda 6 dan? Volgens mij ook een goede keuze!
Ziet er trouwens weer netjes uit! Zowel de caravan als de Renault. (y) Wat verbruik je ongeveer gemiddeld met de Megane?

Volgens de monitor op Leasemij-portal staat het gemiddelde verbruik nu op 1:11,35. Moet ik wel erbij zeggen dat ik veelal korte stukken rij en een vlotte rijstijl heb. Op langere ritten met de cruisecontrol aan kan hij ook prima 7L/100 draaien mits geen 130 op de CC.

Mazda valt in dezelfde categorie als Renault, merkbeleid is in principe PON-merken.

Ik neem aan dat je ook een boilertje hebt, om de bevriezing te voorkomen alle afvoerleidingen open zetten zodat water eruit kan lopen. Je zal niet de eerste zijn waar de boiler kapot vriest.

Bij ons nog geen verkleurd kunststof (zou ook wel snel zijn na een jaar) maar wel al een steenslagputje naast het grote raam boven de disselbak. Is bij ons aluminium en dat is natuurlijk erg dun en gevoelig. Helemaal strak hou je hem toch niet.
Zit nog wel te denken aan wieldoppen maar ben er nog niet uit of dat een verbetering is of dat het alleen extra goedkoop staat.

Jep, Zo'n Truma-ding volgens mij. Water is overal vanaf (y).
Wieldoppen zaten standaard op deze Altea 462PK, daarnaast zijn er naast nieuwe banden compleet nieuwe wielen opgezet. Wat nou beter is, staal of wieldop (op de foto van de combi zitten de wieldoppen er op, die andere foto is net de wielklem er af), daar ben ik ook niet uit :)

Stalen wielen zwart spuiten met plastidip en dan wieldoppen matchen met de velgen van de trekauto.
Is bij de Touran gelukt. Heb voor de Octavia velgen nog geen goede match gevonden.
Caravan%20combinatie%20avatar_zpsw6vcdrax.jpg

tjah als je zo beperkt de keuze hebt dan is zo'n supurb wel een mooie auto (y) maar die prijzen hé... Misschien is er een exemplaar die voortijdig terug is gekomen uit de lease die misschien iets aantrekkelijker ingezet kan worden. Maar je blijft met die forse fiscale waarde zitten.

Ik zou inderdaad eens met jou wagenparkbeheerder praten, volgens mij zet pon lease ook wel andere merken dan die van de VW group als hun klant daar om vraagt.

Ik mag nu ook kiezen, al het vag eruit en bijtelling gekeken, automaat, navigatie, Dan blijft er niet veel
Over.

Prachtige wagen nog steeds die Renault, jammer dat hij eruit moet al.
Caravans heb ik verder niet zoveel mee, maar ziet er allemaal netjes uit.

@Twix
Goede tip! Ga daar van het voorjaar eens naar kijken of ik het dat waard vind.

@Bofkont
De Mégane kan eigenlijk nog wel even mee, maar ik moet zeggen, iets nieuws blijft ook altijd leuk. En dan komt het topic weer eens tot leven. :T
Ik heb nu al meer jaren/kilometers gemaakt in één en dezelfde auto dan ik eerder maakte. Echter verveelt de auto me nog niet. Ja ok, meer vermogen zou bijzonder prettig zijn ook al is het een soepel blok. De 'looks' vervelen zeker niet. Daarom wordt de opvolger ook lastig binnen de gestelde regels, ik wil hoe dan ook een auto waar ik na twee jaar ook nog naar omkijk als ik hem geparkeerd heb.

Zag zonet achter het huis al een toekomstscenario omdat de kersverse buurman zijn Octavia (die hem erg goed bevalt, maar ook volgend jaar zomer eruit moet) naast de Clio had geparkeerd. Beeldvorming:
1B64FCA8-09D6-4509-8E1E-1BEB7CCF7A8F.jpg

Oh, en de caravanfoto's blijven voorlopig achterwege, gister achtergelaten bij de stalling:
FC0E9495-2B74-4987-8077-803DD7105404.jpg

Goede jaarswisseling allen, op naar een actief topic komende zomer ;)

Vast geen verkeerde auto zo'n octavia, maar je huidige Renault is echt toch vele malen fraaier, ook veel dynamischer kwa rijden volgens mij.
Hoelang of hoeveel km is de max voor je huidige Renault dan??

Ja iets nieuws uitzoeken is altijd leuk, praat me er niet van :T

Het is de werkgever die bepaalt wat je leaset. Gezien de merkvoorkeur denk ik dat je bij 'ons' gaat rijden, maar daar is alles op vier wielen met een motor te leasen hoor :)

@Nico
01-02-2018 staat de datum nu op, alleen betekent dat rond de zomer een shortlist maken en oktober/november bestellen verwacht ik. Kan nog dus ;)

@Springbok
Klopt, maar sportief uitgevoerd kan het misschien nog. Gisteravond was de facelift Leon bij RTL Autowereld, en daar werd ik ook niet warm van...

@Bofkont
De Mégane ging voor 25k/jaar op papier en vijf jaar looptijd. De kilometrage werd later bijgesteld naar 35k/jaar, waar ik nu werkelijk zo'n 31k/jaar maak. Kan dus wel zijn dat de einddatum nog verzet wordt, echter staat er in het systeem "01-02-2018 (op basis van de contractuele looptijd).
De nieuwe moet in ieder geval sportief op de weg liggen. Als het vermogen dan niet 200+ is, moet ik toch zeker op- en afritten als een uitdaging kunnen blijven zien. Zo'n Leon ST FR doet dat wellicht best goed, maar het design van die auto klopt niet, zeker de achterlichten niet.

@A3
Die poging ga ik wel ondernemen. Echter de investeringsmaatschappij achter het bedrijf, is ook deels bij PON betrokken (Raad van Commissarissen meen ik?). Daar komt die PON-regeling vandaan denk ik.

@Barri
Kijk, dat klinkt interessant. Alleen werk jij niet bij een van de 'grote jongens'? Ik heb hier de naam Kamsteeg langs horen komen.

Februari.....mja, moet met veel geluk te doen zijn. Ik ga er niet vanuit maar het is niet geheel ondenkbaar. ;)

adinsx zei:
@Barri
Kijk, dat klinkt interessant. Alleen werk jij niet bij een van de 'grote jongens'? Ik heb hier de naam Kamsteeg langs horen komen.
Kamsteeg is onderdeel van één van de 'grote jongens' :) Dan ga je inderdaad bij ons rijden.

Ik lees net dat de Superb Sportline er ook met 1.4 TSI 150pk komt!

Ah tof, dan gaan we binnenkort maar eens bellen denk ik over wat de beste opties zijn voor ik bij onze financieel directeur aanklop ;) Komt er ook een Octavia sportline toevallig? :rolleyes:

Ik reed gister even in de Scénic van ouders, maar het werd me weer duidelijk dat de opvolger een station of hatchback moet zijn mét sportief onderstel.
Dat comfortabele is niks voor mij. Binnen VAG dus lijkt me Leon of een Sportline bij Skoda.

Edit: Of R-line van VW natuurlijk, maar ik zie de fiscale teller daar alweer veel te rap oplopen :)

Ik vraag me af of er een Octavia Sportline komt, zeker nu net de facelift er is. Wel jammer, want ik denk wel dat er markt voor is.
Maarja, je kan 'm ook zelf zo uitrusten: dikke wielen, Dynamic pakket (fijne stoelen) en dan iets verlagen.
Oja, en een zwart randje rond de grille!

Ik las het al in het Octavia-topic, dat zwarte randje is wel nodig. Dikke wielen mag volgens mij niet, alleen wat standaard op de auto hoort. Überhaupt is de leaseregeling versoberd t.o.v. eerst. Moet ik nog eens induiken. We hebben nog even, maar de shortlist voor nu:

Leon ST 1.4 150pk
Octavia hatch/station 1.4 150pk
Golf Variant R-line

Superb, Passat, A4 e.d. gaat me te prijzig worden. Zeker met een verdriedubbeling van de eigen bijdrage in gedachten...
Om en nabij de 35k fiscale waarde zou lekker zijn.

Outsider:
Mégane IV Estate GT 205 maar dat lijkt me alleen mogelijk als de leasesom in de buurt blijft van de andere opties.

Ik las jouw verhaal over de hoogte van de trekhaak en de behoefte om maatregelen te nemen om de achterzijde iets minder te laten doorzakken.
Eind 2012 heb ik hetzelfde meegemaakt. Onze Knaus Sudwind woog op kenteken 1500 kg en ik was ook wat huiverig voor doorzakken en nemen van verkeersdrempels. (vooral die ene in de bocht op de Eltensestraat) Volgens mij had ik dezelfde (relatief lage) afneembare Westfalia haak als jij.
Ondanks dat men beweerde dat de auto niet hoger zou komen met hulpveren, heb ik uiteindelijk gekozen voor vervangingsveren van CarSupport.
Dit bedrijf maakt zelf veren en heeft voor de standaard Megane veren in haar assortiment. Voor mijn GT-line (lager onderstel) hebben ze deze toen iets "ingekort" door ze in de oven te verhitten en even samen te persen. Hierdoor bleef de auto even hoog en de wielkasten mooi gevuld met de 18" velgen en veerde de auto toch aanzienlijk minder diep door. Vervolgens 3 zomers met 2 vingers in de neus naar Spanje gereden en nooit een drempels o.i. dergelijks geraakt. Onze diesel was een perfecte caravantrekker. Kruissnelheden van 120 a 125 over de route du soleil waren meer regel dan uitzondering. Helaas wel een heel erg hoog verbruik. ;-)
Kosten (inclusief montage ca. EUR 280,00) heb ik destijds voor eigen rekening genomen, maar helaas heb ik deze set bij het inleveren van de auto er gewoon onder laten zitten. Anders had je ze zo kunnen krijgen...
Inmiddels zul je misschien gezien hebben dat de blauwe Renault GT-line eind 2015 plaatsgemaakt heeft voor een Peugeot 308 SW 1.6 HDI Blue Lease Executive Pack. Een behoorlijk saaie- ook nog grijze- no nonsense, maar eigenlijk niks mis mee auto. Het was de bedoeling in 2016 weer een auto met mijn hart te kiezen, maar de leasemij. deed mij eind 2015 een aanbod om nog een nieuwe 14% bijteller te kiezen. Overigens bestond de keuze enkel uit 3 kleuren, want ze waren al in grote getale besteld en fabrieksopties waren daardoor niet meer aan te vinken.
Met wat achteraf aangebrachte accessoires (een diffueser achter en 18" velgen) heb ik er nog wat van proberen te maken. Deze auto heb ik wel direct laten voorzien van MAD hulpveren en dat staat gewoon niet mooi. Naar schatting staat de auto achter zo'n 2, misschien wel 3 centimeter hoger en momenteel met de standaard 16" winterwielen is dat gewoon niet fraai. Om de Knaus met de Peugeot te mogen trekken heb ik deze op kenteken terug laten keuren naar 1300 kg en ook in combinatie met de Peugeot ging de reis afgelopen jaar naar Spanje probleemloos. Voor komend jaar staat Krk op het programma. Ik wens jou alvast succes en vooral plezier met je autokeuze. Op zich een leuk proces al vind ik de sturende rol van leasemaatschappijen en werkgevers steeds nadrukkelijker worden hetgeen ten koste gaat van de vrijheid en charme van het keuzeproces voor de berijder. Groet, Hans

Hey bijna-buurman ;)

Ik krijg er meteen de MAD-veren onder, maar hoop toch dat de auto niet heel veel hoger komt. Renaults (en Peugeots overigens) hebben vaak al zo'n 'gat' tussen band en wielkast. Bij MAD hebben ze wel twee versies. non-GT/GTline of een 'heavy-duty' voor GT / GT-line modellen. Stiekem dus de hoop dat het mee valt. En als het er niet uit ziet maar rondrijden met wat gewicht achterin :)

Onbeladen met de sleurhut ging het wel prima, maar zodra die 70kg op de haak staat gaat het niet goed komen.
De afspraak staat inmiddels, dinsdagochtend 17 januari om 08.00 bij de dealer. Met een uurtje moeten ze er wel onder zitten. Zal dus ook even van te voren meten wat de 'wheelgap' nu is met de 17" en wat het straks wordt.

Uiteraard gezien dat je de Peugeot rijdt, zo nu en dan lopen we nagenoeg langs je huis met de kids, willen de buren rechts op de hoek het huis nog niet kwijt? Leek me wel een mooie plek :). Diffuser en ook de uitlaatpijpen van een GT/GTline 308 toch?

En tja, de opvolger. De vorige leaseregeling (vorige beursgenoteerde uitgeverij) was heel vrij. Budget van 1000,-, max 20% overschrijding op eigen kosten, een eigen bijdrage van 100,- (of de helft in geval van lagere bijtellingsklasse), en geen cabrio of twee-deurs auto's.
Nu bij de nieuwe uitgeverij dus die 'rare'-PON-regeling. Maar ik denk / hoop dat er wel iets te regelen is. Een eenheidsworst heb ik zéker geen zin in.
We gaan het zien. Rond de zomer maar eens wat duidelijkheid verzamelen over de mogelijkheden.

Kijk goed wat een auto mag trekken met een 5 meter caravan. Niet alleen het gewicht wat er achter mag maar ook het toegestane treingewicht (auto incl belading & aanhanger incl belading)

Franse auto's lijken vaak veel te mogen sleuren. Maar het toelaatbare treingewicht is dan ineens een beperking als je met 4 man in een auto + bagage zit.

Je Megane mag 1.500 kg trekken. Weegt leeg 1.259 kg. Mag beladen wegen 1.835 kg. Toegestaan treingewicht is 3.135 kg. Dus bij een vol beladen auto mag er ineens nog maar 1.300 kg achter. Een vervelende eigenschap bij met name de Franse merken.

En als je geen kleine kids meer hebt en met 4 mande redelijk aan de maat op pad gaat zit je op 300 kg passagiers. Een volle tank van 60 kg wat bagage links en rechts zit je op 400 kg en begin je formeel al trekgewicht in te leveren.

Gewoon iets om rekening mee te houden bij de opvolger.

@FAst
Ik begrijp nog niet helemaal hoe je berekening in elkaar steekt m.b.t. treingewicht, beladen auto en daarmee het verlagen van het trekgewicht.

Een update, want vanmorgen zijn de hulpveren van MAD gemonteerd. Was met een half uurtje geregeld.
Thuis even snel de hoogte van wielkast tot grond gemeten: 69 centimeter. Daarna richting dealer, auto op de brug, schokdempers los en toen kon de as zakken.
De hulpveren:
37F7C01D-26BD-4F8E-8A63-20760B73153D.jpg

Verschil origineel en MAD:
AD812453-C812-4809-B6B8-CEB3D02E446E.jpg

Montage gaat zo vlot omdat je de ver er makkelijk tussenuit pakt en wisselt:
FEDC249B-5F79-41E6-B7DF-4A8AC8529BC4.jpg

En tot slot het resultaat:
CE600DCE-1F82-4326-B82C-9638E183B208.jpg

Yes, that's a wheelgap...
A53D1F88-032B-439C-A5A5-06A66E384AD9.jpg

Hoogte wielkast 71,5 cm, dat scheelt dus 2,5 centimeter onbelast. Nadeel: De 'looks' zijn wel wat minder en bij het vlot nemen van een drempel merk je dat de achterkant wat harder uitveert. Wordt dus toch de tip van Nico, een paar betonbandjes achterin gooien :)
Overigens, als ik me er aan ga storen (in mei gaat de sleurhut er pas achter) kan ik ze altijd zelf nog even wisselen. Aan de andere kant, dat laatste jaar redden we ook prima zo.

Verder heeft de auto meteen een controlebeurt gehad (moest bij 106.000, stond op 106.700) en kan ie weer een wasbeurt gebruiken. Daar wacht ik echter wel even mee ;)

Goed, tot zover.

FASt zei:
Franse auto's lijken vaak veel te mogen sleuren. Maar het toelaatbare treingewicht is dan ineens een beperking als je met 4 man in een auto + bagage zit.

Je Megane mag 1.500 kg trekken. Weegt leeg 1.259 kg. Mag beladen wegen 1.835 kg. Toegestaan treingewicht is 3.135 kg. Dus bij een vol beladen auto mag er ineens nog maar 1.300 kg achter. Een vervelende eigenschap bij met name de Franse merken.

En als je geen kleine kids meer hebt en met 4 mande redelijk aan de maat op pad gaat zit je op 300 kg passagiers. Een volle tank van 60 kg wat bagage links en rechts zit je op 400 kg en begin je formeel al trekgewicht in te leveren.

Gewoon iets om rekening mee te houden bij de opvolger.

Klopt inderdaad, is mij ook al vaak opgevallen.

Denk dat het met de 18 inch ook nog wel wat meevalt. En hij zakt nog een centimeter en als je geluk hebt 2 in de komende weken als je hemt gebruikt.

Setting suspension.....if that's a thing. ;)

@velthuis
Snap jij de berekening dan wel / ook? Ik blijf er naar staren met de 'calculator' geopend in windhoos, maar begrijp het ergens niet :)

@Nico
MWa, 2 centimeter is wel érg veel. Maar ik ga over een paar weken nog eens meten. ;)

True. Heb het echter wel eens gezien met bepaalde schroefsets. Dus ja.....ben wel benieuwd of je een verschil meet.

Megane leeg: 1259 kg
Megane vol: 1835 kg
Megane treingewicht: 3135
Megane trekvermogen: 1500 kg

Lege megane + trekgewicht is 2759 kg
Volle megane + trekgewicht is 3335 kg
Dan zit je 200 kg boven het maximale treingewicht en mag je dus maar 1300 kg trekken of 200 kg minder laden in het voertuig zelf.

Zover kwam ik inmiddels ook Nico, alleen dat treingewicht. Waar komt dat nou vandaan? RDW kentekencheck geeft niet dat gewicht. Al vind ik het wel op veel fora terug, dus je verhaal klopt zeker FAst. Echt iets om op te letten in te toekomst.

Overigens moet de meeste vakantiezooi natuurlijk de caravan. Op de achterbank beide dochters, een koelbox achterin en nog wat ander spul. Moet op zich goed komen dus. Ben sowieso voornemens om met de combinatie nog even een weegbrug op te zoeken t.z.t.

Tot slot, einde van de maand examen voor het BE-papiertje. Moet ook vast goed komen. (y)

Terug
Bovenaan